Teasi One

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
peter40
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: za 11 juni 2011, 12:25
Mijn mountainbike: Scalpel Carbon 2 2021

Hoe is de gps ontvangst in het bos en wordt de juiste afgelegde afstand weergegeven zonder wielsensor? Ik heb begrepen dat de gps ontvangst in het bos wel eens weg valt of slecht is en daardoor niet de juiste afgelegde afstand weer gegeven wordt.
Ik heb overwogen een teasi aan te schaffen maar een garmin gebruiker wees me op de wielsensor, zijn garmin gps was niet overal in het bos zuiver waardoor hij er een wielsensor voor de km bij heeft gekocht. Dis is bij de teasi niet mogelijk vandaar mijn vraag?
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Elke gps ontvanger geeft de afgelegde afstand en de snelheid onnauwkeuriger aan dan gewenst. Je moet dan denken aan fouten van 10% of meer. Ben je geïnteresseerd in betrouwbare informatie over snelheid en afstand kun je niet zonder wielsensor. Voor hoogte-informatie geldt trouwens hetzelfde; hiervoor is barometrische hoogtemeting bijna een "must".
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
mjhuisman
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 12 september 2011, 19:58

ben niets tegengekomen dat je er een wielsensor bij kunt gebruiken.
ik heb hem helaas nog niet veel kunnen gebruiken, iig niet in het bos, dus daar kan ik nog niets over zeggen.
peter40
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: za 11 juni 2011, 12:25
Mijn mountainbike: Scalpel Carbon 2 2021

Bij de Teasi one is geen wielsensor mogelijk. Heeft ook geen Ant+ techniek om bv sensoren van andere merken te koppelen. Vandaar ook mijn vraag hierboven.
Mikey73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 27 januari 2013, 00:44

peter40 schreef:Hoe is de gps ontvangst in het bos en wordt de juiste afgelegde afstand weergegeven zonder wielsensor? Ik heb begrepen dat de gps ontvangst in het bos wel eens weg valt of slecht is en daardoor niet de juiste afgelegde afstand weer gegeven wordt.
Ik heb overwogen een teasi aan te schaffen maar een garmin gebruiker wees me op de wielsensor, zijn garmin gps was niet overal in het bos zuiver waardoor hij er een wielsensor voor de km bij heeft gekocht. Dis is bij de teasi niet mogelijk vandaar mijn vraag?
Ik heb de teasi een paar keer in de drunense duinen gebruikt, signaal valt niet weg en geeft steeds 24.8 km als lengte aan. Ook in Dorst en St Oedenrode gebruikt, signaal is daar ook nog nooit weggevallen.
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

Hallo,

Heb ik een GPS nodig? Nee, niet echt. Waarom ben ik er dan toch naar op zoek? Omdat ik graag de mogelijkheid wil hebben routes na te fietsen, bijvoorbeeld in de Ardennen of de Vogezen, waarbij ik me wil concentreren op het fietsen en de omgeving, en niet het zoeken naar bordjes.

Met de Teasi One lijk ik een heel eind te komen. Niet teveel opties, werkt prima met GPX-bestanden, en is niet te duur (na een recente oplichting op MP met een Dakota 20 is het budget wel danig geslonken).

Wel heb ik nog een aantal vragen:

- Hij is spatwaterdicht (IPX5): heeft iemand van de gebruikers hier er wel eens een regenbui mee overleeft? (Het apparaat dan, niet de persoon).
- Wat zijn de ervaringen met de hoogtemeting en het stijgingspercentage?

Mocht iemand van de gebruikers hier een zinnig antwoord op kunnen geven, dan hou ik me aanbevolen.

Alvast bedankt!

Groet,
William
peter40
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: za 11 juni 2011, 12:25
Mijn mountainbike: Scalpel Carbon 2 2021

Heb wat reviews gelezen op een duitse site en daar hebben ze hem goed getest, ook in de regen.

ff googlen.
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie. Inmiddels gezien dat, wanneer je voor het volgen van routes gaat, je met de Edge serie van Garmin (zelfs een 200) ook al aardig uit de voeten kan wat dit betreft. Het internet maar weer eens wat verder afstruinen.

Met vriendelijke groet,
William
brooss
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 12:15
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Pro 29"

Mijn LBS bied de Teasi One nu ook aan voor €159,-. Inderdaad een erg interessante prijs, maar er zitten m.i. toch wat haken en ogen aan? Je kunt de kaarten/routes van bikemap.net importeren maar dat zijn alleen routes voor stadsfietsen!

En de voorgeinstalleerde kaarten zijn ook niet echt bijzonder vergeleken met die van Garmin...
What goes up must come down...
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

Inmiddels de (voorlopige) keuze gemaakt voor een Garmin Edge 500. Danwel geen kaart, maar voor de rest wél een barometrische hoogtemeter, cadans- en snelheidssensor en de mogelijkheid om gpx-routes te installeren. Voor ~ €135 op ebay, geen slechte deal tweedehands (hoop ik)...
Mikey73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 27 januari 2013, 00:44

brooss schreef:Mijn LBS bied de Teasi One nu ook aan voor €159,-. Inderdaad een erg interessante prijs, maar er zitten m.i. toch wat haken en ogen aan? Je kunt de kaarten/routes van bikemap.net importeren maar dat zijn alleen routes voor stadsfietsen!

En de voorgeinstalleerde kaarten zijn ook niet echt bijzonder vergeleken met die van Garmin...
Ik importeer routes van mtbroutes.nl. Op bikemap staan ook mtb routes.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik rij inmiddels 24 jaar zonder navigatie en ben voor zover ik kan herinneren nog nooit verdwaald...

Toch kijk ik de laatste tijd af en toe met een schuin oog naar zo'n systeem, van de voordelen ben ik eigenlijk wel overtuigd.
Jammer dat die krengen zo duur zijn; € 300,- heb ik er beslist niet voor over.
Laatst kreeg ik van Conrad een mailtje met daarin deze Teasi One in de aanbieding voor € 159,-.
Nu vraag ik me toch af wat er eigenlijk mis is met de specs van dat apparaat.

Hierbij de specs:
Teasi One-fietsnavigatiesysteem

Highlights & details

Echte turn-by-turn navigatie op fiets- en wandelpaden
Europa OpenStreetMap-kaarten met gratis levenslange updates
Spatwaterdichte behuizing

Beschrijving

Navigatie en uitgebreide tripcomputer voor alle fietsers, wandelaars, geocachers, enz. Op wegen, fietspaden, landweggetjes of wandelpaden, Teasi brengt u op uw bestemming.

Uitvoering

Software: Speciale fietsnavigatiesoftware (OSM-kaarten onboard)
Turn-by-turn navigatie met kaart en pijl
Route-instructies met omschakeling van tripcomputer naar kaart
Nieuwe routeberekening bij verkeerd genomen afslag
Geïntegreerde, uitgebreide tripcomputer incl. GPS-kompas (alle belangrijke gegevens incl. grafisch routeverloop, hoogte- en snelheidsprofiel)
Gedetailleerde trackrecorder
Export-import van GPX-routes
Meerdere profielen worden opgeslagen (diverse bestuurders en soorten fietsen zoals stadsfiets / mountainbike / racefiets)
Van het profiel afhankelijke routing (bijv. geen onverharde wegen bij racefiets)
Individuele trajectkeuze aan de hand van afstand/tijd/calorieën
Community-upload (bijv. bikemap.net).
Hardware: SiRF Atlas V processor (664 MHz)
Microsoft Windows CE .Net 6.0 Core
8,12 cm (3,2) groot transflective scherm voor optimale afleesbaarheid in het donker en in fel zonlicht
Resolutie 320x480 pixels
128 MB DDR2-RAM/4 GB flashgeheugen
Vast ingebouwde, oplaadbare lithiumpolymeeraccu
Gebruiksduur accu ± 8 - 9 h (afhankelijk van gebruik van de achtergrondverlichting)
Spatwaterdichte behuizing (conform IPX5).

Omvang levering

Fietsstuurhouder
220V USB-adapter
USB-gegevens- en -laadkabel (Alleen voor Windows PC's)
Gebruiksaanwijzing.

Dit is een Duitstalig product waarbij u de taal kunt wijzigen in het menu.

Technische specificaties
Beeldschermgrootte 8,12 cm (3,2")
Gebruiksduur 8 - 9 h
Afm. (b x h x d) 64 x 102 x 18 mm


Wat mij betreft hoeft een navigatiesysteem niet meteen niveautje XTR te zijn en in de posts hierboven kom ik eigenlijk geen berichten tegen waarin overtuigend genoemd wordt waarom ik nu echt tóch € 300,- op tafel moet leggen.

Wie kan hier wat over zeggen?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
brooss
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 12:15
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Pro 29"

Volgens mij zijn de verschillen dat de Teasi One niet kan communiceren met je smartphone, niet waterdicht is (wel spatwater), bij Garmin is BaseCamp veel uitgebreider.

Teasi One is natuurlijk nieuw op de NL-markt dus vandaar de dump-prijs?
What goes up must come down...
Mikey73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 27 januari 2013, 00:44

Beste Jan Willem,

Ik vond 300 euro ook teveel geld, vandaar dat ik enige tijd geleden de Teasi One gekocht heb, voor zowat de helft. Het enige nadeel is de wat trage reactietijd bij het drukken op het scherm en de batterij gaat geen 10 uur mee bij de hoogste helderheid (is nodig in zonlicht). Scherm reflecteerd behoorlijk, maar volgens mij heeft elk apparaat daar last van.

Voor de rest een goed apparaat, zoals ik al eerder in dit topic vermeldt heb, waaraan ik veel plezier beleef.
Gebruikersavatar
Tymon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 11 april 2010, 09:00
Mijn mountainbike: LV301 + On-One Lurcher!

Mikey ea. Hoe gaat dit apparaat om met ingelezen GPX bestanden - kun je die goed volgen ook als ze niet de " bekende paden" op de kaart volgen?? Wil dit apparaat vooral gebruiken om GPX tracks in het buitenland (Alpen, Frankrijk) te gaan volgen. Dat zullen best vaak tracks zijn die paden volgen die niet op de kaart staan... en heb dan geen zin in allerlei omleidingen.....

Kun je ook makkelijk op het apparaat (neem geen laptop mee op vak) een route uitzetten? (bijvoorbeeld met een goede IGN kaart bij de hand vast een mooie route uitzetten)

Extra vraag - kun je een GPX track ook laden en " halverwege" oppakken? (als je niet bij het beginpunt wilt starten...)

Bedankt alvast voor de antwoorden - loop langzaam warm voor dit apparaat (vooral de gunstige prijs tov Garmin)
Plaats reactie