Kaarten via Basecamp op je GPS zetten

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
scale
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 1 september 2008, 19:25
Mijn mountainbike: Scott scale 10/ Epic expert 29er

Ja die sd kaart zat al in de mac, maar nu wil ik graag routes naar de edge zetten.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

MapInstall is voor het overzetten van (op de computer geïnstalleerde) kaarten, niet voor routes!
Routes zet je vanuit BaseCamp door ze gewoon vanuit 'Mijn verzameling' naar het toestelpictogram in de lijst linksboven te slepen.
scale
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 1 september 2008, 19:25
Mijn mountainbike: Scott scale 10/ Epic expert 29er

Bedankt voor de snelle service :-q
JRS
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 22 juni 2011, 14:55
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish & Surly Icecream Truck

Heb zojuist voor de 3e keer op openmtbmaps de Nederlandse kaart geimporteerd. Basecamp herkent of vindt deze kaart niet eens. Wat doe ik nu fout?
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Welk bestand heb je precies gedownload, en wat heb je ermee gedaan na het dowloaden?
JRS
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 22 juni 2011, 14:55
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish & Surly Icecream Truck

@JAVAWA, zojuist voor de 4e x geinstalleerd en kan kaart selecteren. Nu nog importeren en of overzetten. Argh
debill71
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:40

Vraagje.

Sinds vandaag ook aan de slag met basecamp.

Het is gelukt 2 tracks te importeren. 1 is de loonse drunense duinen welke ik importeer in de onroute wandelkaart 1.12. Gekocht bij de navi. Deze route ken ik uiteraard maar het is een test.

De tweede track is een racefietsroute omdat ik de navi ook voor de racert wil gebruiken. Nu heb ik de open fietsmap benelux van het net kunnen downloaden. Hier heb ik de track in gezet.

Moet ik nu op mijn navi steeds van kaart wisselen als ik of een race of een mtb track wil fietsen? Of kan ik dit ergens instellen dat als ik de route op mijn navi selecteer dat hij dan zelf de juiste kaart selecteert??

En mij is niet duidelijk hoe het zit met een startpunt in een track. De maker van de track kiest een startpunt uit. Wat als ik ergens anders ga starten? Navigeert de navi mij dan steeds naar het startpunt of herkent hij gewoon dat ik op een ander punt vertrek en houdt de route aan past zelf het eindpunt aan? Of stel ik nu een rare vraag? :-?

Bij voorbaat dank.
Tomac Diplomat 29er
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Er is een groot verschil tussen tracks en routes. Een track is gewoon een een reeks punten verbonden door een lijn, en staat geheel los van de kaart (je kunt 'm zelfs zonder kaart gebruiken). Als je een track laadt in het toestel krijg je in principe geen aanwijzingen; je zult zelf op het scherm moeten kijken of je nog op de lijn zit.

Een route geeft wel afslagaanwijzingen, maar is afhankelijk van de kaart. Heeft de kaart geen routeerbare wegen op de plaats waar de route loopt, dan zal het toestel de route aanpassen zodanig dat hij wel de wegen volgt.
Hier is het dus wel belangrijk om de juiste kaart te kiezen. Het toestel kan niet aan de route zien welke kaart dat dan moet zijn; de juiste keuze zul je dus zelf moeten maken.

Als het om het startpunt van een track gaat: het is maar een lijntje dat niet van plaats verandert, dus het maakt niet uit waar je begint. Bij een route hangt het van het toestel af of hij je eerst naar het beginpunt wilt sturen, maar zodra je ergens halverwege een route oppikt/start, zal het toestel je van daar af begeleiden (moet je wel in de goede richting beginnen!). Het eindpunt verandert niet.
debill71
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:40

javawa schreef:Er is een groot verschil tussen tracks en routes. Een track is gewoon een een reeks punten verbonden door een lijn, en staat geheel los van de kaart (je kunt 'm zelfs zonder kaart gebruiken). Als je een track laadt in het toestel krijg je in principe geen aanwijzingen; je zult zelf op het scherm moeten kijken of je nog op de lijn zit.

Een route geeft wel afslagaanwijzingen, maar is afhankelijk van de kaart. Heeft de kaart geen routeerbare wegen op de plaats waar de route loopt, dan zal het toestel de route aanpassen zodanig dat hij wel de wegen volgt.
Hier is het dus wel belangrijk om de juiste kaart te kiezen. Het toestel kan niet aan de route zien welke kaart dat dan moet zijn; de juiste keuze zul je dus zelf moeten maken.

Als het om het startpunt van een track gaat: het is maar een lijntje dat niet van plaats verandert, dus het maakt niet uit waar je begint. Bij een route hangt het van het toestel af of hij je eerst naar het beginpunt wilt sturen, maar zodra je ergens halverwege een route oppikt/start, zal het toestel je van daar af begeleiden (moet je wel in de goede richting beginnen!). Het eindpunt verandert niet.
Dank je voor je reactie.
Ik heb deze voor de weg gedownload. http://gpstracks.nl/fietsroutes-noordbr ... hp?id=3669" onclick="window.open(this.href);return false;
Er staan vlaggetjes in de route, dus ik neem aan dat dit een route is?

De mtb track die ik gedownload heb heeft geen vlaggetjes en is een strakke lijn. Dit zal dan een track zijn naar ik aan neem?

Dan moet ik mezelf eens gaan verdiepen wat ik zelf aan maak in basecamp. Al ben ik er nog niet helemaal uit hoe deze zelf te maken. Ben sinds vandaag aan het tobben met het systeem maar er is erg veel te ontdekken.

Heb jij ook toevallig ook een antwoord op de vraag of de navi bij aanklikken route/track zelf de juiste kaart selecteert of dat ik zelf steeds de kaart moet wisselen??
Tomac Diplomat 29er
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Dat er vlaggetjes in staan (en dat ze het op die site een route noemen) zegt niets over wat het feitelijk is. Nu zijn routes meestal opgebouwd uit meerdere viapunten, die als symbool doorgaans een vlaggetje hebben.
Echter, de "route" die je gedownload hebt, is in werkelijkheid een track + een verzameling losse waypoints!

In BaseCamp kun je aan het symbool voor de route of track zien wat het echt is: een track heeft twee voetjes als symbool; een route heeft het symbool van de ingestelde activiteit. (kan een autootje zijn, een fiets, wandelaar etc.)
debill71 schreef:Heb jij ook toevallig ook een antwoord op de vraag of de navi bij aanklikken route/track zelf de juiste kaart selecteert of dat ik zelf steeds de kaart moet wisselen??
Had ik al gezegd toch?
javawa schreef:Het toestel kan niet aan de route zien welke kaart dat dan moet zijn; de juiste keuze zul je dus zelf moeten maken.
debill71
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:40

javawa schreef:Dat er vlaggetjes in staan (en dat ze het op die site een route noemen) zegt niets over wat het feitelijk is. Nu zijn routes meestal opgebouwd uit meerdere viapunten, die als symbool doorgaans een vlaggetje hebben.
Echter, de "route" die je gedownload hebt, is in werkelijkheid een track + een verzameling losse waypoints!

In BaseCamp kun je aan het symbool voor de route of track zien wat het echt is: een track heeft twee voetjes als symbool; een route heeft het symbool van de ingestelde activiteit. (kan een autootje zijn, een fiets, wandelaar etc.)
debill71 schreef:Heb jij ook toevallig ook een antwoord op de vraag of de navi bij aanklikken route/track zelf de juiste kaart selecteert of dat ik zelf steeds de kaart moet wisselen??
Had ik al gezegd toch?
javawa schreef:Het toestel kan niet aan de route zien welke kaart dat dan moet zijn; de juiste keuze zul je dus zelf moeten maken.
Yep, ik zie het. Niet goed gelezen dan denk ik. Thanks.
Tomac Diplomat 29er
Robert-JanS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: di 27 november 2012, 22:19
Mijn mountainbike: Merida FLX-3000Disc

Ik heb me ook in het fietsnavigatiewereldje gegooit! Heb een Garmin Edge 800 overkocht van een forumlid.

Ondertussen heb ik van OpenMTBmap de kaart van NL gedownload en laten installeren.
Ik heb ook Basecamp geinstalleerd.

In basecamp zie ik het volgende:
onder toestellen:
Edge 800
-interne opslag
-INTL Standard Autoroute Basecamp
en dan: Geheugenkaart F:
- gebruikersgegevens.

dus geen "Alle gegevens" zoals aangegeven in de uitleg.
Ik heb alle dingen die ik onder mijn garmin aan kon klikken al aangeklikt.

ik krijg dan niet bij hulpprogramma's dat ik de kaarten over kan zetten.
ik krijg alleen:
- birdseye beelden
- garmin avontuur maken
- controleren op softwarudates
- opties

in mijn werkbalk kan ik wel 3 kaartproducten selecteren:
- INTL standard etc.
- openmtbmap_netherlands
- wereldkaart

basecamp ziet de kaart dus wel.

Hoe krijg ik die dan op mijn garmin?
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Robert-JanS schreef:Ik heb me ook in het fietsnavigatiewereldje gegooit! Heb een Garmin Edge 800 overkocht van een forumlid.
......
in mijn werkbalk kan ik wel 3 kaartproducten selecteren:
- INTL standard etc.
- openmtbmap_netherlands
- wereldkaart

basecamp ziet de kaart dus wel.

Hoe krijg ik die dan op mijn garmin?
Uitleg op pagina 1 van dit topic gevolgd? Waar gaat het mis?
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Robert-JanS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: di 27 november 2012, 22:19
Mijn mountainbike: Merida FLX-3000Disc

sorry voor late reactie Ramon, is ondertussen gelukt!
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Op de edge 510 kan je ook kaarten zetten door middel van basecamp alleen dit zorgt er wel voor dat de edge regelmatig crashed. Oftewel eigenlijk een no go
Plaats reactie