Kaarten via Basecamp op je GPS zetten

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

javawa schreef:2 opties:
1. neem een niet-routeerbare kaart zoals de Reit- und Wanderkarte: http://www.wanderreitkarte.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
2. installeer een andere kaart dan die je al hebt (1 kaart 2x op het toestel gaat niet goed), en installeer Garmin MapSource: http://www8.garmin.com/support/download ... jsp?id=209" onclick="window.open(this.href);return false;
Met MapSource heb je namelijk de mogelijkheid om de routeringsgegevens niet mee over te zetten (met MapInstall wat bij BaseCamp zit kan dat niet). In MapSource zet je dan dit vinkje uit:
Afbeelding

P.S. let erop dat MapSource de kaarten altijd in een bestand genaamd gmapsupp.img plaatst. Is er al een gelijknamig bestand aanwezig op het toestel, dan wordt die overschreven.
Maar die gmapsupp.img kan je bij de nieuwere Garmins gewoon een menselijke naam geven, bijvoorbeeld The_Hague.img
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
marinus23
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: di 9 juli 2013, 14:40
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL, Ghost SE 6000

Ik heb een vraag over kaarten van open mtb map naar basecamp importeren.

Ik heb een tijdje basecamp niet meer gebruikt, maar vorig jaar importeerde ik een (illegale openmtbmap) kaart via beeld --> kaartproduct

Wanneer ik nu basecamp open, opent een nieuwere versie. Nu is die optie verdwenen???
Is basecamp nu zo ge-update dat er geen openmtbmap kaarten meer kunnen worden geïmporteerd? of doe ik iets verkeerd?

De kaarten staan sowiezo nog op mn gps, maar eerder had ik een hele verzameling ook in basecamp staan, en kon ik wisselen via de werkbalk vlak onder de menuknoppen. (die zijn bij het formateren van mn laptop niet geback-uped.)

Info is welkom
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Wat is een illegale openmtbmap? Die kaarten zijn toch gratis...
Een kaart importeren (al dan niet via de weg die je noemt) heeft nooit gekund. Wat je nodig hebt is een PC-versie van de kaart; die is voorzien van een installatieprogramma waarmee je de kaart op je computer installeert.
Gebruikersavatar
mrgps.nl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 3 februari 2014, 17:36
Contacteer:

Je vraag is wat onduidelijk maar ik vermoed dat je gewoon je kaartselectie pulldown hebt uitgeschakeld. Klik even met de rechtermuisknop in een grijs deel van de knoppenbalk bovendien en zet het vinkje bij kaartselectie weer aan. Of kies bovendien voor 'kaarten' - daar moet hij bijstaan.
Instructievideo's over de Garmin GPS? Zie http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen/bonus-videos/" onclick="window.open(this.href);return false;
irisdenbosch
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 10:26

Ik probeer al een tijdje kaarten en tracks op mijn garmin etrex te zetten via Basecamp, maar kan a) geen hele gedetailleerde kaarten vinden (ik zoek naar routes op het eiland Bornholm, dus heb Denemarken geinstalleerd, maar zie eigenlijk geen echte mountainbikepaden en hoogtemeters enzo...) en b)krijg ik het aantal punten niet naar wens aangepast, waardoor ik maar een gedeelte van de routes op mijn gps te zien krijg. Ik ben nog niet heel handig met dit ding, maar is er iemand die mij een klein beetje op weg kan helpen?
SnelleJonge
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11

Hoe zet je een GPX file op je Garmin touring? Met welk progamma doe je dat?
Wil wat GPX files op mijn touring zetten, maar weet effe niet snel hoe dat moet..
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

irisdenbosch schreef:Ik probeer al een tijdje kaarten en tracks op mijn garmin etrex te zetten via Basecamp, maar kan a) geen hele gedetailleerde kaarten vinden (ik zoek naar routes op het eiland Bornholm, dus heb Denemarken geinstalleerd, maar zie eigenlijk geen echte mountainbikepaden en hoogtemeters enzo...) en b)krijg ik het aantal punten niet naar wens aangepast, waardoor ik maar een gedeelte van de routes op mijn gps te zien krijg. Ik ben nog niet heel handig met dit ding, maar is er iemand die mij een klein beetje op weg kan helpen?
Openstreetmap is nog niet zo gedetailleerd qua offroad op Bornholm, ben ik bang. De Garmin topo zal wel een uitkomst zijn, maar die is niet gratis.

Routes is een navigatiemethode die op de ATB niet direct de voorkeur heeft. Zelf rijd ik het liefst op tracks. Je bent dan ook kaart onafhankelijk. Doe je iets downloaden van bijv. gpsies.com, dan heeft tracks de voorkeur. Gewoon de track op de kaart zetten (max 500punten op de eTrex) en fietsen. Je hebt dan weliswaar geen kaartondergrond, maar dat maakt niet zoveel uit. Oriënteren is wat lastiger, maar op zich te doen. Gewoon op de tracklijn blijven (voor zover de weg/pad het toelaat) rijden.
Wil je toch routes gebruiken, dan heb je een routeerbare kaart nodig (als die al bestaat van Bornholm). En het beste kun je dan de route even overtekenen in Basecamp/Mapsource, zodat je zelf bepaalt hoeveel punten er in een route zitten (weet de route beperking van de eTrex niet).
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Bies1
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 14 juli 2014, 06:51

Ik heb vanuit Basecamp de open MTB kaart van Frankrijk geïnstalleerd op de Garmin Edge. Overigens bedankt voor de uitleg op pagina 1!. Het volgende doet zich nu eigenlijk voor:
n Basecamp heb ik de kaart voorzien van alle details,als ik deze echter in de Edge open middels het aanklikken van een opgeslagen route, komt er alleen een kaart tevoorschijn met daarop de lijn van de track,echter alleen voorzien van hoogte lijnen.Dus geen detail,in mijn ogen heb ik alle voorgaand beschreven handelingen correct uitgevoerd. Heeft iemand enig idee wat ik mogelijk over het hoofd zie?
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

kaart in de edge plaatsen in de \garmin\ folder en de naam moet eindigenop .img dit is maar 1 bestand (in tegenstelling op de computer).

Anders de kaart verzenden met mapinstall programma (staat in garmin programma folder).

En anders oom gratis programma JaVaWa Device Manager gebruiken om de kaart in de edge te controleren.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

Iemand die weet of het mogelijk is om met Basecamp de heenweg in een bepaalde kleur lijn aan te geven en de terugweg in andere kleur? Wil dit in een spoor doen.
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Eigenschappen van de track in BaseCamp, daar kun je de kleur aanpassen. En die kleur komt ook in de koers terecht van de Edge, maar druk niet op Ga, want dan navigeer je de track en word deze altijd magenta.
Dan kun je tonen op de kaart aanzetten en zie je beide koersen met eigen kleur op de kaart.

Als de kaart veel detail heeft, kunnen gekozen kleuren je tegen werken, maar in de Edge kun je ook de kleur van de koers bepalen.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

poiuytr schreef:Iemand die weet of het mogelijk is om met Basecamp de heenweg in een bepaalde kleur lijn aan te geven en de terugweg in andere kleur? Wil dit in een spoor doen.
Je moet dan de track in tweeën splitsen (heen- en terugweg) en die verschillende kleuren geven, zoals scheurneus ook al zegt. Twee kleuren in dezelfde track gaat niet.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Is het op een edge 705 mogelijk om 2 kaarten tegelijk op het toestel te hebben?
Zou graag openfietsmap willen gebruiken voor de racer en openmtb maps voor de mtb.
Als ik via Mapinstall openfietsmap op het lokale geheugen plaats en openmtbmaps op de sd dan zie ik allebei de kaarten wel bij de instellingen, maar kan ik alleen openfietsmap uitschakelen. Als ik niks doe zie je dat eerst de fietsmap wordt opgebouwd en daarna overnieuw de mtb map.

Wat doe ik fout? Kan ik beter mapsource gebruiken?

Edit: Als ik het goed begrijp kan een oudere garmin enkel met 1 img bestand werken waar meerder kaarten in verwerkt zijn. Dus kan ik ze niet op verschillende plaatsen opslaan neem ik aan? Als ik nu via basecamp de openfietsmap installeer op de sd-kaart (of heeft het interne geheugen voorkeur?) en daarna de openmtbmap, vervangt die dan de openfietsmap of komen ze naast elkaar op het aparaat
Who needs roads when there's dirt
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Vervangt.

Maar in MapInstall kun je gewoon wisselen na selecteren ene kaart naar de andere kaart en dan die kiezen, daarna pas verzenden, dan komen beide in hetzelfde bestand te staan. Dat is DE methode met oudere toestellen.
In je toestel kun je dan kiezen welke je wilt activeren (standaard staan ze beide aan na laden).
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

scheurneus schreef:Vervangt.

Maar in MapInstall kun je gewoon wisselen na selecteren ene kaart naar de andere kaart en dan die kiezen, daarna pas verzenden, dan komen beide in hetzelfde bestand te staan. Dat is DE methode met oudere toestellen.
In je toestel kun je dan kiezen welke je wilt activeren (standaard staan ze beide aan na laden).
Awesome! Top, hij is nu aan het installeren. En zag idd het geheugen oplopen toen ik tussen kaarten wisselde.
Bedankt! Nu is het meteen een stuk minder ingewikkeld allemaal

Geloof niet dat de eisen voor de kaart erg hoog zijn maar er zit nu een redelijk simpele 2gb kaart in.
Ben benieuwd, zondag testen :-D
Laatst gewijzigd door twowheeler op vr 15 augustus 2014, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Who needs roads when there's dirt
Plaats reactie