Kaarten via Basecamp op je GPS zetten

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
JevL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 12 september 2012, 22:28

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen basecamp en mapsource? Ik heb begrepen dat je eerst basecamp moet downloaden en daarna mapsource?
''
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Ik ben eigenijk meer benieuwd hoe je tot die conclusie bent gekomen :)


MapSource een programma wat al heel lang bestaat, BaseCamp is de opvolger. Maar stel dat je een nieuwe computer hebt en je wilt ook MapSource blijven gebruiken, dan dien je een truc uit te halen, omdat MapSource enigzins beveiligd is tegen installeren, zonder dat je een kaart hebt gekocht. BaseCamp moppert niet en kan zo worden geïnstalleerd.

JavaWa GMTK éénmaal starten op een nieuwe PC geeft je ook de mogelijkheid MapSource te installeren.


Ben je nieuw in de materie, vergeet dan MapSource en lees en gebruik alleen BaseCamp.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
JevL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 12 september 2012, 22:28

Ok, duidelijk thanks! Dan wordt het BaseCamp voor mij.
''
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Eigenlijk meer een computervraag maar goed, weet iemand of je zo'n open sourcekaart bijvoorbeeld via een USB stick op je GPS kan zetten ipv via je computer zelf?

Ik heb hier alleen mijn laptop en die is al redelijk oud dus ik ben bang dat ik hem om zeep help als ik daar die Europese kaart van Openmtbmap.org op zet..
Gebruikersavatar
MarcusE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 2 maart 2006, 08:55
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 29er

Op openfietsmap (mooiere kaarten dan openmtbmap, vind ik) kun je van de aangeboden kaarten zip files downloaden waar naast de Basecamp installer ook de .img file in zit die je direct op je Garmin kunt zetten en gebruiken.
Family jewels
Trek Fuel EX8 29
Trek Emonda SL8
Bulls Copperhead 3
Trek 3700
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Waar kan ik die precies vinden? Net een uur mee lopen prutsen, zonder resultaat (buiten een bijna gecrashde laptop)..

Fietsen lukt me aardig maar hier snap ik niks van.
Gebruikersavatar
MarcusE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 2 maart 2006, 08:55
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 29er

http://www.openfietsmap.nl/downloads/bnl_full" onclick="window.open(this.href);return false;

Dowload de file OpenFietsMap.zip. Pak de zip file uit naar een nieuwe directory. In de directory staan een paar bestanden, waaronder gmapsupp.img. Kopieer dit bestand naar de Garmin folder op je GPS (kan in het interne geheugen of op de SD kaart als je die hebt). SD kaart heeft wel de voorkeur, aangezien de kaart 726 MB groot is.
Er is ook een light versie: "Only roads, water(ways), railways, pois. Limited landuse polygons like forests, water and residential areas, no contour lines, less buildings (maps are ~40% smaller than the full version". Deze is 435 MB.

Start je GPS op en dan moet de kaart zichtbaar zijn. Anders bij de kaartsettings kijken welke kaart(en) erop staan en wel of niet aan staan. Wat voor GPS heb je trouwens?
Family jewels
Trek Fuel EX8 29
Trek Emonda SL8
Bulls Copperhead 3
Trek 3700
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Bedankt voor de uitleg. Ik heb hem uiteindelijk voor deze keer maar op de computer gedownload maar de volgende keer (die 'hiking layer' lijkt me wel interessant) ga ik het op die manier proberen.

GPS is trouwens een 62S.
Gebruikersavatar
MarcusE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 2 maart 2006, 08:55
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 29er

De zip file moet je zowiezo op de computer downloaden om te kunnen unzippen. Of bedoel je dat je de kaart hebt geinstalleerd voor Basecamp?
De Hiking layer voegt, denk ik, voor mountainbiken niks toe. Deze bevat wandelroutes zoals het Pieterpad
Family jewels
Trek Fuel EX8 29
Trek Emonda SL8
Bulls Copperhead 3
Trek 3700
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

MarcusE schreef:De zip file moet je zowiezo op de computer downloaden om te kunnen unzippen. Of bedoel je dat je de kaart hebt geinstalleerd voor Basecamp?
De Hiking layer voegt, denk ik, voor mountainbiken niks toe. Deze bevat wandelroutes zoals het Pieterpad
Volgens mij dat eerste, daarna met Mapinstaller op dat apparaat gekregen.

Ik ging er vanuit dat die hiking layer meer wandelpaadjes en dergelijke zou toevoegen, dat is toch wat ik het meeste rij in België. Wat ik zoek zijn ook geen officiële MTB routes maar terreininformatie dus waar bijvoorbeeld paadjes of waterloopjes liggen en het reliëf zodat ik in onbekend terrein kan voorspellen waar waarschijnlijk mooie tracks te vinden zijn.
Gebruikersavatar
MarcusE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 2 maart 2006, 08:55
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 29er

Ik moet zeggen dat op de gewone kaart veel (kleine) paadjes wel staan. Ik fiets voornamelijk bij Nijmegen en de meeste paadjes die ik fiets staan ook op de kaart. Soms staan er zelf paadjes op de kaart die in werkelijkheid al weer helemaal overwoekerd zijn
Family jewels
Trek Fuel EX8 29
Trek Emonda SL8
Bulls Copperhead 3
Trek 3700
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Ook een paar vraagjes, mbt basecamp

Ik heb een route ingeladen en aangepast aan mijn wensen, hoe kan ik er start en stopvlaggetjes bijzetten.

Als ik een extra lus teken, hoe kan ik die aan een bestaande route linken?
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
mrgps.nl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 3 februari 2014, 17:36
Contacteer:

vedet schreef:Ook een paar vraagjes, mbt basecamp

Ik heb een route ingeladen en aangepast aan mijn wensen, hoe kan ik er start en stopvlaggetjes bijzetten.

Als ik een extra lus teken, hoe kan ik die aan een bestaande route linken?
Ik vermoed dat je werkt met een track. Dat is een ander 'format' dan wat meestal wordt aangeduid met een 'route'. Een route gebruikt de kaartdata, een track niet. Omdat MTB routes vaak over paden gaan die niet op de kaart staan is de track meer gebruikelijk.

Een track bestaat louter uit, meestal, vlak bij elkaar staande punten die door een rechte lijn verbonden zijn. En dat is ook meteen de hele logica.
Je kunt binnen een track geen 'vlaggetje' plaatsen als start/eindpunt. Het eerste en laatste punt is immers precies hetzelfde als alle andere.
Wèl kun je werken met 'losse' waypoints voor start en eindpunt.

Invoegen van een lus is feitelijk een kwestie van 'plakken' van een reeks puntjes. Na dubbelklikken op de tracknaam kun je met shift-click een hele lijst van die punten selecteren. Met ctrl-C/ctrl-V kun je die knippen en plakken.

Heb je een 'losse lus' halverwege een andere track en wil je die samenvoegen dan zou ik in basecamp met het 'schaartje' die andere track knippen daar waar de lus ingevoegd moet worden. Je hebt dan feitelijk drie tracks. Door tracknaam 1 te slepen over tracknaam 2 kun je twee tracks samenvoegen. En dat kun je vervolgens ook met de derde doen. Wel letten op de goede volgorde (en evt ongedaan maken met ctrl-Z).

Om de puntjes op de i te zetten dubbelklikken op de nieuw gemaakte track; linksonder 'kaart centreren' aanvinken, evt wat inzoomen en vervolgens met de pijltjestoets over de trackpunten wandelen en er met de del-knop evt wat verwijderen.

Is het onverhoopt tòch een autorouterende route dan heb je een stuk minder punten, maar is de essentie gelijk.
Instructievideo's over de Garmin GPS? Zie http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen/bonus-videos/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bontrek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: za 4 juni 2011, 20:52
Mijn mountainbike: Scott Spark

Heb nu 2 kaarten in Basecamp staan. 1 maal openfietsmap volledige versie en 1 maal de light versie.
Voor het volgen van een spoor (dus een route volgen zonder aanwijzingen) op mijn Egde 810 heb ik echter ook een niet routeerbare versie nodig. Wil dus straks uit drie kaarten op de Garmin kunnen kiezen.
Hoe creeer ik nu een niet routeerbare kaart ?
Aut viam inveniam aut faciam
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

2 opties:
1. neem een niet-routeerbare kaart zoals de Reit- und Wanderkarte: http://www.wanderreitkarte.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
2. installeer een andere kaart dan die je al hebt (1 kaart 2x op het toestel gaat niet goed), en installeer Garmin MapSource: http://www8.garmin.com/support/download ... jsp?id=209" onclick="window.open(this.href);return false;
Met MapSource heb je namelijk de mogelijkheid om de routeringsgegevens niet mee over te zetten (met MapInstall wat bij BaseCamp zit kan dat niet). In MapSource zet je dan dit vinkje uit:
Afbeelding

P.S. let erop dat MapSource de kaarten altijd in een bestand genaamd gmapsupp.img plaatst. Is er al een gelijknamig bestand aanwezig op het toestel, dan wordt die overschreven.
Plaats reactie