Kaarten via Basecamp op je GPS zetten

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cyberwhoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 5 juni 2011, 21:59
Mijn mountainbike: PYGA Hyrax, Whyte S-150W, Dartmoor & Surly
Contacteer:

Misschien iets off-topic maar ik heb direct via PC openstreetmap kaarten op de sd kaart gezet dus zonder basecamp/mapsource oid, daarna kaart in de Garmin Dakota en vervolgens kon ik die direct selecteren... Hij pakt wel alle openstreetkaarten in 1x maar dat komt omdat alles in de /Garmin directory staat op de sd kaart.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Nee, dat komt niet omdat alles in die map staat (in een andere map zetten werkt trouwens niet), maar omdat ze allemaal hetzelfde kaart ID hebben.
Deze methode is makkelijk, maar heeft wel z'n nadelen:
  • Je hebt nu geen kaarten op je PC, wat toch wel handig is als je met MapSource of BaseCamp routes en tracks wilt maken/beheren. Ja, BaseCamp kan de kaarten op je toestel gebruiken, maar dat is wel een stuk trager dan wanneer de kaarten op je PC staan.
  • Bij toestellen als de eTrex Vista/Legend etc. en GPSMap 60/76 serie en kun je maar één bestand gebruiken: gmapsupp.img, en heb je dus maar één kaart. Via MapSource of MapInstall kun je meerdere kaarten kwijt in dat bestand. Bij de Edge 605/705 heb je iets meer mogelijkheden (een kaart op het toestel en een op de SD), maar ook die heeft beperkingen qua naamgeving van de bestanden.
  • De OSM-kaarten zijn opgebouwd uit rechthoekige 'tegels'. Heb je nu de kaarten van NL en die van BE op je toestel gezet (beide zijn feitelijk delen van dezelfde kaart), dan zullen er bij de landsgrens een aantal tegels dubbel op staan. Meerdere overlappende tegels van verschillende kaarten of van dezelfde kaart kunnen vervelende effecten opleveren: crashende toestellen, problemen met routering. Dit is een probleem bij de meeste modellen (waaronder jouw Dakota), omdat je daar alleen per kaart kan aan- en uitzetten; niet per bestand. Bij een aantal modellen (de eTrex 20/30, GPSMAP 62/78 en de Montana) gebeurt het aan- en uitzetten juist wél per bestand; daar heb je er dus geen last van.
Gebruikersavatar
Cyberwhoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 5 juni 2011, 21:59
Mijn mountainbike: PYGA Hyrax, Whyte S-150W, Dartmoor & Surly
Contacteer:

@javawa bedankt voor deze uitleg.
Ik heb basecamp ook geinstalleerd en ook nog een kaart via Basecamp op de sd gezet. Dat via de Garmin naar sd kost wel 10x meer tijd dan via sd kaart in adapter + direct in card reader op pc.
Ik heb de kaarten een eigen ID gegeven, nu NL_gmapsupp.img (Nederland) en I_gmapsupp.img (Italie) maar de Dakota geeft je niet de mogelijkheid ze apart te laden. Bij kaart selecteren staan er twee "OSM generic routable" entries vermeld in het kaart ingeschaked veld. Alle andere kaarten heb ik uitgezet. Ik ben nog niet en route en cross border geweest dus even afwachten hoe dat gaat.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Klopt, de snelheid van de USB-interface van Garmin-toestellen is niet je van het...
Het ID van de kaart zit 'ingebakken'; dat wijzig je niet met het veranderen van de bestandsnaam. Als je de kaarten op je PC hebt geïnstalleerd kun je het ID (en de "OSM generic routable" naam) wijzigen met JaVaWa GMTK.
Gebruikersavatar
Cyberwhoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 5 juni 2011, 21:59
Mijn mountainbike: PYGA Hyrax, Whyte S-150W, Dartmoor & Surly
Contacteer:

javawa schreef:Klopt, de snelheid van de USB-interface van Garmin-toestellen is niet je van het...
Het ID van de kaart zit 'ingebakken'; dat wijzig je niet met het veranderen van de bestandsnaam. Als je de kaarten op je PC hebt geïnstalleerd kun je het ID (en de "OSM generic routable" naam) wijzigen met JaVaWa GMTK.
OK dat laatste is misschien een bridge to far op dit moment. Ik bedenk me net dat ik de 2e map niet via Basecamp er op gezet heb maar via de explorer/verkenner. Zelfde traagheid.
Waar ik alleen dan even niet uit kom is hoe ik die osm kaart zichtbaar krijg in Basecamp zonder dat ik de Dakota er aan moet hangen. Nu heb ik het idee dat hij de kaartdata eerst van de Dakota moet lezen wat mega vermoeiend is. Kan niet vingewikkeld zijn maar ik vind het dus ff niet...
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Je moet de kaart opnieuw downloaden, maar dan de versie voor op de computer. Als je dan toch bezig bent, neem dan een kaart die wél toegespitst is op het mountainbiken/fietsen: http://openmtbmap.org/" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.openfietsmap.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; . Die je nu hebt is dat niet; die is meer voor in de auto.
Van de openfietsmap kun je een versie met Centraal- en West-Europa downloaden; ben je in 1 keer klaar.
Hoe je de kaart dan in je toestel krijgt kun je op de vorige pagina van dit topic lezen...
Gebruikersavatar
Cyberwhoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 5 juni 2011, 21:59
Mijn mountainbike: PYGA Hyrax, Whyte S-150W, Dartmoor & Surly
Contacteer:

javawa schreef:Je moet de kaart opnieuw downloaden, maar dan de versie voor op de computer. Als je dan toch bezig bent, neem dan een kaart die wél toegespitst is op het mountainbiken/fietsen: http://openmtbmap.org/" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.openfietsmap.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; . Die je nu hebt is dat niet; die is meer voor in de auto.
Van de openfietsmap kun je een versie met Centraal- en West-Europa downloaden; ben je in 1 keer klaar.
Hoe je de kaart dan in je toestel krijgt kun je op de vorige pagina van dit topic lezen...
OK duidelijk, dank :-q , downloaden dus. Zie alleen dat ik dan een grotere sd kaart nodig heb... heb er nu een overtollig 2gb kaartje ingedaan en zal min 5gb nodig hebben. Wordt de GPS er alleen niet een stuk trager van met zo'n grote kaart als die ingeschakeld is?
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Nee, dat valt wel mee. Overigens, je hoeft niet de hele kaart op je toestel te zetten, je kunt ook alleen het gedeelte doen wat je nodig hebt.
Gebruikersavatar
Cyberwhoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 5 juni 2011, 21:59
Mijn mountainbike: PYGA Hyrax, Whyte S-150W, Dartmoor & Surly
Contacteer:

javawa schreef:Nee, dat valt wel mee. Overigens, je hoeft niet de hele kaart op je toestel te zetten, je kunt ook alleen het gedeelte doen wat je nodig hebt.
Als de boel er niet (veel) trager van wordt plaats ik liever een grotere sd kaart i.p.v. slepen met tegels.. Nogmaals bedankt.
Gebruikersavatar
Cyberwhoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 5 juni 2011, 21:59
Mijn mountainbike: PYGA Hyrax, Whyte S-150W, Dartmoor & Surly
Contacteer:

Ben de EU openfietsmap op mijn sd kaart aan het zetten via basecamp maar dat draait nu al ruim 2 uur! Direct de file op sd zetten zou ook moeten kunnen maar bij uitpakken zie ik geen gmapsupp.img file in de extract files directory...
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Je probeert toch niet de hele kaart ineens over te zetten? Dat past namelijk niet in één bestand (of zou de nieuwste MapInstall dan opsplitsen? Eigenlijk nooit geprobeerd...)
In ieder geval: het is een grote kaart, dus duurt 't ook erg lang.
De gmapsupp.img (eigenlijk 3 aparte img-bestanden omdat 1 te groot zou worden) kun je apart downloaden vanaf http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Cyberwhoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 5 juni 2011, 21:59
Mijn mountainbike: PYGA Hyrax, Whyte S-150W, Dartmoor & Surly
Contacteer:

Thx. Ik heb de hele kaart er op gezet.... duurde ca. 4 uur! Gelukkig met OS2012 op TV niet echt een probleem. Ik zie dat ik idd alleen de PC versie opgehaald had, vandaar dat ik het gmapsupp.img bestand nergens kon vinden en dus de Basecamp install gebruikt heb ipv direct op SD kaart te plakken. De Dakota start nu wel iets trager op merk ik, kijken of dit (soepel) blijft werken en ander ga ik de kaart wat opschonen.
Gebruikersavatar
Cyberwhoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 5 juni 2011, 21:59
Mijn mountainbike: PYGA Hyrax, Whyte S-150W, Dartmoor & Surly
Contacteer:

javawa schreef:Je probeert toch niet de hele kaart ineens over te zetten? Dat past namelijk niet in één bestand (of zou de nieuwste MapInstall dan opsplitsen? Eigenlijk nooit geprobeerd...)
Ik zie dat er op de SD kaart nu twee bestanden in de Garmin map staan:
Openfietsmap(EUv04-04-2012) grootte ca. 3gb
Openfietsmap(EUv04-04-2012)2 grootte ca. 2,7gb
Dus het lijkt er idd op dat MapInstall het bestand heeft opgesplitst.
scale
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 1 september 2008, 19:25
Mijn mountainbike: Scott scale 10/ Epic expert 29er

Heb intussen een route op de imac staan, maar als ik Mapinstall aanklik krijg ik de melding " geen ontgrendelde kaarten gevonden voor dit toestel" hoe los ik dit nu weer op :roll:
javawa schreef:Op de Mac gaat het als volgt:
  1. Start MapInstall (de meest recente, 4.0.1).
  2. Selecteer het toestel waarop de de kaarten wilt installeren (N.B. je kunt niet kiezen tussen toestel zelf en de daarin geplaatste (micro)SD-kaart; MapInstall kiest zelf waar de kaarten worden neergezet).
  3. Je krijgt dan een overzicht van de kaarten die op je Mac en/of op je toestel staan (wit=alleen op Mac, geel=op Mac en deels op toestel, blauw=op Mac en geheel op toestel, grijs=alleen op toestel).
  4. Bij 'gele' kaarten kun je kiezen om de kaart in z'n geheel erop te zetten, te verwijderen of laten zoals het is; bij 'witte' en 'blauwe' kaarten kun je met het vinkje kiezen voor installeren of verwijderen.
  5. Als je slechts een gedeelte van een kaart op het toestel wilt zetten, kies dan voor 'Geavanceerde/gedeeltelijke installatie'; zo niet kun je afronden met 'Kaarten versturen'. De balk onderaan geeft aan hoeveel je geselecteerd hebt; is de balk rood, dan past 't niet.
Bij 'Geavanceerde/gedeeltelijke installatie' heb je de volgende mogelijkheden:
  1. Linksboven kun je de kaart selecteren waar je iets mee wilt doen; kies de gewenste kaart.
  2. Met de knoppen aan de linkerzijde kun je de kaart in- en uitzoomen en verschuiven.
  3. Je kunt afzonderlijke kaartdelen toevoegen aan of verwijderen uit je selectie door ze aan te klikken; als je een hele rits wilt selecteren kun je beter je linker muisknop ingedrukt houden en een kader slepen om/door de gewenste kaartdelen heen.
  4. Herhaal vanaf stap a. als je meerdere kaarten wilt overzetten.
  5. Afronden met 'Kaarten versturen'. Let ook hier op de balk onderaan.
De eerste twee tips van Ramon 73 zijn ook hier van toepassing; de derde niet.
Met MapInstll kun je de 'grijze' kaarten (kaarten die wel op je toestel staan, maar niet op de Mac) niet verwijderen. Dit kun je wel doen met JaVaWa Device Manager: http://www.javawa.nl/jdm.html" onclick="window.open(this.href);return false;
scale schreef:wat is het verschil (voordelen/nadelen) tussen de Mapsource en basecamp?
Het belangrijkste verschil is dat MapSource oud is, en BaseCamp nieuw...
Verder is MapSource bestandsgericht, terwijl bij BaseCamp alles in een centrale database opslaat.
Dit laatste is meteen ook het grote nadeel van BaseCamp voor de mensen die MapSource gewend zijn. Wat met MapSource kan, kan ook met BaseCamp; in BaseCamp zit ook een hoop nieuwe functionaliteit die niet in MapSource zit.
Heb je met geen van beide ervaring, kies dan voor BaseCamp.
(Overigens, met een Mac heb je geen keuze; MapSource is alleen voor Windows)
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Heb je wel kaarten op je iMac geïnstalleerd?

edit: Gaat 't om die SD-kaart die je in je Mac hebt zitten? Die kaart kun je niet via MapInstall op je GPS zetten.
Gelukkig is het allemaal veel eenvoudiger: gewoon die SD-kaart in je toestel stoppen...
Plaats reactie