Welke route planner gebruik jij?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als net je eerste meters maakt op de MTB en bent uitgekeken op je locale bossage kom je al snel terecht op mtbroutes.nl. Misschien wel de Hyves van de routesites. (als in bestond al toen wij alleen nog een pijltje volgde op de originele e-trex) Maar als je diverse routes aan elkaar wil knopen of verder Europa/de wereld in trekt kom je dan al weer snel terecht bij sites als Komoot, Trailforks, en nog een handje vol die allemaal beweren de site te zijn.

Kat likt man. (ik heb geen hond) vraagt zich af welke gebruik jij de laatste tijd het meeste in de praktijk? Zelf moet ik zeggen dat ik meer aan Komoot heb dat aan Trailforks. Komoot bracht mij uit de Spaanse bosen keurig terug naar de bewoonde wereld. Trailforks had zo iets van no lo entiendo. Vanwaar deze vraag? Het heeft niet heel veel nut om bijvoorbeeld in Trailforks heel veel energie te steken als Komoot in Europa meer gebruikt wordt.
◼︎ Go round the outside.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Met Komoot heb ik nog niet ontdekt hoe je twee routes kan inladen, en vervolgens de route ernaartoe en een verbinding erin kan prutsen (bij één route lukt dat wel).

Ik gebruik Basecamp van Garmin hiervoor. Wel iets bewerkelijk, maar werkt op zich prima
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Meestal komoot en soms strava.
Trailforks alleen in buitenland (Schotland/Wales) om de off piste trails te zoeken.
Have fun!
Rinse.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 337
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik gebruik Komoot, Trailforks & maps.openrouteservice.org.

Met deze laatste maak ik routes in gebieden waarvan ik gewoon paden pak en niets bijzonders ga doen, waarvan ik al weet hoe en wat ik ga rijden (maar vind de backup op de Garmin altijd wel fijn) of voor wandelingen.

Via trailforks zoek ik naar spannende trails en koppel die dan aan elkaar door de kaart op Trailforks te volgen. Vaak gewoon klimmen, trail naar beneden pakken en dan weer klimmen.

Komoot gebruik ik om korte rondjes te maken én op zoek ben naar wat spannende stukken. In de omgeving van Winterberg/Willingen gebruikt om singletracks, dropjes en andere mooie plekken te vinden. Je kunt met Komoot heel handig een route van POI naar POI maken.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Brouter

https://brouter.de/brouter-web/#map=5/5 ... 0/standard

De UHR routes doe ik uit m'n hoofd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik plan niet genoeg merk ik al :bier:
Maar als ik het doe dan open street maps met Basecamp en googlemaps voor de bordjes.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Basecamp (voorheen Mapsource).
Staat lokaal op mn pc, werkt dus zonder internet.
Ik ben ouderwets, ik hou mn spul liever in eigen beheer. Alle kaarten die op mn gps staan werken ook in Basecamp.
Geen wijziging van voorwaarden, geen overnames door andere bedrijven (GPSies ->Alltrails), geen prijsverhoging zoals Strava onlangs.
Onderweg kan je gewoon op je Garmin een route laten maken van jouw positie (eind van route A) naar het punt waar je naartoe wilt (begin van route B).
Of van jouw locatie naar je hotel, het ziekenhuis etc.
Zit er allemaal in, dus los van telefoon, pc of internet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Vergelijkbare benadering als TSTM, maar Basecamp moet ergens mee gevoed worden:

1) Trailforks:
* persoonlijk meeste succes om de betere/interessantere trails te vinden (al zie op signficante schaal dat trails ervan verdwijnen),
* trails inclusief specifieke data als gradient, hoogtemeters, ... en een classificatiesysteem waar ik me in de regel redelijk in kan vinden,
* ridelogs en link naar Strava om inspiratie te vinden hoe ze te combineren, of gewoon data om in Basecamp te kunnen knippen en plakken.

2) Strava:
* makkelijkste om data van evenementen te vinden, te zien of dingen recent nog gereden zijn, ...
* zie punt 1)

3) "Lokale VVV"
* De VVV of lokale organisaties, al bestaan er grote verschillen in het aanbod van informatie en het makkelijk kunnen downloaden van data. Indien beschikbaar is het in ieder geval handig om snel te weten wat zeker legaal zal zijn...

4) GoogleMaps
* onmisbaar om van je luie stoel de ligging van die trail te vinden die er in dat YT filmpje, Instagram segment, ... interessant uitzag aan de hand van een grof idee waar het zich afspeelt en landmarks, street view, etc... om vervolgens ofwel fysiek te gaan zoeken of te kunnen bepalen waar je exact moet kijken, in de regel bij 2).


Komoot wel eens geprobeerd maar enige meerwaarde heb ik persoonlijk niet kunnen vaststellen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Komoot voor de verbindingen, combinaties van routes en gravelroutes. Of om gedownloade gpx in te laden en te finetunen.

Judise om bestaande routes of eigen Komoot routes op te knippen en aan elkaar te linken.

Strava om gpxjes te pikken :D

Dit forum voor tips en mensen die zo nu en dan leuke geluste routes delen.

Fietsersbond planner op desktop soms, om bijv te checken of je ergens mag fietsen

Websites van lokale trail centers

Lokale mtbroutes.nl-achtige websites

Alltrails , wikiloc, etc.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cheeta schreef: ma 13 februari 2023, 21:18 Vergelijkbare benadering als TSTM, maar Basecamp moet ergens mee gevoed worden:
...
Ik stop er van alles in.
Ten eerste kaartmateriaal.
OSM in div.vormen.
Betaalde Garmin Topo kaarten.

Track, routes en trails komen overal vandaan
Van vrienden, van Strava, van Wikiloc en Trailforks.

Downloaden, openen in Basecamp, combineren, knippen en plakken.

Basecamp mag van mij ook ontbrekende stukjes invullen, mits er een kaart is geladen die ik in de praktijk heb leren vertrouwen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Leto_jr8
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 7 februari 2010, 12:18
Mijn mountainbike: Krijgt ooit eens een nieuw kleurtje.

Zelf moet ik zeggen dat ik Komoot heel erg leuk en bruikbaar vind opgezet.
Strava gebruik ik al vele jaren niet meer en zal ik ook niet meer installeren op telefoon of pc.

Basecamp klinkt wel erg interessant!
Alles wat je thuislaat, is mooi meegenomen. :-D
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ik gebruik https://afstandmeten.nl/ om routes te maken in mijn buurt en omstreken. je kunt complete GPX bestanden importeren en exporteren.
Je kunt ook (gpx)routes combineren maar vergt wel wat handigheid.
Vergeten erbij te zetten, om de routes in de navi te zetten gebruik ik Komoot.
Erg handig, met turn by turn aanwijzingen in de Wahoo Roam.
Laatst gewijzigd door Johangr op di 14 februari 2023, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Leto_jr8 schreef: ma 13 februari 2023, 21:50 Zelf moet ik zeggen dat ik Komoot heel erg leuk en bruikbaar vind opgezet.
Strava gebruik ik al vele jaren niet meer en zal ik ook niet meer installeren op telefoon of pc.

Basecamp klinkt wel erg interessant!
Basecamp gebruik ik inderdaad ook al heel lang. OpenFietsMap er in en je plakt zo alles aan elkaar wat je wil.
https://www.garmin.com/nl-NL/software/basecamp/
https://www.openfietsmap.nl/
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Leto_jr8
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 7 februari 2010, 12:18
Mijn mountainbike: Krijgt ooit eens een nieuw kleurtje.

Klinkt goed en best gebruiksvriendelijk dan.
Alles wat je thuislaat, is mooi meegenomen. :-D
Plaats reactie