Strava

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Zou het zo kunnen zijn dat de kwaliteit van de GPS module in je smartphone mede bepalend is voor de nauwkeurigheid van Strava?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Klopt helemaal. Daarom zijn metingen met een smartphone ook vaak (zo niet altijd) minder nauwkeurig dan metingen met een sportwatch zoals een Suunto, Garmin e.d.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Toch raar, want ook Strava zelf lijkt een oorzaak te kunnen zijn.
Vandaag voor het eerst Strava gebruikt tijdens een route die ik al regelmatig gereden heb. Voorheen gebruikte ik Runtastic.
Volgens runtastic is mijn hoogstgemeten snelheid op de route zo'n 25,4km/u. Volgens Strava was het 34,6km/u.
Zelfde rondje, zelfde telefoon en dus ook dezelfde gps-module....
Maar welke klopt nou? :D
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik gok op Runtastic, nadat ik heb gelezen over lui met een 100+ maximale snelheid op Strava! :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ad58 schreef: vr 23 november 2018, 20:09 Ik gok op Runtastic, nadat ik heb gelezen over lui met een 100+ maximale snelheid op Strava! :lol:
Haha ja ik ook.... Maar tegelijkertijd denk ik ook dat als je korte stukjes echt sneller gaat, de GPS het niet bij kan houden.
Stel dat je net een helling af gaat, of een drop, dan is er een grote kans dat dat net tussen de polls van een GPS systeem gebeurd en je daardoor hooguit een gemiddelde over een grotere afstand krijgt (Makes sense? :P)

Dus m.a.w. stel je rijdt een stuk van 15m ineens 40km/u en de momenten daarvoor en daarna 20km/u, dan is de kans groot dat die 40km/u niet gespot wordt, maar over een periode van b.v. 100m het gemiddelde genomen wordt (15m à 40km/u + 85m à 20km/u = 23km/u) van wat je verplaatst bent.
Maar dan moet je echt in de programmatuur van Runtastic, Strava en IOS gaan duiken om te kijken hoe het werkt.
In ieder geval geloof ik er niets van dat je hoogstgemeten snelheid ook ècht je hoogste snelheid is. Tenzij oom agent er toevallig net met zijn lasergun naast stond ;)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Of dat je je fietscomputer goed ingesteld hebt. Ik denk dat die best wel betrouwbaar zijn als je wielomtrek goed hebt ingesteld.
Het enige wat ie hoeft te doen is tellen hoe vaak die sensor voorbijkomt.
Ik blijf een tijdje parallel rijden met Strava om de verschillen te bekijken.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Snelheidssensor aan Strava koppelen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mark-V schreef: vr 23 november 2018, 20:56Dus m.a.w. stel je rijdt een stuk van 15m ineens 40km/u en de momenten daarvoor en daarna 20km/u, dan is de kans groot dat die 40km/u niet gespot wordt, maar over een periode van b.v. 100m het gemiddelde genomen wordt (15m à 40km/u + 85m à 20km/u = 23km/u) van wat je verplaatst bent.
1) Het is tijdgebaseerd en niet afstand.
2) Of je gebruikt gewoon GPS device datmet een 1Hz frequency (voor een std GPS, hoger is redelijk zeldzaam) kan loggen (niet zijnde een telefoon)....
Mark-V schreef: vr 23 november 2018, 20:56Maar dan moet je echt in de programmatuur van Runtastic, Strava en IOS gaan duiken om te kijken hoe het werkt.
In ieder geval geloof ik er niets van dat je hoogstgemeten snelheid ook ècht je hoogste snelheid is. Tenzij oom agent er toevallig net met zijn lasergun naast stond ;)
Met een beetje wiskunde en natuurkundig besef kun je totaal onrealistische snelheden er zo uit filteren en dat soort algoritmes gebruikt een Strava ook om maximum snelheid en hoogtemeters te corrigeren.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb gisteren m.b.v. de ventiel/krijtstreepje methode en indrukken van de voorband de wielomtrek van mijn RaRa 29" 2.25 nauwkeurig opgemeten.
Hierbij kom ik uit op 227 cm. Dit strookt ook met de waardes die anderen hebben gevonden voor deze band.
Deze waarde heb ik vervolgens in mijn fietscomputer gezet.

Dan een rit gemaakt met fietscomputer en Strava aan. Strava log ik op mijn Android Smartphone.

Na een rit van ca. 21 km geeft mijn fiets computer de volgende waardes:
Gemiddelde snelheid: 17.9
Maximale snelheid: 28

Strava geeft de volgende waardes:
Gemiddelde snelheid: 17.5
Maximale snelheid: 33.5

De eerste voorzichtige conclusie is dan ook dat Strava wat behoudend is met de gemiddelde snelheid, maar optimistisch met de maximale snelheid.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoe dan?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat zie in mijn data ook. Strava is altijd langzamer dan de Garmin en soms hebben segmenten een hogere topsnelheid dan de opgegeven max snelheid. :~
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een gps bepaalt positie.
De rest wordt daarvan afgeleid.
De meeste gps'en zijn redelijk onnauwkeurig in positie bepalen, dus alle afgeleiden zijn ook onnauwneurig.
Strava past nog wat berekeningen toe om dat glad te strijken, maar slaat blijkbaar de plank nog wel eens mis.

Een wielsensor met ANT+ of BT gekoppeld aan je phone of gps is de enige manier om de echte afgelegde weg te meten, en zo dus snelheid te berekenen.

Halaas kan je je gewone tellertje niet koppelen, dus de portemonnee moet nog een keer open.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Haha, ik behelp me wel met mijn cheapo fietscomputertje :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

TenZNL schreef: za 24 november 2018, 14:01 Dat zie in mijn data ook. Strava is altijd langzamer dan de Garmin en soms hebben segmenten een hogere topsnelheid dan de opgegeven max snelheid. :~
Wat is het verschil in gemiddelde snelheid?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat varieert maar bv met de LR in Harderwijk geeft de Garmin een gemiddelde van 16,5km/h, Strava geeft maar 15,8.
Max snelheid Strava 31,0 tov de Garmin met 33,5.

Ik rij trouwens met wielsensor en de data wordt pas na de rit geupload via de PC.
Plaats reactie