Tracks opslaan eTrex Legend

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
RL2000
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 23:29

Ik heb een eTrex Legend welke ik vooral (vooralsnog) om mijn gereden tracks vast te leggen.
Nu komt het regelmatig voor dat de Legend zijn ontvangst verliest onder de bomen. De tracklog wordt dan onderbroken en er ontstaan meerdere logs. Deze logs kan ik uitlezen op mijn pc en daar weer met elkaar verbinden. Dat lukt aardig. Maar de tracks worden gewoon verbonden met een rechte lijn.

Door in de Legend het tracklog op te slaan worden de losse tracks samengevoegd tot 1 bestand. Dit leek me een handige functie om de track te bewaren. Maar nu kom ik erachter dat ik dan wel alle data uit de track kwijt ben. Ik kan dus na uitlezen van de opgeslagen track op mijn pc niet meer de tijden snelheden etc zien. Dit vind ik erg jammer. Maar dit schijnt niet anders te kunnen.

Nu ben ik van plan om op vakantie ook mijn mtb-tracks vast te leggen maar wil ook de data bewaren. Ik wil meerdere dagen tochten rijden en heb geen beschikking over een pc. Is er een handige manier om toch mijn tracks volledig te bewaren?

- Zal ik hiervoor een pda/laptop of ander apparaat mee moeten nemen om de Legend uit te lezen na elke tocht?
- Is een telefoon met gps-functie ook voldoende om tracks vast te leggen en deze op de telefoon bewaren zodat ik geen laptop/pda hoef mee te nemen?
- Is een aparte datalogger (zoiets als de I-got-u) in staat meerdere tracks op te slaan? En deze pas na mijn vakantie thuis uitlezen?
- Of ben ik echt gebonden aan het kopen van een andere gps als ik dit allemaal wil?

Hoop dat jullie door ervaring hiermee mij een stapje verder kunnen helpen!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Heeft de Etrex Legend een extra micro-SD kaart om je tracks op te slaan? Als je ze daarnaar wegschrijft, zou je volgens mij gewoon alle trackinfo moeten behouden. Ik heb zelf een 60Csx, alle tracks van één dag voegt hij samen tot één bestand, maar als ik dat bestand thuis open in Mapsource, kan ik alle trackinfo van die dag bekijken. Hij heeft dan niks van de tracks aan elkaar geplakt. Zou ook raar zijn als ik bijvoorbeeld de 60Csx een tijdje heb uit gehad.

Overigens is dat idd een nadeel van de Legend... geen Sirfstar III ontvanger.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
RL2000
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 23:29

Nee de Legend heeft geen sd kaartje. Er zit een intern geheugen in van 8mb.
En na het opslaan van de tracklog ben ik weldegelijk de data uit de track kwijt.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hm, jammer zeg. Dat werkt dan toch echt anders bij mijn 60CSx. Jij hebt dus niet dat als je één dag in je PC laadt (mapsource), je alle "onderdelen" met aantal opgeslagen punten e.d. links in het venster te zien krijgt? Ik kan die dan allemaal apart selecteren en bekijken, evenals bijbehorende hoogteprofielen e.d.

Overigens weten ze hier vast ook wel een antwoord op je vraag: forum.gps.nl
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

RL2000 schreef:Nu ben ik van plan om op vakantie ook mijn mtb-tracks vast te leggen maar wil ook de data bewaren. Ik wil meerdere dagen tochten rijden en heb geen beschikking over een pc. Is er een handige manier om toch mijn tracks volledig te bewaren?
- de registratie interval instellen op een voor jou aanvaardbaar nivo (bv om de 500 mtr of om de minuut) .
- vervolgens kun je dagenlang je GPS gebruiken voordat je de 10.000 punten van de ACTIVE LOG vol hebt
- thuis gekomen splits/combineer je vanuit de ACTIVE LOG de verschillende routes weer.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja, of automatisch toch Huub? Dan bepaalt-ie het zelf. Maar dat ACTIVE LOG is wel de oplossing volgens mij...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

Kapitein Iglo schreef:Ja, of automatisch toch Huub? Dan bepaalt-ie het zelf.
Het kan veel zuiniger dan door de instelling op de automatische piloot te laten staan.
RL2000
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 23:29

Ik ga het de komende tijd eens uittesten. Dus de active log laten staan en elke trip de tracklog weer aanzetten. Hoop dat dit naderhand nog goed te sorteren is.

Hoe kan ik de tracklog het best instellen dan? Ik gebruik nu automatisch, maar is het beter om een tijd of afstand in te stellen? En wat is dan het best op kronkelige singletracks?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik denk toch dat automatisch de beste mix biedt... en neem genoeg batterijen mee!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

RL2000 schreef: Hoe kan ik de tracklog het best instellen dan? Ik gebruik nu automatisch, maar is het beter om een tijd of afstand in te stellen? En wat is dan het best op kronkelige singletracks?
Dat ligt er dus aan wat je met de tracklog wil.
Voor hergebruik is het bij je voorbeeld van de singletrack alleen maar van belang dat je het begin en eindpunt aangeeft :-D
Wil je thuisgekomen echter nog een keer genieten van je ritje bv via Google Earth dan wil je natuurlijk elk bochtje in beeld krijgen en dan is een zo hoog mogelijke registratie interval het belangrijkste.

Ik ga er echter nog steeds vanuit dat je vraag is om een zo economische manier van opslaan ivm meerdaagse ritten.
Geen idee waar je vakantie gaat houden, hoe het terrein is en hoe jij je daar doorheen beweegt.
Vandaar mijn advies om dat eens van te voren uit te testen en te kijken wat voor jou acceptabel is.
RL2000
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 23:29

Ik wil de tracks loggen om deze later thuis nog eens in Google Earth te bekijken en na te genieten inderdaad.
Ik moet dus een optimale balans tussen de interval en de totale tijd die ik vast wil leggen.

Even samenvatten: Als ik 5 dagen een tocht van 4uur wil maken betekend dat dus 72000 sec. Dus om niet over de 10000 trackptn te gaan mag ik niet meer dan om de 7.2 sec een pt maken.

En hoe logt hij automatisch? Op afstand, tijd of ziet hij zelf wanneer er geen rechte beweging gemaakt wordt?
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

RL2000 schreef: En hoe logt hij automatisch? Op afstand, tijd of ziet hij zelf wanneer er geen rechte beweging gemaakt wordt?
Ook dit kun je effe testen door in de bewoonde wereld een kort ritje te maken.
Je zult zien dat het voornamelijk op dat laatste is en daarom is dit ook niet geschikt om zuinig een mtbrit te loggen. :wink:
RL2000
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 23:29

HuubC schreef:
RL2000 schreef: En hoe logt hij automatisch? Op afstand, tijd of ziet hij zelf wanneer er geen rechte beweging gemaakt wordt?
Ook dit kun je effe testen door in de bewoonde wereld een kort ritje te maken.
Je zult zien dat het voornamelijk op dat laatste is en daarom is dit ook niet geschikt om zuinig een mtbrit te loggen. :wink:
Daarom niet geschikt? Ik zou juist denken dat het dan wel geschikt is. Hoe kan ik het dan het beste loggen, zodat ik genoeg kan loggen en ook nog goede tracklogs heb?
Plaats reactie