Deel je koop ervaring GPS, de + en -

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Avabo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 31 juli 2013, 15:02

borre mtb schreef:De mio bij jou nog nooit vastgelopen? Ik heb een 305 en vooral bij navigeren wil hij nog wel eens vastlopen
Als je geluk hebt gast hij door met opnemen van de stats, maar soms ook niet
De Mio is nog niet vastgelopen, maar zodra het regent reageert het touchscreen nergens meer op. Je rit stopzetten is dan onmogelijk.
Pas wanneer het apparaat een poosje binnenshuis ligt, is het weer bedienbaar.
Om me heen zie ik vrienden met Garmin's rijden die geen enkel probleem hebben als het regent...
Gebruikersavatar
gomez
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT

Avabo schreef:
borre mtb schreef:De mio bij jou nog nooit vastgelopen? Ik heb een 305 en vooral bij navigeren wil hij nog wel eens vastlopen
Als je geluk hebt gast hij door met opnemen van de stats, maar soms ook niet
De Mio is nog niet vastgelopen, maar zodra het regent reageert het touchscreen nergens meer op. Je rit stopzetten is dan onmogelijk.
Pas wanneer het apparaat een poosje binnenshuis ligt, is het weer bedienbaar.
Om me heen zie ik vrienden met Garmin's rijden die geen enkel probleem hebben als het regent...
Ik heb precies hetzelfde.
Mio service gebeld en instructies gekregen om alles op de pc te verwijderen nieuwe software te installeren en de mio opnieuw te installeren
Avabo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 31 juli 2013, 15:02

En heeft dat geholpen?
Gebruikersavatar
gomez
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT

weet ik nog niet, moet het nog grondig testen
raassie
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 08:35
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si alloy 1

Ik heb ook regelmatig problemen met de Mio in de regen gehad. Tot 3 keer toe onder garantie is de touchpad vervangen.....Laatste keer ongeveer een jaar geleden en nu weinig problemen meer. Maar frustrerend is het wel. Nu is mijn accu denk aan vervanging toe. Veel meer dan een uur 3 of 4 haal ik er niet meer uit.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Garmin 64s verkocht...

We gaan eens de Edge 520 proberen...
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Hier twee maal de Mio hc315 in gebruik, draait als een zonnetje , ook geen issue's mbt het scherm met regen of vastlopen tijdens navigeren ,Accuduur is circa 5-6 uur
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
MTB_Jurriën
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 16 augustus 2015, 20:02
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 1 29'' 2017

Nu ongeveer een maand de Garmin Edge touring in gebruik. Plus punten zijn voor mij de prijs, standaard een EU kaart erop, alle bospaden zijn zichtbaar en hij is makkelijk in gebruik.

Een nadeel is dat wanneer je invult een route te willen fietsen van bijvoorbeeld 40 kilometer dat hij dan altijd een route over fietspaden zal geven en niet een route in het bos (ook niet als je de route laat starten in het bos). Maar hiervoor heb ik hem ook niet gekocht.

Alle paden in het bos herkent hij wel, ook de kleinste paden. Hierdoor zal ik nooit meer de weg kwijt raken.
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Garmin Montana 680t

Groot toestel voor op de fiets, bewuste keuze ik ga deze gps ook voor geocach, auto, wandelen enz gebruiken.
Ik zou eigenlijk zonder dit geprobeerd te hebben willen stellen dat dit toestel ofwel erg groot danwel te groot is voor aan het stuur.
Ik heb deze dan ook op mijn cube, hebben een brede buis, op de horizontale framebuis bijna tegen het balhoofd geplaatst en dan in ' staande' positie.
Hij is dan nog breder dan de framebuis maar ik heb er net 60 km mee gefietst en hij zit niet in de weg ( hij blijft fors).
Dit is een breed inzetbaar toestel en er is dan ook erg veel instelbaar, de speciale mtb route voorkeurs berekening lijkt best leuk te werken maar om bestaande/bewijzerde mtb routes te rijden niet goed bruikbaar icm de garmin benelux topo pro kaart ( zie lange beschrijving en gelijk benoemd topic).

Ik zal het toestel in het mtb park eraf halen en ben benieuwd of ik dan nog last heb ven de steun.
Deze zit met tiewraps vast dus niet echt snel/makkelijk te swappen..

Als je de gps gebruikt ter orientatie en/of route planning heb je nooit genoeg scherm, in mijn beleving, en dat is ook een van de reden geweest voor het grootste scherm te kiezen.
Ik vermoed dat voor veel mtb'er de oregon een betere keuze is, zeker met de nieuwste mogenlijkheden, zoals de weerbeelden enz.
Het scherm is redelijk afleesbaar, al zie ik veel superlatieven over het scherm in advertenties het is nog steeds niet perfect. Dit heeft ook met mijn huidige setup te maken waarbij ik de hoek van het toestel niet kan veranderen, volgt de framebuis, en ik dus als ik fiets iets vanaf de bovenkant van het toestel op het scherm kijk. Natuurlijk wordt dat weer iets beter op maximale helderheid maar dat verkort ook weer de accuduur.

Ik gebruik de gps als ondersteuning bij het rijden van bewijzerde mtb routes al heb ik daar nu nog niet de perfecte oplossing voor gevonden.
Voor gebruik om bv naar een mtb park te gaan of naar een bewijzerde route te fietsen vind ik dit een goed toestel. Het speciale mtb profiel, instelbaar, zorgt ervoor dat je al snel de kleiste paadjes gebruikt, ja dan krijg je afslag voor afslag route ondersteuning zoals je gewend bent van je auto navigatie, maar dan dus ook over het kleinste paadje dat er is.

Ik vind het toestel relatief intuatief te gebruiken, werk wel al 20 jaar met diverse garmin toestelen.

Top eigenschappen:
Groot goed scherm
Robust
Heel veel instelbaar (kan lastig zijn voor minder ervaren gebruikers?)
Kaarten via sd kaartjes en/of extra geheugen.
Kan op meegeleverde lion accu of 3 aa batterijen werken (als je aa gebruikt moet de accu eruit)
Gesproken aanwijzingen via de auto steun, of een oortje op de fiets (lijkt me niet fijn op de fiets).
Snelle en nauwkeumrige positie bepaling ( gps en glonass), zelfs in je huis goede ontvangst en zo naukeurig dat ik aan de positie van de geotag aan de foto's kan zien op de topo kaart waar ongeveer in huis de foto genomen is ( huis staat in basisvorm op de topo kaart dus rechthoek of vierkant enz. en als je van de ene kant van je huis naar de andere kant loopt zie je dat op de topo kaart goed ( natuurlijk moet je daarvoor wel een goede fix hebben wat in mijn huis zo is en af en toe drift je positie dus ook best op de kaart buiten je huis terwijl je binnen bent ( voordat ik te hoge verwachtingen schep))

Leuk:
Camera

Min:
Ik mis wel de wifi verbinding
Als ik de specs van de nieuwe oregon zie, weerbeelden op je scherm, wifi ( dus verbinfding met je gsm waar dan weer de weerkaarten vanaf komen volgens mij) enz. Enz. dan zou ik dat ook wel op de montana willen ( volgende reeks mischien?)
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Even deze post omhoog halen, even vlug gelezen op de laatste pagina's lijkt de garmin edge touring me wel wat.. prijs is wel ongeveer wat ik eraan uit zou willen geven.. of weet iemand misschien nog een betere optie?
Ik ben geen wedstrijd racer en het is voornamelijk om alles te loggen en de weg naar de auto terug te vinden.
Eventueel een route te vinden in bijvoorbeeld België
150/200 euro mag hij wel kosten
Iemand tipjes? Of zeggen jullie die edge touring is top?
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Wat verwacht je van de logging, ook cadans en hartslag via sensoren?
Niet alle touring varianten ondersteunen dit.

Geschikt voor wat je wenst.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Nee het is enkel voor de gereden kms, gemiddelde snelheid en zie ook graag tijdens fietsen hoe snel ik ben. Dus eigenlijk zodat ik de fietscomputer eraf kan laten en direct een navigatie heb voor als ik het zelf even nietmeer weet.
Ook handig zou zijn als ik een route wat verder weg ga fietsen ik deze zou kunnen bekijken via de gps ivm ontbrekende bordjes hier en daar op de fietsroutes.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

@Mauke De TeasyOne2 is ook nog een goede optie. Ik ben een zeer tevreden gebruiker van deze navigatie/fietscomputer.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ga hem meteen even opzoeken!
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Vergelijk de waterdichtheid van de toestellen ook.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Plaats reactie