Vraag over snelheidssensor Edge 705

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

Ik overweeg een Edge 705 bundel. Ik heb mijn 605 verkocht omdat ik vond dat de snelheid (gemeten door gps) te veel schommelde om op gem. snelheid te kunnen trainen.
Nu lees ik op het forum van mountainbike.be dat iemand schrijft dat de sensor alleen in werking treed bij het wegvallen van het gps signaal.
Graag hoor ik van 705 bundel eigenaren of dit zo is of niet.

Dank alvast!

Groet,

Pike
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
Michaeldw
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: do 6 november 2008, 17:11
Mijn mountainbike: Bianchi
Contacteer:

Hallo Pike,

Dat klopt, in de handleiding op pag. 40 staat:
'De snelheidsgegevens van de GSC10 worden alleen opgenomen en gebruikt voor het berekenen van de afstand wanneer het GPS signaal zwak is, of als de GPS is uitgeschakeld' (het gps signaal).

Cadans wordt wel altijd opgenomen.

Kijk voor de handleiding: http://www.garmin.nl/support/handleidingen/

Zelf gebruik ik dan wel geen Edge, maar een GPSMAP60csx; op de 60 kun je de refresh-rate van de gps veranderen. Standaard staat deze op 1 seconde. Misschien moet je die eens sneller zetten. (hoewel je daar nu weinig aan hebt).

Groeten,
Michael
Reparto Corse
Biker77
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:50
Mijn mountainbike: Merida Special Edition

Ik heb een edge705, en in tegenstelling tot de gebruikshandleiding kan ik melden dat de snelheidssensor wel leading is ookal heb je wel gps ontvangst. Dit heb ik getest door het wie te draaien terwijl ik stil stond. De snelheidsmeter geeft dan een snelheid aan.
Gewoon blijven trappen...
floepert99
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 989
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 14:30
Mijn mountainbike: Are all Singular
Contacteer:

En wie zegt je wat leading is als je wel beweegt ? Kan best zijn dat ie de GPS snelheid gebruikt tenzij er slechte ontvangst is of de GPS geen snelheid meet terwijl je sensor dat wel doet....
= http://www.transpirinaika.nl" target="_blank =
Biker77
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:50
Mijn mountainbike: Merida Special Edition

floepert99 schreef:En wie zegt je wat leading is als je wel beweegt ? Kan best zijn dat ie de GPS snelheid gebruikt tenzij er slechte ontvangst is of de GPS geen snelheid meet terwijl je sensor dat wel doet....
Ik snap je punt, maar vind het vergezocht. Dit zou je kunnen controlenen door de wielmaat in het apparaat extreem te groot in te voeren? Wanneer de snelheid tijdens fietsen dan extreem hoog is is de sensor leading, als de snelheid klopt is de gps leading.

Ik zal het eens proberen en posten...
Gewoon blijven trappen...
Biker77
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:50
Mijn mountainbike: Merida Special Edition

Proef op de som genomen;

Wielmaat op 9999 gezet, bijna 5x de normale omtrek. De gps heeft ontvangst.

Bij langzaam fietsen gaat de snelheid al naar hoge snelheid, dus de sensor is leading.
Wielmagneet verwijderd > snelheid 0.0, maar na 2 minuten gaat hij normale snelheid aangeven, dus gps snelheid.
Wielmagneet terug > na paar minuten snelheid weer extreem hoog, dus sensor snelheid.

Conclusie; Sensor is leading maar bij verlies van sensorsignaal neemt gps het over! Dit dus in tegenstelling tot de omschrijving van garmin.
Gewoon blijven trappen...
Michaeldw
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: do 6 november 2008, 17:11
Mijn mountainbike: Bianchi
Contacteer:

Biker77,

Ik zet wel een beetje mijn vraagtekens bij je eerste testmethodes. Stilstaan en aan het wiel draaien. Het systeem gaat dan blijkbaar uit van een foutieve gps-registratie, dus gaat op de sensor over. Hetzelfde geldt voor de wielmaat verkeerd instellen. Je zit het systeem gewoon te jennen ;)

Wat in je laatste test (verwijderen en terugplaatsen van de wielmagneet) dan wel weer frappant is, is dat het systeem eerst niet door heeft dat het een snelheid moet registreren en dit ook niet door het GPS signaal laat doen. Volgens de laatste methode is het dus inderdaad zo dat het systeem van de sensor uitgaat en de GPS als back-up gebruikt. Vreemd, omdat dit in tegenstrijding is met de handleiding, maar ik geloof je op je woord/schrift.

Pike, misschien moet je je vraag ook eens voorleggen op een gps forum, bijvoorbeeld http://www.gps.nl/forum" target="_blank

Succes,

Gr,
Michael
Reparto Corse
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

Dank jullie wel voor jullie antwoorden en Biker77 voor het testen! :)

Inmiddels ook op gps forum en motionbased forum, topics gelezen over dit vraagstuk. De meeste mensen denken inderdaad net zoals Biker77 dat de sensor leading is, ondanks dat de handleiding anders beweert.
Ik vind dat overigens ook niet meer dan logisch. Een sensor is veel nauwkeuriger dan het gps signaal lijkt me.

Edge 705 bundel staat in bestelling, woensdag ga ik em ophalen :-q

Greetz,

Pike
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

Ik had ook maar even de vraag gesteld aan Garmin zelf en kreeg tot mijn verbazing het volgende antwoord:

Vraag:
Geachte heer / mevrouw, Ik overweeg de aanschaf van een Edge 705 bundel. Nu heb ik ergens gehoord dat de snelheidssensor alleen werkt wanneer de gps ontvangst weg is. Klopt dit? Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Antwoord
De snelheidssensor (cadanssensor) werkt door wanneer de gps uitvalt maar ook wanneer de gps wel werkt. Dus dit is geen probleem.

Blijkbaar klopt het dus niet wat Garmin in hun gebruiksaanwijzing zet. Gelukkig maar want ik vind dit een stuk logischer :D
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
Michaeldw
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: do 6 november 2008, 17:11
Mijn mountainbike: Bianchi
Contacteer:

Nou, perfect!
Dus de 705 is besteld?

Wel vaag trouwens, waar maak je anders een handleiding voor? haha. Zeker slechte vertaling.
Reparto Corse
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

Michaeldw schreef:Nou, perfect!
Dus de 705 is besteld?
Is besteld ja. Mijn collega heeft em vandaag opgehaald voor me. Morgen is de overhandiging :)

Michaeldw schreef:Wel vaag trouwens, waar maak je anders een handleiding voor? haha. Zeker slechte vertaling.
Dat is een goede, je hebt gelijk! Heb ff gekeken naar de engelse gebruiksaanwijzing. Daar wordt met geen woord gesproken over dat de snelheidssensor alleen werkt als het gps signaal zwak of uitgeschakeld is. :-D
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
Plaats reactie