GPS zonder kaarten?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
koenekoen
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 2 april 2008, 23:36
Mijn mountainbike: Cube AMS Comp, RP23, AC wielen

Hallo. Ik denk erover een GPS apparaat aan te schaffen (te vaak verkeerd gereden afgelopen vakantie aan het Gardameer)

Enkele vragen (betreffen een Garmin Edge 305, 605 of eTrex Vista HCx):
- Functioneert het apparaat ook zonder kaart? (ik bedoel topokaart, niet geheugenkaart)
- MAW: kan ik een route naar mn GPS uploaden en dan afrijden zonder dat ik een dure kaart hoef aan te schaffen?
- Hoe werkt dit dan? Zie ik mn route als kronkelende lijn en mezelf als stipje op die lijn (zolang ik goed rij?)
- waar vind ik wat screenshots van een situatie van een route zonder kaart

Het lijkt me namelijk een dure grap om voor iedere buitenlandse vakantie een kaart van 100,- euro oid aan te moeten schaffen

bij voorbaat dank,

Koen
mudhater
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Ja het functioneert ook zonder kaart. De oude GPSen werkten ook zonder kaart. Er zit een coördinaten stelsel middels een rekenmodel in het apparaat en die geeft gewoon de coördinaten weer van de positie waar je je op dat moment bevindt. Als je meerdere posities invoert (waypoints) kan je navigeren van punt naar punt. Het appparaat geeft dus een koers en verheid weer naar punt B. De routes die jij dus wilt uploaden kan je dan prima rijden. Hij wijst je gewoon van punt naar punt.

In de huidige generatie GPSen zit een basismap. Als je de Europese versie hebt, dan heb je een kaart van Europa met globaal de hoofdwegen etc.

Komt grofweg hier op neer:
Afbeelding

Daar kan je prima op navigeren. Is al wat beter mee te navigeren dan zonder kaart.

Dan heb je dus ook de "Topo" kaarten. Zoals Topo Nederland, België etc. Die kosten inderdaad wel wat centen maar ik zou ze niet willen missen. Heb er toch al een hoop profijt van gehad wanneer de, van internet geplukte, route niet klopte. Als je dan een topo kaart hebt kan je allerlei kleine paadjes opzoeken (klopt overigens ook niet altijd hoor).

Screenshot je daarvan:
Afbeelding

Kijk hier even. Dan zie je wat screenshots van Topo. Welliswaar vanuit Roadtrip(Mac), maar zo ziet het er op je GPS ook aardig uit.
Work... the eight hours between bicycle rides.
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

Fanman schreef:
Daar kan je prima op navigeren. Is al wat beter mee te navigeren dan zonder kaart.
Als je met navigeren bedoelt het narijden van een track dan kan dit uitstekend zonder kaart.
Het is alleen lastig om je te oriënteren in het geval hier beneden aangegeven.
Fanman schreef:
Heb er toch al een hoop profijt van gehad wanneer de, van internet geplukte, route niet klopte.
Het is niet altijd maar wel grotendeels te voorkomen door thuis op het grote scherm van de PC de track te controleren en eventueel wat extra markeringen aan te brengen.
Als iedereen die tracks het internet opslingerd enige vorm van zelfregulatie betracht dan gaat het prima, zelfs met een Z/W GPS.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

HuubC schreef:Als je met navigeren bedoelt het narijden van een track dan kan dit uitstekend zonder kaart.
Wikipedia schreef:Navigatie is de kunst van het plannen en volgen van een route om zich daarmee van de huidige positie naar de bestemming te verplaatsen.
Ja :-q

De vraag van de TS was of dat mogelijkheid is. En dat is kort en bondig ja.
Work... the eight hours between bicycle rides.
RC-Roy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: do 11 januari 2007, 15:56
Mijn mountainbike: Scott Genius 10

Ik heb zelf afgelopen vakantie rondom het gardameer gefietst mbv mijn HCX met alleen de basemap van Italie (kon geen TOPOkaart vinden). Was prima te doen.
Gone biking :-q
koenekoen
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 2 april 2008, 23:36
Mijn mountainbike: Cube AMS Comp, RP23, AC wielen

Bedankt voor de reacties. Dit klinkt erg bemoedigend.

Dan nog maar een vraagje:
Garmin Etrex Vista HCx of Garmin Edge 605?

De eerste is wat goedkoper en kan met penlights tussentijds worden "bijgeladen". De tweede is compact en ziet er beter uit. Hartslag of snelheidsfuncties zijn voor mij van minder belang omdat ik al een Polar tellertje heb. Ik zoek dus naar andere redenen om een Edge 605 in mn overwegingen op te nemen

Welke is favoriet bij jullie en waarom?
mudhater
floepert99
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 989
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 14:30
Mijn mountainbike: Are all Singular
Contacteer:

Als je niet van plan bent om kaarten te gebruiken dan heeft het volgens mij ook niet zo gek veel zin om een 605 aan te schaffen, dan kun je net zo goed een 205 kiezen (maar dan zou je even goed naar de specs van de 205 vs. 605 moeten kijken). Batterijen van de 605 zouden langer mee moeten gaan, overige verschillen weet ik zo niet.

edit: het narijden van routes zonder kaart is best te doen, natuurlijk niet zo overzichtelijk als met een kaart...
= http://www.transpirinaika.nl" target="_blank =
RC-Roy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: do 11 januari 2007, 15:56
Mijn mountainbike: Scott Genius 10

Mijn voorkeur gaat naar de HCX, want ik heb begrepen dat de 605 geen hoogtemeter heeft.
De Edge 605 beschikt niet over een barometrische hoogtemeter. De hoogtegegevens worden niet opgeslagen. Roy - Futurumshop.nl
Is toch wel leuk als je kunt kijken hoeveel hoogtemeters je bij elkaar hebt getrapt.
Gone biking :-q
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Naast een Polar zou ik voor de Vista gaan.
Zelf "werk" ik met een Polar S710 en Vista.
Wil upgraden naar Vista Hcx, dus er is een Vista beschikbaar voor weinig.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

Ik heb jaren met mijn geko zonder kaart rondgereden en dat ging prima.
Nu met de legend hcx rij ik de tracks ook na zonder kaart, gaat veel beter dan met kaart.
Maar wil je weten waar je ergens bent, tja dan is de kaart toch wel handig.
JE
Rekel
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 7 november 2008, 12:59

Er zijn ook gratis kaarten, van het project Openstreetmap.
http://www.openstreetmap.nl/
Er is zelfs een fietskaart, work in progress en niet routerend. In de buurt van mijn woonplaats Amstelveen is ie aardig gedetailleerd, hoewel er verder van Amsterdam wel witte plekken zijn en fietspaden missen. Lijkt me handiger dan helemaal geen kaart.
Te downloaden:
http://garmin.na1400.info/
trackfan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 22:15

Als je zelf je tracks nauwkeurig hebt gemaakt is het prima om zonder achterliggende kaart de track te volgen.
Met de site http://www.afstandmeten.nl/" target="_blank kan je tracks maken zonder dat je hoeft te investeren in kaarten. De achterliggende kaart is gebaseerd op Google Maps.
De tracks kan je downloaden als GPX bestand. Deze kan je weer in je GPS plaatsen.

Je eigen 'gereden' tracklogs kan je ook weer met deze site bekijken.
Maar beter is om hiervoor wikiloc te gebruiken. Alle in wikiloc geregistreerde routes worden binnen enkele weken na upload opgenomen in de gallery-layer wikiloc op google earth. (zie forum op http://google-earth.startkabel.nl )

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en ervaringen
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Toch is dat kaartje wel handig als je op onbekend terrein bent. Op een kaart kun je niet altijd zien of een paadje nu een hekje heeft of überhaupt niet begaanbaar is, of misschien bestaat het zelfs niet eens meer. Dan kijk je effe op het kaartje en zoek je een alternatief, ipv bij gebrek aan beter terug te trackbacken naar de auto ;)
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
trackfan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 22:15

@ Koenekoen,
Je vraagt ook nog om een voorbeeld.
zie http://nl.wikiloc.com/wikiloc/imgServer.do?id=42416
het 3 hoekje geeft je positie aan. De roze lijn is de track die je wilt volgen

Een basiskaart van Europa krijg je standaard meegeleverd.
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Wel opletten want telkens op dat schermpje turen is gevaarlijk. Ik ben er al eens door tegen een laaghangende balk gereden omdat ik aan het kijken was waar ik kort daarna naartoe moest. Had die paal totaal niet zien aankomen en deed aardig pijn.
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
Plaats reactie