Garmin Forerunner 405, ideaal?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Wie heeft ervaring met de Garmin Forerunner 405?
Afbeelding

Het lijkt hét ideale instrument voor mij, hardloper en biker.

Erikje
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Wellicht voor tracklog en hartslagmeting.
Als dat voor je voldoet.. is het prima toch ?
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Daarom zocht ik ook naar reviews, mensen zat die deze gebruiken voor lopen, maar voor biken gebruikt niemand deze lijkt het. Zou ik dan toch de eerste worden?

Erikje
Brando
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: di 4 april 2006, 15:49
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon 29er 1

Ik heb de Forerunner 405 nu een paar maanden als vervanger voor mijn Polar RS200 en CS200. Het grote voordeel van de Forerunner is natuurlijk dat je met één apparaat klaar bent en dat je je trainingsgegevens naar de computer kunt overhalen. Met de software die er bij zit en/ of met Sporttracks (gratis) kan je de gegevens analyseren, zien waar je geweest bent en de route exporteren naar Google earth. Ik heb nu de informatie die ik graag wilde hebben in mijn computer staan, maar ook tijdens de training tot mijn beschikking. Dit had ik niet met de RS200 en de CS200.

Ik moest in het begin bij het hardlopen wennen aan de nauwkeurigheid van de snelheidsmeting van de Forerunner 405. De Polar RS200 met footpod is nauwkeuriger voor de actuele snelheidsmeting. De 405 had problemen met de meting als ik in het bos liep en vooral als de weg niet vlak was. De gemiddelde snelheid is correct maar de actuele snelheid was dus onnauwkeurig. Enkele weken geleden heb ik de 405 geüpdate en nu is de actuele snelheid een stuk nauwkeuriger.

Op de fiets heb ik in het begin met de 405 en de CS200 gereden om de nauwkeurigheid te testen en volgens de 405 had ik iets minder km (2 op 60km) gereden dan op de CS200, maar de gemiddelde snelheid en het aantal gereden km kwam wel weer perfect overeen het de gegevens van een fietsmaat van mij (nu trouwens nog steeds). Sinds een paar weken heb ik ook de fietsstuursteun en dat fiets toch wel beter (als je regelmatig naar je afstand/ snelheid kijkt).
Je kunt in de 405 geen tracks invoeren die je dan kunt rijden. Wel kan je een stuk of 10 waypoints invoeren waar naar je via een kompas kunt navigeren. Het kan handig zijn om je startpunt of eindpunt op te geven.

Voor de hardloper heeft de Garmin niet zoveel functies als de Polar RS400 of RS800, als je die functies niet nodig hebt dan is de Forerunner het ideale instrument. Als je het wel nodig hebt, dan bestaat het ideale instrument nog niet.
Ik ben als hardloper en als fietser een tevreden gebruiker van de Forerunner 405. :-q

Mzl,
Nieuw persoonlijk record "wachten op nieuwe mtb"
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Dank voor je uitgebreide antwoord, waardeer ik zeer! Is het makkelijk na te gaan tijdens het lopen hoeveel km je tot dan toe hebt gelopen, of moet je dan stoppen, knopjes indrukken c.q. schijf draaien om daar achter te komen? En dan weer terug naar hartslag uiteraard.... of komt alles op 1 scherm?

Erikje
Brando
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: di 4 april 2006, 15:49
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon 29er 1

Je kunt instellen welke gegevens je tijdens een training wilt zien. Je kunt maximaal 4 schermen instellen en per scherm kan je maximaal 3 gegevens laten zien. Totaal kan je dus tijdens een training 12 verschillende gegevens zien.

Je kunt instellen dat de forerunner automatisch de verschillende schermen laat zien, maar je kunt ook een ander scherm oproepen door op de ring te tikken.

Ik heb het zo ingesteld:
scherm 1: de tijd, afstand en gemiddelde snelheid
scherm 2: actuele snelheid en hartslag
scherm 3: pace en gemiddelde hartslag

Meer data kan ik tijdens het trainen niet verwerken :roll:

Mzl, Brando
Nieuw persoonlijk record "wachten op nieuwe mtb"
Plaats reactie