Problemen met Hcx chipset mediatek?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
EricA_
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 16:55
Mijn mountainbike: Focus Northern Lite
Contacteer:

Ik ben me aan het oriënteren voor een GPS en denk sterk aan de etrex Legend Hcx van Garmin. Nu lees ik op diverse forums over driftingproblemen met de Hcx serie.
De meeste gevallen van deze problemen ontstaan bij het wandelen, ik heb nog geen meldingen gevonden drifting bij fietsen/mountainbiken.

Wat zijn jullie ervaringen met dit probleem? Wordt dit ook bij het fietsen gezien of alleen bij het wandelen? Overigens lijkt het erop dat de problemen ontstaan zijn bij een firmware update..

Topics op andere forums:

hier

en hier
....?
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Ik heb zelf een Map60Cx en kan je dus geen ervaringen vertellen van de Etrex. Maar je kan wat pbtjes doen naar mensen die er wel een hebben, zie de GPS userlist.

Maar als ik zo de fora eens doorneem komt het vooral voor bij wandelen inderdaad. Is ook wel een logische verklaring voor. De GPS ontvanger zit dan soms op een plek waar de ontvangst minder is, lees borstzak, rugzak etc. Bij de bike zit hij normaliter op je stuur en beschikt hij dus over maximale ontvangstmogelijkheden. De mijne heeft soms ook last van drifting, maar dat is heel zelden. Dan neemt hij zeg maar een fictief parallelweggetje, maar goed het gaat basic om navigatie en dan is het m.i. minder relevant dat je 15 meter naast je koerslijn rijdt.

Wat wel een feit is, is dat de Etrex niet over een Sirf Star 3 onvanger beschikt, maar over de flat patch antenna. Die zijn toch kwalitatief minder en dan zou driften vaker kunnen voorkomen...
Work... the eight hours between bicycle rides.
jebice
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 5 augustus 2003, 19:31
Mijn mountainbike: Ventana El Capitán
Contacteer:

Hey,

Het drift probleem is met software versie 2.70 en gps chip versie 2.60 bij sommige mensen een probleem. Ik zag dat ik dit ook op mijn toestel heb maar het is mij helemaal niet opgevallen. :o Ik zal binnenkort als ik op de MTB stap er eens op letten en mijn bevindingen hier posten. Voor de rest vindt ik de etrex H serie erg goed. Heb er al meerdere malen in de Ardennen routes mee na gereden en echt nog nooit verkeerd gereden.
EricA_
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 16:55
Mijn mountainbike: Focus Northern Lite
Contacteer:

Dat betekend dus dat je in de Ardennen en gpx track hebt gebruikt? Dan moet het haast wel meevallen, anders zou je toch in de afgrond of takkenbossen terecht komen :o.
Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen. Ik heb namelijk ook begrepen dat de problemen tijdens het wandelen verminderd kunnen worden door de gps horizontaal te houden. Vandaar dat het met het mtb'en wel goed gaat, dan zit 'ie meestal op het stuur neem ik aan.
....?
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

EricA_ schreef:Ik heb namelijk ook begrepen dat de problemen tijdens het wandelen verminderd kunnen worden door de gps horizontaal te houden. Vandaar dat het met het mtb'en wel goed gaat, dan zit 'ie meestal op het stuur neem ik aan.
Dat is sowieso de bedoeling voor de beste ontvangst. Toestel horizontaal en antenne naar voren.
Work... the eight hours between bicycle rides.
jebice
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 5 augustus 2003, 19:31
Mijn mountainbike: Ventana El Capitán
Contacteer:

Afgelopen week gebiked. Ik heb na de rit gekeken of er afwijkingen waren ten opzichte van de andere keren. Ik heb helemaal niet raars kunnen ontdekken (op sommige forum's spraken ze over een afwijking van meer dan 100 meter :o )

Ik zag dat software versie 2.80 deze week is uitgekomen. Misschien dat hierin het probleem is opgelost.
EricA_
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 16:55
Mijn mountainbike: Focus Northern Lite
Contacteer:

Ik heb begrepen dat het probleem zich alleen voordoet bij het wandelen, bij lage snelheden dus. Inmiddels heb ik een Etrex Legend Hcx aangeschaft en al een paar keer mee gereden. Ik heb ook geen drift geconstateerd. Ik zal er is een keertje mee gaan wandelen, om te kijken wat er dan mee gebeurd.
Verder een fantastisch apparaatje :-D .
....?
Plaats reactie