Edge 605 of eTrex Legend HCx

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
floepert99
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 989
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 14:30
Mijn mountainbike: Are all Singular
Contacteer:

Heb nog geen GPS dus ik zie af en toe de verschillen niet meer :oops:

Tot dusverre zelf bedacht:
Ik hoef niet perse hartsag/cadans en barometer, dus ik denk met een 605 wel uit de voeten te kunnen en dat een 705 niet veel meer extras biedt.

Zie nu echter een Legend HCx en die komt qua specs aardig overeen (denk ik :~ ), kost rond de 200 euro.

+605: formaat (al lijkt deze alleen wat platter te zijn ?)
+605: snelheid/afstand etc in scherm
- 605: interne batterij
- 605: lastiger om routes in te laden door het .crs formaat ?

Zijn er nog andere wezenlijke verschillen (aantal routes, waypoints of hoe t ook allemaal mag heten) ? Ik denk de GPS op zowel de racefiets als de mtb te gaan gebruiken, puur voor het nafietsen van routes. Er moet aardig wat kaartmateriaal/routes in kunnen, als ik op pad ga dan doe ik het goed :D
= http://www.transpirinaika.nl" target="_blank =
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Tsjah hartslag is op zich leuk, maar gezien het prijsverschil tussen de edge reeks en de Etrex reeks lijkt me de keus makkelijk.

Snelheid/afstand etc kan je ook op een Etrex laten zien.
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
Superrene
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 28 september 2005, 06:37
Mijn mountainbike: Red Bull AL300 2002

Ik zit met hetzelfde dilemma, alleen voeg ik de Vista HCX nog aan het lijstje toe.

Voordelen van de 605 tov Etrex zijn volgens mij:

- Specifiek gemaakt voor montage op de fiets, geen speciale houder nodig oid. Bij de Etrex lijkt de standaard fietsstuurbevestiging niet 100% betrouwbaar te zijn als ik zo op de verschillende forums lees. Volgens sommigen kan het gemakkelijk, volgens anderen is een RAM of andere (dure) bevestiging noodzakelijk. Ik zou het wel aandurven met de Etrex op MTB en Racer met de standaard steun.
- Te monteren op de stuurpen met de standaard (bijgeleverde) stuursteun. De Etrex kan met de standaard steun alleen op het stuur.


Nadelen van de 605 mijns inziens:
- lijkt mij minder geschikt voor gebruik buiten het fietsen;
- veeeel duurder. De adviesprijs van de Legend HCX is inmiddels om een of andere vage voor mij onbekende reden gedaald van 349 nar 199 Euro. Op kieskeurig is een aardig overzicht en de prijzen zijn de afgelopen week bizar gedaald. Uit de US halen loont de moeite niet meer.
- Iets kleiner scherm (minder hoog).

Ik denk dat voor mij de prijs en de meer multifunctionele toepasbaarheid van een Etrex de doorslag gaat geven.
floepert99
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 989
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 14:30
Mijn mountainbike: Are all Singular
Contacteer:

Thx Superrene, idd het prijsverschil tussen een 605 en eTrex is een beetje te groot om alleen een plattere GPS op je stuur te hebben.

eTrex moet met de standaard steun wel vast zitten, heb er meerdere gezien met een dergelijke montage op de MTB tijdens een Transalp. Enige storing trad op tijdens afdalingen: door de hevige schokken viel het toestel uit.

Iemand plaatjes van het zijaanzicht van een Edge en eTrex ?
Edit: dat kan ik natuurlijk ook zelf opzoeken...
Afbeelding
= http://www.transpirinaika.nl" target="_blank =
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Mijn Etrex zit ook gewoon goed vast op de standaard steun. Het rammelt wel vrij heftig, maar als je er wat tape tussen plakt dan zit hij gewoon lekker vast zonder speling. Uitvallen heb ik ook wel eens last van, is inderdaad zeer irritant. Dan is een RAM mount misschien beter.

Sowieso kun je hem nog met de kabel vastmaken aan je fiets, dus als hij er dan uit knikkert bungelt hij nog aan je fiets.
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
Superrene
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 28 september 2005, 06:37
Mijn mountainbike: Red Bull AL300 2002

Ik las ook wat over het uitvallen op een ander forum: http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=355

Het lijkt er dus niet op dat het door de soort steun komt, maar door interne zaken in de Etrex-en en is op zich te verhelpen.
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

een van de eerste met praktijk ervaring :-D

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... c&start=24
jebice
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 5 augustus 2003, 19:31
Mijn mountainbike: Ventana El Capitán
Contacteer:

Superrene schreef:Ik las ook wat over het uitvallen op een ander forum: http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=355

Het lijkt er dus niet op dat het door de soort steun komt, maar door interne zaken in de Etrex-en en is op zich te verhelpen.
Is een oud probleem. Als je oplaadbare baterijen van een bepaalt merk neemt is van het uitvallen geen sprake meer. Ik dacht GP 2700. Die zijn iets groter dan "normale'' baterijen en klemmen dus beter. Ik heb ze ook en heb nog nooit met uitval te maken gehad.
Plaats reactie