iBlue 747 GPS Data Logger

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

Vorige week een iBlue 747 GPS data logger gekocht, kon ik niet laten liggen voor 5 tientjes. Hij kan 24h loggen, Nokia comatible batterij. Afgelopen zondag bij de Bergrace in de zak gedaan met dit resultaat:

Afbeelding

Drie rondjes. Eerste rondje neemt de meest noordeliijke lijn omhoog, dat klopt. Maar daarna moeten de lijnen bovenop elkaar liggen..toch ?
Hebben jullie dat ook in het bos? De nauwkeurigheid blijkt behoorlijk te varieren.

Vandaag met hardlopen de sampling frequentie op 5mhz gezet, is al een stuk beter, maar nog steeds een foutmage van +/- 25 meter.
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Digital P
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 17 september 2007, 19:07
Mijn mountainbike: Cannondale Rush 600; Gazelle HeavyDutyNL
Contacteer:

De nauwkeurigheid van de GPS heeft vooral te maken met de ontvanger en computer power welke erachter zit. Voor een goed resultaat in bebouwde of bebosde gebieden is het volgende vereist: 12 channel SiRFstar III™ high-sensitivity GPS receiver.

Ik weet niet of jouw logger daarover beschikt maar gezien de prijs ben ik bang van niet vandaar de variatie die je waarneemt.

Zelf gebruik ik een garmin GPSMAP 60CSX en deze kan tot op 2 meter nauwkeurig zijn als ik de juiste satelieten ontvang (WAAS/EGNOS heet dat). Hij ontvangt zelfs in huis/gebouwen iets wat met mijn oudere Garmin GPS 12 MAP niet mogelijk was.

Kortom wat zijn de specificaties van je logger? Pas dan kan je wat zeggen of de afwijking abnormaal is of niet.

PS: Zojuist de specs gezocht en ze claimen beter te zijn dan Sirfstar ontvangers. Dus als de nauwkeurigheid zo slecht blijft zal ik maar eens terug gaan naar de winkel en klagen. (PS: Blijft vreemd dat zo'n logger slechts 50 euro kost en je voor een Garmin met Sirfstar al snel 300 euro of meer moet betalen).
De man die het wiel uitvond was een idioot.
De man die de andere drie uitvond een genie.

[Sid Ceasar]
Remo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: probeer ik iedere dag uit te laten.
Contacteer:

Dat kan allerlei oorzaken hebben. Je gaat door een bos en dat veroorzaakt altijd extra storing, vooral als de bomen nat zijn. Er zitten echter nog weinig blaadjes aan de bomen, dus dat zal niet de hoofdreden zijn. Je rugzak kan ook voor extra storing zorgen. Het beste is dat de ontvanger altijd vrij zicht heeft op de lucht. Deze redenen zullen echter niet voor zoveel afwijking zorgen. De chip is goed, dus daar ligt het ook niet aan. Ik heb echter het vermoeden dat het aan de positie van je GPS-logger ligt. Aan het model te zien is je logger waarschijnlijk uitgerust met een patch-antenne. Deze antennes werken alleen goed als ze horizontaal gehouden worden met een mogelijke hoekverdraaiing van 30 graden om de verticale as.

Afbeelding.

Ik verwacht dat dit je probleem is. Houdt je GPS-logger eens netjes horizontaal en kijk dan eens of hij nauwkeuriger wordt.

Hier kan je er meer over lezen.

Succes! en laat even wat weten of het scheelt.
Digital P schreef:PS: Zojuist de specs gezocht en ze claimen beter te zijn dan Sirfstar ontvangers. Dus als de nauwkeurigheid zo slecht blijft zal ik maar eens terug gaan naar de winkel en klagen. (PS: Blijft vreemd dat zo'n logger slechts 50 euro kost en je voor een Garmin met Sirfstar al snel 300 euro of meer moet betalen).
Nee, is niet raar. Een logger hoeft alleen te loggen en verder niets. De chip zelf is niet duur, de batterijen zijn zeer veelvuldig gebruikte Nokia-accu's die en masse ook niets kosten evenals de goedkope patch-antenne die ook in de Garmin Vista's zit. De 60CS(x) hebben weer andere (duurdere) antennes. Een GPS heeft echter extra hardware en software nodig voor bv. de route te kunnen tonen, gegevens weer te kunnen geven, routebepaling te kunnen doen, enz. Dat kost natuurlijk wel extra geld en zal het grote verschil verklaren.
Laatst gewijzigd door Remo op wo 2 april 2008, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
When I do good, I feel good. When I do bad, I feel bad. And that's my religion.
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Ben geen expert op het gebied van GPS maar volgens mij is WAAS/EGNOS in Europa helemaal niet beschikbaar. Door dit wel aan te zetten in je GPS ontvanger zou je zelfs een minder goede plaatsbepaling hebben. Dit is wat ik onlangs hebben gelezen op het www.gps.nl forum.
Remo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: probeer ik iedere dag uit te laten.
Contacteer:

faxe schreef:Ben geen expert op het gebied van GPS maar volgens mij is WAAS/EGNOS in Europa helemaal niet beschikbaar. Door dit wel aan te zetten in je GPS ontvanger zou je zelfs een minder goede plaatsbepaling hebben. Dit is wat ik onlangs hebben gelezen op het www.gps.nl forum.
Dat klopt deels. WAAS/EGNOS is wel in Europa beschikbaar (satelliet 33) maar de combinatie EGNOS-SirF-III schijnt nog niet echt een succes te zijn en dat zorgt voor een grotere foutmarge dan aangegeven wordt. Het systeem verkeert nog steeds in een test-fase.
When I do good, I feel good. When I do bad, I feel bad. And that's my religion.
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

Remo schreef: Ik verwacht dat dit je probleem is. Houdt je GPS-logger eens netjes horizontaal en kijk dan eens of hij nauwkeuriger wordt.

Succes! en laat even wat weten of het scheelt.
Ok, ik zal eens kijken.
Het is misschien technisch wel een goed advies, maar praktisch weer wat minder, want mijn idee was natuurlijk om de logger aan te zetten, veilig op te bergen en te vergeten.

Hij zat zondag in de broekzak, absoluut verticaal i.p.v. horizontaal :)

@Digital P
Het is idd een betere chipset dat de Sirf. Maar het gaat erom wat je ermee doet met je hw en je sw.

Als hij op het dashboard ligt van de auto, doet hij het zeer goed, ik kan zelfs zien dat ik inhaal op de snelweg. Blijkbaar gemaakt voor de grote massa: plat in de auto en sneller dan 10km/h. Ik zal eens verder spitten op GpsPassion om de beste settings te vinden.
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Alf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 435
Lid geworden op: wo 25 april 2007, 21:34
Mijn mountainbike: Komt eraan (Scott Aspect 910 2021
Contacteer:

@Willem12: Ik ben zelf ook in het bezit van de i-blue 747 datalogger en loop al een poosje te kloten met de instellingen. Als ik gelogd heb en de route wil intekenen in google krijg ik behalve de lijn van de gereden route ook iedere keer een soort van rood ballonetje te zien. Ieder 60 sec zoals ik ingesteld heb. Kan je dit weghalen of heb ik de logger niet goed ingesteld.

Zou je mij de gegevens kunnen geven zoals jij jouw logger hebt ingesteld.

Heb dit probleem ook al op pocketinfo/nl/forum voorgelegd maar krijg weinig reacties.

groet, Alf
Helemaal opnieuw beginnen! :-q
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

@Alf
Ik heb hem ingesteld m.b.v. de MTK747 software, zoek op Sourceforge maar. Darmee kun je hem ook uitlezen.
Beetje aparte interface, maar veel betere data dan met dat fopprogramatje dat erbij zat.
Instellingen: 5Hz sampling, elke sec of 5m, verder niets aparts ingesteld.
Rode ballonetjes krijg ik wel als ik even stilsta.

Do-avond in een katoenen jack op de rug gebrukt: prachtige data, precies op het fiestpad.
Vrij-ochtend in een Gore Windstopper Jack op de rug: alsof met de motorcrosser dwars door weilanden had gereden.
Conclusie: toch maar eens kijken of ik ergens op stuur of bovenbuis een plekkie kan maken voor goede ontvangst.

@Allen
Welk programma kun je nu het beste gebruiken om de pakweg 5000 trackpoints om te zetten naar een schone 200 punts GPX ?
Of tekenen jullie gewoon een nieuwe route in over de gemeten data/trackpoints.
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Alf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 435
Lid geworden op: wo 25 april 2007, 21:34
Mijn mountainbike: Komt eraan (Scott Aspect 910 2021
Contacteer:

zou je ook een link kunnen plaatsen waar het programma te downloaden is. :roll:
Helemaal opnieuw beginnen! :-q
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

@Alf toch...........
Pagina: http://sourceforge.net/projects/bt747/
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Remo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: probeer ik iedere dag uit te laten.
Contacteer:

Willem12 schreef:@Allen
Welk programma kun je nu het beste gebruiken om de pakweg 5000 trackpoints om te zetten naar een schone 200 punts GPX ?
Of tekenen jullie gewoon een nieuwe route in over de gemeten data/trackpoints.
Ik gebruik daar gewoon Mapsource van Garmin voor. Die bekijkt of het pad redelijk recht is en laat dan de tussenliggende punten eruit. Doet het voor mij prima! Van 5000 naar 200 punten is wel een hele grote stap terug...

Mapsource kan je van de amerikaanse Garmin-site plukken. Er staat wel bij dat je een Garmin-produkt moet hebben om het te laten werken, maar dat lijkt me sterk. Volgens mij moet het wel lukken.
When I do good, I feel good. When I do bad, I feel bad. And that's my religion.
cascades
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 271
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 20:17
Mijn mountainbike: Mountain Cycle Zen

Remo schreef:
Willem12 schreef:@Allen
Welk programma kun je nu het beste gebruiken om de pakweg 5000 trackpoints om te zetten naar een schone 200 punts GPX ?
Of tekenen jullie gewoon een nieuwe route in over de gemeten data/trackpoints.
Mapsource kan je van de amerikaanse Garmin-site plukken. Er staat wel bij dat je een Garmin-produkt moet hebben om het te laten werken, maar dat lijkt me sterk. Volgens mij moet het wel lukken.
Ik heb een keer geprobeerd om Mapsource direct met de laatste gedownloade versie te installeren, dat is toen niet goed gegaan.

Het Zwitsers zakmes voor conversies is GPSBabel, ook 'intelligente' data reductie. Ik zie dat je GPS logger net is toegevoegd aan de meest recente versie (nog in beta).
Dwaas
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: za 29 december 2007, 16:10

Je kan Mapsource wel gewoon downloaden hoor. Volgens mij moet je dan eerst even TrainingsCentre downloaden en installeren en dan gaat de Mapsource install er vanuit dat je een Garmin product hebt. Zo heb ik het een tijdje geleden ook gedaan volgens mij. Heb alleen geen idee waar ik de preciese beschrijving ook alweer vandaan heb.
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

Dwaas schreef:Je kan Mapsource wel gewoon downloaden hoor. Volgens mij moet je dan eerst even TrainingsCentre downloaden en installeren en dan gaat de Mapsource install er vanuit dat je een Garmin product hebt. Zo heb ik het een tijdje geleden ook gedaan volgens mij. Heb alleen geen idee waar ik de preciese beschrijving ook alweer vandaan heb.
wellicht hier :wink:
http://www.gps-info.nl/blog/2007/07/09/ ... mapsource/
Dwaas
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: za 29 december 2007, 16:10

Verrek....nu dat ik dat groene zie weet ik het gelijk weer. Dat is hem ja. Had hem trouwens ook gewoon gemarkeerd staan bij m'n favorieten :oops:
Plaats reactie