Track links- of rechts om?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Sieb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 933
Lid geworden op: di 27 december 2005, 20:28
Mijn mountainbike: GT zaskar, Karakoram, speed series cruiser

Deze week heb ik een Etrex Venture Hc aangeschaft. Perfekt dingetje en óók ik ben helemaal om. Al goed getest hier in Winterswijk op de atb-route, en verschillende funkties uitgetest. Ik heb alleen nog geen topo kaarten, dat werd me in eerste instantie nog te duur.

Nu mijn vraag, ik wil de Rheden- en de Oosterbeeksetrack gaan rijden, maar de Oosterbeekse track heeft alleen een start(way)point.
Hoe kan ik nou zien welke kant ik op moet. Dus links- of rechts om. Bij de meeste tracks kan ik het wel zien in Mapsource.
b.v.d
Just look them straight in the eye and say...Pogue mahone!
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

als je de track in Mapsource hebt staan dan kun je in het linker tabvenster met de rechtermuisknop op de naam klikken. Er opent dan een popupvenster met trackeigenschappen.
Hierin is een venster opgenomen met alle trackpunten. Als je hier op de trackpunten klikt dan zie je in het kaartvenster telkens de lijn tussen 2 trackpunten blauw worden. Op deze manier zie je snel welke kant de track op geregistreerd is.
Wil je de track andersom rijden dan klik je simpel in popup op "omkeren".

Je bent bij een track niet verplicht om bij het startpunt van de geregistreerde track te vertrekken. Je kunt overal insteken.

In b.v. GE of Ozi is er nog de mogelijkheid de track langs te vliegen en zo te zien welke kant op er geregistreerd is.

De vaste route in Rheden is 2 kanten op gemarkeerd; de route in Oosterbeek eenzijdig tegen-de-klok-in.
Sieb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 933
Lid geworden op: di 27 december 2005, 20:28
Mijn mountainbike: GT zaskar, Karakoram, speed series cruiser

Supersnel antwoord en helemaal duidelijk! :-q
Just look them straight in the eye and say...Pogue mahone!
celeron
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 8 september 2003, 18:45
Mijn mountainbike: Grand Canyon Al 8.0 | Fox terralogic | full XT | DT Swiss X 1700 | Formula RX
Contacteer:

HuubC schreef:Je bent bij een track niet verplicht om bij het startpunt van de geregistreerde track te vertrekken. Je kunt overal insteken.
Als ik de track op een andere positie wil starten moet ik dan nog zaken regelen (bijvoorbeeld waypoints herschikken) Of kan ik gewoon naar een plek van de route gaan en deze hier starten?
Laatst gewijzigd door celeron op do 28 februari 2008, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Als je gewoon een eindpunt selecteert waarnaar je de track wilt volgen, dan geeft hij eerst een richting aan voor het dichtsbijzijnde punt van de track. Van daaruit hangt het een beetje af of hij linksom of rechtsom de track gaat volgen, al dan niet wat korter is. Wil je dat voorkomen, dan zul je een track moeten hebben die niet rond is en duidelijk je geplande eindpunt heeft.
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
celeron
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 8 september 2003, 18:45
Mijn mountainbike: Grand Canyon Al 8.0 | Fox terralogic | full XT | DT Swiss X 1700 | Formula RX
Contacteer:

Ik begrijp dus dat je of een begin of eindpunt moet hebben? En hoe verander ik dat in Mapsource?

Even voor de duidelijkheid het gaat om de Rheden route alleen kom ik zelf uit apeldoorn en ik start de route dus liever op een punt wat dichter bij huis ligt.
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Als je weet waar je start dan kun je de route gewoon even opnieuw ingeven in mapsource. Dan de finish wel redelijk duidelijk naast de start maken zodat je deze met trackback goed kunt selecteren. En dan gewoon trackback naar het eindpunt. Effe naar je startpunt fietsen en rijden maar.
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

celeron schreef:
HuubC schreef:Je bent bij een track niet verplicht om bij het startpunt van de geregistreerde track te vertrekken. Je kunt overal insteken.
Als ik de track op een andere positie wil starten moet ik dan nog zaken regelen (bijvoorbeeld waypoints herschikken) Of kan ik gewoon naar een plek van de route gaan en deze hier starten?
Yep. Je doet de track inladen in je GPS en zorgt dat "Toon op kaart" is geactiveerd. Dit zorgt ervoor dat je de track direct op het scherm ziet (eventueel effe uitzoomen) en je er ook vanaf bv een parkeerplaats zo naar toe kunt rijden. Aangekomen op de route mag je zelf beslissen of je hem rechts- of linksom gaat rijden. Zorg voor een goede zoomfactor zodat je een paar 100 meter vooruit kunt kijken naar wat er komt.
Zeker op een gemarkeerde route moet je niet moeilijk gaan doen met trackback, maar gewoon het trackspoor volgen.
Succes.
Plaats reactie