naar beginpunt van een track gaan

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
roenies
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 15:49
Mijn mountainbike: Pronghorn 130 mm en Scott 29

Ik heb een Gpsmap 60cx en inmiddels loop ik een beetje te pielen hoe ik nou gemakkelijk naar het beginpunt van een track ga. Ik kan hem met m'n cursor aanwijzen, klopt het dat ik dan alleen maar via de kompaswijzer kan zien welke kant ik op moet, of kan dit ook ala Tom Tom, dus wegnavigatie.
ted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 837
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 13:09
Mijn mountainbike: RB Xeon 600 (2008) & Giant ATX 880 / Gazelle Skystar FS
Contacteer:

heb geen gpsmap60, maar kan wel "ongeveer" antwoord geven :

Dat ligt ten eerste aan de geladen kaarten : zonder citynavigator kaartmateriaal op je gps valt er niets te berekenen.
Heb je wel CityNavigator op je gps, dan kan je van begin track een waypoint maken en je hiernaartoe laten rijden. Begin track moet dan wel op een in CN bekende weg liggen, anders kan het soms wat lastiger worden, want dacht dat gps de dichtbijzijnde weg zocht en dan vandaar een rechte lijn naar de "bushbush" waypoint maakt.
Weg met die goudschaaltjes ! Live & let live :D
roenies
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 15:49
Mijn mountainbike: Pronghorn 130 mm en Scott 29

Right, die CN heb ik dus niet, ik werk met topokaarten. Is er dan nog een andere optie? Waarschijnlijk starten 9 van de 10 mountainbiketrack wel in de bushbush, dus vraag ik me af of CN in dit geval dan nuttig kan zijn
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Bij een trackback krijg je automatisch een rechte lijn naar het beginpunt van de track.
Dus als je de GPS zo hebt ingesteld dat de koers boven staat fiets je er zo heen.
roenies
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 15:49
Mijn mountainbike: Pronghorn 130 mm en Scott 29

uhh....wat bedoel je met de koers boven? Die rechte lijn naar het beginpunt zie ik wel.
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

roenies schreef:uhh....wat bedoel je met de koers boven? Die rechte lijn naar het beginpunt zie ik wel.
Het is niet verboden om af en toe eens in de handleiding te lezen :D

Peiling = de rechte lijn tussen 2 punten
Koers = de "weg" (track) tussen 2 punten

In de GPS kun je instellen dat je "Krs boven" wilt hebben dwz dat de track/kaart altijd meedraaid met je rijrichting (is recht vooruit/naar boven op je scherm) en je dus prima kan zien wanneer er een afbuiging komt.

Andere keuze tijdens het navigeren is "Nrd boven" waarbij de track/kaart dus altijd vast met het Noorden Boven wordt weergegeven.

Als je niet gewend bent om op een kaart te navigeren wordt dit laatste als lastig(er) ervaren. Zet /controleer dus effe de eerste instelling.
roenies schreef:Right, die CN heb ik dus niet, ik werk met topokaarten. Is er dan nog een andere optie? Waarschijnlijk starten 9 van de 10 mountainbiketrack wel in de bushbush, dus vraag ik me af of CN in dit geval dan nuttig kan zijn
9 van de 10 tracks starten juist niet in de bush maar ergens comfortabel bij een uitspanning of parkeerplaats.
Maar wat ik wel eens doe is in bv Mapsource van huis naar de track een eigen route/track maken.

Het is trouwens zo bij een track dat je niet aangewezen bent op het beginpunt om de tocht te rijden. Je kunt op elk trackpunt starten.
roenies
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 15:49
Mijn mountainbike: Pronghorn 130 mm en Scott 29

Ok, ik ga binnenkort eens met jouw aanwijzingen aan de slag, thanks!
Plaats reactie