Help kom er niet uit! Garmin Etrex

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Let wel op bij expansys of redcoon. Ze hebben niet zo'n heel goede service, veel negatieve reacites op verschillende sites over de winkel.

Kijk ook even in het US besteltopic. Ik heb deze HC namelijk net binnen voor 125 euro. De 24 MB is inderdaad redelijk beperkt, maar niet iets wat je in 1 dag zou kunnen fietsen. Heb nu de basemap van europa erop en ongeveer 250km² topo gegevens rondom mijn woonplaats.

Ik zou altijd voor een kleurenversie gaan. Deze hebben een hogere resolutie dus er kan meer info op het schermpje. X is dus handig als je veel gebruik wilt maken van kaartmateriaal.
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
jebice
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 5 augustus 2003, 19:31
Mijn mountainbike: Ventana El Capitán
Contacteer:

RobSter schreef:Klopt als je meer dan 300 km gaat fietsen.

Je kan bijna half nederland uploaden en dat is zat..

Het is ook een prima gps als je weet in welke omgeving je fietst.

Anders moet je de duurdere nemen de Venture HC(x).

Deze heeft een flashkaartje.
Hey,

Ik heb pas geleden een etrex summit HC gekocht en zit een beetje met die trackpunten.
Als het goed is kun je met de summit 10.000 trackpunten opslaan. Ik heb vandaag(om te proberen) een stukje van 5km gelopen en ik had daar al 220 punten. Kun je dit aantal naar beneden zetten? Of kun je achteraf dan niet meer goed zien hoe je bent gelopen (onnouwkeurig) De opslag methode kan ik instellen, deze staat nu op auto maar kan bijv. ook op tijd en afstand. Je kunt ook nog de interval instellen(staat nu op normaal)

Ik ben namelijk bang dat als ik ga MTBen rit van 100km, te weinig punten kan wegschrijven. Heeft iemand een idee hoe dat zit of maak ik me weer druk om niets 8)
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

jebice schreef: Als het goed is kun je met de summit 10.000 trackpunten opslaan. Ik heb vandaag(om te proberen) een stukje van 5km gelopen en ik had daar al 220 punten. Kun je dit aantal naar beneden zetten? Of kun je achteraf dan niet meer goed zien hoe je bent gelopen (onnauwkeurig) De opslag methode kan ik instellen, deze staat nu op auto maar kan bijv. ook op tijd en afstand. Je kunt ook nog de interval instellen(staat nu op normaal)

Ik ben namelijk bang dat als ik ga MTBen rit van 100km, te weinig punten kan wegschrijven. Heeft iemand een idee hoe dat zit of maak ik me weer druk om niets 8)
Je geeft zelf al het antwoord en de oplossing.
Alles op AUTO is prima, maar mocht je daar anders over (gaan) denken kun je de registratie altijd aanpassen zoals je al weet.

Voordeel van AUTO is dat bij elke wijziging van de richting een trackpunt wordt aangemaakt. Zet je dit op tijd of afstand dan ga je bochten missen zoals je begrijpt.
jebice
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 5 augustus 2003, 19:31
Mijn mountainbike: Ventana El Capitán
Contacteer:

HuubC schreef:
jebice schreef: Als het goed is kun je met de summit 10.000 trackpunten opslaan. Ik heb vandaag(om te proberen) een stukje van 5km gelopen en ik had daar al 220 punten. Kun je dit aantal naar beneden zetten? Of kun je achteraf dan niet meer goed zien hoe je bent gelopen (onnauwkeurig) De opslag methode kan ik instellen, deze staat nu op auto maar kan bijv. ook op tijd en afstand. Je kunt ook nog de interval instellen(staat nu op normaal)

Ik ben namelijk bang dat als ik ga MTBen rit van 100km, te weinig punten kan wegschrijven. Heeft iemand een idee hoe dat zit of maak ik me weer druk om niets 8)
Je geeft zelf al het antwoord en de oplossing.
Alles op AUTO is prima, maar mocht je daar anders over (gaan) denken kun je de registratie altijd aanpassen zoals je al weet.

Voordeel van AUTO is dat bij elke wijziging van de richting een trackpunt wordt aangemaakt. Zet je dit op tijd of afstand dan ga je bochten missen zoals je begrijpt.
Thx voor de snelle reactie. :-q

als ik het dus goed begrijp kan ik dus 10.000 tracklog punten kwijt x 10 tracks = 100.000 tracklog punten. Als dit zo is heb ik ruuuiiim genoeg :D
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

jebice schreef: [als ik het dus goed begrijp kan ik dus 10.000 tracklog punten kwijt x 10 tracks = 100.000 tracklog punten. Als dit zo is heb ik ruuuiiim genoeg :D
Ik denk dat we dat allemaal wel zouden willen :D

Moet je helaas teleurstellen. Je ACTIVE LOG = 10.000 trackpunten.
Dat is dus de ruimte die je hebt om een track te registreren tijdens het fietsen.
Wil je een track gaan gebruiken om na te rijden (navigeren) dan kan die slechts 500 trackpunten groot zijn. Daar heb je er dus 10 van x 500.

Het is wel mogelijk om één lange track van 10.000 pt in je GPS te laden indien je hem de naam ACTIVE LOG geeft.
jebice
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 5 augustus 2003, 19:31
Mijn mountainbike: Ventana El Capitán
Contacteer:

Okee :oops:

Ik wil het puur gaan gebruiken gebruiken om terug te kijken hoe ik ben gefietst. Bijv in Google Earth. Dan moet met alle instellingen op auto voldoende zijn om een trip van 100 KM te kunnen terug zien? Of kom ik er aan te kort.
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

jebice schreef:Okee :oops:

Ik wil het puur gaan gebruiken gebruiken om terug te kijken hoe ik ben gefietst. Bijv in Google Earth. Dan moet met alle instellingen op auto voldoende zijn om een trip van 100 KM te kunnen terug zien? Of kom ik er aan te kort.
Ligt een beetje aan het keren en draaien natuurlijk :-D

Maar mijn ervaring is dat met die instelling op 100 km ongeveer 2000 trackpunten gebruikt worden om de tocht te registreren. Dus pas bij 500 km zou je aan het eind kunnen komen.
En dan zeg ik dus nogmaals: je maakt je druk om niets :D
jebice
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 5 augustus 2003, 19:31
Mijn mountainbike: Ventana El Capitán
Contacteer:

HuubC schreef:
jebice schreef:Okee :oops:

Ik wil het puur gaan gebruiken gebruiken om terug te kijken hoe ik ben gefietst. Bijv in Google Earth. Dan moet met alle instellingen op auto voldoende zijn om een trip van 100 KM te kunnen terug zien? Of kom ik er aan te kort.
Ligt een beetje aan het keren en draaien natuurlijk :-D

Maar mijn ervaring is dat met die instelling op 100 km ongeveer 2000 trackpunten gebruikt worden om de tocht te registreren. Dus pas bij 500 km zou je aan het eind kunnen komen.
En dan zeg ik dus nogmaals: je maakt je druk om niets :D
:D :-q
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Het aantal trackpoints ligt vooral aan het registreren. Ikzelf heb nog nooit een probleem hiermee gehad. Routes zelf om na te fietsen kun je altijd reduceren zonder informatie te verliezen dus die beperking speelt echt geen rol. De enige stomme beperking is dat je maar 2000 mapkaarten erop kunt zetten. Dus ondanks dat je dan pas 1.3GB aan data erop hebt werkt de kaart gewoon niet meer en worde de etrex/gpsmap heel traag als je er rond de 2000 kaarten op zet.
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
jebice
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 5 augustus 2003, 19:31
Mijn mountainbike: Ventana El Capitán
Contacteer:

Jaja,

Weer een nieuwe vraag. Ik ga binnenkort naar de ardennen. Nu kun je op verschillende site's tracks downloaden en in je toestel zetten. Op mijn gps zit geen kaart (Garmin Summit HC) Kun je zonder kaart toch die track volgen. Het gaat toch immer via de trackpoints en coordinaten. Of ben je verplicht een kaart te kopen als je een route wilt (na)rijden.

En de volgende vraag. Stel, in ben verdwaald in de ardennen maar ik heb een track gemaakt met daarin verschillende waypoints (waypoint1 bijv. de start bij het huisje) en ik wil terug. Kun je dan in 1 rechte lijn (voor zover mogelijk natuurlijk) weer terug navigeren naar waypoint 1. Ik weet wel dat je de route die je hebt gereden weer terug kunt rijden. Maar als je 100km heb gebiked dan ga je natuurlijk niet 100 km terug biken om weer thuis te komen.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Op vraag 1)
Een topo kaart is altijd handig indien je ook de bospaden wilt zien. Maar echt noodzakelijk is het niet.
Je hoeft immers alleen het pijltje te volgen. Wel voldoende inzoomen.
Je geeft eigenlijk zelf al de oplossing. :tong

Op vraag 2)
Is eigenlijk hetzelfde als het antwoord hierboven. Ga naar het navigatiescherm en positioneer waar je naar toe wilt.
Dan kies je voor 'land' navigeren. Je zal dan zelf ter plekke moeten bepalen of je links of rechts gaat.
Daar is een topokaart weer handig voor. Maar thuiskomen doe je altijd.
jebice
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 5 augustus 2003, 19:31
Mijn mountainbike: Ventana El Capitán
Contacteer:

RobSter schreef:Op vraag 1)
Een topo kaart is altijd handig indien je ook de bospaden wilt zien. Maar echt noodzakelijk is het niet.
Je hoeft immers alleen het pijltje te volgen. Wel voldoende inzoomen.

Op vraag 2)
Is eigenlijk hetzelfde als het antwoord hierboven. Ga naar het navigatiescherm en positioneer waar je naar toe wilt.
Dan kies je voor 'land' navigeren. Je zal dan zelf ter plekke moeten bepalen of je links of rechts gaat.
Daar is een topokaart weer handig voor. Maar thuiskomen doe je altijd.
Kijk, vraag 1 duidelijk. Ik kan dus gewoon een track downloaden zonder kaart te hebben. :-q

Vraag 2 Ik kan niet kiezen als ik in het tracklog tracback functie kies en dan 'land' navigeren". Als ik trackback doe dan gaat hij de gereden route terug rijden. maar als ik de snelste weg wil hebben (gewoon naar een waypoint) en niet over de route, kun je dan bijv. in menu, zoeken naar waypoint 1 en daar naartoe navigeren?
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

jebice schreef: Als ik de snelste weg wil hebben (gewoon naar een waypoint) en niet over de route, kun je dan bijv. in menu, zoeken naar waypoint 1 en daar naartoe navigeren?
Bingo ........ en weer het juiste antwoord op je eigen vraag :D
Kies de "ga naar" functie en gaan met die banaan ........
jebice
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 5 augustus 2003, 19:31
Mijn mountainbike: Ventana El Capitán
Contacteer:

HuubC schreef:
jebice schreef: Als ik de snelste weg wil hebben (gewoon naar een waypoint) en niet over de route, kun je dan bijv. in menu, zoeken naar waypoint 1 en daar naartoe navigeren?
Bingo ........ en weer het juiste antwoord op je eigen vraag :D
Kies de "ga naar" functie en gaan met die banaan ........
Haha, thx iedereen :-q

Het komt nog wel een keer goed met mij :D
Plaats reactie