GPS-Track-Analyse

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
RC-Roy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: do 11 januari 2007, 15:56
Mijn mountainbike: Scott Genius 10

Ik gebruik sinds kort het freeware programma GPS-Track-Analyse (http://www.gps-freeware.de) voor het uitlezen van tracks van mijn Vista HCX.

Ik krijg echter een verschil in totale hoogtemeters tov de waarde op de HCX. Bij de laatste tocht zat de HCX op 707 HM en GPS-Track-Analyse op 840 HM. Een fors verschil..... :( . Gebruikt hier nog iemand dit programma en is dit normaal wel correct? Dan moet ik waarschijnlijk de HCX calibreren......
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Waarom gebruik je geen MapSource dan ?
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

Lijkt me nu niets iets met calibratie van de GPS te maken te hebben. GPS-Track-Analyse gebruikt dezelfde brongegevens als je GPS apparaat. Ik zou eens de track inladen in MapSource en hier via het track profiel het hoogte verschil berekenen. Je zal zien dat er geen verschil is. Ik heb eens een willekeurige track ingeladen en zag zo geen verschil en dus een correcte berekening van GPS-Track-Analyse.

Maar ik zou zeker iedere keer voordat je fietst de hoogtemeter calibreren op een vaste bekende hoogte, omdat deze barometische meter erg weer (luchtdruk) gevoelig is. Heb regelmatig dat ik onder het fietsen zelfs afwijkingen/veranderingen zie t.o.v. een eerdere meting (of de begin hoogte afwijkt van de eindhoogte op hetzelfde punt), waarschijnlijk veroorzaakt door veranderde luchtdruk.
BeeTee
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 24 juli 2006, 11:07
Mijn mountainbike: Cannondale Prophet 1000 SL & Cannondale F800
Contacteer:

Bij bijna alle GPS apparaten zie je verschillen in afstand, hoogtemeters, gemiddeldes etc...
De reden is dat er veel verschillende definities zijn hoe deze gegevens te berekenen.
Denk maar eens aan gemiddelde snelheid: Reken je de tijd die je stilstaat tijdens een pauze of bijvoorbeeld een verkeerslicht mee of niet?
Als je GPS van hoogtemeters is voorzien, reken je dan de afstand uit die je aflegd met je wiel (bijv. 100 meter vooruit en 10 meter omhoog)? of alleen de lengte van de rit vanuit de lucht gezien (dus zonder rekening te houden met stijgen en dalen?)

Wat hoogtemeters betreft: Je GPS heeft altijd een afwijking mbt de werkelijke hoogte. Dit komt door de beperking van GPS om de hoogte precies te bepalen (leg je apparaat maar eens op tafel 10 minuten en kijk dan eens naar het verschil in hoogte dat geregistreerd is, daar schrik je van!. Verschillen van 20 tot 30 meter zijn in sommige gevallen vrij normaal.. Sommige programmas houden hier rekening mee, en vlakken de gemeten (waarschijnlijk onnauwkeurige waarden) een beetje af..
Ook voor hoogtemeters geldt: reken je de variaties die optreden als je stilstaat (en dus tenzij je in een lift staat zeker weten niet op en neer beweegt) ook mee in de totalen?..

Je ziet al, iedereen kan zijn eigen antwoorden hierop verzinnen, en zo ook alle ontwikkelaars van GPS software.. VAndaar dat er verschilllen optreden..

Niets om je druk om te maken dus, gewoon accepteren dat de hoogtemetingen van je GPS nooit nauwkeurig zullen zijn, en dus met een korreltje zout nemen..
Motto: Gewoon gaan!

Huidige Bikes: Cannondale Prophet SL, Cannondale F800
Vorige Bikes: Panasonic 2500, Kona Kikapu, Alubike Dropper, Cube LTD Team
Alles voor je Garmin GPS! - coursemapper.com
Remo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: probeer ik iedere dag uit te laten.
Contacteer:

Het komt inderdaad vaak voor dat een of meerdere punten niet goed zijn geregistreerd zoals hierboven vermeld. Middels het programma kun je deze hoogtes aanpassen. Hier zie je een voorbeeld van "rare" hoogtes. Binnen 1 seconde 24 hoogtemeter dalen is mij gelukkig nog niet gelukt ;-) .
When I do good, I feel good. When I do bad, I feel bad. And that's my religion.
Malvinas
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 11 maart 2008, 22:48

Een GPS meet de hoogte met behulp van de heersende luchtdruk. Als er in de loop van de rit een verandering in luchtdruk onstaat, door een naderend lage of hoge druk gebied, krijg je afwijkingen in de hoogtemeter.
Wisseling van temperatuur is ook een storende factor.
Kortom, je track hoogtedata zullen nooit correct zijn.

Maar je kunt er achteraf wel een correctie op uitvoeren met behulp van GPS-Track-Analyse.

Dat doe je als volgt:

- Laad de gpx data.

- Ga naar menu item Trackpoints bearbeiten

- Kies voor SRTM -Höhedaten zuweisen.
( boven in het window zie je de hoogtedata , bijv N52E005.hgt)

- Rond af met Beenden

- De trackpunten hebben nu allen de juiste hoogte

Je kunt kiezen voor een automatische download van de hoogtedata met een klik op de button Prüfliste aktualisieren.

Je kunt ook het gehele setje voor Europa en Azie downloaden, maar dat duurt wel even. Beter is te kiezen voor de data in je eigen omgeving.

Voor alle hoogte data:

ftp://e0srp01u.ecs.nasa.gov/srtm/versio ... 3/Eurasia/
Plaats reactie