Fietsen van een GPS route

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
rcoenders
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di 4 januari 2005, 14:20
Mijn mountainbike: SANTOS 4.29 Rohloff/Gates

eiri schreef:
Verder ben ik wel jaloers op de batterij duur van jouw Legend, 15 uur. De GPSMAP 60CSx is bij mij met 2700 mAh batterijen van hetzelfde merk toch wel in zo'n 4-5 uur leeg (in tegenstelling tot 18 uur bij typisch gebruik volgens de specificaties), welliswaar met een aardig verlicht scherm, omdat ik veel kaart lees op onbekend gebied.
4-5 Uur een 2700mAH is erg weinig. Is je lader defect of zijn de accu's beschadigd? Ik gebruik mijn Map60CS met 2500 mAH accu's gemiddels 12-13 voordat de GPS begint te klagen.

Is na die 4-5 uur de accu echt leeg of begint de gps te klagen dat ze leeg zijn? Je kunt de gps nm vertellen dat er oplaadbare accu's in zitten ipv van normale batterijen. Dit is gedaan omdat een normale batterij een iets hogere spanning afgeeft als een oplaadbare. De spanningsmeters in de GPS zal hier op reageren. Moet wel zeggen dat ik de verlichting niet of nauwelijks gebruik en ik WAAS aan heb staan wat ook weer zorgt voor extra verbruik.

gr Rob
Rob Coenders
Deelnemer: Duchenne Heroes 2008, Duchenne 2009, Duchenne 2011, Duchenne Heroes 2012, Duchenne Heroes 2013, Duchenne Heroes 2014 Duchenne Heroes 2015 Duchenne Heroes 2017

Mijn bikes: Santos 4.29 - Rohloff - Gates Belt
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

rcoenders schreef:
4-5 Uur een 2700mAH is erg weinig. Is je lader defect of zijn de accu's beschadigd? Ik gebruik mijn Map60CS met 2500 mAH accu's gemiddels 12-13 voordat de GPS begint te klagen.
Nee heb meerdere sorten batterijen en meerdere opladers, deze geven wezenlijk geen verschil. Zag dat bij mij de Batterijspaarstand niet meer aanstond, en heb dit nu omgezet. Ik zal eens onderzoeken of dit uitmaakt en opnieuw meten.
rcoenders schreef:Is na die 4-5 uur de accu echt leeg of begint de gps te klagen dat ze leeg zijn? Je kunt de gps nm vertellen dat er oplaadbare accu's in zitten ipv van normale batterijen. Dit is gedaan omdat een normale batterij een iets hogere spanning afgeeft als een oplaadbare. De spanningsmeters in de GPS zal hier op reageren. Moet wel zeggen dat ik de verlichting niet of nauwelijks gebruik en ik WAAS aan heb staan wat ook weer zorgt voor extra verbruik.
Volgens mij is er in Europa geen WAAS beschikbaar en dit heb ik dus uitstaan. Ik gebruik de verlichting wel wat vaak en deze staat wel erg hoog. Dat zal een belangrijke reden zijn van het hoge verbruik. Moet dus vaak na zo'n 4 of 5 uur fietsen mijn batterijen vervangen omdat ie dan aangeeft dat de spanning te laag is.

In de afbeelding mijn instellingen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
rcoenders
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di 4 januari 2005, 14:20
Mijn mountainbike: SANTOS 4.29 Rohloff/Gates

eiri schreef:
Volgens mij is er in Europa geen WAAS beschikbaar en dit heb ik dus uitstaan.
WAAS/EGNOS is sinds April 2003 als test beschikbaar in NL. Eind 2006 is voor zover ik weet definitief beschikbaar geworden.

G Rob
Rob Coenders
Deelnemer: Duchenne Heroes 2008, Duchenne 2009, Duchenne 2011, Duchenne Heroes 2012, Duchenne Heroes 2013, Duchenne Heroes 2014 Duchenne Heroes 2015 Duchenne Heroes 2017

Mijn bikes: Santos 4.29 - Rohloff - Gates Belt
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

4 tot 5 uur met verlichting aan op een 2700mah batterij is vrij normaal dacht ik zo...
Mijne van 2300 mah gaan tussen de 3 en 4 uur mee.
Vergeet niet dat fietsen 'met' verlichting stroom vreet.

Zet je het op batterijspaarstand 'aan' en zonder verlichting gaat ie wellicht tussen de 15 en 18 uur mee
voordat je de batterijen op moet laden.
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

eiri schreef:
Ik lees meestal wel met een verlicht scherm ja, en die staat aardig hoog. Ben wel een beetje kippig, maar komt voornamelijk doordat ik tijdens het fietsen de kaart niet goed kan lezen tijdens daglicht (een beetje hetzelfde probleem als de schermpjes bij een digitale compactcamera).
Over het stroomverbruik is al genoeg gezegd. Denk dat dit ook het verschil is tussen de kale Legend en een GPS met alle toeters en bellen aan.
Ik heb nu ook een Vista HCx dus zal het daar ook eens gaan testen.

Maar nu het ander verhaal wat je hierboven aangeeft:
Ik heb n.l. hetzelfde maar dan bij de Vista. Bij mij is het scherm van de Vista veel donkerder dan dat van de Legend, waardoor ik ook problemen heb met het aflezen. Heb een tijd jouw Map 60 Cx gehad maar daarbij had ik dit probleem niet.

Ben al aan het goochelen geweest met de kleurenschema's en kaartdetaillering, maar niks helpt.
Het basisscherm is gewoon te donker, vandaar dat ik me kan indenken dat je veel met het licht aan rijdt, ook overdag.

Wellicht hier nog iemand iets zinnigs over te vertellen?
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

de legend HCx is ook donker, moet ook lampje aan , behalve wanneer de zon erop staat.
Ik kan rustig de hele dag fietsen met het lampje aan, ik heb ook altijd 2 extra batterijen bij me als reserve.
Ik gebruik de Ansmann 2700mAh, ik laat ze met een snellader, met een half uur zitten ze vol.
JE
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Heb de Venture HC dus het probleem is het zelfde als HuubC.
Bij de Magellan had ik ook het zelfde probleem (monochroom scherm, ook achtergrondverlichting).

Wellicht gaan de batterijen langer mee als je de achtergrondverlichting op 10% zet (2 clicks van onderen).
Dan heb je nog een goed leesbaar scherm.
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

het kan misschien ook nog zo zijn dat vista een hoger verbuik heeft ivm met de extra sensoren, kompas en barometrische hoogte meter.
Volgens mij kun je die dingen ook apart uitzetten, zeker weten doe ik het echter niet.
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

Ik doe nu een test op de duur van batterijen vanavond, met 75% verlichting aan, scherm op de satelietweergave. Heb het avondthema even ook op het Parel gezet om goed te kunnen vergelijken. Verder is binnenhuis met avondverlichting het scherm met veel minder lichtsterkte goed zichtbaar is. Met 20% kon ik de display nog redelijk lezen.

Ben benieuwd tot wanneer mijn tracklog loopt.
rcoenders schreef:WAAS/EGNOS is sinds April 2003 als test beschikbaar in NL. Eind 2006 is voor zover ik weet definitief beschikbaar geworden.
Heb je met WAAS werkelijk merkbare nauwkeurigheid? Volgens de handleiding kun je met WAAS 3-5 meter halen. En is er in Duitsland ook WAAS beschikbaar? Mijn fiets staat in Duitsland en gebruik daar de GPS nagenoeg ieder weekend. Ik haal daar regelmatig een redelijke nauwkeurigheid van ca. 6 meter.
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

eiri schreef:Ben benieuwd tot wanneer mijn tracklog loopt.
De GPS blijft nu 12:45 uur aanstaan met deze instellingen. Het verschil is dat ik hem nu op batterijspaarstand heb staan en dat hij constant exact hetzelfde bereik heeft en dus misschien wat minder naar satelieten moet zoeken. Deze verlichtingssterkte dus op 75%. Misschien heb ik de verlichting tijdens het rijden nog wat hoger staan, zeker bij een velle zon.
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

eiri schreef:
De GPS blijft nu 12:45 uur aanstaan met deze instellingen. Het verschil is dat ik hem nu op batterijspaarstand heb staan en dat hij constant exact hetzelfde bereik heeft en dus misschien wat minder naar satelieten moet zoeken. Deze verlichtingssterkte dus op 75%. Misschien heb ik de verlichting tijdens het rijden nog wat hoger staan, zeker bij een velle zon.
Deze manier van testen is een indicatie.
In de praktijk verbruik je n.l. meer stroom door o.a. het telkens opnieuw opbouwen van de kaart, zoomen etc. Verder speelt bv. ook de buitentemperatuur nog een rol.
Dus gewoon de GPS op je stuur monteren tijdens een aantal ritten en kijken wanneer het licht uitgaat :D

Ik heb trouwens n.a.v mijn vraag en de posts hierop, een mailtje gestuurd naar Garmin met de vragen:
- waarom het scherm zo donker is;
- en of daar nog wat aan te doen is behalve het licht erachter te zetten.
Als ik antwoord heb horen jullie dit wel.
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Met mijn eTrex Vista HCX kan ik zeker een uur of 10 rond fietsen voordat de batterijen leeg zijn. Batterijen houden het waarschijnlijk nog wel langer vol maar ik laad ze voortijdig weer oo. Dit is wel zonder dat het kompas aan staat. Ik gebruik batterijen van GP met 2600 of 2700mA.
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

Gisteren heb ik een rondje holterberg gedaan, met de etrex legend HCx op automatisch loggen gezet komt dit uit op 806 trackpunten voor 2 uur fietsen.
Ik kan hier een route van maken met 116 viapunten. Met de instelling 30sec verlichting aan kom ik dan op 58 minuten in totaal dat de verlichting aan is. De verlichting gaat dan alleen aan tijdens de via punten. Dat scheelt me toch weer de helft aan energie verbruik vwb de verlichting. :)
JE
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Volgens mij zou het met de legend HCx niet nodig hoeven te zijn om op die manier bezig te zijn met het stroomverbruik. Als ik zelf een route log dan gebruik ik een interval van 0,01 km per trackpunt. Kan op die manier moeiteloos een route fietsen van 2 uur zonder dat de batterijen leeg raken.
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

HuubC schreef:Deze manier van testen is een indicatie.
In de praktijk verbruik je n.l. meer stroom door o.a. het telkens opnieuw opbouwen van de kaart, zoomen etc. Verder speelt bv. ook de buitentemperatuur nog een rol.
Dus gewoon de GPS op je stuur monteren tijdens een aantal ritten en kijken wanneer het licht uitgaat
Het was ook de bedoeling om een indicatie te krijgen. Met deze indicatie lijkt het erop dat mijn nieuwe instellingen iets verbruikersvriendelijk zijn. Een test real live is idd. nodig om een werkelijk beeld te krijgen.
HuubC schreef:Ik heb trouwens n.a.v mijn vraag en de posts hierop, een mailtje gestuurd naar Garmin met de vragen:
- waarom het scherm zo donker is;
- en of daar nog wat aan te doen is behalve het licht erachter te zetten.
Als ik antwoord heb horen jullie dit wel.
Ben benieuwd vooral of andere oplossingen behalve backlight mogelijk zijn. Maar gezien TFT ontwikkelingen bij andere apparaten verwacht ik daar zonder hardware aanpassingen niet al te veel van.
JE schreef:Ik kan hier een route van maken met 116 viapunten. Met de instelling 30sec verlichting aan kom ik dan op 58 minuten in totaal dat de verlichting aan is. De verlichting gaat dan alleen aan tijdens de via punten. Dat scheelt me toch weer de helft aan energie verbruik vwb de verlichting.
Ik heb meestal hooguit 10-15 waypoints voor mijn tocht en rij regelmatig op min of meer onbekend terrein of in ieder geval een onbekende route. Ik gebruik de GPS dan meer als kaart en wil vaak onderweg beslissen welk pad ik inga. Hierdoor heb ik liever mijn GPS wat meer verlicht om constant een blik te kunnen werpen op de kaart van mijn GPS en dan een keuze te maken welk pad ik wil nemen. Nogmaals dus niet echt verbruiksvriendelijk, maar wel praktisch (voor mij).
Plaats reactie