Fietsen van een GPS route

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

JE schreef: Ik kan hier een route van maken met 116 viapunten.
faxe schreef: Als ik zelf een route log dan gebruik ik een interval van 0,01 km per trackpunt.
Het gaat hier om 2 verschillende zaken n.l.
- bij JE: het omzetten van een track naar een route en
- bij FAXE: het aanpassen van de registratie-interval
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

HuubC schreef:
JE schreef: Ik kan hier een route van maken met 116 viapunten.
faxe schreef: Als ik zelf een route log dan gebruik ik een interval van 0,01 km per trackpunt.
Het gaat hier om 2 verschillende zaken n.l.
- bij JE: het omzetten van een track naar een route en
- bij FAXE: het aanpassen van de registratie-interval
Het is inderdaad niet hetzelfde. Het heeft echter wel met elkaar te maken. Naarmate je meer (interval van 0,01 km per trackpunt) trackpunten vastlegt kun je in de meeste gevallen een route maken met een grotere nauwkeurigheid. Althans, dit is mijn ervaring.
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

faxe schreef: [Het is inderdaad niet hetzelfde. Het heeft echter wel met elkaar te maken. Naarmate je meer (interval van 0,01 km per trackpunt) trackpunten vastlegt kun je in de meeste gevallen een route maken met een grotere nauwkeurigheid. Althans, dit is mijn ervaring.
Een (gps) ROUTE (waar we het hier over hebben)van een MTB tocht is altijd minder nauwkeurig dan een TRACK vanwege het simpele feit dat je uitgaat van minder trackpunten ten voordele van viapunten of waypoints.
JE heeft dus de tracklog (achthonderd zoveel punten) teruggebracht naar 116 viapunten hetgeen dus betekend dat niet elke bocht etc is meegenomen en er dus een (goed werkende) globalere route is gemaakt van deze tocht.
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

Klopt, ik heb eerst de track gelogged, hierbij kom ik uit op 807 trackpunten.
Hier teken dan gewoon een route overheen in mapsource met in totaal 116 viapunten. Dit ligt binnen een nauwkeurigheid van +/- 5 meter.
Ik kan ook wel een nieuwe track tekenen met maar 116 trackpunten.
Maar het ging me erom om het lampje minder te laten branden.
En dat kan met een route, het lampje gaat dan aan bij ieder viapunt en bij het passeren van dit punt gaat het lampje weer uit. En dat scheelt dus wat in het stroomverbruik, dat was de achterliggende gedachte.
JE
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

JE schreef:het lampje gaat dan aan bij ieder viapunt en bij het passeren van dit punt gaat het lampje weer uit. En dat scheelt dus wat in het stroomverbruik, dat was de achterliggende gedachte.
Ok, maar hoe zou je dat in de praktijk vertalen?:

* Onbekend gebied rijden
* Niet volledig vooraf willen vastleggen welk pad je kiest onderweg

Ik gebruik de GPS ook een beetje als vervanging voor de kaart,met alleen wat doelen om de richting van het fietsen op te geven. Stilstaan bij elke pad (als je geen route hebt gemaakt) vind ik dan ook geen oplossing om het scherm op te lichten. Met hoeveel waypoints rijdt je normaal bij een afstand van zo'n 40km?

Ik heb overigens de tracklog opname niet op afstand maar op tijd. Maar dat is meer i.v.m. om mijn foto's aan de hand van opname tijd van GPS coordinaten te voorzien.

Ik zag bij RAM mounts een scherm vergroting http://www.ram-mount.com/products/rambigscreengps.htm. Misschien helpt dat in plaats van extra schermverlichting. Hoewel? schokproef.... en nog meer "dingen" op je fiets schroeven...
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Lijkt me inderdaad niet de oplossing. Kan je beter een bril op sterkte kopen :D

Gisteren even de proef op de som genomen en mijn GPS op 10% achtergrondverlichting gezet.
Na 3,15 uur staan de batterijen nog steeds op 'vol' met 2300mAh's. Het scherm is goed af te lezen.
Er was ook geen zon te zien.

Mijn GPS deed het prima met het aangeven van een 'biepje' bij bochten enzo.
Echter halverwege hield het ermee op.

Enig idee wat dat zou kunnen zijn ?
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

RobSter schreef:Lijkt me inderdaad niet de oplossing. Kan je beter een bril op sterkte kopen
Misschien heb je daar gelijk in, want ik kon tijdens het fietsen met moeite de paden van de kaart aflezen op zo'n 60% achtergrondverlichting. Vond nog steeds het contrast te laag om dit goed te kunnen zien. Moet daar echt even voor stil gaan staan.
RobSter schreef:Gisteren even de proef op de som genomen en mijn GPS op 10% achtergrondverlichting gezet.
Na 3,15 uur staan de batterijen nog steeds op 'vol' met 2300mAh's. Het scherm is goed af te lezen.
Ja, heb gisteren ook een test gedaan met dus 60% en -1 a -2 C en na 4,5 uur was de batterij nog volledig vol (2700 mAh). Batterijspaarstand dus aan heeft bij mij behoorlijk geholpen. Kan alleen nergens in de handleiding vinden wat die batterijspaarstand precies inhoud. Merk nergens verschil.
RobSter schreef:Echter halverwege hield het ermee op.
Enig idee wat dat zou kunnen zijn ?
Nee, ik werk nauwelijks met routes en heb geluiden altijd uit staan. Kon niets in de handleiding vinden dat dit zou kunnen veroorzaken.
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

@ Eiri:
Wat ik ook wel is doe bij onbekend terrein,
ik teken dan een cirkel (track) van ca. 40km in Oziexplorer op de betreffende stafkaart.
Deze track laad ik dan in de gps ontvanger en ik probeer dan tijdens het mountainbiken zo dicht mogelijk bij de track te blijven.

@ Rob:
Geen idee, het ding moet gewoon blijven piepen, niet een keer laten vallen?

JE
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Die dag niet gevallen nee...
Digital P
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 17 september 2007, 19:07
Mijn mountainbike: Cannondale Rush 600; Gazelle HeavyDutyNL
Contacteer:

RobSter schreef: Mijn GPS deed het prima met het aangeven van een 'biepje' bij bochten enzo.
Echter halverwege hield het ermee op.

Enig idee wat dat zou kunnen zijn ?
Volgens mij heb je dan een bepaalde turn/punt nog niet bereikt of overgeslagen.
Ik neem aan dat je een trackback doet van een track?

Ik had dat laatst ook toen ik een route op de computer had uitgestippeld maar een bepaald punt niet te bereiken was.

Hij (bij mij een Garmin map60csx) blijft dan aangeven dat je nog naar die turn/punt moet gaan.
Even stoppen en opnieuw de trackback doen is dan de enige oplossing als je geluid wil houden.

Bij een route werkt dit volgens mij anders want hier weet de GPS als je hem voorbij gaat/ervan afgaat en kiest hij het volgende waypoint in de route (heeft dus met de eigenschap van waypoints te maken waaruit een route is samengesteld dit in tegenstelling tot een track welke geen waypoints bevat).

DP
De man die het wiel uitvond was een idioot.
De man die de andere drie uitvond een genie.

[Sid Ceasar]
Plaats reactie