TracBack, hoe doen jullie dat?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
bertrand
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 27 november 2006, 00:30
Mijn mountainbike: Specialized HardRock Single speed / RockMachine Tsunami / Nishiki hybrid pro
Contacteer:

Ik heb afgelopen weekend 2 MTB routes met behulp van de trackback functie gereden, maar heb daar toch een probleem.

De tracks die je kunt downloaden van MTBRoutes.nl zijn uitgevoerd als een doorlopende lus, hierdoor gaat mijn Etrex altijd de "kortste" kant op.
Als ik dus tracback van de gewenste track kies, moet ik daarna aangeven met de cursor naar welk punt ik 'terug' wil. Wijs ik een punt aan dat verder dan de helft van de track ligt, dan zal de Etrex mij de andere kant op sturen, en dat wil ik niet.
De zaterdag ben ik dus twee keer moeten stoppen om de tracback functie opnieuw te starten naar een verder gelegen punt, hoe lossen jullie dit op?

Zondag heb ik van tevoren de 'track' opengebroken op het punt waar ik wilde beginnen, en kon toen wel het eindpunt aangeven, zodat ik de route (track) in 1 keer kon fietsen. Dit openbreken heb ik met behulp van mapsource gedaan, maar ik wil dat niet bij elke MTB route doen, en door dit openbreken leg je je startpunt vast.

Verder moet ik zeggen dat de tracback functie uitstekend werkt, je hoeft niet meer de berm/pad af te turen op bordjes, maar kijkt op je GPS op het moment dat het je uit komt om te zien waar je naar toe moet. De route kwijtraken is er niet meer bij.
Ik ben dus zeer content met de aanschaf van mijn Etrex Venture HC.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Wat jij hierboven beschrijft is mij heel bekend. Met de magellan was het een route inladen
en gewoon de track volgen. Links of rechtsom, het maakte niet uit. De Garmin maakt
altijd een 'begin' en 'eindpunt' wat het lastig maakt. Je zal de route moeten 'omkeren'
met Mapsource of OziExplorer.

Is het niet beter om gewoon de track in te laden en dan gewoon het stippellijntje te volgen ?
Dus zonder de optie 'trackback' ? Dat ging mij afgelopen zondag uitstekend.

Het was al een hele tour om de 'koers boven' goed te krijgen. Wat een gehannes zeg :(
bertrand
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 27 november 2006, 00:30
Mijn mountainbike: Specialized HardRock Single speed / RockMachine Tsunami / Nishiki hybrid pro
Contacteer:

RobSter schreef:Wat jij hierboven beschrijft is mij heel bekend. Met de magellan was het een route inladen
en gewoon de track volgen. Links of rechtsom, het maakte niet uit. De Garmin maakt
altijd een 'begin' en 'eindpunt' wat het lastig maakt. Je zal de route moeten 'omkeren'
met Mapsource of OziExplorer.

Is het niet beter om gewoon de track in te laden en dan gewoon het stippellijntje te volgen ?
Dus zonder de optie 'trackback' ? Dat ging mij afgelopen zondag uitstekend.

Het was al een hele tour om de 'koers boven' goed te krijgen. Wat een gehannes zeg :(
Rob,
Wat je nu schrijft klopt niet, want, zoals ik al zei, de Etrex pakt de kortste richting, omkeren van de route in mapsource helpt dus niet.

Het enigste wat bij mij werkt is het openbreken van een track, zodat er geen verbinding meer is tussen het begin en einde.

Track alleen zichtbaar maken en dan volgen kan ook, maar dan mis je de duidelijke dikke lijn en krijg je geen aanwijzingen bij een duidelijke koerswijziging.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Er moet toch wel een simpeler oplossing zijn dunkt mij..
Remo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: probeer ik iedere dag uit te laten.
Contacteer:

RobSter schreef:Er moet toch wel een simpeler oplossing zijn dunkt mij..
Ja, die is er. Gewoon het stippellijntje volgen zonder de trackback functie in te schakelen zoals jij voorstelde. Niet te ver inzoomen zodat je van te voren wel kunt zien waar de route heengaat. Ik zoom meestal in op 50 meter. Met een beetje opletten ga je zo niet snel verkeerd. En je kunt op elk willekeurig punt beginnen. De functie Trackback zelf heb ik nog nooit gebruikt. Ik laad de route in en volg het lijntje. Het enige "nadeel" is dat je geen piepsignaaltje krijgt als je een verandering in richting nadert.
Wel is het moeilijk na te gaan welke richting de route uitgaat (zodat je niet de route in omgekeerde richting fietst) als je de route in mapsource van te voren niet even bekijkt. Dit geldt ook als de route zich ergens kruist. Bij sommige routes (O2-bikers bv.) is dit opgelost door waypoints met oplopende nummers te gebruiken. Maar die kun je zelf in mapsource ook toevoegen. Dus wel van te voren de route in Mapsource even bekijken en eventueel wat hulp-waypoints toevoegen.

Zo doe ik het en dat gaat prima!
When I do good, I feel good. When I do bad, I feel bad. And that's my religion.
Flip FSR
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 9 augustus 2004, 19:59

Of gewoon "naar eindpunt" klikken en zien wat hij doet, ga je de verkeerde richting uit dan doe je het over en klikt op "naar beginpunt" ofwel duidt je met de cursor op de kaart aan waar je heen wil, dan kan je ook de trackbackfunctie gebruiken...
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Remo schreef:Het enige "nadeel" is dat je geen piepsignaaltje krijgt als je een verandering in richting nadert.
Een piepsignaaltje? Die heb ik nog niet gehoord. :(
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

RobSter schreef:[Een piepsignaaltje? Die heb ik nog niet gehoord. :(
Het piepsignaaltje hoor je alleen als je trackback gebruikt en een punt nadert waar je links of rechts of moet.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Oke, zal voor zondag eens een trackje maken.
Eens kijken of dat werkt :)
bertrand
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 27 november 2006, 00:30
Mijn mountainbike: Specialized HardRock Single speed / RockMachine Tsunami / Nishiki hybrid pro
Contacteer:

RobSter schreef:Oke, zal voor zondag eens een trackje maken.
Eens kijken of dat werkt :)
Rob, Het werkt !
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Dus met andere woorden. Als ik een signaaltje wil horen tijdens een trackback.....
En ik maak een track van punt A (start) naar punt B (eind) zal ik de route moeten
omkeren om bij punt A te kunnen beginnen.
Aangezien dit niet met de GPS kan zal dat met Mapsource of Ozi moeten gebeuren.

Toch ?
heuvelrugmtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 306
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 20:56

RobSter schreef: En ik maak een track van punt A (start) naar punt B (eind) zal ik de route moeten omkeren om bij punt A te kunnen beginnen.
Aangezien dit niet met de GPS kan zal dat met Mapsource of Ozi moeten gebeuren.
Ik neem aan dat je van B (eind) naar A (start) wilt in je vraag hierboven.
Wil je trackback gebruiken dan kun je vooraf op de PC de track omkeren.
Maar je kunt ook kiezen in de GPS voor "navigatie naar het begin" (bij mijn oude Legend) of met het pijltje manouvreren naar A (bij de nieuwe types Garmin).
Kijk anders ook effe bij "met de GPS op pad" op mijn site.
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Die routes van mtbroutes zijn volgens mij niet exact lussen, er is ook een start en eindpunt, deze liggen heel dicht bij elkaar.

Wat ik altijd doe(en jij dus ook), als ik toch weet waar ik start, de route effe met de kaart overtrekken met start en eindpunt en zorgen dat het startpunt ook mijn startpunt is. Dit werkt, maar is niet ideaal.

Ik heb hier garmin ook al eens over gemaild, dat ze beter een follow track (Counter)Clockwise zouden moeten toevoegen, maar uiteraard hebben ze hier nog niks mee gedaan.

Ze moeten gewoon af van het idee van start en beginpunt. Stel je moet een vooraf vastgesteld parcours een paar keer rondfietsen, dan is het al helemaal lastig. Iets wat je bij trainingen of wedstrijd tegen kunt komen.

Wat je ook kunt doen is de route gewoon op de kaart volgen. Mijn ervaring is dat dit redelijk te doen is.

Als ik trackback gebruik dan geeft hij altijd een upcoming turn notificatie als ik geluid aan heb staan, dus zo weet je dat er iets aankomt. Kun je even op het scherm kijken.
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

In mijn oude GPS12 zit de functie "inv".
Daarmee keer je de boel in trackback mode om.
Trackback gaat terug in tegengestelde richting, erg onhandig wanneer je een track hebt geladen of voor een 2e keer wilt rijden.
Is deze functie in de nieuwe Garmins ineens verdwenen ?
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Met de Magellan is het inderdaad veel beter geregeld.
Daar zitten ze niet te zeulen om begin of eindpunt.

De GPS geeft aan waar het dichtsbijzijnde punt van de track is.
Vandaaruit kan je zelf bepalen hoe je verder gaat fietsen.
Hij pakt dan de eerst volgende punt in de richting waar je
dan naar toe fietst. Ook heeft het softwarematig een
omkeerfunctie voor de route.

:-q
Plaats reactie