GPS kopen

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
RoelC
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 815
Lid geworden op: do 22 april 2004, 22:21
Mijn mountainbike: SC Tallboy / SC Nomad

Hoi,

Gezien het feit dat ik steeds vaker in onbekend gebied wil gaan fietsen en dan niet steeds uitgepijlde routes wil volgen of met kaarten wil liggen kloten, lijkt het me ook wel wat om een GPS aan te schaffen.

Mijn eisen zijn:

- Mogelijkheid om kaarten te laden (in eerste instantie Ned & Belgie)
- Mogelijkheid tot autonavigatie (om op de startplaats te komen)
- Kleurenscherm

de GPSMAP 60 CSX lijkt mij vooralsnog de beste kandidaat of zijn er betere suggesties?

Waar ik graag meer over te weten wil komen is, wat ik naast het apparaat zelf allemaal nodig heb?
Hierbij denk ik aan:
-fietssteun
-TOPO kaarten Ned & Belgie
-Software (welke)?
-???
Stel dat ik het apparaat in de US bestel, kan ik deze dingen dan ook daar bestellen?
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

60C(S)X, Legend/Vista HCX. Ligt eraan waar je 'm het meeste gebruikt: fiets = Etrex, overig = 60.

RAM steun(en) kun je idd meebestellen, software is gratis (Mapsource), Topo kaarten zul je in NL moeten kopen of via een minder legale weg.
Voor wegenkaarten (je wil immers ook autonavigatie) geld hetzelfde.
Digital P
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 17 september 2007, 19:07
Mijn mountainbike: Cannondale Rush 600; Gazelle HeavyDutyNL
Contacteer:

Als je hem in de auto wil gebruiken kan een externe antenne (zo een die je met een magneet op het dak zet) ook zeer handig zijn. Het ligt er een beetje aan waar in je auto je de GPS wil zetten en ook schijnt de ontvangst bij sommig warmte werend glas nogal slecht te zijn. Als je het legaal wil kopen dan is www.gps.nl een goede zaak waar ik ervaring mee heb.

Jeroen
BikerJoost
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 11 juni 2007, 19:51

Streepje voor de GPSMAP 60 CSX... De dollar staat nu heel gunstig. Dus kopen in de US kun je wellicht overwegen. Software (mapsource) zit er al bij, meer heb je niet nodig. Weet alleen niet of je de wegenkaart van Europa (zit er niet standaard bij) wel in de US kan kopen. Hier kost hij €235,00. De topo grafische kaarten zijn ongeveer €100,- per stuk.
Mijn bike: CUBE LTD COMP 2006 + Garmin GPSMAP 60CSx
RoelC
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 815
Lid geworden op: do 22 april 2004, 22:21
Mijn mountainbike: SC Tallboy / SC Nomad

Als ik goed begrijp heb ik voor gebruik op de fiets alleen de TOPO kaarten nodig toch?

Voor gebruik in de auto heb ik wegenkaarten nodig. Is dit dat Metroguide Europe? Stel ik koop het apparaat in de US, dus met US basemap, werkt dit dan wel met de Europese wegenkaarten?
BikerJoost
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 11 juni 2007, 19:51

Ja de basemap maakt niet uit. Op de Europa cd staat volgens mij ook de US basemap er bij. Ik heb zelf een Garmin Nuvi 360 uit de US en daar draait nu ook gewoon Europa op. Voor de wegenkaart heb je City Navigator NT nodig. Misschien even wachten tot versie 10 uit komt aan het eind van het jaar uit.
Voor het fietsen gebruik je topo NL (niet verplicht, maar waar heb je anders het schermpje voor). Wel zorgen dat je versie 1.1 hebt. Die is in augustus uitgekomen. Doosje is het zelfde gebleven. Versie nummer staat aan de binnenkant bij de serial.
Mijn bike: CUBE LTD COMP 2006 + Garmin GPSMAP 60CSx
de Ron
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 30 januari 2007, 15:59
Mijn mountainbike: cannondale

Dit jaar nog, verwacht tegen uiterlijk december, komt de Garmin Edge 605/705 uit, DE GPS voor MTB en Road.

Is compacter dan de GPSmap60csX, en biedt de mogelijkheid om tegen jezelf te koersen (Virtual PArtner) en ook ritten van iemand anders na te rijden.

Goedkoopste dealer in gans de Benelux is Notter (www.gps.nl), met een perfecte service.

Andere goedkopere mogelijkheid is de Garmin Etrex Vista Hcx, deze hebben nu een zeer goede GPS ontvanger, en is goedkoper en compacter dan de GPSmap60csX

GPSmap60csX is WEL een top toestel, zeker als je ook wil wandelen. Als je voornamelijk wil gebruiken op de fiets, kijk dan naar Etrex en Edge

Ron
BikerJoost
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 11 juni 2007, 19:51

City Navigator NT is trouwens wel aan de prijzige kant als je hem los koopt. Voor 4 tientjes meer heb je al een Nuvi 250 met de europa kaart er bij... : Suprised :
Mijn bike: CUBE LTD COMP 2006 + Garmin GPSMAP 60CSx
RoelC
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 815
Lid geworden op: do 22 april 2004, 22:21
Mijn mountainbike: SC Tallboy / SC Nomad

Hmmm, misschien dat ik dat navigeren in de auto toch maar laat vallen. Als ik het zo hoor kost dat alleen maar een hoop extra en is het toch niet zo ideaal. Wellicht handiger om dan maar gewoon ooit een Tomtom oid voor in de auto erbij te kopen.

Ik ga vanavond maar eens informeren bij Bever en modelletjes bekijken enzo.
BikerJoost
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 11 juni 2007, 19:51

:-{ bah... tom tom is voor het Opel Astra volk :winkie: Lijkt me persoonlijk handiger om alles van hetzelfde merk te hebben: Garmin :-q
Mijn bike: CUBE LTD COMP 2006 + Garmin GPSMAP 60CSx
RoelC
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 815
Lid geworden op: do 22 april 2004, 22:21
Mijn mountainbike: SC Tallboy / SC Nomad

Wat is het verschil tussen de Vista HCX en de GPSMap 60csx??

Ik heb al vaker gelezen dat de Vista meer geschikt is voor op de fiets dan de gpsmap, maar is de reden hiervoor puur en alleen het formaat?
De gpsmap lijkt me wat makkelijker te bedienen aangezien de knoppen daar onder het scherm zitten, in plaats van aan de zijkant en boven het scherm bij de vista.

Als er geen verschil in functionaliteit is, waarom is de Vista dan goedkoper?
de Ron
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 30 januari 2007, 15:59
Mijn mountainbike: cannondale

De GPSmap60csX is groter, robuuster en bevat ook een seriële poort om GPS gegevens door te sluizen naar een ander toestel of computer.

De GPSmap60csX heeft ook de duurdere SirfIII ontvanger.
De GPSmap60csX heeft toetsen op de front-kant

Dat zijn zowat de voornaamste redenen dat dit toestel duurder is


Ron
BikerJoost
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 11 juni 2007, 19:51

Zoek de verschillen
Mijn bike: CUBE LTD COMP 2006 + Garmin GPSMAP 60CSx
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

de Ron schreef:De GPSmap60csX is groter, robuuster en bevat ook een seriële poort om GPS gegevens door te sluizen naar een ander toestel of computer.

De GPSmap60csX heeft ook de duurdere SirfIII ontvanger.
De GPSmap60csX heeft toetsen op de front-kant

Dat zijn zowat de voornaamste redenen dat dit toestel duurder is


Ron
Robuuster? Ik ga liever met een Etrex in RAM cradle op m'n bek als met een 60 waar het knopje achteruit breekt.
Remo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: probeer ik iedere dag uit te laten.
Contacteer:

de Ron schreef:De GPSmap60csX is groter, robuuster en bevat ook een seriële poort om GPS gegevens door te sluizen naar een ander toestel of computer.

De GPSmap60csX heeft ook de duurdere SirfIII ontvanger.
De GPSmap60csX heeft toetsen op de front-kant

Dat zijn zowat de voornaamste redenen dat dit toestel duurder is


Ron
Bijna goed.

De chipset van de HCX en de 60CSx is hetzelfde, beide SirfIII. De 60CSx heeft echter een compleet andere antenne-setup dan de HCX. De HCX maakt gebruik van een goedkope patchantenne die boven het scherm zit, terwijl de 60CSx gebruikt maakt van twee antennes, een dure lange Helix antenne (loopt van de onderkant van het toestel tot in de antenne door) en een goedkopere quad-antenne. Dat verklaart voornamelijk het verschil in vorm en prijs, naast de extra mogelijkheid van de 60CSx om een extra (bv patchantenne) aan te kunnen sluiten en de seriele poort. Onderaan in deze sticky kun je meer lezen over de gebruikte antennes.

De toetssetup heeft mijn inziens weinig te maken met het prijsverschil. Als het toestel toch groot moet zijn vanwege de lange helix antenne kun je de toetsen net zo goed op de voorkant plaatsen. Bij de HCX kun je boven het scherm geen toetsen plaatsen omdat dan de antenne wordt geblokkeerd. Wil je het toestel toch klein houden zul je ze ergens anders moeten zetten, in dit geval aan de zijkant met een klein joystickje vlak boven het scherm.
When I do good, I feel good. When I do bad, I feel bad. And that's my religion.
Plaats reactie