Toepassing van de GPS bij het biken

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
heuvelrugmtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 306
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 20:56

Brum schreef:
Zoals eerder gezegd: als je de GPS enkel en alleen gebruikt om tracks na te rijden, gebruik je 'm te beperkt IMHO.

IMHO niet, persoonlijk heb ik altijd kaarten staan in de GPS.
Vooral topokaarten zijn leuk om in vreemd gebied mee te gaan rijden, je kunt aan de hand vd hoogtelijnen mooie klimmen en afdalingen opzoeken.
Ook bij het narijden is het makkelijk qua orientatie, niet dat je altijd alle details van een topokaart nodig hebt, maar toch.
Als je puur en alleen tracks nárijdt, is het afdoende om alleen het lijntje/pijltje te hebben, maar dan gebruik je de GPS wel erg beperkt IMHO.
Hallo Brum, als ik het dus goed begrijp zoek jij TIJDENS het rijden (nog) naar bikemogelijkheden via de kaart in de GPS ?
Ik heb dat (noodgedwongen) ook wel eens moeten doen maar mis dan vooral het totale overzicht als je gaat inzoomen zeker op de topokaart en was blij dat ik een papieren kaartje had uitgeprint. Ik gebruik de kaart in de GPS dan ook alleen (nog) als plaatsbepaling.
Want natuurlijk gebruik ik de kaarten op de PC om van te voren de tracks te controleren, uit te zetten, te repareren etc. Juist in vreemde gebieden zorg ik ervoor dat ik zoveel mogelijk al van te voren op de hoogte ben en gebruik de GPS om GEEN verrassingen tegen te komen :-])
Wat vind jij hier te beperkt aan of hoe gebruik jij je GPS nog meer ?
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Hmmm, het werd me wel erg heet onder de voeten, met PB en al... :D

In het Reichswald gebruik ik de topoDE kaart om aan de hand vd hoogtelijnen (en evt paden) mooie klimmen/afdalingen te zoeken, deze markeer ik dan. Na enkele zwerftochten in het gebied kan ik zo thuis achter de PC er een mooi rondje van proberen te maken door alle mooie stukjes aan elkaar te 'knopen'.

In het buitenland fiets ik ook met Topokaarten geladen, in eerste instantie heb ik de GPS bij om de route op te nemen, maar zeker in heuvel/bergachtig gebied is het ooit wel fijn om te zien dat de klim tóch niet ophoudt na de volgende bocht. Niet dat je ff een sprintje richting teleurstelling trekt.

Verder gebruik ik 'm natuurlijk gewoon om tracks na te fietsen en als navigatie in/op auto/motor.

Maar je hebt wel gelijk, puur mooie paadjes tijdens het rijden van een topokaart aflezen is haast onmogelijk. Je moet zowieso detail flink omlaag schroeven en inzoomen, anders is er geen knoop aan vast te touwen.
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Zelf rijd ik ook wel eens paadjes van de kaart. Als je een combinatie van wegenkaarten met topo gebruikt heb je een heel erg compleet beeld van de omgeving.

Uiteraard begin je thuis met plannen en stippel je een route uit, maar als je daar nog nooit hebt gereden en ook al kijk je op google earth en staat er op de kaart echt een pad, dan kan het nog zijn dat als je er met de fiets bent, je ineens niet verder kunt, of dat er een wandelaarshekje staat of noem maar op. In zo'n geval is het echt wel handig als je de alternatieven kunt bekijken. Oftewel: je komt altijd wel weer een verrassing tegen, hoe goed je je thuis ook voorbereid, maar op een bepaald moment houdt het op en moet je er toch echt zelf naartoe.

En zo erg is effe stoppen en kijken waar het heen gaat ook niet.
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
Plaats reactie