nieuwe GPS

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
StijnV
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 23 december 2015, 15:59

hallo allen,

Ik heb enkele jaren een GARMIN EDGE gehad, van 2016 geloof ik. Heel tevreden van geweest, maar die is nu gesneuveld...
Het was een basis toestel, maar ik kon er alles mee wat ik wou.

Nu wil ik terug een dergelijk toestel kopen, maar ik zie het bos door de bomen niet meer.

Vereiste is dat er een bepaalde functie op zit, namelijk een afstand ingeven en de GPS suggesties voor routes laten geven.

alvast bedankt om met wat wegwijs te maken! :wink:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat kan met de huidige generatie Edge ook. Op de 530/540 zit het niet in het toestel maar doe je dat via de Connect-app, op de hogere touchscreenmodellen zit het op het toestel.

Geen ervaring met andere merken dan Garmin. Maar als je tevreden was over die oude Edge ben je dat met de nieuwe zeker ook.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ongetwijfeld zal een nieuwe Edge je goed bevallen maar daar hangt ook wel een prijskaartje aan. Als je veel functies niet nodig hebt en het primair om navigeren gaat zou je ook nog een Mio Cyclo kunnen overwegen. Heeft ook een "surprise me" functie en Mio maakt ook gewoon goede navigatie toestellen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kijk ook naar de Edge Explore.
Niet specifiek een toestel voor sportief fietsen, eerder recreatief. Maar heeft waarschijnlijk alles wat je zoekt voor een relatief lage prijs.

Als je al jaren met Garmin rijdt, dan is het denk ik handig om bij Garmin te blijven.
Mio ben ik geen fan van. Mogelijk hebben ze het opgelost, maar Mio had altijd een slechte gps ontvangst.
Omdat zo'n beetje alles in het toestel afhankelijk is van een goede gps ontvangst, is dat best wel een dingetje.
Een toestel dat niet in het bos werkt, niet in de bergen en niet in de stad is vrij kansloos.
Misschien is dat ondertussen verleden tijd, maar wel iets om even te checken voordat je een Mio aanschaft.
En:
™1475paul@tweakers" schreef:Heb gehoord dat mio discover geen updates meer voor de kaarten geeft
Is het mogelijk via een ander kanaal deze toch updaten.
Mijn indruk is toch dat Mio een geschiedenis heeft van "net niet".
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

ik zou ook zeggen blijf bij de Edge, persoonlijk zou ik dan voor de opvolger van je huidige Edge gaan omdat je er mee bekend bent. Ik ben zelf ook van de Edge 800 naar de Edge 830 gegaan.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 4 januari 2024, 21:30 Kijk ook naar de Edge Explore.
Dat is het toestel dat ik zou overwegen als opvolger van mijn huidige Etrex (de Explore II dan wel).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

StijnV schreef: do 4 januari 2024, 12:35 Vereiste is dat er een bepaalde functie op zit, namelijk een afstand ingeven en de GPS suggesties voor routes laten geven.
Ik heb zelf al een paar jaar een Garmin Edge 830, komend van een 820 en daarvoor een 705. Het zijn best dure apparaatjes, maar 1)ze werken goed 2)ze blijven erg lang heel en 3)je hebt inclusief Garmin Connect + Garmin IQ apps.

Met een Edge kan je prima navigeren en er zitten routerende kaarten op. Betekent dat je een bestemming ingeeft en de Garmin berekent dan de route.

Let op de Edge routeert NIET de off-road trails. Je zal voor off-road zelf GPX files moeten importeren, of gebruik maken van Trailforks die add-on zit er wel op. Soort van Komoot. Je kan via het Navigation menu zoeken op MTB trails en die inladen en volgen. Als je van de route afwijkt zal de Garmin waarschuwen. Ben niet zeker of de Garmin bij afwijking een aangepaste route berekent via de trails.

Ik gebruik hem nooit zo, ik zoek altijd eerst op Komoot of elders naar MTB trails, waarvan ik dan de GPX track op de Garmin zet en die ter plekke volg.

Andere high end merken zijn o.a. Karoo Hammerhead, Wahoo Element maar ook Sigma en Stages. Zie ook hier voor uitgebreid overzicht: https://www.fiets.nl/category/reviews/fietscomputers/. Op Youtube is er eindeloos veel over te vinden met testen en vergelijkingen.

https://www.trailforks.com/trails/map/? ... m,waypoint
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Leffkes Wachte
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 15 mei 2013, 22:33
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC TM

Hier ook .
Van de Etrex 35 overgegaan naar de Explore 2
Zat eerst te twijfelen of de 830 , maar het prijsverschil was best wel groot.
Wat TSTM schrijft , het is een recreatief apparaat en niet sport.

Maar wat wil je er allemaal op hebben ? ( en wat gebruik je niet )

Op de Explore 2 zitten wel wat sportieve funkties zoals vo2 max / ronde tijd / ........

Nadeel : Er zijn maar 3 profielen , Fietsen / in door / off road .
Deze profielen kun je omnoemen , bv off road naar mountainbike , maar in Garmin Connect blijft hij het Gravel noemen.
Dit moet je dan handmatig veranderen.

Maar des al niet te plus , een mooi en goed apparaat .

Hier een review van de 1040 vs Explore 2
https://www.wielrenner.eu/beste-fietsna ... /2-review/
In het verleden behaalde snelheden bieden geen garantie voor de toekomst.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Neem even contact op met Garmin en goede kans dat ze je een aantrekkelijk aanbod doen om je toestel te vervangen. Ik heb al mijn gesneuvelde Garmins tot nu toe zo kunnen vervangen (ook buiten de garantieperiode)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Let op de Edge routeert NIET de off-road trails.
Dat hangt volgens mij af vd kaart die je hebt geladen en van de voorkeuren die je instelt in de Edge ( profiel).
Als je een topo kaart gebruikt, dan gebruikt de Edge alle paden die op die kaart staan.
Of je dat wilt is een ander verhaal, want als navigator kiest je Garmin voor de kortste/snelste route en dat is zelden de route met de mooiste paadjes.
Zelf nadenken of ergens een gpx vandaan halen is bijna altijd beter.
kermit schreef: vr 5 januari 2024, 12:07
ThaSingleTrackMastah schreef: do 4 januari 2024, 21:30 Kijk ook naar de Edge Explore.
Dat is het toestel dat ik zou overwegen als opvolger van mijn huidige Etrex (de Explore II dan wel).
Ja, ik bedoel natuurlijk de 2.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

ThaSingleTrackMastah schreef: za 6 januari 2024, 11:02
Let op de Edge routeert NIET de off-road trails.
Dat hangt volgens mij af vd kaart die je hebt geladen en van de voorkeuren die je instelt in de Edge ( profiel).
Als je een topo kaart gebruikt, dan gebruikt de Edge alle paden die op die kaart staan.
Of je dat wilt is een ander verhaal, want als navigator kiest je Garmin voor de kortste/snelste route en dat is zelden de route met de mooiste paadjes.
Zelf nadenken of ergens een gpx vandaan halen is bijna altijd beter.
Je maakt me nieuwsgierig. Gebruik je Garmin trail routing zelf? Ervaringen hoe goed dit werkt?

Ik heb dit gevonden https://www.trailforks.com/garmin/ waarbij genoemd wordt: These Edge devices include a custom Garmin basemap with routable worldwide MTB trail data.. Moet ik eens testen dan. Ik heb zelf geen officiele Garmin topo kaarten en geen idee of trails daarin routeerbaar zijn.

Met automatisch routeren zal je idd nooit een mooi rondje voorgeschoteld krijgen. Dat snapt zo'n simpel algorithme niet. Online neemt bv Brouter.de wel paden mee. Je kan daarmee zelf een route trachten te plannen en als GPX overzetten.

Op Openmtbmap.org wordt wel duidelijk gesproken over autorouting https://openmtbmap.org/about-2/autorouting/ en zou met die kaarten moeten werken.
Laatst gewijzigd door Crapton op za 6 januari 2024, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Zelf heb ik jaren Garmin gebruik vanaf de 800 t/m 820 serie.
Nu circa 4 jaar een Hammerhead Karoo (1 en 2).
De 1 was een nogal lomp apparaat met de nodige tekortkomingen maar de 2 vind ik echt top.
Zeker als het gaat om navigeren.
Beter ga je niet vinden denk ik.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Crapton schreef: za 6 januari 2024, 11:48

Je maakt me nieuwsgierig. Gebruik je Garmin trail routing zelf? Ervaringen hoe goed dit werkt?

Ik heb dit gevonden https://www.trailforks.com/garmin/ waarbij genoemd wordt: These Edge devices include a custom Garmin basemap with routable worldwide MTB trail data.. Moet ik eens testen dan. Ik heb zelf geen officiele Garmin topo kaarten en geen idee of trails daarin routeerbaar zijn.

Met automatisch routeren zal je idd nooit een mooi rondje voorgeschoteld krijgen. Dat snapt zo'n simpel algorithme niet. Online neemt bv Brouter.de wel paden mee. Je kan daarmee zelf een route trachten te plannen en als GPX overzetten.

Op Openmtbmap.org wordt wel duidelijk gesproken over autorouting https://openmtbmap.org/about-2/autorouting/ en zou met die kaarten moeten werken.
Het toestel kan routeren vanaf de kaart. Hoe goed dat werkt hangt vooral van de kaart af.
Maar verwacht geen wonderen (dan valt het altijd mee :wink: )
Ik gebruik het routeren op verschillende manieren.
1) Zonder gpx. Je klikt op de kaart een punt aan waar je naartoe wilt. Als je daar bent, het 2e punt. Dan het 3e, enz.en zo terug naar je startpunt. Je hoeft niet eens het pad te volgen dat de gps voorstelt, maar je kan kiezen voor een singletrack. De route wordt vanzelf aangepast.
2) Met gpx, je klikt onderweg een dorpje aan, in de hoop daar een terrasje te vinden, of een buurtsuper. Daarna pak je de gpx weer op.
3) Je volgt een gpx of een vaste route. Je zit er helemaal doorheen en wil via de kortste weg terug naar de auto, de camping of je appartement. Dan klik je die aan en dan de route volgen ipv de gpx helemaal rond te rijden.
Bij al deze methoden is het handig als je een waypoint maakt van de parking, je appartement, het punt waar je de route verlaat enz Want je kan altijd naar zo'n waypoint navigeren.

Ik heb goede ervaring met Benelux Topo Pro V2, met Franse IGN topo kaarten en met de Spaanse topic pro V5(!)
V6 en 7 zijn nieuwer (en goedkoper), maar gebaseerd op OSM, niet op data van de spaanse topografische dienst. Dus dan kan je net zo goed de gratis OSM kaarten gebruiken.

Ik gebruik ook wel eens de router functie van Basecamp. Bijv. van A naar B naar C naar D naar A.
Die zet ik wel om naar een track voordat ie van PC naar GPS gaat. Want anders gaat de gps er zelf mee aan de slag en dan is het resultaat flexibel.

Brouter ken ik niet.
Trail forks wel, maar die wordt hier in de omgeving erg gesencureerd, dus ze hebben mij niet kunnen overhalen tot een abo.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Burco schreef: vr 5 januari 2024, 21:33 Neem even contact op met Garmin en goede kans dat ze je een aantrekkelijk aanbod doen om je toestel te vervangen. Ik heb al mijn gesneuvelde Garmins tot nu toe zo kunnen vervangen (ook buiten de garantieperiode)
Voor mij ook de reden om bij Garmin te blijven :-q
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Kijk ook naar de Edge Explore.
ik heb een 530 gesneuveld en een edge explorer als vervanger gehaald.
ik moet zeggen dat de explore de accu behoorlijk vlot leeg heeft, ook met het scherm op minimaal verlicht
ook kan ik geen trailforks kaart op de explore krijgen

wellicht dat de explore 2 daarin beter is geworden
Plaats reactie