Gezocht: GPS routes in Noorwegen

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
misspiggie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23 juni 2007, 23:10
Mijn mountainbike: roze cannondale jekyll

Deze zomer ga ik 2 weken naar noorwegen met MTB, GPS en camper. Zo her en der wil ik daar ook de omgeving met MTB verkennen. Wel blijf ik een beetje in het zuidwesten/zuidmidden van Noorwegen.

Heeft iemand tips voor leuke routes en misschien ook toevallig wat GPS routes opgeslagen? :roll:
misspiggie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23 juni 2007, 23:10
Mijn mountainbike: roze cannondale jekyll

Aangezien er zeer weinig te vinden is over noorwegen en mountainbiken hier mijn ervaringen van een tweetal leuke tochten die we daar hebben ondernomen.

Een tocht van plm. 90 km. over de handangervidda (hoogvlakte). Werkelijk waar schitterend en komt bijna geen kip tegen alleen elanden als je mazzel hebt. :-q Een glooiende tocht op zo een 1.000 meter hoogte. De route staat aangegeven. De start is in Rjukan waar je met de gondelbaan omhoog kan of zelf omhoog kan biken. Na 30 km. is er een hut waar je wat kunt eten en drinken of zelfs kunt blijven slapen. De volgende 30 km. is vooral down-hill en de laatste 30 km. is over de weg weer terug. De weg is met uitzondering van de laatste 25 km. onverhard. Ook is het mogelijk om bij de hut door te fietsen naar een groot meer en vervolgens een bootje te nemen om je over te laten varen en daar te overnachten. Dit hebben wij niet gedaan maar leek me ook schitterend.

Een andere tocht is een deel van de rallarvegen vlakbij Voss. Wij hebben het treintje genomen bij Flam naar Myrdal en vervolgens nog een trein naar Finse. Van Finse hebben we gefietst terug naar Flam. Ook deze tocht is schitterend. Je komt verschillende vegetaties en landschappen tegen want je start op 1.300 meter en eindigt op 0 meter. De route is onverhard en is plm. 60 km.
Voor de diehards je kunt hem natuurlijk ook andersom biken. Sommigen deden het zelfs met bepakking en al. Wij scheurden liever naar beneden en spaarde energie om van het prachtige landschap te genieten.
Een tip; de trein van Voss ipv Flam naar Finse is een stuk goedkoper.

GPS data (Garmin) bij mij verkrijgbaar.
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

De bovenste tocht ken ik, maar dan met de auto, 20 jaar geleden gedaan en dan andersom.
We kwamen uit boven de lift bij Rjukan en toen moesten we de hele weg weer terug :(
Halverwege ook gegeten in dat kleine hotelletje, Kahlhovd of zoiets.
Hadden jullie nog een beetje goed weer?
JE
FW&K
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 9 oktober 2006, 17:46
Mijn mountainbike: Cannondale Jekyll 500

Ik ben volgende week naar Noorwegen om te mountainbiken. We reizen van Bergen naar Oslo, waarbij we onderweg gaan fietsen. Ik had zelf ook al bedacht om via Rjukan te gaan, maar de autoroute langs de zuidzijde van de Hardangervidda schijnt niet zo leuk te zijn om te rijden. Rjukan zelf schijnt veel schaduw te zijn omdat het in zo'n dal ligt (vandaar de gondel). Maar jouw verhalen zijn erg enthousiast!
misspiggie schreef:Een andere tocht is een deel van de rallarvegen vlakbij Voss.
De Flåmsbana heb ik al eens gedaan, dus die pak ik niet nog een keer. In Voss ben ik ook al meermaals geweest om te skiën, niet om te fietsen. Het plan is nu om toch in de oorden Geilo/Hemsedal te gaan kijken. Daar zijn ook bewijzerde routes van verschillende lengte, vertelt het internet.

http://www.eventyrveien.no/servlets/dis ... eId=604992

Deze (fiets)week trouwens voorafgaand aan de Birkebeinerritt die op 25 augustus plaatsvind van Rena - Lillehammer. Ik ben benieuwd hoe die tocht gaat.
misspiggie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23 juni 2007, 23:10
Mijn mountainbike: roze cannondale jekyll

JE schreef:.
We kwamen uit boven de lift bij Rjukan en toen moesten we de hele weg weer terug :(
Halverwege ook gegeten in dat kleine hotelletje, Kahlhovd of zoiets.
Hadden jullie nog een beetje goed weer?
JE
Het weer was :cry: maar ondanks dat was het toch genieten. Dat is een flink tochtje met de auto dan voor jullie geweest. Hopenlijk in het bezit van een 4WD.
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

Nee hoor, een gewone volvo 240 :)
gewoon rustig aan doen. het was 2x 65 km vanaf de camping, ik geloof sandviken?
Laatst gewijzigd door JE op zo 19 augustus 2007, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
misspiggie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23 juni 2007, 23:10
Mijn mountainbike: roze cannondale jekyll

[quote="FW&K"]Ik ben volgende week naar Noorwegen om te mountainbiken. We reizen van Bergen naar Oslo, waarbij we onderweg gaan fietsen. Ik had zelf ook al bedacht om via Rjukan te gaan, maar de autoroute langs de zuidzijde van de Hardangervidda schijnt niet zo leuk te zijn om te rijden. Rjukan zelf schijnt veel schaduw te zijn omdat het in zo'n dal ligt (vandaar de gondel). Maar jouw verhalen zijn erg enthousiast!

[quote="misspiggie"]
Wij hebben de zuidzijde gereden (met de camper) en er zaten prachtige stukken tussen. Maak vooral als je tijd hebt de hike (3,5 uur) onder odda. Ga bij het plaatsje jordal naar Buer en parkeer aan het eind je auto. Echt een geweldig mooie wandeling langs de wilde rivier naar de gletser en niet erg touristisch. Even verder op is direct langs de weg E134 een grote waterval te zien (kan niet missen, wel touristisch) rijdt vervolgens niet de hauekelitunnel in maar pak de pas eroverheen. Ga vervolgens de 362 op en je komt bij Rjukan aan. Heb je wat meer tijd volg dan de E134 en volg in Sauland de rustige weg en steile weg naar Rjukan (let op dit is niet de 361). De weg begint enkele km. eerder. Ook deze laatste weg is echt prachtig waarbij je mogelijk nog hikes kunt maken over de Gaustatoppen en uitzicht hebt over een groot deel van Noorwegen. Dit schijnt ook mooi te zijn. Dit hebben wij niet gedaan omdat wij per ongeluk "verkeerd reden" en eind van de middag daar pas waren. De weg naar beneden naar Rjukan is lekker steil :D
misspiggie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23 juni 2007, 23:10
Mijn mountainbike: roze cannondale jekyll

Oja sorry dit is een mountainbikeforum :lol:
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

geeft niks, ga door :)
FW&K
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 9 oktober 2006, 17:46
Mijn mountainbike: Cannondale Jekyll 500

Ik zal eens kijken of ik mijn vriendin kan overhalen. Waarschijnlijk wordt het toch de noordzijde van de Hardangervidda. Ik zal nadien wel even verslag doen hier van of en waar wij gefietst hebben.
misspiggie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23 juni 2007, 23:10
Mijn mountainbike: roze cannondale jekyll

Goed idee want wil graag volgend jaar weer naar Noorwegen. Alle tips & verslagen zijn welkom!! :-q
FW&K
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 9 oktober 2006, 17:46
Mijn mountainbike: Cannondale Jekyll 500

Nou, beetje verslag dan hier:

Beste tip is om de Birkebeinerritt een keer te rijden. Dat was de reden om de week ervoor alvast naar Noorwegen te gaan met mijn vriendin.

Wij zijn met het vliegtuig naar Bergen gevlogen. Vanaf daar met de auto (incl. 2 MTB's) naar Oslo gereden. Uiteindelijk hebben we niet de zuidelijke route gedaan. We zijn wel eerst vanaf Bergen naar Stavanger gereden om daar de Preikestol te bezoeken. Dat is een hoge uitstekende rots met 604 meter afgrond. Zeker de moeite waard, maar dat is mountainbiken zonder fiets ;-)

Vanaf een lange slopende middag autorijden maar wel erg mooi gebied via Odda naar Eidfjord gegaan. Eidfjord wordt de toegangspoort tot de Hardangervidda genoemd. Wij besloten om niet in Eidfjord (dal) zelf een camping te nemen maar door te rijden. Een gokje, maar een 15 kilometer verder ben je een stuk hoger en dus heb je avondzon! Je komt dan langs (een bekende waterval, Vøringfossen,) een hyttecamping Liset en nog iets verderop Garen Camping. Daar besloten wij te overnachten, omdat we een tent mee hadden. 's Nachts wel kouder, trouwens. De volgende dag gevraagd en je kon 25 kilometer verderop
een tolweg in, net voorbij een eetgelegenheid. Makkelijk te vinden, hoor.

Dus wij daar onze auto gestald en de fietsen uitgeladen. Het stukje tolweg wordt veel door wandelaars gebruikt om in te rijden. Verderop (8 km) is er een parkeerplaats vanaf waar veel wandelroutes beginnen. Dat stuk is erg makkelijk te fietsen en je kan er erg mooie kiekjes schieten. Onbetaalbaar is de herinnering dat je daar tegen een steen heb gezeten en van uiterste rust, verlatenheid en natuurschoon kon genieten.

Afbeelding

Eenmaal bij de parkeerplaats zie je dat er heel wat mensen op de Hardangervidda zijn, maar bijna iedereen wandelt. Je kan daar sleutels pakken die er hangen van verschillende hutjes op de Vidda, waar je voor meerdaagse tochten gebruik van kunt maken. Hoe dat verder werkt weet ik niet, maar ik kreeg het idee dat dat gewoon gratis is.

Stoer als we zijn gaan wij een bruggetje over het wandelpad op met de fiets. Nergens overigens gezien of het toegestaan is :S. We schrokken al snel van de ruwheid van het terrein, zulke steenpartijen kom je in Nederland niet tegen. Dus kozen we het relatief begaanbare karrepad dat linksaf sloeg. Dat viel mooi tegen, want ook dat werd als snel echt ruw. Wel gaaf, maar best vermoeiend:

Afbeelding

Een goede kaart en GPS (stomme ik die hem vergeten was..) helpen wel bij je route. Wij deden het nu met een gedetailleerde autokaart van Noorwegen. Na een kilometer of 10 kwamen we bij een stel hytter (hutjes) waar we gerust hebben en water bijgevuld uit een stroompje dat daar liep. Er was ook een toilethokje waar je je behoefte kon doen (en er toiletpapier hing!). Uiteindelijk zijn we vlak daarna omgedraaid en teruggereden. De teller stopte toen op 38 kilometer. Flinke afstand voor een 'relaxed' middagje.

Door wat vroeger op pad te gaan met een goede kaart, of gewoon een tweedaagse tocht te doen, kan je echt hele mooie tochten rijden, daar. Wij zijn dus teruggekeerd naar onze camping. Prima aanrader trouwens, met goede voorzieningen.

Vanaf Eidfjord/Garen zijn we de volgende dag doorgereden met de auto via Geilo de Numedalsroute naar Oslo. Mooie autoroute die vlot rijdt. Ook mooie dingen te zien, bijvoorbeeld het Staafkerkje in Uvdal. Makkelijk te vinden en prima lunchplek.

Na Oslo en de Birkebeinerritt (Rena-Lillehammer), zie topic elders, zijn we vanaf Oslo teruggereden via de R7 naar Gol en hebben daar het Hemsedal gepakt naar Voss. Vooral in Hemsedal kan je natuurlijk prachtig fietsen. Daar heeft een reporter al een heel gaaf verslag van gemaakt op dit forum. Ik ken Hemsedal vooral van skiën, maar ik ken me er veel bij voorstellen. Wel vooral voor de afdalers onder ons ;-)

Als je in een weekje meer zien dan één plek en dus wil reizen, kan je niet veel dagen fietsen. Beetje plannen dus. Toch, dat fietsen over de Hardangervidda was wel een van de (meerdere) toppunten van de vakantie!
Plaats reactie