Gps voor op je mtb

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Fietsfreak
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 31 oktober 2005, 20:33

Mensen aangezien ik vaak alleen fiets in onbekend gebied zou ik wel graag een goede gps willen hebben.Ik zou graag willen weten hoe goed dat werkt en welke ik het best kan kopen.Moet je er ook software bij kopen of kan dat ook anders?

Graag wat advies en ervaring en uiteraard de kosten
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Denk dat het antwoord op je vragen ergens op dit forum staat.
Tik maar eens GPS bij de zoekfunctie in. :-q
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Fietsfreak
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 31 oktober 2005, 20:33

had ik al gedaan het gaat mij puur om de aanschafprijs functionaliteit...en of er nog abbonementskosten bijkomen?

Thks
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Fietsfreak schreef:had ik al gedaan het gaat mij puur om de aanschafprijs functionaliteit...en of er nog abbonementskosten bijkomen?

Thks
Sorry dat was niet uit jouw vraag op te maken. :(
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
heuvelrugmtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 306
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 20:56

Fietsfreak schreef:had ik al gedaan het gaat mij puur om de aanschafprijs functionaliteit...en of er nog abbonementskosten bijkomen?

Thks
Misschien dat je op de URL beneden bij GPS vind wat je zoekt?
ted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 837
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 13:09
Mijn mountainbike: RB Xeon 600 (2008) & Giant ATX 880 / Gazelle Skystar FS
Contacteer:

Fietsfreak schreef:had ik al gedaan het gaat mij puur om de aanschafprijs functionaliteit...en of er nog abbonementskosten bijkomen?

Thks
hey freak, bevalt je skystar ? :wink:

Hoe "onbekend" zijn de gebieden waar je in fietst ? zij het de wegen/paden buiten je stad dorp ?? wacht een half jaar, dan kan je die dromen. In dat geval kan je beter een gsm bij je hebben voor noodgevallen. en kopieer een redelijke landkaart een x of 10 en neem zo'n A4tje mee in hetzelfde waterdichte zakje als je telefoon.

Bij het rijden van routes kan je met gsm's met fotospul erin een close up foto van het routeoverzichtplattegrond (mits aanwezig) , heb je toch een redelijke kaart met detail erin bij je. Bij georganiseerde toertochten kan je wel vaak een a4tje met de route erop meekrijgen.
Hoe "groot" moet een bos in nl zijn wil je erin dermate verdwalen dat een gps de investering waard wordt ? , dat is voor iedereen persoonlijk, maar zelf lijkt het me vrij onzin. Dus om speciaal voor dat doel een gps te kopen ? (en de ±100 euro voor de topo kaart voor nederland, anders word al het bos als een groene vlakte getoond ipv de paden, watertjes, hoogtelijnen en type bos)

Het rijden van routes zou wel een leuke optie zijn, en er zijn al diverse sites waar je oa gps atb routes kan downloaden. Er zijn echter nog steeds erg veel routes welke dmv paaltjes uitgezet zijn, dus ook daarvoor heb je geen gps nodig, of je moest ze allemaal al gefietst hebben :lol:

Verder, er zijn geen abonnementskosten, de "abonnementskosten" betaal je in feite bij aanschaf toestel en/of nieuwere topografie-kaarten, je hoeft geen maandabonnement of "minuten gebruik" te betalen.

Voor atb gebruik kom jij bijna automatisch uit bij Garmin, deze heeft WEL toestellen die met wat extra hulpmiddelen voor het zware ATB gebruik geschikt kunnen zijn (stevig, waterdicht en goede garantie&service), maar/want uiteraard kan alles kapot...

puur en alleen gps voor de atb kom je waarschijnlijk bij de garmin gps60 serie uit...
http://www.gps.nl/body_gps60_serie.html

en prijs/functionailteit is voor iedereen persoonlijk.... daarnaast gebruiken veel mensen een gps voor meerdere doeleinden, bijv. naast fietsen (& wandelen) ook voor op de motor (routes rijden) of in de auto (van A naar B zonder verdere poespas). Ook hiervoor geldt dat JOUW wensen tot een bepaald model zuillen leiden, of je dan de prijs die ervoor staat over hebt ???

(zelf zit ik te denken over een garmin Quest met speciale ATB/Motor houder, voor motor/auto/racefiets/atb en wandelgebruik)

kijk anders eens rond op www.gps.nl...
Weg met die goudschaaltjes ! Live & let live :D
Fietsfreak
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 31 oktober 2005, 20:33

Hey ted Jah de skystart bevalt super echt top,

Ik dacht dat zo een gps handig zou zijn om daar dan alle gps routes in nederland in te zetten en ze op die manier 1 voor 1 afwerken.....

Dat lijkt me wel wat
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

Hier is een boel informatie te vinden
http://home.wanadoo.nl/huubc/nav5a.html

We gebruiken zelf al bijna 2 jaar een Garmin GPS 60C.
Een TOP apparaat :-q
Voor deze GPS is extra kaartmateriaal (Mapsource) te koop. Om routes na te rijden of zelf routes te tracken. Heb je dit niet nodig. Wel als je deze GPS ook als autonavigatie wilt gebruiken.
Ga anders eens langs bij GPS shop Notter zijn kunnen je superveel informatie over de GPS wil. Bedenk wel van te voren goed wat je allemaal precies met het apparaat wilt gaan doen.
Ook hier staat wat info en links:
http://www.mtbroutes.nl/gps.php
Veel succes moet het orienteren en misschien de aanschaf van een GPS :lol:
Jeannette
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
Fietsfreak
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 31 oktober 2005, 20:33

Ik denk toch echt dat ik de Garmin GPS60 ga kopen.....kost ongeveer rond de 200 Euro heb ik verder niks nodig kwa software en\of kaarten?

Ik wil voornamelijk mtb routes downloaden en dan op de GPS zetten om dan te rijden?

Kun je de GPS60 makkelijk op de fietsbevestigen of moet ik daar iets voor aanschaffen,

Bedankt
heuvelrugmtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 306
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 20:56

Fietsfreak schreef:Ik denk toch echt dat ik de Garmin GPS60 ga kopen.....kost ongeveer rond de 200 Euro Ik wil voornamelijk mtb routes downloaden en dan op de GPS zetten om dan te rijden? heb ik verder niks nodig kwa software en\of kaarten?
1. Als je er blind op vertrouwd dat de tracks die je download OK zijn. :evil:
(Ik durf hiervoor alleen maar de tracks van www.gpstracks.nl te gebruiken.)
2. Als je alleen maar bestaande tracks wilt gebruiken en er zelf geen wilt maken => delen is leuker :P
3. Als je echt zelf ook eens de aanbevolen informatie gaat lezen kom je wellicht nog tot verhelderende inzichten
Fietsfreak schreef: Kun je de GPS60 makkelijk op de fietsbevestigen of moet ik daar iets voor aanschaffen,
http://www.gps.nl/body_accessoires_gps60.html
Een fietssteun zit erbij, maar Garmin adviseerd voor MTB gebruik, er een die wat steviger is.
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

ik vind de geko 201 meer dan genoeg.
Laatst gewijzigd door JE op zo 19 augustus 2007, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

JE schreef:ik vind de geko 201 meer dan genoeg.
Ik maak thuis op de pc de track klaar en dan fiets ik gewoon over het streepje in mijn display van de geko. Geen kaart nodig, daar waar ik fiets staan toch geen wegen op de kaart.
verder geen overbodige info en een mooi klein handzaam dingetje
Soms zet ik er wat waypoints omheen.
perfect.

JE
En ik ga voor de gulden middenweg tussen de Geko en GPS60: Etrex Legend. Mét kaarten, wel beperkt geheugen. Maar als je het je kunt veroorloven: zeker voor de GPS60C gaan.

De Quest lijkt me niet echt geschikt voor op de MTB, veelste log. Op de motor daarentegen perfect en niet te groot zoals al de BMW'rs met hun 2610's... :roll:
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

Wat ook belangrijk voor mij is , is de logfunctie.
De geko kan 10000 punten loggen en de quest geloof ik niet.
JE
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

JE schreef:Wat ook belangrijk voor mij is , is de logfunctie.
De geko kan 10000 punten loggen en de quest geloof ik niet.
JE
De 60 en Etrexxen kunnen (veel) meer punten loggen. Maar ik gebruik toch meestal niet de meest intensiefste log-functie, sluuuurpt batterijen...
Luke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:19

Ik ben geintresseert in de geko 201 of de nieuwe magellan 210.
Ik ga veel rijden in het bos.
Hoe zit het daar met de ontvangst van deze toestellen ?
En kan je met de software van magellan veel routes van internet downloaden in je gps of gaat dat beter met de software van garmin ?
Bedankt voor jullie hulp :-q
Plaats reactie