Gps voor op je mtb

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

ik vind de ontvangst bij de geko onder bepaalde omstandigheden tegen vallen.
in een dicht bebost gebied en dan vooral wanneer de boel goed nat is geregend, dus veel nat blad, dan heeft de geko er veel moeite mee. Maar dat zal bij anderen ook wel zo zijn.

om de tracks te downloaden zijn er vele conversie programma's
of het nu garmin, magellan enz is maakt niet veel uit.

voor zover ik het bekijken kan hebben de etrex en de gps60 ook 10000 log punten.
het loggen kost geen energie, wel de kompas functie, maar dit is voor mij een overbodige feature.

JE
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

JE schreef:ik vind de ontvangst bij de geko onder bepaalde omstandigheden tegen vallen.
in een dicht bebost gebied en dan vooral wanneer de boel goed nat is geregend, dus veel nat blad, dan heeft de geko er veel moeite mee. Maar dat zal bij anderen ook wel zo zijn.

om de tracks te downloaden zijn er vele conversie programma's
of het nu garmin, magellan enz is maakt niet veel uit.

voor zover ik het bekijken kan hebben de etrex en de gps60 ook 10000 log punten.
het loggen kost geen energie, wel de kompas functie, maar dit is voor mij een overbodige feature.

JE
Garmin is voor alles beter ondersteund als Magellan, maar Magellan begint nu ook een beetje van de grond te komen. Als je geen zin hebt in conversie enzo, altijd voor Garmin gaan.

En qua ontvangst: de patch antennes hebben idd moeite met bladerdek (mijn Etrex ook) het kan zijn dattie afentoe ontvangst verliest, maar dat pikt ie snel weer op. De antennes van de GPS60 zouden een betere ontvangst moeten geven. Maar then again, Geko en GPS60C zijn totaal onvergelijkbaar.
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

Brum schreef:En qua ontvangst: de patch antennes hebben idd moeite met bladerdek (mijn Etrex ook) het kan zijn dattie afentoe ontvangst verliest, maar dat pikt ie snel weer op.
Zeker als je fiets (en dat is toch wel de bedoeling van het MTBen) pikt ie het signaal zo weer op. Als je loopt duurt dit soms wat langer. Heb dit tijdens het MTBen nog nooit als problematisch ervaren.
Jeannette
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
maximus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: za 22 oktober 2005, 23:29
Mijn mountainbike: specialized epic marathon
Contacteer:

kijk eens bij aspi.com veel goedkoper heb er zelf een streetpilot 2610 gekocht
bijna 300 euro goedkoper als bij futureshop.com
het is een portugese shop maar ik had em binnen een week
prijzen op de site zijn zonder tax staat er wel bij als je het artikel aanklikt
groetjes peter
da heije moaj gedoan
Guido P Schmidt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 27 december 2005, 12:43
Mijn mountainbike: cannondale F500
Contacteer:

Bij garmin komt er een edge 205/305 aan. deze heeft een sirf antenne= erg sterk.
gps60 goede ontvangst simpele bediening
gps 60C heeft voordelen voor kleuren kaarten.
Quest kan best , kan wel eigen track log aan maar geen logs laden.

Waarom wil je veel track punten registreren?
de weg kwijt? kijk op www.gps-info.nl
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

Guido P Schmidt schreef: Waarom wil je veel track punten registreren?
Dit heeft meerdere redenen.
ik kan in de geko maar een aantal tracks saven, maar ik kan dan ook nog in de active tracklog 10.000 punten downloaden.
Ik heb dat wele eens gedaan, dan maak je een gesaved track actief en je maakt een active log actief. Zo kun je dan ook twee parcours tegelijk zien, dit is dan de dikke lijn van de gesaved track en dunne stippellijn van de active log.
En dat is altijd makkelijk op vacantie zonder de laptop mee te nemen :)
En verder vindt ik het leuk om tijdens de tochten met een interval van 5 seconden te loggen. Ik kan dan mooi in de track replay van ozi zien hoe ik gefietst ben en ik kan makkelijker wat data analyse op de gereden track doen, zoals gemiddelden, stijgings percentages enz enz.
Ik kan verder de geko ook mooi gebruiken in de auto, vooral op de langer afstanden is het toch mooi makkelijk om veel te kunnen loggen.
En wat ook leuk is om is om tijdens een trackday met de auto , bijvoorbeeld rondjes Assen op het TT circuit om de seconde te loggen.

Ik zeg altijd maar hoe meer trackpoints hoe beter
en dat kan bij de geko voor weinig geld.
Al met al worden de mogelijkheden van geko erg onderschat
JE
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

JE schreef:
Guido P Schmidt schreef: Waarom wil je veel track punten registreren?
Dit heeft meerdere redenen.
ik kan in de geko maar een aantal tracks saven, maar ik kan dan ook nog in de active tracklog 10.000 punten downloaden.
Ik heb dat wele eens gedaan, dan maak je een gesaved track actief en je maakt een active log actief. Zo kun je dan ook twee parcours tegelijk zien, dit is dan de dikke lijn van de gesaved track en dunne stippellijn van de active log.
En dat is altijd makkelijk op vacantie zonder de laptop mee te nemen :)
En verder vindt ik het leuk om tijdens de tochten met een interval van 5 seconden te loggen. Ik kan dan mooi in de track replay van ozi zien hoe ik gefietst ben en ik kan makkelijker wat data analyse op de gereden track doen, zoals gemiddelden, stijgings percentages enz enz.
Ik kan verder de geko ook mooi gebruiken in de auto, vooral op de langer afstanden is het toch mooi makkelijk om veel te kunnen loggen.
En wat ook leuk is om is om tijdens een trackday met de auto , bijvoorbeeld rondjes Assen op het TT circuit om de seconde te loggen.

Ik zeg altijd maar hoe meer trackpoints hoe beter
en dat kan bij de geko voor weinig geld.
Al met al worden de mogelijkheden van geko erg onderschat
JE
Tsja, hij werkt wel ja. Maar IMHO (en heb er zelf 2 in beheer, 201's) is voor op de fiets het scherm ten eerste te klein en ten tweede is de resolutie veelste laag, waardoor je lijntje volgen moeilijker word. Om nog maar niet te spreken als je uit gaat zoomen en meerdere waypoints weergegeven moeten worden.
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

Bij het fietsen staat ie bij mij op 120meter of op 200 meter, dan heb je van de waypoints geen last.
De dikke lijn is goed te zien en ja de stippellijn is wat minder, anders een leesbrilletje erbij :)

Nog een paar nadeeltjes van de magellan explorist.
De tracklijn is donkergroen en dat is in het bos niet handig, want de basemap geeft dan ook een groene achtergrond. Detailmap uitzetten heeft dan ook geen zin.
een ander nadeel van de explorist vind ik de log functie, die kan niet op tijd loggen maar alleen op afstand en ik wil alles tegen de tijd uitzetten. :)
Het laatste nadeel van de explorist is dat ie een eigen accu bezit en geen AAA of AA accu, die kun je namelijk altijd vervangen door batterijen.
JE
robbiedobbie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 30 september 2003, 09:55

Ik zou ook wel voor een gevoelige GPS kiezen bv. met Sirf3.
Zelf heb ik een GARMIN LEGEND. Op zich een goed ding, maar onder bomen en met mijn zwetende hoofd er boven (ja ik heb een grote kop) is de ontvangst niet echt goed. Heel vaak valt het signaal weg, en ja dan kom je er na enige tijd achter dat je van de track af bent. Ander nadeel is het geringe aantal waypoints dat hij kan handelen. Op rechte wegen is dat niet zo'n probleem, maar op een bochtig MTB circuit kom je al snel tekort.

Rijden met een GPS is te gek, vooral als je bv op vacantie bent en bv op een camping staat. Je zet de camping als way-point in je GPS en je gaat gewoon een eind raggen. Ben je moe dan wijst een pijl recht naar de camping (of de plaatselijke kroeg) en hoef je alleen maar in die richting te fietsen.

Ik denk dat ik de EDGE van garmin ga aanschaffen
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

robbiedobbie schreef:Ik zou ook wel voor een gevoelige GPS kiezen bv. met Sirf3.
Zelf heb ik een GARMIN LEGEND. Op zich een goed ding, maar onder bomen en met mijn zwetende hoofd er boven (ja ik heb een grote kop) is de ontvangst niet echt goed. Heel vaak valt het signaal weg, en ja dan kom je er na enige tijd achter dat je van de track af bent. Ander nadeel is het geringe aantal waypoints dat hij kan handelen. Op rechte wegen is dat niet zo'n probleem, maar op een bochtig MTB circuit kom je al snel tekort.

Rijden met een GPS is te gek, vooral als je bv op vacantie bent en bv op een camping staat. Je zet de camping als way-point in je GPS en je gaat gewoon een eind raggen. Ben je moe dan wijst een pijl recht naar de camping (of de plaatselijke kroeg) en hoef je alleen maar in die richting te fietsen.

Ik denk dat ik de EDGE van garmin ga aanschaffen
De nieuwe SIRF ontvangers schijnen idd shizzle te zijn.

Garmin heeft een nieuwe lijn updates op de succesvolle outdoor modellen (Etrex, GPS60, GPS76) doorgevoerd: nieuwe SIRF ontvanger en een miniSD-kaart slot (non-proprietary). Zie hier...

Btw, als er iemand nog geinteresseerd is in een Etrex Legend met quickrelease stuurmontage (RAM-cradle), stuur me een PM. Ik overweeg binnenkort een grotere GPS aan te schaffen (GPS60) om ook op mijn gemotoriseerde tweewieler te gebruiken.
Plaats reactie