Tip: Garmin eTrex scherm valt en af toe weg

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
djska
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 12 april 2004, 17:11
Mijn mountainbike: Enduro SL custom
Contacteer:

Na een paar jaar gebruik kreeg het beeldscherm van mijn Garmin eTrex Legend kuren, af en toe strepen of volledige rommel op beeld, iets te donker/iets te licht. Door een tegen het beeldscherm te tikken werkte het weer even goed, maar dat is natuurlijk geen oplossing. Ik gebruik de GPS vooral op vakantie, en dan meestal ook op wat rotsiger terrein en op de lange duur kunnen al die schokken toch iets te veel voor het ding worden. Balen dus!

Overigens staat dit nog los van het andere vaker voorkomende probleempje dat bij een hardere schok de batterijen heel even contact verliezen. Dit is te voorkomen door de veercontacten iets uit te trekken of evt. een plakbandje of rubbertje in het batterijcompartiment te plakken om zo de batterijen wat vaster op hun plaats te drukken.

Toch maar enige weken geleden dus maar de stoute schoenen aangetrokken en het ding geopend. Uiteindelijk bleek het probleem opgelost te zijn door de connector van het LCD-scherm los te nemen en opnieuw te plaatsen. Het ding is redelijk eenvoudig te openen:

Je neemt de rubber beschermrand af (zit vastgeplakt)
Schroef in batterijcompartiment losdraaien
Plakband rond de GPS (2 lagen) afpeuteren, doe dit voorzichtig zodat je de 2 laagjes ook weer terug kunt plaatsen.
De 2 helften zitten met een kliksysteem op elkaar vast en hiervoor moet je wat met een schroevendraaier peuteren.

Foto's zijn niet echt best uitgevallen, maar beter dan niets:

http://home.hccnet.nl/mar.jansen/20050716/IMG_0015.JPG

Het LCD-scherm zit dan nog met 1 schroefje vast en kun je losnemen. De connector wordt met een kunstof lipje op zijn plaats gehouden, als je dit lipje aan beide zijden voorzichtig oplicht, kun je de connector losnemen.

Beetje schoonmaken met alcohol, opnieuw plaatsen, lipje weer op zijn plaats drukken. Het geheel in elkaar zetten, en voila!

http://home.hccnet.nl/mar.jansen/20050716/IMG_0017.JPG

Paar weken later en nog steeds, ook na flink in Zuid-Limburg gefietst te hebben, geen last meer gehad.
/Johan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 11:10
Mijn mountainbike: Jan Janssen Scandex
Contacteer:

Bedankt, voor deze info.
Ik heb zelf een etrex vista, maar ik heb je howto + foto's even opgeslagen, je weet maar nooit.
Vrgr,
Johan
Plaats reactie