GPS

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
michello
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 24 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 Eagle
Contacteer:

gpsrider schreef:Ik rij regelmatig met div gpsjes (etrex en 60cs).
De etrex serie werkt lang niet slecht zolang deze maar zo horizontaal mogenlijk geplaatst wordt.
Bij de 60 serie is dat niet nodig, door de nieuwe helix antenne (zelfs als je hem verticaal zou plaasten) is de ontvangst perfect.

:-q
Je ziet dat de GPS Map 60 C (CS) toch beter uit de bus komt.
------------------------------
Gisteren werd er paniek gezaaid , vandaag stond het al een meter hoog

wielrennert

Trek Fuel EX8 Eagle
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Mag ook wel voor dat geld... E650, tering. Dan toch maar uit de States halen, die basemap maakt geen f*ck uit.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Garmin GPS map 60/C zijn ongetwijfeld hele goede en geschikte systemen.
Maar hoe zijn de nieuwe Magellan Sporttrak Pro en Meridan Gold in verhouding met Garmin.

Ik heb de indruk dat er met Magellan minder ervaring is maar dat het ook hele mooie en functuionele toestellen zijn.
Hoe is de ontvangst van elk in vergelijking met Map 60.

Dit zijn mijn laatste vragen.

Hartelijk bedankt voor alles.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Inmiddels ben ik er helemaal uit het wordt een Map 60. Waarschijnlijk ook nog wel C of CS.
Is het zinvol om er nog kaartmateriaal bij te kopen voor autonavigatie of rijd je met de basiskaart van europa ook een heel eind in de goede richting?

Groeten Ralph
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
michello
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 24 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 Eagle
Contacteer:

byorka schreef:Inmiddels ben ik er helemaal uit het wordt een Map 60. Waarschijnlijk ook nog wel C of CS.
Is het zinvol om er nog kaartmateriaal bij te kopen voor autonavigatie of rijd je met de basiskaart van europa ook een heel eind in de goede richting?

Groeten Ralph
Ze zeggen bijna allemaal dat de cd Europe City select een must is.
En ook daar ben ik het mee eens.
Dan is hij echt een duizend poot...
------------------------------
Gisteren werd er paniek gezaaid , vandaag stond het al een meter hoog

wielrennert

Trek Fuel EX8 Eagle
proxistar
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 13 maart 2005, 20:23

Ik gebruik sinds 1 maand de GPSMap 60CS. Na een grondige studie van de diverse beschikbare gps toestellen kwam deze bij mij als beste uit.
Ok de prijs is niet mals maar dat vergeet je snel wanneer je dit beestje onder handen neemt.
IK heb verschillende parcours via sites binnengehaald en zonder enige kennis van het terrein perfect kunnen narijden.
Aangezien ik in België woon hen ik de Topakaarten ineens mee aangekocht.
Dit is een leuke optie maar heb wel enkele bedenkingen. Als je op voorhand een route wilt uitstippelen kan je het terrein maar beter kennen.
Had zelf een route in elkaar gestoken en kwam op privéeigendommen en zelf op een militair terrein terecht.
Ik gebruik de Topokaarten nog om alternatieven te zoeken tijdens een tocht.
Ik ben ook op zoek naar een plaats op het net waar GPS gebruikers hun tracks kunnen delen.
Cityselect 7 is ook een must want de basiskaarten voldoen absoluut niet.
psd
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 9 oktober 2004, 17:18
Mijn mountainbike: xlm

Beste mensen

De map 60c Of CS is op het ogenblik de juist keuze maar dde prijs is best pittig. Je krijgt wel waar voor je geld. Op de fiets en in de auto kun je hem geweldig gebruiken. Ook kun je er leuke outdoor spelletjes mee doen kijk maar eens op http//www.geocaching.nl/.
Ik heb veel plezier van mij gps alleen is het geheugen aan de krappe kant je hebt er eigenlijk een laptop bij nodig om karten traks en routtes te douwn en uploaden.
Het berijk is zeer goed en het aangeven van de routte gaat ook makkelijk.

Ook kan ik een hoogte profiel lezen van mijn 60C maar dat kan alleen op de pc.

Pas op met het kopen in het buiten land Siltron(importeur NL geeft geen garantie!!!!!).

Veel plezier bij het kopen en ik zou er ook nog een gp powerbank bij kopen heb je altijd genoeg prik bij je. Wel dan de gps op de juiste batterijen in stellen anders zijn ze zo leeg

Suc6
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

proxistar schreef:Ik ben ook op zoek naar een plaats op het net waar GPS gebruikers hun tracks kunnen delen.
http://www.gpstracks.nl/
anc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 15:42
Mijn mountainbike: een w8, maar meestal gaatie als de brandweer

Je kunt altijd nog een "gewone" gpsmap 60 kopen (dus zonder kleurenscherm). Zelfde functionaliteit als een C, langer batterij leven (hij haalt >24h) en veel goedkoper (365EUR ipv 525EUR). Op e-bay is de gpsmap 60 niet zo'n gewild model (door zw/w scherm denk ik) dus daar kun je hem nog voor een erg lage prijs krijgen (de mijne kost nieuw 263$ incl verzend kosten). Ik had ook nog eens mazzel dat ik geen btw/invoer hoefde te betalen :wink: Prijsverschillen voor de C(S) zijn kleiner. Een C(S) met cityselect Europe erbij is in NL nauwelijks duurder.

Ik mijn GPSMAP 60 4 weken in Belgie met Topomaps getest en het werkt perfect. Geheugen is zat voor topomaps. Geloof dat ongeveer heel Belgie erop past.

GPSMAP 60 serie mag prijzig zijn maar zondermeer een aanrader. Stevig en goede bouwkwaliteit (de mijne heeft al heel wat valpartijen overleeft zonder een krasje) en het apparaat werkt (tot nu toe) absoluut foutloos (kunnen ze bij Magelan nog een puntje aan zuigen met hun nwe series).

De (european) basemap is een lachertje heb je weinig aan. De software van Garmin is helaas belachelijk duur. Metroguide is nog te doen (119EUR maar niet routeerbaaar). Cityguide (meer voor navigatie in de auto) is kost meestal veel meer. Kopieren van cityguide is onmogelijk. Maar goed op een mountainbike heb je niet zoveel aan citymap omdat de paden waar je het liefst rijdt er niet opstaan.

Topomaps zijn relatief duur (89EUR alleen voor Belgie) maar dit voegt enorm veel toe aan het fietsen en is het geld waard. Je kunt je route plannen (moving map) terwijl je fietst. De meeste paden staan erop. Het materiaal is wat verouderd, maar dit is niet echt een probleem. Soms worden (kleinere) plaatsnamen niet aangeduid. De kaart is helaas niet routeerbaar. Je kan wel met de hand een route op de topokaart kunt uitzetten op de pc (makkelijk) of gpsmap (wat lastiger). Dit doe je door de route van punt naar punt aan te geven. Het apparaat waarschuwd bij ieder punt (waypoint) en zoomt de kaart in op dat punt zodat eenvoudig de te volgen route te bepalen is. Mijn ervaring is dat deze routering beter werkt dan de route bordjes langs de kant (de gps waarschuwd eerder) en zeker beter dan een track. Helaas zijn er nog weinig routes beschikbaar via internet. Maar goed je kunt ze eenvoudig zelf maken.

Nu nog de topomaps voor NL ...... :-{
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Motas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 29 juli 2005, 16:56

Ik weet niet of iemand nog geinteresseerd is over info over een GPS...
volgens mij is deze post erg oud, en is ook de informatie al aardig achterhaald (nieuwe producten op de markt)

Mocht iemand nog info willen, laat maar weten, ik gebruik zelf een Magellan Meridian Platinum GPS en ben er erg tevreden over.

De links van de nederlandse stafkaarten is wel erg handig, dank daarvoor ThaSingleTrackMastah!

Motas
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

Ik wil volgend jaar eens aan de GPS maar wel een met combinatie fiets en auto die zijn nu nog vrij prijzig.

Gebruiken jullie echte Topo kaarten met coordinaten (L en B)? Die heb ik niet kunnen vinden behalve toen in het leger dan. En zou je die punten over kunnen nemen in de GPS?
Giant Super Sierra, Spec stumpj staal wit, Spec. stumpj Epic carbon, Koga ? , Spec. Stumpj. M4, Spec. S-works FSR staal, Bontrager staal, Asta carbon, Spec. FSR s-works alu, Litespeed Ocoee, Spec. FSR, Spec. Epic, Spec Epic Mar. Carb, trek procaliber 9.7
Motas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 29 juli 2005, 16:56

Mijn GPS, meridian platinum, is naar mijn mening inderdaad meer geschikt voor fietsen/wandelen.

Met de aan te schaffen software ben je voorzien van gedetailleerde kaarten van heel Europa. Met deze software kan je niet alleen altijd zien waar je je bevindt op de kaart, maar het genereert ook routes naar iedere gewenste bestemming zoals ook de GPS systemen in de auto.

Je kan verder elke papieren of digitale kaart, los van je GPS systeem, gebruiken om routes uit zetten. Elke kaart die een beetje goed is heeft wel op de hoekpunten vermeld staan welke L en B graad dat hoekpunt heeft. Daar hoef je niet per see echt een stafkaart voor te hebben.

Stel je vind een kaart van een gebied. Je kunt nu het coordinatensysteem, kaartdatum, waarin de kaart is opgemaakt opzoeken en domweg deze punten invoeren in de GPS (deze ondersteunt vaak tientallen soorten kaartdatums). Dit is een best tijdrovernde methode, makkelijker is: de kaart inscannen en via programma's zoals OziExplorer op de kaart punten aanklikken en routes maken en deze uploaden naar de GPS.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk altijd routes uitzet op de kaart van de bijgeleverde software.
anc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 15:42
Mijn mountainbike: een w8, maar meestal gaatie als de brandweer

Sensei schreef:Ik wil volgend jaar eens aan de GPS maar wel een met combinatie fiets en auto die zijn nu nog vrij prijzig.

Gebruiken jullie echte Topo kaarten met coordinaten (L en B)? Die heb ik niet kunnen vinden behalve toen in het leger dan. En zou je die punten over kunnen nemen in de GPS?
Voor Garmin zijn er voor Duitsland en Belgie echte topokaarten. Misschien dat de volgende pagina verduidelijkt wat je moet verwachten:

http://www.gpscenter.be/html/topomap_belgium.html
boefje
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: di 21 november 2006, 16:58

Alle software en kaarten kan je gratis (en illegaal) van internet downloaden, ook de topo kaarten.
Een beetje handigheid om deze te laten werken op je GPS, en hoe en waar te downloaden, is wel nodig.

Ik heb zelf een GPSmap 60CSx, heel tevreden mee, kan alles, maar wel duur. Eigenlijk maar 1 min punt, dat het geluid dat ie geeft niet harden of zachter kan. Vooral vervelend in de auto als je auto routing gebruikt met de muziek hard aan.

Verder:
Waterdicht.
Autorouting.
Kompas en hoogte meter.
Kan een behoorlijke klap hebben.
Sirf 3 chipset (Enorm goede en snelle ontvangst, ook onder nat blader dek).
Normale batterijen, dus makkelijk een extra setje mee te nemen tijdens meerdere dagen buiten de bewoonde wereld.

Ik vind hem ideaal voor op de fiets/wandelen/boot/outdoor. Ook bruikbaar in de auto, maar daar doet ie duidelijk onder voor een echt auto gps systeem qua gebruiksgemak (Door grote scherm en geluid)

Goed kijken waar jij hem voor wil gebruiken, en welke opties voor jou handig zijn.

Ik gebruik Europe navigator, en topo kaarten van belgie, frankrijk, nederland.

Op internet barst het van de handige utilities waar je allerlei dingen mee kan doen.
Bijv. De (illegale topokaarten) kan je ook transparant maken zodat je de wegen kaart en de topo kaart gelijk tijdig kan bekijken.
Plaats reactie