Garmin Edge 800, GPS zit er af en toe flink naast

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Hoi,

ik gebruik naar alle tevredenheid al zo'n 5 jaar mijn Edge 800, zowel op de weg als in het bos.
Ding heeft het altijd goed gedaan en de tracks die ik in Strava inlaadde na een activiteit waren altijd spot-on op de track op de kaart.

Sinds een paar maanden liggen soms delen van de tracks er flink wat meters naast, waardoor de Strava segmenten niet gepakt worden.
Ik dacht eerst aan de bomen die voorzien waren van bladeren, maar nu de bomen kaler worden gebeurt het nog steeds.
Volgens mij wordt dit geïntroduceerd door een verlies van het GPS signaal (tijdelijk)

Op de weg heb ik geen last, iig merk ik het niet aan de segmenten dus dat zal wel goed zitten.

Zijn er meer mensen die dit probleem kennen?
Om nu een Wahoo te gaan kopen als oplossing is ook weer zo wat :tong

Hier een plaatje om het probleem te zien.
Onderop dus:

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Alles staat wel goed, niets veranderd per ongeluk? (geen smart interval oid?)
Maar goed, eerlijk is eerlijk...MIjn 820 zit er ook wel eens faliekant naast, al is die weer een stuk betrouwbaarder dan z`n voorganger, een Edge touring+. Is denk ik ook wel een GPS-dingetje.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gebruik je een siliconen condoom om je Edge ?
Die kunnen de goede ontvangst wel eens in de war sturen.

Ander ding is de gps ruim van tevoren aanzetten, liefst zonder daarna te bewegen, zodat deze rustig satellieten kan uitzoeken.
Zo voorkom je dat er ongelukkige keuzes worden gemaakt (satellieten die (binnenkort) slecht zichtbaar zijn vanaf jouw positie).
Eigenlijk zou de gps-almanak moeten helpen dit soort slechte keuzes te vermijden, maar wellicht raakt je gps de almanak kwijt omdat de backup accu/batterij vd ontvanger gaar is.
Wat je kan doen is de gps van tevoren aanzetten, 45 min neerleggen met vrij zicht op de hemel en dan gaan fietsen (niet uitschakelen).

Nog een ding kan een ander elektronisch apparaat zijn.
Heb je sinds kort een andere telefoon, een action cam of een smartwatch ?

Verder kan er een update hebben plaatsgevonden, waarin Garmin de boel een beetje heeft verprutst.
Maar een update is onwaarschijnlijk bij zo'n oud toestel en dan zou het inmiddels klachten moeten regenen van andere 800 gebruikers.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Thanks voor de reacties.
Garmin heeft geen hoesje.
Vroeger wel gebruikt maar toen nooit problemen.

Garmin doe ik aan als ik uit de auto stap.
Dan omkleden en daarna gaan fietsen.
Staat ongeveer 10min aan van te voren, zoals ik het al jaren doe.

Andere elektronische apparaten ook niet aanwezig.

Zoals te zien volgt ie soms goed het spoor om er daarna weer helemaal van af te wijken.
Ti's niet anders, misschien wordt het wel tijd voor een nieuwe.

Gps instellingen staan ook hetzelfde, is weinig aan veranderd.
Updates zijn ook niet gedaan.

Enige dat ik kan bedenken is dat het volgens mij iedere keer gebeurd als ie op m'n fiets zit met een front mount.
De k-edge van aluminium.
Maar lijkt me stug dat dat er mee te maken heeft.

Kan me niet herinneren dat ik het ook heb gehad op m'n andere fiets met plastic houder op de stuurpen, maar dan moet ik mijn Strava data eens nakijken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De siliconen hoes, die bij nattigheid de ontvangst kan verstoren, zit ook (vooral) aan de onderkant.
Probeer voor de gein eens die andere mount
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie