nieuwe gps, maar welke?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

ThaSingleTrackMastah schreef: Zeker een concurent voor Garmins eigen 520plus, die niet goed uit de startblokken lijkt te (kunnen) komen.
Ik heb nog de good old Edge 510. Blijft perfect werken, met geweldige ontvangst. Garmin had daarop voort moeten borduren.
gianthan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 26 december 2012, 12:58

ThaSingleTrackMastah schreef:
gianthan schreef:De nieuwe Edge Explorer is interessant is nog niet overal leverbaar ik wilde hem kopen maar er van afgezien ivm geen glonass ontvangst ...
Lijkt me sterk dat deze explorer een chipset heeft die geen Glonass aan kan.
Wellicht heeft Garmin de optie om voor GPS, Glonass (en Galileo?) niet (nog niet?) in het menu opgenomen, maar dat wil niet zeggen dat ze niet ontvangen (en gebruikt) worden.
De Edge 130 kan volgens de website van Garmin alleen GPS en Glonass aan, terwijl daar wel Galileo in het menu is opgenomen.

Hoewel Garmin goed spul maakt, zijn ze slordig.
De website is incompleet of onduidelijk
De handleidingen zijn basic en behandelen lang niet alle opties
De software heeft vaak bugs, zeker de eerste versies van een nieuw product, of wanneer er aan een bestaand product nieuwe functies worden toegevoegd.
Gelukkig wordt dit (later...) wel opgelost, anders dan bijv. bij Bryton...

Maar idd, uit de huidige info valt niet op te maken dat de Explorer ook Glonass ondersteunt.
gianthan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 26 december 2012, 12:58

Dacht ook dat er wel ontvangt op zat voor glonass maar bij Waypoint vertelden ze mij dat het niet mogelijk was en voor Mtb bike daarvoor de 820 en 1030 geschikt is
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

gianthan schreef:Dacht ook dat er wel ontvangt op zat voor glonass maar bij Waypoint vertelden ze mij dat het niet mogelijk was en voor Mtb bike daarvoor de 820 en 1030 geschikt is
Ik weet net als waypoint ook niet meer of minder dan wat Garmin zelf communiceert.
Maar het lijkt mij lastig een moderne chipset te vinden die geen Glonass ondersteunt, dus ik wacht ff af.
De versie die door DC getest was bevatte nog oude software waarvan Garmin zelf zei dat er nog een aantal zaken niet in verwerkt waren.
Als ik in de markt was voor een nieuw gps, dan zou ik waarschijnlijk nog heel even afwachten, tot er meer definitieve info beschikbaar is.
Giant-E schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef: Zeker een concurent voor Garmins eigen 520plus, die niet goed uit de startblokken lijkt te (kunnen) komen.
Ik heb nog de good old Edge 510. Blijft perfect werken, met geweldige ontvangst. Garmin had daarop voort moeten borduren.
Hebben ze toch gedaan met de 520 ?
Die is prima. Maar nu hebben ze zwaardere software in het jasje vd 520 gestoken (520plus), en dat loopt niet lekker.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Blender
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 26 juli 2016, 10:44

Ik heb nog de good old Edge 510. Blijft perfect werken, met geweldige ontvangst. Garmin had daarop voort moeten borduren.[/quote]
Hebben ze toch gedaan met de 520 ?
Die is prima. Maar nu hebben ze zwaardere software in het jasje vd 520 gestoken (520plus), en dat loopt niet lekker.[/quote]


wat loopt er niet lekker??
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De 520plus is (te) langzaam, navigatie in gecompliceerde omgeving (bijv. in de stad) werkt niet goed en de koppeling van hart- en speedsensor is buggy (raakt connectie kwijt, vind de sensor weer terug, raakt m weer kwijt enz), koppeling met smartphone werkt niet betrouwbaar, dus niet alle meldingen uit je telefoon komen door op de 520plus...
Het is Garmin nog niet gelukt daar verbetering in te brengen, dus het vermoeden bestaat nu dat de nieuwe functies vd plus teveel vragen vd 520 hardware.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gianthan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 26 december 2012, 12:58

Jer_81 schreef:Ik ben zeer benieuwd naar je ervaring met de ROX 12 na een tijdje. Heb nu de ROX 10 en die bevalt, maar de 12 ziet er wel heel aantrekkelijk uit.
Heb er nu zo,n 200km mee gefietst en moet zeggen het werkt perfect voor mij,via de cloud werkt perfect bij thuiskomst synchroniseerd hij alles via wifi naar strava , ook gpx routes kun je via cloud in de rox zetten zonder een usb kabel.
In datacentrum of de sigma link kun je alle resultaten zien wat je heb gedaan.
Navigeren gaat naar paar instelling ook goed heb de automatische zoom uitgezet en het vooruit aangeven van route afslagen ect ook uit want dat is nogal verwarrend en met mtb heb je dit niet nodig
Batterij was na 60km slechts 8% van gebruikt had verlichting op automatisch staan
Voordeel van mij is wel heb geen vergelijking met andere systemen omdat dit mijn eerste is.
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

gianthan schreef:
Jer_81 schreef:Ik ben zeer benieuwd naar je ervaring met de ROX 12 na een tijdje. Heb nu de ROX 10 en die bevalt, maar de 12 ziet er wel heel aantrekkelijk uit.
Heb er nu zo,n 200km mee gefietst en moet zeggen het werkt perfect voor mij,via de cloud werkt perfect bij thuiskomst synchroniseerd hij alles via wifi naar strava , ook gpx routes kun je via cloud in de rox zetten zonder een usb kabel.
In datacentrum of de sigma link kun je alle resultaten zien wat je heb gedaan.
Navigeren gaat naar paar instelling ook goed heb de automatische zoom uitgezet en het vooruit aangeven van route afslagen ect ook uit want dat is nogal verwarrend en met mtb heb je dit niet nodig
Batterij was na 60km slechts 8% van gebruikt had verlichting op automatisch staan
Voordeel van mij is wel heb geen vergelijking met andere systemen omdat dit mijn eerste is.
Goed om te horen. Heb inmiddels wat reviews gelezen en gezien en ben er al wel achter dat dit mijn volgende wordt als mijn 10.0 het begeeft. Zo te zien zit er een krachtige processor in die de handelingen (zoals nieuwe route berekenen) zeer snel kan doen.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Giant-E schreef: za 11 augustus 2018, 16:52
ThaSingleTrackMastah schreef: Zeker een concurent voor Garmins eigen 520plus, die niet goed uit de startblokken lijkt te (kunnen) komen.
Ik heb nog de good old Edge 510. Blijft perfect werken, met geweldige ontvangst. Garmin had daarop voort moeten borduren.
Even een oud forum omhoog halen. De edge 510 werkt ook perfect met gedownloade gpx bestanden in het bos? Duidelijke navigatie?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen idee, maar DC heeft m ooit getest:
https://www.dcrainmaker.com/2013/01/gar ... eview.html
En Bikerumour:
https://www.bikeradar.com/reviews/train ... er-review/

Heb zelf de 810.
GPS ontvangst is niet super, dus plaatsbepaling en alle afgeleiden zijn onnauwkeurig.
Scherm heeft weinig contrast.
Maar bruikbaar.

Op Ali een Magene (s3+) wiel sensor kopen voor nauwkeurige snelheid en afstand.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Ik ben opzoek naar een betaalbare, onder de €200 nieuw of tweedehands gps. Ik heb nu een lezyne gps, prima om alles op te nemen, minder fijn met navigeren. Omdat ik vaker gpx rondjes wil rijden op de mtb wil ik een gps die daar goed in is. Hij hoeft niet perse hartslag etc te meten, daar heb ik de lezyne voor. Iemand een tip? Mobiel wil ik daarvoor niet gebruiken. Een gps die sterk is, een valpartij overleeft.

Iemand ervaring met lezyne mega xl?
Of teasi one?
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Wahoo element bolt.
Zit rond de 200 euro nieuw.
Met het mtb is het erg handig om het 'broodkruimel' spoor te volgen. Op de racer trouwens ook.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Edge 520 plus ?
Opgevolgd door de 530, dus nu nieuw te koop rond 160 euro.
Bijv hier:
https://www.bikeinn.com/ciclismo/garmin ... 36999023/p
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of gewoon een outdoor toestel.
Garmin 30 tm 32, of de iets eenvoudigere 20 tm 22.
Echte navigatie (zonder spraak) ook op de fiets.
Batterijtjes gaan dagen mee en AA, dus makkelijk onderweg te wisselen.
Wel iets lomper op je stuur dan de gem. fiets gps.
Vroegah kon je m netjes op je stuurpen kwijt, maar sinds die korter zijn dan 7cm past dat niet meer :(
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 29 mei 2020, 13:12Vroegah kon je m netjes op je stuurpen kwijt, maar sinds die korter zijn dan 7cm past dat niet meer :(
Als je goede ogen hebt, zit-ie op de bovenbuis ook prima (en nog iets meer beschermd).
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie