Edge 820 stijgingspercentage traag

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
mario1967
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 2 mei 2004, 18:36
Mijn mountainbike: Specialized WC
Contacteer:

Ik heb sinds kort een edge 820. Hiervoor de 705 en 810 gehad.

Nu merk ik dat tijdens marathons of rondjes in de buurt het stijgingspercentage traag is. Soms ben ik alweer aan het dalen en dan staat er 4% :o .

Ik heb dit voorgelegd aan de leverancier en zij hebben contact gehad met Garmin. Een harde reset zou moeten helpen. Vanmorgen was het wat beter maar nog steeds traag. Anders willen ze het toestel opsturen naar Garmin.

Hebben meer mensen hier last van?
Fietsen leer je met vallen en opstaan.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Is het niet zo dat dit naderhand in connect en strava gecorrigeerd word?
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

mario1967 schreef:Ik heb sinds kort een edge 820. Hiervoor de 705 en 810 gehad.

Nu merk ik dat tijdens marathons of rondjes in de buurt het stijgingspercentage traag is. Soms ben ik alweer aan het dalen en dan staat er 4% :o .

Ik heb dit voorgelegd aan de leverancier en zij hebben contact gehad met Garmin. Een harde reset zou moeten helpen. Vanmorgen was het wat beter maar nog steeds traag. Anders willen ze het toestel opsturen naar Garmin.

Hebben meer mensen hier last van?
De oorzaak zit hem hierin : De verticale afwijking van het GPS-signaal is drie keer zo groot als de horizontale (vanwege de positie van de satellieten - de aarde zit in de weg) en bij een barometrische hoogtemeter hebben de drukveranderingen over de dag een storende invloed (1 millibar komt overeen met zo'n 8 meter)
Al eerder heb ik opgemerkt dat GPS-toestellen primair "plaatsbepalingstoestellen" zijn. Hoogte meters en daarvan afgeleide parameters zijn bij voorbaat meer onbetrouwbaar en worden waarschijnlijk alleen maar toegevoegd om de afzetmarkt te vergroten.
De enige optie om betrouwbaar het actuele stijgingspercentage te kunnen aflezen zijn toestellen die hellingshoeken meten op basis van een waterpas.
Met mijn Edge 705 kan ik ook een veld op het scherm zetten met stijgingspercentage. Getal daar klopte bijna nooit. Heb er overigens geen last van maar dat is omdat het me niet boeit.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tsjibiti schreef:...
Al eerder heb ik opgemerkt dat GPS-toestellen primair "plaatsbepalingstoestellen" zijn. Hoogte meters en daarvan afgeleide parameters zijn bij voorbaat meer onbetrouwbaar en worden waarschijnlijk alleen maar toegevoegd om de afzetmarkt te vergroten.
...
Tsjibiti heeft gelijk, je gps is een toestel dat telkens (bijv. 1x per seconde) je plaats bepaalt.
De rest wordt berekend uit deze metingen.
Je gps doet bijv. iedere seconde een plaatsbepaling.
Wanneer er voldoende satellieten ontvangen worden kan deze meting ook 3D gegevens bevatten.
Waarbij moet worden opgemerkt dat 2D plaatsbepaling (dus jouw positie op de kaart) altijd stukken nauwkeuriger is dan 3D (jouw positie incl. hoogte ).
Dit is gewoon inherent aan het systeem.
Dus jouw verplaatsing in 2D kan met behoorlijke nauwkeurigheid worden berekend aan de hand van 2 of meer plaatsbepalingen. Dus afgelegde weg en daarmee ook je snelheid.
Je verplaatsing in de hoogte (3D) is een stuk onnauwkeuriger vast te stellen, omdat de hoogtemetingen waarop deze gebaseerd is onnauwkeuriger zijn.
Jouw stijgingspercentage wordt berekend uit jouw verplaatsing in 3D.
Wordt dus berekend met onnauwkeurige data. Het resultaat zal dus altijd onnauwkeurig zijn.
Wellicht probeert Garmin dat op te lossen door meerdere metingen te gebruiken en daar een soort van gemiddelde uit te berekenen. Dit zou verklaren waarom de info niet alleen onnauwkeurig is, maar ook altijd achter loopt.
Onnauwkeurige plaatsbepaling = onnauwkeurige data.
Veel afgeleide gegevens berekenen kost tijd. Dit oplossen door meer processor-power er op los te laten kost meer energie, dus de accu is eerder leeg.
Er zijn keuzes en afwegingen gemaakt door Garmin die de betrouwbaarheid van de afgeleide data beïnvloeden.
Mogelijk is er gekozen om bepaalde berekeningen niet iedere seconde uit te voeren, maar slechts iedere 5 seconden.

De kwaliteit van deze plaatsbepaling is sterk afhankelijk is van de ontvangstkwaliteit.
Omdat de huidige gps ontvangers elkaar op dit punt niet veel meer ontlopen, zit het grote verschil waarschijnlijk niet in de chipset, maar in de antenne.
Kleine kastjes met grote beeldschermen (Edge) laten weinig plek voor een goede (grote) antenne.
Een Gpsmap64 met z'n externe helix antenne is wat dat betreft de beste keuze.
Helaas is dat nogal een baksteen op je stuur, en helaas heeft Garmin besloten dat sportieve data niet interessant is voor de doelgroep van de outdoor toestellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mario1967
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 2 mei 2004, 18:36
Mijn mountainbike: Specialized WC
Contacteer:

Bedankt voor jullie antwoord.

Dan heeft opsturen ook niet zoveel zin. Ik wist dat de meting soms wat onbetrouwbaar was.
Maar nu is het gewoon slecht met de 820 tov de 810. Dan moet ik maar vertrouwen op het gevoel in mijn benen en het zicht. De meter bekijk ik dan ook als bevestiging als het steil omhoog loopt :-)
Fietsen leer je met vallen en opstaan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Eigenlijk zegt het ook niets.
Op asfalt kan je veel steiler omhoog dan in de modder. (of op een wortelpad)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie