Garmin Edge 810 Hoe op de route te komen?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Ik heb nu al een aantal keren geprobeerd met mijn Garmin Edge 810 een gedownloade route te rijden. Met wisselend succes.
Een van de zaken waar ik tegen aan liep is hoe de route te beginnen.

Als je op een onbekende parkeerplaats staat, is niet altijd duidelijk waar de MTB route loopt / begint.

Gamin heeft dan de mogelijkheid om naar 'het startpunt van de route' te navigeren, maar het is mij niet duidelijk of dit het startpunt van de GPX track is, of de snelste manier om op de route te komen. Het laatste heeft uiteraard mijn voorkeur.
Want het kan natuurlijk zo zijn dat de GPX vanuit een ander startpunt gemaakt is dan het punt waar je je dan bevindt. Het is dan natuurlijk niet handig om eerst over de weg naar het andere startpunt te fietsen, terwijl je al vlak bij de route staat.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe gebruiken jullie de navigatie om op de route te komen?
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Navigeer nooit naar een begin van een route. Die vraag beantwoord ik altijd negatief.. Zodra je op de route zit krijg ik alleen de melding.. "koers gevonden" Dan kun je dus bv. halverwege een route beginnen.
Heeft die route een ander eindpunt en je bent dan bv nog halverwege.. dan zoek/selecteer ik de route weer op mijn Garmin en navigeer dan weer verder.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die vraag van je Edge stuurt je naar het begin van gpx, niet naar het dichtstbijzijnde punt vd gpx.

Zelf een punt aangeven waar je wilt starten en dan daar naartoe navigeren is de beste optie...
Daar aangekomen ga je de gpx volgen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Zelf projecteer ik de track op de kaart. Met routes werk ik nooit.
Alleen weet ik niet of het met deze GPS kan, neem aan van wel.
GPX inladen en zichtbaar maken.
Vanaf het punt dat je wilt startten even uitzoomen waar je bent
en welke kant je opgaat en dan lijntje volgen.

Nadeel van een route na fietsen is dat het gaat corrigeren als je een
afslag mist... maar dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

We weten niet of hij een MTB route bedoelt of een GPS route.
GPS route is inderdaad onhandig, liever een track
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Dank voor alle tips!
Ik zal de volgende keer inderdaad eens het dichstbijzijnde punt op de kaart aanklikken en daarheen navigeren. Wellicht gaat dat beter. Tot nu toe heb ik altijd routes gedownload van mtbroutes.nl
In principe staan die natuurlijk ook met pijlen aangegeven, maar als je een bordje mist is het erg fijn om de route ook op je fietscomputer te hebben.
@ThaSingleTrackMastah wat is voor jou het verschil tussen een MTB route of een GPS route? Dat de route ook bordjes heeft? Of bedoel je een technisch verschil?
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

RobSter schreef:knip,,.
Nadeel van een route na fietsen is dat het gaat corrigeren als je een
afslag mist... maar dat is mijn mening.
Op mijn Garmin het ik "herberekenen" op UIT staan.. krijg dan alleen een melding "van Koers af"
Je kan natuurlijk omdraaien en de koers weer oppakken of gewoon doorfietsen ..uitzoomen ... en zo snel mogelijk weer op je koers terecht zien te komen. :-D
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

K3vin schreef:Dank voor alle tips!
Ik zal de volgende keer inderdaad eens het dichstbijzijnde punt op de kaart aanklikken en daarheen navigeren. Wellicht gaat dat beter. Tot nu toe heb ik altijd routes gedownload van mtbroutes.nl
In principe staan die natuurlijk ook met pijlen aangegeven, maar als je een bordje mist is het erg fijn om de route ook op je fietscomputer te hebben.
@ThaSingleTrackMastah wat is voor jou het verschil tussen een MTB route of een GPS route? Dat de route ook bordjes heeft? Of bedoel je een technisch verschil?
Hij bedoelde een mtb route die van mtb routes.nl, je hebt ook mtbers die bijv een route doen zonder de borden en dus geen vaste route.. hier kun je dus ook een gps route van hebben
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Helder! Dank.
Plaats reactie