Hallo
Ik ben opzoek naar een goede en betaalbare betrouwbare fietsnavigatie voor het mountainbiken.
Ik stel niet veel eisen, maar mijn belangrijkste eis is dat ik kan navigeren van A naar B via onverharde wegen en paden.
Is er zo'n navigatie?
Navigeren over onverharde wegen en paden
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2132
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Wil je een vooraf ingestelde gpx file volgen of moet de navi je ook vanuit onbekend gebied naar huis loodsen?
Voor het eerste zou je prima een polar v650 (<200 euro) kunnen pakken, anders heb je een fietsnavigatie van bijvoorbeeld garmin (>300 euro) nodig.
Een iets meer knutselding maar goedkoop is een Teasi One.
Voor het eerste zou je prima een polar v650 (<200 euro) kunnen pakken, anders heb je een fietsnavigatie van bijvoorbeeld garmin (>300 euro) nodig.
Een iets meer knutselding maar goedkoop is een Teasi One.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Etrex20 en 30 doen het ook hoor.
Ben je voor €200 klaar.
Ben je voor €200 klaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 4115
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
1 voordeel van Garmin is dat het nog best degelijk spul is, dus 2e hands is geen heel groot risico. Daarbij is de grootste wens van de TS (navigeren over onverhard) vooral afhankelijk van het kaartmateriaal.
Een Garmin Edge 605, 705, 800, 810, 820, en alle handhelds met kleurenscherm moeten dit navigeren kunnen.
Disclaimer: dat van die handhelds heb ik niet gechecked....
Een Garmin Edge 605, 705, 800, 810, 820, en alle handhelds met kleurenscherm moeten dit navigeren kunnen.
Disclaimer: dat van die handhelds heb ik niet gechecked....
zoek je een makkelijk te bedienen gps voor niet te veel geld dan de teasi one 3
daar kan je makkelijk routes in zetten en na fietsen en laten navigeren van a naar b
dat zal niet altijd over onverhard zijn maar je kan wel mtb als fiets opgeven bij het navigeren
wil je meer met je gps en ook meerdaagse tochten er in zetten of meer de diepte in op gps gebied dan is een garmin meer de gps
maar daar moet je wel meer tijd in steken om het je eigen te maken
ik heb ze beiden maar voor het makkelijke werk verkies in nu toch nog vaak de teasi als ik ga bike
daar kan je makkelijk routes in zetten en na fietsen en laten navigeren van a naar b
dat zal niet altijd over onverhard zijn maar je kan wel mtb als fiets opgeven bij het navigeren
wil je meer met je gps en ook meerdaagse tochten er in zetten of meer de diepte in op gps gebied dan is een garmin meer de gps
maar daar moet je wel meer tijd in steken om het je eigen te maken
ik heb ze beiden maar voor het makkelijke werk verkies in nu toch nog vaak de teasi als ik ga bike
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 207
- Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
- Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
- Contacteer:
Bedankt voor de reacties.
Als ik nu via Google maps mijn route maak van A naar B en de optie "fiets" aangeef, zal deze navigatie mij vooral sturen over verharde wegen en paden. Iets wat ik zo min mogelijk wil rijden.
Ik ben dus woonachtig in Steenwijk (onlangs verhuisd vanuit Zwolle), en wil dus navigeren vanuit Steenwijk naar o.a. Appelscha, Emmen, Groningen, etc. Maar dan zoveel mogelijk gebruik te maken van zandwegen, boerenbaden , bospaden of stukjes MTB-tracks.
Wat ook in de optie zit is om met de trein naar Arnhem te gaan en op de fiets terug naar huis en dan weer zoveel mogelijk over de eerder genoemde paden.
Het zal niet gaan om meerdaagse tochten o.i.d.
Als ik nu via Google maps mijn route maak van A naar B en de optie "fiets" aangeef, zal deze navigatie mij vooral sturen over verharde wegen en paden. Iets wat ik zo min mogelijk wil rijden.
Ik ben dus woonachtig in Steenwijk (onlangs verhuisd vanuit Zwolle), en wil dus navigeren vanuit Steenwijk naar o.a. Appelscha, Emmen, Groningen, etc. Maar dan zoveel mogelijk gebruik te maken van zandwegen, boerenbaden , bospaden of stukjes MTB-tracks.
Wat ook in de optie zit is om met de trein naar Arnhem te gaan en op de fiets terug naar huis en dan weer zoveel mogelijk over de eerder genoemde paden.
Het zal niet gaan om meerdaagse tochten o.i.d.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Bij een handheld van Garmin kan je veel instellen.
(meer dan bij een fiets gps)
De juiste instelling samen met het juiste kaartmateriaal kan jou helpen.
Verkeerde instellngen of slechte kaart en je bent nergens.
Het toestel alleen kan “niets”.
(vaak zijn de verwachtingen ook te hoog gespannen)
Maar, gewoon rondrijden en een gps gebruiken om de juiste richting aan te houden kan ook.
Er werd al gefietst en gewandeld in het bos voordat er gps was
Soms met kaart en kompas, maar meestal gewoon zonder.
(meer dan bij een fiets gps)
De juiste instelling samen met het juiste kaartmateriaal kan jou helpen.
Verkeerde instellngen of slechte kaart en je bent nergens.
Het toestel alleen kan “niets”.
(vaak zijn de verwachtingen ook te hoog gespannen)
Maar, gewoon rondrijden en een gps gebruiken om de juiste richting aan te houden kan ook.
Er werd al gefietst en gewandeld in het bos voordat er gps was
Soms met kaart en kompas, maar meestal gewoon zonder.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 243
- Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
- Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
- Contacteer:
De nieuwere garmin handhelds die beginnen met een profielkeuze maken dit wat makkelijker. Denk aan etrex 25 en 35.
De 20 en 30 kennen natuurlijk ook profielen voor verschillende gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld een woonwerkfietsprofiel maken voor zo snel mogelijk over de weg, en een profiel voor onverharde paden.
Dit vergt allemaal verdieping in het apparaat, kaartsoorten en kennis van gps-navigatie in het algemeen.
Marktplaats staat vol met apparaten van mensen die een fiets/wandel tomtom direct bruikbaar uit de doos verwachtten. Het zijn echter serieuze navigatiegereedschappen, complex door de brede inzetbaarheid.
De 20 en 30 kennen natuurlijk ook profielen voor verschillende gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld een woonwerkfietsprofiel maken voor zo snel mogelijk over de weg, en een profiel voor onverharde paden.
Dit vergt allemaal verdieping in het apparaat, kaartsoorten en kennis van gps-navigatie in het algemeen.
Marktplaats staat vol met apparaten van mensen die een fiets/wandel tomtom direct bruikbaar uit de doos verwachtten. Het zijn echter serieuze navigatiegereedschappen, complex door de brede inzetbaarheid.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.
Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 7
- Lid geworden op: vr 29 augustus 2014, 12:07
- Mijn mountainbike: Giant Atnhem 2
Voor op de mtb vond ik de Garmin Etrex Touch 25 er prettig. Zeer mooi en duidelijk scherm. Je kunt meerdere tracks laden en tonen met verschillende kleuren. Ik gebruik op mijn pc (basecamp) en maak daar de routes (tracks) en die draag je dan over naar de Garmin. Op je PC kun je verschillende kaarten zetten, veelal gratis. Maak een profiel mountainbiken aan.
Op de Etrex zit een hele mooi fietskaart, met veel paden. Eigenlijk ieder wandelpaadje staat er op.
Navigeren van A naar B kan ook, afhankelijk van het ingestelde profiel over alleen asfalt of ook onverhard. Ding kostte 200,- nieuw, zal nu wel weer wat minder kunnen zijn. Krijg je standaard een fietssteun bij. Werkt gewoon op (oplaadbare) penlight batterijen, dus als je bang bent dat ze leeg raken neem je extra mee.
Op de Etrex zit een hele mooi fietskaart, met veel paden. Eigenlijk ieder wandelpaadje staat er op.
Navigeren van A naar B kan ook, afhankelijk van het ingestelde profiel over alleen asfalt of ook onverhard. Ding kostte 200,- nieuw, zal nu wel weer wat minder kunnen zijn. Krijg je standaard een fietssteun bij. Werkt gewoon op (oplaadbare) penlight batterijen, dus als je bang bent dat ze leeg raken neem je extra mee.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik heb de Etrex 30 (zonder x) en wilde die vervangen door de Etrex 35.
Teleurstelling.
Slechtere ontvangst, dus onnauwkeurige registratie (heeft dus wielsensor nodig)
Touchscreen werkt niet of nauwelijks met handschoenen met lange vingers.
Batterijverbruik 2x zo hoog als van de 30.
Schermpje heeft minder contrast dan van de 30, dus je moet eerder teruggrijpen op de achtergrondverlichting, wat de batterijduur nog verder verslechterd.
De (gratis) Garmin OSM kaart die er standaard in staat is ook niet vergelijkbaar met bijv. de (betaalde) Benelux Topo V2.
Gelukkig had ik de 30 nog, dus uiteindelijk de 35 verkocht.
Toch zijn er wel wat pluspunten voor de 35.
De profielen van de 35 werken wel beter dan die van de 30.
Bij de 30 switchen niet alle instellingen om, bij het wisselen van profiel (in mijn gewone 30 dan toch, wellicht heeft G dat inmiddels opgelost bij de 30x)
De 35 heeft fitness functies zoals de Edge, de 30(x) registreert alleen je hartslag, maar doet er verder niets mee.
Schermpje vd 35 is iets groter van afmetingen (maar wel minder contrast en grovere resolutie).
Verder wat de Baron zegt.
2e hands op MP kan je een goede Garmin kopen, bijvoorbeeld de Etrex 20 of 30, die worden regelmatig te koop aangeboden omdat mensen er niet mee om kunnen gaan, of omdat ze inmiddels zijn opgevolgd door de x-versie.
De grotere handhelds uit de 60, 62 en 64 serie zijn ook goed te gebruiken, maar wel lomp groot op je stuur.
Teasi had een probleem met waterdichtheid ?
Mio is eigenwijs, lastig upgraden, niet mijn ding.
Bryton is wellicht iets, maar de ondersteuning is niet op het niveau van Garmin.
(geldt ook voor Teasi en Mio)
Voor Garmin is er veel software gratis te downloaden, kaarten en tooltjes.
Teleurstelling.
Slechtere ontvangst, dus onnauwkeurige registratie (heeft dus wielsensor nodig)
Touchscreen werkt niet of nauwelijks met handschoenen met lange vingers.
Batterijverbruik 2x zo hoog als van de 30.
Schermpje heeft minder contrast dan van de 30, dus je moet eerder teruggrijpen op de achtergrondverlichting, wat de batterijduur nog verder verslechterd.
De (gratis) Garmin OSM kaart die er standaard in staat is ook niet vergelijkbaar met bijv. de (betaalde) Benelux Topo V2.
Gelukkig had ik de 30 nog, dus uiteindelijk de 35 verkocht.
Toch zijn er wel wat pluspunten voor de 35.
De profielen van de 35 werken wel beter dan die van de 30.
Bij de 30 switchen niet alle instellingen om, bij het wisselen van profiel (in mijn gewone 30 dan toch, wellicht heeft G dat inmiddels opgelost bij de 30x)
De 35 heeft fitness functies zoals de Edge, de 30(x) registreert alleen je hartslag, maar doet er verder niets mee.
Schermpje vd 35 is iets groter van afmetingen (maar wel minder contrast en grovere resolutie).
Verder wat de Baron zegt.
2e hands op MP kan je een goede Garmin kopen, bijvoorbeeld de Etrex 20 of 30, die worden regelmatig te koop aangeboden omdat mensen er niet mee om kunnen gaan, of omdat ze inmiddels zijn opgevolgd door de x-versie.
De grotere handhelds uit de 60, 62 en 64 serie zijn ook goed te gebruiken, maar wel lomp groot op je stuur.
Teasi had een probleem met waterdichtheid ?
Mio is eigenwijs, lastig upgraden, niet mijn ding.
Bryton is wellicht iets, maar de ondersteuning is niet op het niveau van Garmin.
(geldt ook voor Teasi en Mio)
Voor Garmin is er veel software gratis te downloaden, kaarten en tooltjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10838
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Ik rijd al meerdere jaren (ca 10) dit soort tochten. Er is geen apparaat of kaart die je dat makkelijk maakt. Er zit maar éen ding op: verkennen, uitproberen. Mooie stukjes aan elkaar breien, stukjes asfalt er tussen. Thuis voorbereiden vanaf het scherm (Nop's Reit und Wanderkarte), Google Maps en Google Streetview erbij. Lijntje uitzetten en in het weekend uitproberen. Resultaat kan tegen vallen. Dan met goede moed opnieuw beginnen. Verkennen, uitproberen. Mooie stukjes aan elkaar... (repeat)...Zwolly schreef:Als ik nu via Google maps mijn route maak van A naar B en de optie "fiets" aangeef, zal deze navigatie mij vooral sturen over verharde wegen en paden. Iets wat ik zo min mogelijk wil rijden.
(Er zit overigens nog een groot verschil tussen vrij toegankelijk en verboden toegang en niet toegankelijke paden en terreinen).
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Wat Bert zegt.
De beste paadjes staan vaak niet eens op de kaart, dus je gps kent ze niet, dus je komt er nooit (als je de gps alles laat uitzoeken).
Ga rondjes rijden in je (nieuwe) gebied en leer alle paadjes zelf kennen, gebruik de gps om ze te registreren en om weer thuis te komen.
Zo'n ding kan je op heel veel manieren assisteren, maar verwacht niet dat een gps je over de mooiste paden stuurt.
Wel kan je bijvoorbeeld de weg naar huis of naar de auto terugvinden.
Of naar een terrasje, of naar de SEH...
Dat gaat prima, maar meestal wordt je dan over de bredere paden gestuurd, wat in dat geval ook geen probleem is.
Anders wordt het wanneer je een track (géén route) laadt van iemand die al dit werk al voor jou heeft gedaan.
Dan stop je de terrein kennis van een local in je gps en volg je zijn spoor.
Maar dan heb je weer een ander probleem, want hoe weet je van tevoren wat een goede track is.?.
Tot slot, als je een route gaat maken via Google en daarna de gpx in je toestel laadt, dan kan het zijn dat je toestel alsnog andere paden kiest om van A naar B te komen.
Daarom kan je beter tracks gebruiken ipv routes.
De beste paadjes staan vaak niet eens op de kaart, dus je gps kent ze niet, dus je komt er nooit (als je de gps alles laat uitzoeken).
Ga rondjes rijden in je (nieuwe) gebied en leer alle paadjes zelf kennen, gebruik de gps om ze te registreren en om weer thuis te komen.
Zo'n ding kan je op heel veel manieren assisteren, maar verwacht niet dat een gps je over de mooiste paden stuurt.
Wel kan je bijvoorbeeld de weg naar huis of naar de auto terugvinden.
Of naar een terrasje, of naar de SEH...
Dat gaat prima, maar meestal wordt je dan over de bredere paden gestuurd, wat in dat geval ook geen probleem is.
Anders wordt het wanneer je een track (géén route) laadt van iemand die al dit werk al voor jou heeft gedaan.
Dan stop je de terrein kennis van een local in je gps en volg je zijn spoor.
Maar dan heb je weer een ander probleem, want hoe weet je van tevoren wat een goede track is.?.
Tot slot, als je een route gaat maken via Google en daarna de gpx in je toestel laadt, dan kan het zijn dat je toestel alsnog andere paden kiest om van A naar B te komen.
Daarom kan je beter tracks gebruiken ipv routes.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 207
- Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
- Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
- Contacteer:
Allen hartelijk dank voor jullie input.
Ik heb wel enige ervaring in GPS en een uitdaging ga ik zeker niet uit de weg.
Overigens hier in de regio al meerdere malen op tankbanen uitgekomen waar ik achteraf niet had mogen zijn....dus idd, niet alle paden zijn toegankelijk.
Zijn de genoemde modellen ook voorzien van een soort kompas?
Bv ik zet het eindpunt er in en ga fietsen en het kompas wijst mij richting het eindpunt?
Dus geen route of track volgens, maar je eigen pad creëren adhv het kompas?
Ik heb wel enige ervaring in GPS en een uitdaging ga ik zeker niet uit de weg.
Overigens hier in de regio al meerdere malen op tankbanen uitgekomen waar ik achteraf niet had mogen zijn....dus idd, niet alle paden zijn toegankelijk.
Zijn de genoemde modellen ook voorzien van een soort kompas?
Bv ik zet het eindpunt er in en ga fietsen en het kompas wijst mij richting het eindpunt?
Dus geen route of track volgens, maar je eigen pad creëren adhv het kompas?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja.
De meeste toestellen hebben wel een kompas pagina.
Outdoor toestellen zeker, maar waarschijnlijk ook de duurdere fiets gps'en.
Meestal is dat een gps kompas, dat alleen het noorden weet te vinden als je beweegt.
Sommige, bijv. Etrex 30(x), 35 (en 25?) hebben een elektronisch kompas, dat ook bij stilstand het noorden weet (en daarmee ook de richting die jij moet aanhouden). Handig als je op de kaart wilt kijken, of op een kruising even wilt nadenken welk pad te kiezen.
Die richting kan je ook bijna altijd als een lijn op de kaart laten weergeven.
Dan ben je vrij paden te kiezen die ongeveer de juiste richting uit gaan.
Op die manier kan je doelgericht rijden én veel nieuwe paden ontdekken.
Met welk toestel heb je ervaring ?
Voorbeeldjes Etrex 30
BTW, als je op deze eenvoudige manier wilt navigeren heb je aan een Etrex 10 genoeg.
Daar kan je namelijk ook een stukje OSM kaart opzetten.
(Of een Edge 520, als je wat fitness en Strava erbij wilt hebben)
De meeste toestellen hebben wel een kompas pagina.
Outdoor toestellen zeker, maar waarschijnlijk ook de duurdere fiets gps'en.
Meestal is dat een gps kompas, dat alleen het noorden weet te vinden als je beweegt.
Sommige, bijv. Etrex 30(x), 35 (en 25?) hebben een elektronisch kompas, dat ook bij stilstand het noorden weet (en daarmee ook de richting die jij moet aanhouden). Handig als je op de kaart wilt kijken, of op een kruising even wilt nadenken welk pad te kiezen.
Die richting kan je ook bijna altijd als een lijn op de kaart laten weergeven.
Dan ben je vrij paden te kiezen die ongeveer de juiste richting uit gaan.
Op die manier kan je doelgericht rijden én veel nieuwe paden ontdekken.
Met welk toestel heb je ervaring ?
Voorbeeldjes Etrex 30
BTW, als je op deze eenvoudige manier wilt navigeren heb je aan een Etrex 10 genoeg.
Daar kan je namelijk ook een stukje OSM kaart opzetten.
(Of een Edge 520, als je wat fitness en Strava erbij wilt hebben)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.