Mio 605 HC

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Hallo Allemaal,

Een tijd terug heeft mijn vriendin een MIO 605 HC gekocht. Ze was tevreden over haar vorige Mio dus vandaar dat ze weer voor een MIO is gegaan. De prijs was fors maar nog altijd een stuk goedkoper dan een vergelijkbaar model van Garmin (Waar ik helemaal fan van ben ;))

Nu heb ik het toestel ingesteld en alle sensoren gekoppeld en dit werkte prima. Maar zodra we GPS willen vinden beginnen de problemen. We zien dat hij 20-25 satellieten vindt maar dat er geen GPS signaal gevonden wordt. Nu ben ik met de Mio naar buiten gegaan om te proberen, geen verschil. Ik heb een open vlakte opgezocht. Ook daar vond hij geen signaal.

Omdat we toch wilden fietsen zijn we vertrokken met de MIO en uiteindelijk na een kilometer of 10 vond hij midden in het bos ineens wel een GPS signaal en kon de rit vanaf daar opgenomen worden.

Aangezien ik hier niet tevreden over was ben ik gaan bellen met de MIO klantenservice. We zijn daar goed geholpen en kregen volledig kostenloos een nieuw exemplaar toegestuurd. Een gloednieuwe uit de doos. Hier weer precies hetzelfde mee gedaan mbt het installeren en ook daar vond ik vrijwel direct 20-25 satellieten. Maar wederom geen GPS signaal.

Ook met dit tweede MIO 605 HC exemplaar werd de rit ene keer na 2 kilometer opgenomen, of na 10 kilometer, of hij nam het begin op, het midden niet en het einde weer wel. oftewel hij heeft niet continue een GPS signaal die ervoor zorgt dat de rit opgenomen wordt.

Ik zet mijn Garmin 810 Edge aan en 30 sec later heb ik een goed GPS signaal waarmee ik uren lang mijn rit mee kan opnemen.

Mijn vraag is dus...... heeft iemand hier een oplossing voor? Misschien doe ik iets verkeerd of hebben jullie tips om ervoor te zorgen dat de GPS wel continue werkt.
#Skraleanjers
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik weet niet precies hoe dat bij MIO werkt, maar kan -in tegenstelling wat je bij garmin moet doen;)- een softwareupdate geen uitkomst bieden?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier de specs vd gps ontvanger die in de Mio 605 zit.
Op pag.6 lees je:
Time-To-First-Fix2 NEO-7N / NEO-7M:
Cold Start 29 s / 30 s
Warm Start 28 s / 28 s
Hot Start 1 s / 1 s
Aided Starts3 5 s / 5 s

Als het langer duurt, dan is er dus iets mis.
Optie 1 is natuurlijk dat de ontvanger defect is.
Maar 2x achtereen, dat kan, maar die kans is klein.
Dan optie 2 en 3: De hardware die Mio rond deze ontvanger heeft gebouwd is ruk, of de software is ruk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Oke Optie 1 zou natuurlijk wel erg veel toeval zijn als dat bij twee nieuw uit de doos exemplaren het geval zou zijn.

Optie 2 en 3 klinkt logischer maar dat betekend dat de MIO 605 structureel niet deugd? Ik zal eens kijken of er al een update is die de software verbetert heeft. We gaan nog maar een keer bellen want dit werkt niet.

Bedankt voor het uitzoeken
#Skraleanjers
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

zelf ook gebruiker van 605, vind ook dat ie er lang over doet voor een fix, maar nooit langer dan 1 minuut. Uiteraard wel buiten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja goed punt, 1e fix na lange tijd, of grote verplaatsing (vakantie) moet wel stilstaand onder open hemel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Nadat je de eerste keer na ongeveer 1 minuut in de open lucht GPS gevangen hebt, heb je erna continue goed bereik? Hij valt niet continue weg bij jullie?
#Skraleanjers
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Woon in de Achterhoek. Valt niet continue weg, wel heel af en toe onder dik bladerdek. Maar dan “gewoon” doorfietsen& duurt nooit langer dan 1 minuut& dan pakt ie zijn route gewoon weer op.
gerrie61
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: za 24 augustus 2013, 14:57
Mijn mountainbike: bulls copperhead 27.5

wat vinden julie van de duur van de accu
want ikwil er ook een aankopen
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Ik heb al 10 jaar ook een 605 maar dan de Edge van Garmin. Functioneert in alle opzichten nog uitstekend (Wel 3 jaar terug een nieuwe accu er in gezet). De euvels hier aangehaald over de Mio komen niet voor. Fijn is vooral dat het gewoon met knoppen is te bedienen i.p.v. zo'n aanraakscherm en de alle nauwelijks iets toevoegdende snufjes van de nieuwere toestellen mis ik niet. Het uploaden naar Strava bijvoorbeeld via de PC is slechts een klein beetje extra "werk".
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Antwoord van Tsjibiti gaat over Garmin, niet over de Mio.
Mijn antwoord gaat ook niet echt over ervaring met de Mio.
Maar bij een toestel met slechte ontvangst zoals hierboven beschreven, is de accuduur niet je grootste zorg. Wat heb je aan een goede accu, als het ding niet weet waar je bent?
En das weer ongeveer hetzelfde wat Tsjibiti zegt ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Accuduur is toch incl. navigatie aan min. 5 uur. Batterij icoon geeft anders aan, maar kunt er echt min. al 5 uur mee halen.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Even een update:

We hebben ondertussen de Mio 605, twee keer terug gestuurd naar de Mio fabriek. We werden snel en netjes geholpen door de klantenservice. We hebben twee keer een nieuwe Mio ontvangen dus dat was niet verkeerd. Nadat ik de sensoren die gekoppeld waren verwijderd had werd het allemaal een stuk beter. Hoe raar dat ook klinkt.

Nog steeds is het allemaal niet optimaal en valt het signaal vaak weg. Ik heb daarom nogmaals met Mio gebeld en gezegd dat wij de Mio 605 definitief terug willen sturen en het aankoop bedrag terug willen ontvangen.

Zij gaven aan dat Mio ondertussen op de hoogte is van het GPS probleem bij de 605 en dat zij bezig zijn met het ontwikkelen van een update zodat dit verholpen gaat worden. Ik heb de medewerker gevraagd wanneer deze update beschikbaar zou zijn maar dat was nog niet bekend. Aangezien we al sinds november bezig zijn vonden wij het wel genoeg.

We hebben dus besloten om hem terug te sturen en iets anders te kopen. Normaal zouden wij het geld niet terug krijgen omdat we het niet direct bij Mio gekocht hadden maar besteld via Futurumshop. Echter hebben zij een uitzondering gemaakt en krijgen wij het geld van Futurumshop terug. Futurumshop heeft op voorhand van Mio de toezegging gekregen dat zij het geld ook terug krijgen van Mio. Dus dat vind ik wel netjes.

Nu zijn we bezig met het oriënteren naar een andere fietscomputer. De kans dat het een Garmin wordt is zeer groot. Ik heb zelf al jaren de 810 edge en dat ding werkt voor mij perfect.
#Skraleanjers
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Niks netjes.
Je hebt m bij futurumshop gekocht
Het ding werkt niet goed.
Ze kunnen het blijkbaar niet oplossen, je hebt ze voldoende gelegenheid gegeven.
Dus heb je gewoon het recht de koop te ontbinden en dus je geld terug te krijgen.
Dat weten zij ook en om een hoop officiele rompslomp te voorkomen gaan ze makkelijk overstag.
Dat is eerder practisch dan netjes ;)
Belachelijk dat ze zich achter de fabrikant verschuinlen, of doen alsof.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nu ff terug naar de gps.
Je hebt een 810 die wel bevalt.
Wellicht is de 820 iets voor jou?
Of als t geen Garmin mag/moet zijn een Polar V650?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie