goeie tip ,zijn site is al een goede info dus ga me daar nog meer inlezen en youtubeStuur MrGPS eens een berichtje, wellicht kan hij je verder helpen.
welke gps beste om meerdaagse tracks na te fietsen
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8734
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
Ja, alle tracks (15 tracks) vooraf tegelijker tijd erin geladen ( + nog een paar alternatieve tracks) en de 15 dagen erna gevolgd.bodhi 2 schreef:dat klinkt goed en de edge is ook een fiets gpsOp mijn Garmin edge 800 staat een meerdaagse van 1140 km in 15 dagen plus nog een hoop andere routes. Geen enkel probleem
maar heb je de tocht van 1140 km ook zonder problemen met de gps na gereden ?
want het op de teasi zetten is het probleem niet maar het daad werkelijk navigeren loopt soms spaak(blijven in het fiets jargon )
Maar ik laat hem nooit navigeren, ik volg altijd het kruimelspoor. Maar dat zal denk ik niet uitmaken.
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8734
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
bodhi 2 schreef:oke nu moet je effe helpenMaar ik laat hem nooit navigeren, ik volg altijd het kruimelspoor. Maar dat zal denk ik niet uitmaken.
want dit zegt mij niks
en denk dat die functie ook niet op mijn huidige gps zit
Bij een track (kruimelspoor) volgen volg je de lijn die je op de kaart ziet liggen.
Bij navigatie geeft de GPS met tekst aan dat je af moet slaan. Dus links af, rechts af e.d.
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10838
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Ik gebruik voor lange ritten een echt outdoor-toestel. In mijn geval een GPSmap van Garmin, maar er zijn er meer.bodhi 2 schreef:mijn vraag is dus wat is jullie ervaring en wat raden jullie aan
Stroomvoorziening met twee AA batterijen. Batterijen heb je in soorten en maten. Veel batterijen zijn gevoelig voor kou. Dat geldt ook voor accu's. Energizer Ultimate doen het tot -30 en worden gebruikt door gasten die in de winter voor de lol binnen de poolcirkel gaan fietsen.
De routeringsfunctie gebruiken vraagt heel veel capaciteit van je accu of batterij. Gewoon het lijntje op je scherm volgen, gaat veel langer goed. In mijn ervaring scheelt het een factor 10.
Als je je "van het pad af" letterlijk bedoelt (leg uit svp), dan bedoel je dat je toestel niet nauwkeurig genoeg is. Dat heeft weer niets met de stroomvoorziening te maken. In dat geval moet je serieus over een outdoor toestel nadenken met een externe antenne.
TSTM kan meestal wel goeie adviezen geven.
Vraag ook eens na bij lui die de Highland Trail 550 gereden hebben wat voor navi zij gebruiken. (http://www.highlandtrail.net), Die moeten 550 mijl unsupported op een MTB rijden en zichzelf zien te redden. Er is geen volgwagen. Dus als je navi het dan niet goed doet, dan heb je vet pech.
ik bedoelde dat de gps op tilt staat en dat ik dan een harde reset moest doen omdat hij vast liepAls je je "van het pad af" letterlijk bedoelt (leg uit svp),
en hij heeft ook wel eens dat hij er een aantal meters naast zit met navigeren maar dat vind ik geen probleem
kan je met een outdoor gps ook ergens heen laten navigeren als een soort tom tom ,zo van een adres er in en hij lijd je er naar toe ?
wat dat doet de teasi weer wel heel erg makkelijk
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 243
- Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
- Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
- Contacteer:
Vastlopers hebben volgens mij vaker te maken met wat je erin hebt gestopt dan met het apparaat zelf. Denk aan een corrupte .gpx of conflicterende kaarten.
Een outdoor GPS kan adresnavigatie (turn-by-turn) over wegen en paden bieden, maar het navigatiegedrag is wel afhankelijk van de kaart die je erin stopt en je navigatie-instellingen. Niet iedere kaart kent adressen (Open Fietsmap en Open MTBmap wel geloof ik) en je navigeert niet altijd de kortste of snelste weg. Bij de sommige kaarten tellen fietspaden bijvoorbeeld heel zwaar mee in de routebepaling, wat je een wat toeristischere (en langere) route oplevert.
Een outdoor GPS kan adresnavigatie (turn-by-turn) over wegen en paden bieden, maar het navigatiegedrag is wel afhankelijk van de kaart die je erin stopt en je navigatie-instellingen. Niet iedere kaart kent adressen (Open Fietsmap en Open MTBmap wel geloof ik) en je navigeert niet altijd de kortste of snelste weg. Bij de sommige kaarten tellen fietspaden bijvoorbeeld heel zwaar mee in de routebepaling, wat je een wat toeristischere (en langere) route oplevert.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.
Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
ik had de gpx file van http://www.bikepacking.com/bikepacking-routes/" onclick="window.open(this.href);return false;
en hoop dat geen vervuilde bestanden zijn
ik zit nu te denken aan een etrex 25 t
dek dat een beetje de lading voor wat ik er mee wil ?
dus meerdaagse tracks op zetten en na fietsen en er mee navigeren zoals een tom tom achtig bediening
en de ritten op nemen zoals je een fietscomputer gebruikt
meer wensen heb ik niet
ik hoeft niks te delen op strava of wifi
en hoop dat geen vervuilde bestanden zijn
ik zit nu te denken aan een etrex 25 t
dek dat een beetje de lading voor wat ik er mee wil ?
dus meerdaagse tracks op zetten en na fietsen en er mee navigeren zoals een tom tom achtig bediening
en de ritten op nemen zoals je een fietscomputer gebruikt
meer wensen heb ik niet
ik hoeft niks te delen op strava of wifi
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10838
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Vastlopers schijnen te maken hebben met de samenwerking tussen de je apparaat en de kaart, meestal hoor ik dat over OSM.
Turn by turn bestaat, maar in het bos zijn de kruisingen minder overzichtelijk dan op de weg.
Turn by turn bestaat, maar in het bos zijn de kruisingen minder overzichtelijk dan op de weg.
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Als je dát idee nou eens loslaat, gaat er een wereld van mogelijkheden voor je open. Als je jouw positie op een lijntje kunt houden, heb je dat hele TomTomgedoe niet nodig.bodhi 2 schreef:... en er mee navigeren zoals een tom tom achtig bediening
...
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10838
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Wat de Visstick zegt:. In het bos gewoon een lijntje volgen!Kapitein Iglo schreef: Als je dát idee nou eens loslaat, gaat er een wereld van mogelijkheden voor je open. Als je jouw positie op een lijntje kunt houden, heb je dat hele TomTomgedoe niet nodig.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 243
- Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
- Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
- Contacteer:
Dat is in zekere mate mogelijk, afhankelijk van de kaarten die je erin stopt. Turn-by-turn (wat je Tom Tom doet) kan best, maar gaat niet lukken zonder enig inzicht in je apparaat en navigatie in het algemeen. Verwacht er niet teveel van. Huur er desnoods eentje om het eens te proberen. Een TomTom kun je zonder enige kennis van zaken bedienen. Een outdoor GPS niet.bodhi 2 schreef:...en er mee navigeren zoals een tom tom achtig bediening...
'In den vreemde' vind ik het leuk om lange tochten te rijden met de mountainbike en me zoveel mogelijk offroad van (bijvoorbeeld) geocache naar geocache te crossen. Dan is het fijn dat het apparaat zegt welk pad ik in kan slaan met een waarschuwend piepje en een pijl op de kaart, en dat ik niet een afdaling afknal en er beneden achterkom dat ik halverwege rechtsaf had gemoeten.
MTB-routes narijden doe ik dan wel weer gewoon met een track (het lijntje volgen op de kaart als er geen wegwijzers zijn), al heb ik dan weinig gelegenheid om me op dat schermpje te concentreren.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.
Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29837
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik lees hierboven dat je aan Etrex 25 denkt.
Etrex 25 en 35 vreten batterijen.
De 20(x) en 30(x) zijn veel zuiniger.
Mijn 30 (zonder x) doet het 28 uur op een setje Eneloops.
Dat is bij normale temperaturen, het volgen van een track(kruimelspoor) en zonder verlichting.
Practisch gezien komt dat neer op 3 dagtochten.
En omdat penlites verwisselbaar zijn zit je onderweg nooit met een probleem, gewoon een setjes reserve mee op langere evenementen. Verder "overal" onderweg te koop.
Verder heeft ieder toestel een max voor wat betreft het aantal punten, zowel voor tracks als voor routes.
En een max aan het totaal aantal routes en tracks.
Dat is per merk en toestel en software versie verschillend.
Vreest de TS problemen bij de batterijduur, of de lengte vd tracks, routes of bestanden ?
Etrex 25 en 35 vreten batterijen.
De 20(x) en 30(x) zijn veel zuiniger.
Mijn 30 (zonder x) doet het 28 uur op een setje Eneloops.
Dat is bij normale temperaturen, het volgen van een track(kruimelspoor) en zonder verlichting.
Practisch gezien komt dat neer op 3 dagtochten.
En omdat penlites verwisselbaar zijn zit je onderweg nooit met een probleem, gewoon een setjes reserve mee op langere evenementen. Verder "overal" onderweg te koop.
Verder heeft ieder toestel een max voor wat betreft het aantal punten, zowel voor tracks als voor routes.
En een max aan het totaal aantal routes en tracks.
Dat is per merk en toestel en software versie verschillend.
Vreest de TS problemen bij de batterijduur, of de lengte vd tracks, routes of bestanden ?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Vergeet daarbij niet dat díe functionaliteit dan weer grotendeels afhankelijk is van de ingeladen kaart. Je toestel kan het misschien wel, maar als je kaart en toestel niet dezelfde taal spreken, ga jij letterlijk cross country in een rechte lijn op je geocache afWelkomBuiten schreef:...Dan is het fijn dat het apparaat zegt welk pad ik in kan slaan met een waarschuwend piepje en een pijl op de kaart, en dat ik niet een afdaling afknal en er beneden achterkom dat ik halverwege rechtsaf had gemoeten.
....
Doet me denken aan een vakantie die ik jaren terug had in Canada enwaarbij ik met zo'n ouwe gele Etrex zonder kleurenscherm of kaart ging geocachen. Dat ging gewoon, een rechte lijn volgen op je scherm en zelf bepalen welk pad het best in de richting kwam. Alleen zie je dan niet dat er opeens een meer van 200 meter breed en een kilometer lang tussen jou en je doel ligt. Geweldig was dat!
Alle caches gevonden trouwens. Ben benieuwd of-ie er nog ligt - als iemand eens wil kijken? De naam van de cache is "At the end of a roll", weet ik nog...
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10838
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Vergeet turn by turn in het bos. Zeker buiten Nederland. stel: Je komt op een kruising en je TomTom zegt 'rechtdoor'. Het ene pad gaat op '11 uur' rechtdoor (en omhoog). Het andere pad gaat ook rechtdoor, maar dan op '1 uur' (en omlaag). Wat doet U?