welke gps beste om meerdaagse tracks na te fietsen

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die lithium AA’s (niet specifiek dit merk) worden ook door Garmin geadviseerd voor temperaturen onder nul.
Maar als ik heel eerlijk ben maak ik in de kou niet zulke lange tochten. ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bodhi 2
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 18:30

en als ik voor oplaadbare ga dan is het slim om voor een hoog mAh te gaan
en ik begrijp dat er maar 1.2 volt uit de oplaadbare batterij komt in plaats van 1.5 volt
is dat een probleem voor de gps
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, 1,2V is geen probleem. Een alkaline batterij is ook maar heel even 1,5V en zakt daarna verder in.
De meeste apparaten hebben genoeg aan de 1,2V van een nimh.
Garmin heeft zelfs een setting, waarmee je de batterij indicator kunt afstemmen op de soort batterij die je gebruikt, zodat je een zinvolle indicatie krijgt.

Maar een (extreem) hoge mAh waarde is vaak jezelf voor de gek laten houden.
Vaak wordt er overdreven (gelogen), of de hoge waarde wordt alleen gehaald onder heel specifieke omstandigheden.
Ook lopen gewone nimh’s heel snel leeg na het laden.
Eneloop of andere ‘ready to use’ types scoren meestal iets lager in mAh's, maar houden hun lading wel veel langer vast.
Dus tegen de tijd dat je de gps gebruikt, hebben Eneloop & Co meestal nog de meeste mAh's in huis.

Punt is wel dat je de nimh's (Eneloop en standaard) heel goed moet behandelen, anders loopt de capaciteit snel achteruit en heb je na 50x laden bijna niets meer over.
Je hebt dus een digitale lader nodig die ook een ontlaad en recycle programma heeft, om je nimh's in goede conditie te houden.
Mijn lader kostte ruim €40 en voor die prijs heb je al 160 stuks alkaline AA's bij de Lidl of Ikea.
De Eneloops kosten ook nog eens €5 tot €10 per stuk, dus voordat je begint sta je al 200 tot 240 alkaline AA's achter.
Oftewel, pas na 100 tot 120x laden speel je quitte (de meest gebruikte toestellen werken op 2 AA's).
En bedenk dat je die 100x met een goedkopere lader niet zult halen, dus op de lader (het duurste onderdeel van je oplaadbare project) besparen heeft weinig zin.

Alkaline batterijen zijn zo gek nog niet ;)

De lithium AA's die Bert noemde zijn ongeveer 2x zo krachtig als alkaline AA's en vooral in de kou steken ze met kop en schouders boven de rest uit.
Wellicht een tip voor lange tochten in de winterse koude.
Maar je kan natuurlijk ook onderweg even de AA's wisselen en meteen een reepje eten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bodhi 2
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 18:30

bedankt voor de duidelijke uitleg ThaSingleTrackMastah
ga nog effe kijken dan wat ik ga doen
vind alleen AA batterij gebruiken wel erg weggooi maatschappij
en wat zou een mooie tussen oplossing kunnen zijn ??
met desnoods wat minder laad waardes
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Naafdynamo in voorwiel.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Conrad endurance AA's zijn een soort 'eigen merk'-eneloops. Hier in huize Welkom Buiten worden deze in groten getale gebruikt (dubbele setjes voor de hele gps-verhuurvloot, dus meer dan 60 stuks in gebruik) in combinatie met betaalbare slimme laders (Voltcraft IPC 1L).

Als de batterijen opgeladen (eerst ontladen!) zijn, kan de lader aangeven hoeveel mAh ze geven. Soms is dat opeens beduidend minder dan de bedoeling is. Als een batterij onder de 2000 blijft (meestal 2500 tot 3100) laat ik hem een refresh-programma draaien, de lader ontlaadt/laadt dan herhaaldelijk, waarmee de batterij weer terug naar zijn originele kracht komt. De hoge mAh-waardes die verkocht worden, blijken altijd gewoon waar te zijn. Nog nooit een batterij gekocht (van dit merk) die niet gaf wat erop stond.
Natuurlijk overlijdt er af en toe eens eentje, maar ook eneloops hebben niet het eeuwig leven. Gaat je batterij stuk binnen de garantietermijn of geeft hij niet de geadverteerde mAh's? Dan stuur je hem toch gewoon terug. Conrad is erg soepel in terugbetalen.

Wel even instellen op je GPS dat je oplaadbare NIMH-batterijen gebruikt. Anders geeft hij op het verkeerde moment aan dat de batterijen bijna leeg zijn.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

bodhi 2 schreef:bedankt voor de duidelijke uitleg ThaSingleTrackMastah
ga nog effe kijken dan wat ik ga doen
vind alleen AA batterij gebruiken wel erg weggooi maatschappij
en wat zou een mooie tussen oplossing kunnen zijn ??
met desnoods wat minder laad waardes
Oplaadbare batterijen of een naafdynamo
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie