Nieuwe GPS bike computers op Android

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Er zijn een aantal ontwikkelingen gaande op het gebied van GPS bike computers, die op Android draaien. Jullie zijn misschien inmiddels bekend met de Hammerhead Karoo:

official website: https://www.hammerhead.io/pages/karoo" onclick="window.open(this.href);return false;
unofficial user forum: https://karoousers.org" onclick="window.open(this.href);return false;
DC Rainmaker's review: https://www.dcrainmaker.com/2018/02/ham ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En voor degenen, die de Karoo als een nightmare ervaren is er (misschien) hoop: "Jespr"

https://www.jespr.ch/j-two/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Die Karoo is een leuk ding met veel potentie.

Een Android smartphone als navigatie zonder de minpunten die normale Android smartphones hebben op een enkele na.
- Ruime accuduur
- Non reflectie scherm met voldoende helderheid en een goede lengte/breedte verhouding (4:3) en goed bedienbaar met handschoenen en een beetje condens
- Hardware buttons
- Weersbestendig

De featureset is nog beperkt maar er wordt hard aan gewerkt.

Als tweaker heb ik al wel meer van het apparaat benut dan ze bij Hammerhead "toe staan". Dit is gebruik maken van de Google play store en third party apps. Overigens hebben ze het apparaat bewust niet gelockt en zo hoopt met op wat development vanuit de community.

De gebruikte kaart van de navigatie app van de Karoo vind ik niet prettig (niet genoeg contrast) en daarom gebruik ik een andere uit de play store. Een sms app en whatsapp werken prima icm een simkaart. Het is natuurlijk gewoon een Android device dus vele apps zijn gewoon te installeren en gebruiken. Tijdens mijn woon werk ritten luister ik nu muziek via de Karoo met Spotify. Het mooie van de Karoo is dat deze goed bedienbaar is met handschoenen of vochtige vingers.

Op de fiets met muziek gaat trouwens prima met een Aftershokz "koptelefoon", deze sluit je niet af van de omgeving en je kan overige verkeersdeelnemers prima horen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even de review van DC doorgelezen.
Dus deze Hammerhead werkt niet samen met een Android, maar het is een Android toestel ?
Opperhoofd heeft er appjes op gezet die de functionaliteit upgraden ?
Je hebt een simkaart nodig voor dit toestel ?
Ziet er ongeveer uit als een Edge 520/820, wat in mijn ogen een goed punt is.

Hoe is de nauwkeurigheid in het bos, kan je daar al iets over zeggen ?
DC heeft vooral/uitsluitend op straat gereden en is nogal vaag hierover.
Ontvangst op straat is goed, zonder verdere nuance of vergelijk.
Voor de mtb is het natuurlijk belangrijk dat je onder een dicht bladerdek de ontvangst (= de weg) niet kwijtraakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Als je het apparaat er uit vind zien als een 520/820, dan is het vooral de grote broer. De Karoo is fysiek veel groter, eigenlijk best wel een lomp apparaat. Daarentegen, als het voor je stuur gemonteerd zit en het gebruikt merk je er niets van en is het prettig met zo'n goed scherm te kunnen navigeren. Dat kleine scherm van de 820 vond ik voor navigatie helemaal niks (als fietscomputer best aardig)

Een simkaart is niet nodig. Dan moet je wel vantevoren offline gebieden downloaden. Na de rit thuis via wifi de track uploaden of de verbinding van je telefoon gebruiken kan prima.

De gps:
It’s not magic. They have the same problems as any other GPS, and if they’re using Mediatek, the exact same problems as Garmin. If there using some other GPS chip manufacturer (like the SIRF in my old Garmin 60CSx), then there might be some actual reason for a claim of better accuracy, but in the end, they’re going to be about as accurate as anyone else, subject to weather conditions, terrain, overhead leaf cover, etc., etc.
Ze hebben er een zo groot mogelijke antenne ingebouwd, dus het zal zeer waarschijnlijk beter zijn dan vele Android smartphones. In elk geval heb ik nog geen problemen van onnauwkeurigheid ondervonden. Als je de track achteraf ziet denk ik wel eens, dat kan veel strakker over het pad. Echter zou je dan een ander opnameinterval moeten instellen. Nu ik het zo zeg, ik ga het eens proberen met gpslogit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Interessant ding.
DC is wat vaag over de ontvangstkwaliteit, ineens vindt hij alle toestellen wel OK, alleen horloges zijn soms problematisch.
Zeker streng toegesproken door zn sponsors/leveranciers ;)

Korter interval betekent meer punten, maar niet dat de punten an sich nauwkeuriger zijn.
Grote behuizing is goed, dan is er misschien plek over voor een goede antenne.
Wat mij opviel is dat toestellen met een touchscreen altijd wat onnauwkeuriger zijn, alsof het touchscreen de ontvangst een beetje stoort.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Wanneer je de reviews over de Karoo leest krijg je wel de indruk dat je het met name moet hebben van 'de potentie van het apparaat', maar zeker niet van wat die nu kan, of beter gezegd, niet kan. DC Rainmaker schat dat het zeker nog 1 jaar zal duren voordat het apparaat echt kan concurreren met Garmin, Wahoo enz. De vraag is wel of Hammerhead dat financieel volhoudt. De prijs is inmiddels verhoogd naar 399.- US Dollar. Omdat ze nog geen kantoor in Europa hebben moet je nog ca 75.- Euro voor de invoer betalen. En als er iets mankeert met het apparaat moet die weer terug naar de VS en dat kost ook weer extra.

De Karoo is wel gigantisch groot. In het startvak van de Hel van Groesbeek stond ik naast iemand, die hem had gemonteerd. De Karoo is ongeveer even lang als een Garmin 1030 maar een stuk breeder en dikker.

Ik ben benieuwd of het bedrijf achter "Jespr" dat allemaal beter doet.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Jespr pre-sale is begonnen: https://www.jespr.ch/buy/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben benieuwd hoe de eerste reviews er uitvallen.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Android 5.1 nog maar op die Jespr. Wel een beetje een gemiste kans om hem met een bijna vier jaar oud besturingssysteem uit te brengen, kans dat je straks sommige nieuwe apps niet kunt draaien is toch aanwezig, terwijl dat juist de grote pre aan een Android fietscomputer zou moeten zijn. Het is maar afwachten of ze dat nog gaan updaten. Of dat je eventueel zelf makkelijk een versie kunt builden.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

is hij eigenaar?
https://www.youtube.com/watch?v=7mZNNeJznZY" onclick="window.open(this.href);return false;
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Jespr is groot ! 2 cm langer, 1 cm breeder en dikker dan de Garmin 1030. Kan me niet voorstellen dat een perfomance georienteerde wielrenner of mountainbiker (dat lijkt de doelgroep te zijn) met zo'n monster aan het stuur wil rondrijden. Snap niet dat ze niet voor een 3" scherm zijn gegaan. Dat is ruim voldoende. Bovendien, niet veel informatie te vinden op hun website, extra stuurhouder, geen reviews en niet goedkoop.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie