wahoo elemnt bolt

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Nigel1711
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 4 december 2017, 21:48
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 8.0 2020

Ander vraagje.
Ik heb een pagina waarin ik alles zie van mijn hartslag.
In het scherm heb ik ook Watt. DEze staat alleen continue op n/a.
Terwijl ik alle sensoren gebruik:Cadans, hartslag, snelheid.
Hoe moet ik de wattage gebruiken?

Wie gebruikt hier het wattage?
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Met even vermogensmeter.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Als je geen vermogensmeter gebruikt wordt het wattage wel berekend door de Bolt, op grond van hartslag, snelheid e.d., maar dat is niet erg nauwkeurig.
buddow
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 20:57

Sinds vorige week heb ik de Bolt. Kom van een Teasi (One2). Bevalt prima, scherm is kleiner en veel eenvoudiger, maar beter afleesbaar. Ik heb tegelijkertijd met Teasi en Bolt gereden en wat me daarbij opviel is dat de Bolt nogal schommelt in de snelheidsweergave. Bij een gelijke cadans/tempo maakt ie sprongen van zo'n 3 á 4 km/u. Teasi doet dat niet. Misschien middelt de Teasi een beetje? Hebben meer mensen dit 'probleem'? evt koop ik een eenvoudige snelheidssensor om dit op te lossen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je nog geen sensor gebruikt, dan komt dit door slechte gps ontvangst.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
buddow
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 20:57

Ja, dat snap ik, maar toch zag ik dit niet op de Teasi (en bij fietsen in hetzelfde bos). Ik heb de indruk dat Bolt de snelheid veel frequenter ververst en dat de Teasi dus een soort gemiddelde weergeeft van enkele seconden. Lijkt me sterk dat er een groot verschil in kwaliteit van GPS ontvangst zit. Ik ga wel kijken naar een snelheidssensor.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Niet ieder toestel is hetzelfde.
De ene heeft een ruk ontvangst en doet het alleen onder een blauwe hemel, de andere doet het nog in de parkeergarage.

Blijkbaar heeft jouw Teasi een betere ontvangst dan de Element.
Daardoor een betere plaatsbepaling en daardoor minder variatie in snelheid.
(overigens kunnen fabrikanten dat ook maskeren door slimme software)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb een GoPro Hero5 camera en ook daarbij schiet de snelheid heen en weer. Zal inderdaad wel te maken hebben met hoe men softwarematig met de ruwe data omgaat.
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

Afgelopen weekend ook een bolt gekocht en zojuist een eerste rit gemaakt. Heb ter vergelijking ook strava via mijn iphone aangezet. Resultaat bolt: 42,17 km, gemiddelde snelheid 22,8 en hoogte 38 meter. Resultaat strava via iphone: 43,58 km, gemiddelde snelheid 23,2 en hoogte 152 m.

De afstand en snelheid liggen nog enigszins bij elkaar, maar ik verbaas me over de hoogtemeters. Ik gebruik overigens geen sensoren. Kan dat nog een oplossing zijn? Ik ben niet geïnteresseerd in hartslag en cadans.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ook bij mij geeft de Bolt (op basis van luchtdrukmeting) beduidend minder hoogtemeters dan bijvoorbeeld mijn TomTom sporthorloge (op basis van GPS). En als ik mijn rit upload naar RidewithGPS, worden er door die site ook flink wat meer van gemaakt. Persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit. Ik denk dat de meeste apparaten veel teveel aangeven. Na mijn rit van gisteren van 57 km bijvoorbeeld, waarin de hele HV route zat, gaf de Bolt bijvoorbeeld 161 hoogtemeters, RidewithGPS 298 meter, terwijl de website van de HV route alleen al voor die route 589 hoogtemeters opgeeft. Ik weet niet hoe dat laatste gemeten is, maar het lijkt mij wat veel. Lastig om te weten 'wie gelijk heeft', want wie gaat het nou echt opmeten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dit ligt aan de gebruikte techniek.

Hoogtemeting zonder barometer, dus alleen gps, levert altijd teveel hoogtemeters op.
De meetfout in de gps hoogtemeting geeft telkens een hoogteverschil, zelfs als je helemaal op het vlakke rijdt.

Hoogtemeting met alleen de barometer pikt juist de kleine (Nederlandse) hoogteverschillen niet op.
Geeft in ons relatief vlakke land dus altijd te weinig hoogtemeters (tenzij het onderweg ineens slecht weer wordt).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Zonder te willen zeggen dat je ongelijk hebt, sta ik er toch van te kijken welke hoogteverschillen door de Bolt barometer worden opgepikt. Ik rijd bijvoorbeeld regelmatig door een tunneltje onder een weg door en daar wordt toch elke keer ~3 meter meter voor aangegeven. En als ik over de natuurbrug rijd bij Laren geeft hij ook mooi de twee 'topjes' weer, een voor een provinciale weg en een voor de A1 vlak daarna (of daarvoor).
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

Maar als ik het goed begrijp komen de hm van de bolt dichter bij de waarheid dan die van de iphone? Ik ben echt een leek wat betreft GPS e.d.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Die indruk heb ik wel, maar zekerheid is denk ik lastig te krijgen. Als ik mijn TomTom horloge om heb en kijk dan later of ik veranderingen van hoogte kan terug vinden in het hoogteprofiel dat door internetapplicaties wordt gegeven, zie ik beduidend meer en grotere missers dan wanneer ik die hoogteveranderingen met de Bolt probeer terug te vinden. Ik vind die eigenlijk allemaal, maar het kan best dat kleine nuances door de Bolt niet geregistreerd worden.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik ben op iets gestuit met Turn by turn navigatie, wat ik nog niet eerder had opgemerkt. Waarschijnlijk omdat ik bij eerdere routes toch wel wist hoe ik moest rijden en ik de tekst slecht/niet kon lezen (heb nu plaklenzen op mijn bril, dus dat gaat nu prima). Het punt is, dat de Bolt wat achterloopt bij de werkelijkheid. Als ik daadwerkelijk bij een bocht ben aangekomen, zegt de Bolt dat ik nog ongeveer 30 km moet rijden voor ik er ben. Dat is niet alleen in het bos, maar ook gewoon op de weg zonder bomen of gebouwen. Zijn er meer gebruikers die dit hebben opgemerkt, of is het een probleem met mijn Bolt?
Plaats reactie