Garmin edge 820 of toch een 520

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
PimXC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 11:45
Mijn mountainbike: Merida Big Nine NX

Al een hele tijd aan het zoeken naar de juiste gps voor op de mtb. Vooral voor routes in het buitenland lijkt het me ideaal.
Vanwege de vele navigatie mogelijkheden mijn keuze eerst laten vallen op een Garmin Oregon 600. Toch vind ik die op mijn stuur wat erg groot.
Toen de Polar v650 overwogen. Zelfs via Amazon besteld. Enthousiast de app geïnstalleerd, die niet wilde starten, ik kon ook geen profiel aanmaken. Toen maar op mijn laptop aangemeld. Er bleek een gebruikersgroep te bestaan van dissapointed v650 gebruikers. 300 leden! De Polar geannuleerd.
Dan toch maar voor Garmin. Maar welke?
De edge 820 of de 520?
De 520 bevalt me goed vanwege de prijs, knop bediening, en mogelijkheid tot navigatie. Minder bevalt me het kleine opslag geheugen zodat er maar een klein stukje landkaart op past.
De 820 heeft wel veel opslag aan boord. Touchscreen(hoeft voor mij niet echt op en fiets gps), maar bovenal een redelijk uitgebreide kaart van heel Europa.
Verder is de 820 70 euro duurder dan de 520. Ant sensoren wil ik later toevoegen. Voor nu is navigeren maar ook registreren van mijn gereden route het belangrijkste.
Verder spreekt het formaat en het gewicht van beide toestellen me aan. Wie heeft het doorslaggevende argument bij de keuze tussen deze twee?
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

touch bediening lijkt mij een groot nadeel. Als je voornamelijk onverhard fietst heb je aan de routingsmogelijkheden van een 820 ook niet veel. Enige nadeel van een 520 is dan nog de beperkte ruimte voor kaarten. Op te lossen door alleen het stuk kaart dat je direct nodig heb te downloaden via garmin.openstreetmaps.nl. Wel tijdig doen, want de laatste tijd duurt het enige dagen voordat de door jou samengestelde kaart beschikbaar is.

(Zelf gebruik ik naar volle tevredenheid een 520 op racer en MTB)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Ik heb me zopas de 820 gekocht. Belangrijkste reden? Wifi ... dat klinkt misschien stom maar ik wou niet wéér na iedere rit dat ding aan de pc moeten hangen, bestandje selecteren, uploaden. Nu gaat alles automatisch naar Strava en moet ik er geen tijd meer insteken.

Touchscreen was voor mij ook geen must maar ik heb er geen klagen over. Onderweg kom ik wel amper aan mijn GPS, ik heb 7 gegevensvelden staan en dat is ruim voldoende. Op de koersfiets gebruik ik de lap-functie wel regelmatig maar dat is nog steeds een knopje.

Mijn vorige gps heeft 9 jaar dienst gedaan, als je de afschrijving per jaar bekijkt was me dat het wel waard. Ik rijd ook veel met de koersfiets dus de betere routering was ook wel een plus. De 520 heeft ook geen "Surpise me"-functie dacht ik? Een kameraad heeft dit op zijn 1000 en dit schijnt erg goed te werken, maar dat is weer een optie meer voor op de weg dan in het bos.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

De 520 synced ook automagisch met strava. Weliswaar via Bluetooth naar je telefoon en vanaf daar via WiFi of 4G naar strava. Geen verrassingsfunctie inderdaad, omvat de 520 helemaal geen routing ingebouwd heeft.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

38x10 schreef:[…] downloaden via garmin.openstreetmaps.nl. Wel tijdig doen, want de laatste tijd duurt het enige dagen voordat de door jou samengestelde kaart beschikbaar is.
http://extract.bbbike.org/
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Dat ziet er veelbelovend uit. Thanks, ga ik mee experimenteren!
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

De 520 kan je niet mee navigeren.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Hangt er een beetje vanaf wat je onder "navigeren" verstaat. Een eindpunt opgeven en je apparaat de beste weg daarheen laten zoeken kan niet op een 520 (maar hoe vaak ga je dit nodig hebben op een MTB?). Je kan echter prima van te voren een mooie route uittekenen en deze volgen. Als je wil inclusief aanwijzingen.
Hou er rekening mee dat het uitzetten van een route, via welke methode dan ook (op 520 of 820 of ander garmin device) enige leercurve vergt. Garmin is er IMHO nog steeds niet in geslaagd om dit heel intuitief te maken.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

worstkaas schreef:De 520 kan je niet mee navigeren.
Je bedoeld de 520 navigeert niet voor jou ;)
Je kan een 520 prima gebruiken om zelf te navigeren.

Knopjes vs touchscreen is ook zoiets, ik ben zelf meer liefhebber van de knopjes.
Hier wordt ook de 520 vs 820 vraag gesteld, en beantwoord.

En wat betreft die PolarV650 en de teleurgestelde gebruikers, ik denk dat er nog veel meer teleurgestelde Garmin gebruikers zijn !
Probleem is denk ik de te hoge verwachting.
Een belevenis a la Tomtom in je auto ga je niet krijgen.

Hierwat info over het plaatsen van kaarten een 520 (en andere Garmins)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

ThaSingleTrackMastah schreef:
worstkaas schreef:De 520 kan je niet mee navigeren.
Een belevenis a la Tomtom in je auto ga je niet krijgen.

Hierwat info over het plaatsen van kaarten een 520 (en andere Garmins)
Ik weet dit is een MTB forum echter ik laat mijn 820 regelmatig ritjes voor op de weg bedenken. Gewenste afstand ingeven, eventueel gewenste richting (noord, oost etc.). De route die de 820 berekend kun je vervolgens rijden met de belevenis precies zo als met de Tomtom... Is tenminste mijn ervaring. In het bos ben ik niet meer nodig dan een lijntje op de kaart dat ik na kan fietsen.

Een 820 met knoppen zoals de 520 zou voor mij het beste werken.
PimXC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 11:45
Mijn mountainbike: Merida Big Nine NX

Bedankt voor alle antwoorden!
Ik verwacht inderdaad geen tomtom voor op de mtb. Maar een 520 met extra geheugen zou al prima zijn. En inderdaad een 820 met knoppen ook.
Als je de YouTube filmpjes van Clint Gibbs ziet is turn to turn navigatie van een gpx route op een 520 heel goed te doen.
Toch lijkt het me lastig elke keer nieuwe kaarten te moeten laden als we tijdens een vakantie wat rondtrekken, dus lijkt de 820 toch de handigste keuze.
Weet iemand of je via je Android als je Garmin connect gebruikt route bestanden kunt uploaden naar de 820? Dan kan ik m'n laptop thuis laten. Of is het beter die toch maar mee te nemen?
Weet verder een 820 bezitter of de kaart die garmin bij de 820 standaard levert ook singletracks toont. Of kun je er beter OSM kaarten op zetten al je dat wil?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is een osm kaart zonder hoogtelijnen. De detailsring verschilt per regio, ligt er aan hoe fanatiek de lokale osm'ers zijn.
Af en toe een kaart naar de 520 kopieren is niet zo'n probleem, lijkt mij.
Liever dat, dan onderweg telkens mn handschoen uitdoen op de 820 te bedienen.
Maar das natuurlijk heel persooijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kaatje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 25 mei 2008, 05:12
Mijn mountainbike: specialized
Contacteer:

ja ik ben zelf erg te spreken over de garmin edge 1000, die navigeert super en geeft dit echt heel erg duidelijk en correct aan. Ook zelfs als je bent verdwaald dan zeg je terug naar beginpunt en dan ga je over de mooiste paden terug naar de start. Maar weet natuurlijk niet wat je budget is, maar dat is zeker een aanrader
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

PimXC schreef:Weet iemand of je via je Android als je Garmin connect gebruikt route bestanden kunt uploaden naar de 820? Dan kan ik m'n laptop thuis laten. Of is het beter die toch maar mee te nemen?
Dat moet je je telefoon via een USB OTG kabel en een micro USB kabel verbinden. Daarna kan je met een filemanager bestanden kopiëren.
Maar de 820 heeft zo veel intern geheugen, dat kan je vooraf toch prima doen? En dan die kaarten disablen.
PimXC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 11:45
Mijn mountainbike: Merida Big Nine NX

Wat die edge 1000 betreft http://www.cyclinghacks.com/garmin-520-vs-820/" onclick="window.open(this.href);return false;
In dit vergelijk zit ook een link naar de 820 vs 1000. Daarbij is het grotere display het voornaamste verschil.
Kortom, de 820 kan ook wat je over de 1000 vertelt, eigenlijk wat ik graag wil.
Verder is vooraf laten inladen natuurlijk een goed idee. Maar wij plannen niet altijd waar we gaan kamperen en dan is het leuk om ter plekke routes te kunnen laden. Dus zo'n kabeltje moet wel mee. Of toch m'n laptop.
Plaats reactie