GPS / navigatie > de beste voor in het bos

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Opperhoofd schreef:De vergelijkingen lopen wat door elkaar:

Dedicated navigatie vergelijking, bv Garmin Edge vs smartphone.
Dedicated navigatie vs dagelijkse smartphone.

Vanwege de laatste krijg je imho wat vreemde argumenten.
Klopt en het is ook niet zo zwart/wit.
Hieronder ff wat punten uit jouw eerdere post aangevuld met "dedicated"info.
Opperhoofd schreef:...
De mogelijkheden die een Android smartphone biedt icm een groter scherm met veel hogere resolutie is toch wel heel erg prettig! De snelheid van in- en uitzoomen inclusief veel details geeft vlot een gevoel van overzicht (wat met de edge veel langer duurde) Met wat tweaken is het scherm in "altijd aan mode" en "automatische helderheid" rond de 5 uur.
Mijn Etrex doet het 28 uur op 2 oplaadbare AA's. Schermverlichting is niet nodig, tenzij ik in het donker rijd.
Maar bijv. een Edge800/810/1000 heeft wel snel wat hulp nodig van de achtergrondverlichting, en dan gaat het hard.
Opperhoofd schreef:Verder zijn er nog meer handige dingen. Bijvoorbeeld offline routes creeeren (via een te kiezen routing profiel, bv car/bike/trekking/hike), bewerken. samenvoegen, etc. En als je een vector map gebruikt kan je on the fly van kaartstijl wisselen. Alle hierboven genoemde soorten kaarten door alleen van thema te wisselen! Je kan zelf instellen welke details je ziet (paaltje, gedenksteen, monument, bankje, prullenbak enz. ;-)
Dat doet een Garmin ook, alleen kunnen de meeste mensen het niet vinden in het menu.
Ik gok dat die mensen het ook niet kunnen vinden op een smartphone ;)
Opperhoofd schreef:De smartphone heeft als nadeel de bediening bij vochtige omstandigheden (zweet/regen) vanwege het capacitieve scherm en de accuduur van 5 uur. En als trainingsdevice heb ik nog niet verder gekeken. Er zal vast wel wat zijn maar ik verwacht dat de Garmin Edge apparaten hier veel beter in zijn.
Daarom een liefhebber van knopjes.
De trainingsfuncties van een Edge zijn prima, mits je de juiste gegevens invult. Bij de Edge 810 moet je daarvoor een New Leaf profile inladen. New Leaf is een SMA in de VS. Die leveren na je sporttest een bestandje dat je kan inladen in je Edge. Pas daarna praat de Edge geen poep meer.
Onhandig, op zn minst.
Opperhoofd schreef:De Z3 compact had ik voor 65 euro (vanwege slecht werkende microfoon) en Locus Map Pro kost 7,5 euro. Dan nog 10 euro aan kleine accessoires om de smartphone op je stuurpen te monteren.
Een Edge 705 of een Etrex 30 op MP scoren kost ongeveer hetzelfde / niet veel meer, en is veel eenvoudiger te doen voor de gemiddelde fietser.
Wel verstandig dat je een oude/aparte smartphone gebruikt, dan kan je eigen telefoon in de rugzak, zodat je ook aan het eind vd dag nog kunt bellen, mocht dat nodig zijn.
Opperhoofd schreef:De smartphone optie is niet aan te raden voor mensen met weinig geduld. Je moet tijd investeren om alles naar eigen wensen in te stellen. Eigenlijk kan alles, je moet wel even uitzoeken hoe.
De dedicated (Garmin) optie moet je ook leren kennen/gebruiken.
Zo'n dedicated ding zet je wel makkelijker op je fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Nice! :-q
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Volg dit topic met veel belangstelling omdat ik op zoek ben naar een waardig opvolger van mijn bryton rider 50t.

Heb deze gps aangeschaft om routes na te kunnen fietsen en de leuke plekken te ontdekken in Frankrijk oa de Alpen, de Estrel.
Vindt de navigatiefunctie zwaar tegenvallen en vraag mij af of dat nu zo veel beter is bij de geadviseerde garmin toestellen.

De gps reageert vertraagd waardoor je bij kruispunten, zeker als deze bestaat uit 3/4 paden, vaak verkeerd rijdt.
Er wordt dan een signaal afgegeven, je gaat stilstaan om te kijken waar je naar toe moet rijden.
De gps doet niets, moet weer een stukje rijden om hem weer te activeren.

Tel daarbij op dat de focus op de gps gericht is en niet op de tracks waardoor weer gevaarlijke situaties ontstaan.
Als je vervolgens ook nog eens een studie moet maken om alle mogelijkheden te ontdekken vraag ik mij af of de navigatiefunctie van de gps geschikt is voor de mtb.

Ben begin mei 2 weken in de Estrel geweest waarbij ik de camping voor de zekerheid als favoriet in de gps heb ingevoerd. Heb de gps alleen gebruikt om de gereden routes op te nemen en heb mij prima vermaakt door weg te blijven van de brede, vaak geasfalteerde wegen en de smalle wandelpaden te nemen.

Ondanks dat blijf ik zoeken naar een geschikte opvolger waarbij de garmin gpsmap 62/64 en de etrex30 mij het meest aanspreken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Futura, er fietesen miljoenen mtb'ers met eengps, dus het zal wel meevallen ;)
Om jouw probleem bij stilstaan op te lossen heb je een gps met elektronisch kompas nodig.
Etrex 25, 30 of 35, of de GPSmap64s.
Verder zal je de apparaten moeten leren kennen, anders wordt het niks.
De Esterel is 1 van mijn favoriete locaties, rij er al jaren met gps.
OSM is daar nogal behelpen, je hebt de (betaalde) kaart van IGN nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

@TSTM, denk toch dat de meeste mtbers die met een gps rijden teleurgesteld zullen zijn als ze eerlijk zijn.
Men verwacht toch vaak de kwaliteit en het gemak van de autonavigatie en dat in mijn beleving een utopie.

En wat de Estrel betreft, als jij er zo vaak bent geweest dan moet OSM toch behoorlijk gedetailleerd zijn. :lol: :-q

In alle topics die ik over dit onderwerp van jou (vlgs mij ben jij de gpsspecialist :-q ) heb doorgespit trek ik de conclusie dat het al wat oudere model de Etrex30 jouw favoriet is en doet wat ik zoek mits je de oude software gebruikt dacht 2.8?

Als je nu voor de keuze stond welke zou je dan nemen: Etrex 30 of gpspmap64?
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Hou er wel rekening mee dat die 62s een behoorlijk zwaar apparaat is, voor het wat ruigere mtb werk minder praktisch omdat hij (bij mij iig) continu onder het stuur hangt na een mooie afdaling.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Etrex 30 is in iddels vervangen door de 30x, 20 door 20x en GPSmap62 dooer 64.
Dus ervaring wat betreft firmware versies is wellicht niet meer relevant.
Maar de Etrex 30 is wel mn favoriet.

Naviatie in t bos werkt wel, maar je heb een goede (betaalde) kaart nodig en je moet de beperkingen en mogelijkheden leren kennen en begrijpen.
Op straat is navigatie veel eenvoudiger en er is een veel grotere markt, dus dat zal altijd beter werken dan in het bos.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

dvdspelert schreef:Wat is eigenlijk het voordeel van zo'n GPS tegenover je smartphone? Ik zie de meerwaarde niet. De edge 1000 (en lagere series) worden geleverd met dezelfde OSM kaarten (Open Source Maps) en gebruiken dezelfde GPX routebestanden.

Voordelen app:
+ maar 1 apparaat mee, telefonisch bereikbaar
+ gratis updates
+ gratis kaarten (dezelfde kaarten)
+ zelfde (meer?) functionaliteit
+ telefoon is al verzekerd
+ app kan gewoon mee naar nieuwe telefoon
+ zelfde (meer?) ondersteuning voor HR, cadans etc.
- minder accutijd
- uitzoekwerk in gebruik

voordelen dedicated gps:
+ specifiek apparaat voor enkel doeleind, daardoor langere accuduur
+ makkelijker te begrijpen
+ ?
- vele malen duurder
- model verloopt (?)

In combinatie met basecamp en openMTBmaps kan je de mooiste routes maken. En als je echt gaat downhillen ga je toch niet op de GPS kijken.
Je lijstje met voor- en nadelen is nog niet hálf compleet...niet zozeer qua hoeveelheid, maar wel qua belangrijkheid.
Je dedicated gps krijgt ook gewoon gratis updates, gekocht kaartmateriaal idd niet maar je kunt gewoon OSM kaarten gebruiken met wekelijkse updates. Verzekering is ook een non-argument aangezien de GPS gewoon in de buiten-de-deur verzekering kan (ja, dat jij nou de kostbare toestelverzekering neemt van de provider). En sensoren zijn meestal ANT+ dat ook door Garmin ondersteund wordt. Ik heb gewoon een hartslag-, temperatuur- en cadanssensor op de GPS.

App:
- Niet waterdicht (of dure, modelspecifieke case)
- Lastig/niet te bevestigen op stuur
- Niet of nauwelijks schokbestendig
- Niet of slecht afleesbaar in fel zonlicht
- Bij update app onzeker over nieuwe/bestaande functionaliteit
- Veel afleiding op je stuur door binnenkomende notificaties
- Datakosten bij online navigatie (is vaak al in de app opgelost)

GPS:
- Relatief duur, dedicated toestel (iets dat multifunctioneel is, is natuurlijk een betere uitgave dan een toestel voor maar 1 gebruiksdoel)
+ Reflectief TFT (veel Garmin outdoor modellen ieg) dus beter afleesbaar naarmate meer zonlicht erop valt
+ Waterdicht af fabriek
+ AA batterij als backup
+ Veel houders voor diverse doelen verkrijgbaar

En je kunt op een Garmin gewoon OSM kaarten gebruiken, gratis. Zijn dezelfde kaarten als bv. OSMand op een smartphone gebruikt. Maar vanwege het niet-universele karakter van een dedicated fiets-GPS heb ik een multifunctionele GPS gekocht. De Garmin Montana gebruikt ik op de motor, fiets, auto en met wandelen. Doordat je gebruiksprofielen kunt aanmaken, kun je met 2 clicks omschakelen naar een andere methode van gebruik. Goed, het kostte mij wel 3 houders (auto, motor, fiets) maar een handige sleutelaar kan de motor/fiets houder zó aanpassen dat die op beide voertuigen bruikbaar is.

Dus, de telefoon heeft eigenlijk alleen maar nadelen. Ja, als je 2-3x per jaar navigatie op de fiets nodig hebt dan is een echte GPS een te grote investering en kun je beter je foon in een plastic zakje bij de hand houden en af en toe kijken.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

futura schreef:@TSTM, denk toch dat de meeste mtbers die met een gps rijden teleurgesteld zullen zijn als ze eerlijk zijn.
Men verwacht toch vaak de kwaliteit en het gemak van de autonavigatie en dat in mijn beleving een utopie.
Heb je helemaal gelijk in. Net zoals je niet door aanschaf van een MTB meteen van de Gornergrat kunt downhillen. Daar is training voor nodig. Zelfde met een GPS. Dat fabrikanten (zowel van MTB's als van GPS'en) je anders willen doen geloven, is altijd zo geweest.
futura schreef:De gps reageert vertraagd waardoor je bij kruispunten, zeker als deze bestaat uit 3/4 paden, vaak verkeerd rijdt.
Er wordt dan een signaal afgegeven, je gaat stilstaan om te kijken waar je naar toe moet rijden.
De gps doet niets, moet weer een stukje rijden om hem weer te activeren.
Tja… mijns inziens doe je het dan verkeerd. Zie je een kruising aankomen?Hopelijk kijk je toch af en toe verder vooruit dan je voorwiel, en dan kun je enigszins anticiperen. Dan werp je ook snel een blik op je GPS en neemt de bangelijkste informatie in je op: linksaf of rechtsaf? Twee, of derde afslag van rechts nemen? Als je pas ín de bocht of óp een kruispunt op je GPS gaat kijken, ja, dan ben je te laat.
Vorsprung durch Pedantik.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

De bryton rider50t heeft een electronisch kompas en is voorzien van een Europakaart die al jaren niet meer is geupdated.
Apparaat reageert gewoon erg traag en wordt de laatste jaren alleen gebruikt om routes op te nemen en mijn hartslag in de gaten te houden.
Door zijn traagheid is het altijd gokken bij kruispunten en wat TSTM schrijft klopt, een hulpmiddel waarbij een gedetailleerde kaart nodig blijft.
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

Ga lekker mee reageren in dit topic. Ik rij nog met een Garmin 310XT (hardloophorloge). Ik hoef niet een apparaat die mijn trainingen bij houdt. Snelheid, afstand, hoogtemeters en een GPS log is wel een vereiste.
Daarnaast wandel ik ook nog wel eens een stuk.

De Edge 1000 te duur en ik verwacht op korte termijn een vervanger? Gebruik soms mijn S8+ met Locus map, maar is te kostbaar en begrijp Locus maps niet goed.

Zit nu te kijken naar de Garmin GPSMAP 64st of eTrex® Touch 35, volgens mij beide dezelfde specs. Maar de 1 een touchscreen en de ander knopjes.
Wie heeft er ervaring met beide of moet ik voor advies langs een Waypoint winkel?
En wat is jullie ervaring met een 2,6"scherm? Is dat niet te klein op een MTB om tracks te volgen?
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Gebruik de edge 1000, maar heb ook de Garmin forerunner 35. ik ben onder de indruk van die forerunner, snelle gps fix, makkelijke upload naar Garmin connect en strava. 6 Functies over twee gegevens schermen in te voeren. Ik merk dat ik de edge nu af en toe thuis laat. Het grote scherm van de edge heeft echter voordelen, zeker met navigeren. Beide is wel een live track verbinding op te stellen, via Garmin connect of beacon als je strava premium hebt. Ik ben tevreden over de edge, maar kan niet ontkennen dat diverse sporthorloges voor minder geld een vrij uitgebreide functionaliteit bieden. Heb hiervoor diverse andere gps apparaten gehad van zowel Garmin als bryton. Uiteindelijk is de Garmin edge 1000 de meest stabiele gebleken. Toen bryton nog door rivo sport werd verdeeld was ik wel onder de indruk van hun support in samenspraak met bryton. De support en handleidingen van Garmin blinken niet uit in duidelijkheid en uitgebreidheid. Garmin lijkt meer te willen overlaten aan je eigen wil tot ontdekking.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Etrex 35 heb ik gehad, touchscreen is niet mijn ding op de fiets.
Verder had de 35 last van enorme variaties in de gemeten snelheid, zie elders in dit gps hoekje.
Snelheidssensor is dan bijna verplicht.
Ik denk dat het een software probleem is(was), want plaatsbepaling met de 35 was wel nauwkeurig.
Snelheid waarmee de 35 de kaart in beeld brengt is wel instelbaar, maar dan gaat de batterijduur wel hard achteruit.
64 heb ik niet gehad, zou nauwkeuriger moeten zijn dan de Etrexen door z'n externe helix antenne.
Is ook sneller, cpu is krachtiger (en gebruikt meer stroom).
Wel ervaring met de 62 en de 60, de voorgangers van de 64.
Gewoon goede betrouwbare toestellen met handige knoppen.
Wel lomp op je stuur.

Wat Peter zegt is waar Garmin handleidingen helpen je op weg, maar vertellen niet alles, veel moet je zelf ontdekken.

ik meen dat de 35 ook live tracking kon doen, met een geschikte smartphone.
de Edge 820 en 1000 kunnen het zeker.
de grap is dat zo'n smartphone dat natuurlijk ook zelf kan, zonder Garmin.
en zo is het kringetje weer rond...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

Vanmiddag de GPSMAP 64s aangeschaft. Een kaart van openmtbmap - Netherlands erop gezet.
Dat is in ieder geval gelukt, maar ik zit een beetje in de knoop met de sporen die hij automatisch start.
Dit kun je uitschakelen. Maar met dit soort handheld kun je niet een start sein geven van je te fietsen route.
Ik begrijp dat je bij elke start van een rit alle sporen moet wissen en dan achteraf dit spoor opslaan?
Ben nog een beetje een newbie..haha

EDIT: net GPSwijzer e-book aangeschaft. Staat genoeg info om mij in 1e instantie wehwijs te maken. Nu nog meer leren over de kaarten en de software
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gefeliciteerd met de 64!
Is niet het meest subtiele apparaat op je stuur, maar wel het meest veelzijdige.


De outdoor toestellen starten met opnemen zodra je ze aanzet.
Je kan de tracklog wel wissen voordat je echt van start gaat, zodat je de aanlooproute niet meeneemt in je log.
Ook kan je de logging uit en aan zetten, maar dat vind ik erg omslachtig.
Gewoon aan laten staan en even resetten voor de start, of thuis het ongewenste stukje er af knippen in Basecamp.

De outdoor toestellen hebben een auto-archive optie bij de tracklog intellingen.
Dan wordt je tracklog automatisch gearchiveerd aan het einde vd dag (dus 12 uur 's nachts of de eerst volgende keer na 12 uur 's nachts dat je het toestel inschakelt).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie