De (on)zin van hartslagmeter en cadanssensor

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Ik zit al een tijd te twijfelen tussen de Teasi One 3/Garmin Edge 820 Explore/Mio enerzijds en de Garmin 820 bundel anderzijds.

Ik heb in de afgelopen 10 jaar dat ik racefiets/mtb nooit met hartslagmeter/cadanssensor gereden, en betwijfel of ik dit wel ga doen als ik de mogelijkheid heb. Dan is zo'n 820 bundel nogal overbodig.

Aan de andere kant, geeft het misschien nieuwe mogelijkheden om te trainen/beter te worden.

Verder wil ik de GPS vooral gebruiken voor navigatie op mtb, bijv. in buitenland en op de racefiets.

Mensen met soortgelijke ervaringen/keuzes/ideeën hierover?
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Met een hartslag meter zou je op je hartslagzones kunnen fietsen. Ik heb zelf ook een hartslag meter alleen gebruik ik hem meer om gereden stukken te vergelijken. Een snelheid en cadans sensor is daarentegen wel handig, als je deze goed instelt heb je een vrij nauwkeurige snelheids indicatie.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zoveel mensen, zoveel wensen.
Maar wel een belangrijk punt.
Wil je vooral trainen, dan kies je het beste voor toestel als de Edge 820 of 1000.
Wil je vooral navigeren, dan kies je een outdoor toestel, bijv de Etrex 30x of 35touch.
Nu kun je wel navigeren met een Edge of trainen met een Etrex ( de 30 en 35 ondersteunen Ant sensoren), maar ze blinken er niet in uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Meten is weten.

En wat niet weet, wat niet deert :winkie:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: Wil je vooral navigeren, dan kies je een outdoor toestel, bijv de Etrex 30x of 35touch.
De Edge Touring heeft ook minder trainingsfuncties dan de andere Edges.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De touring plus heeft ANT+ (hartslag en snelheid, geen cadans), de gewone touring niet.
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

Ik heb een Teasi pro(bundel) gehad en heb nu een Garmin edge 820 (bundel).
Of je de hartslag en cadans meter gebruikt is aan je zelf.

Het verschil tussen de Teasi Pro en Edge 820 is dat de Teasi vooral een fietsnavigatie is en de Edge 820 een fiets/trainings computer is.
Het navigeren met de Teasi pro is beter en daarmee bedoel ik het bedienings gemak en functies en route opties zijn uitgebreider als de Edge 820.

De Edge 820 kan daar in tegen veel meer gegevens en informatie op het scherm laten zien tijdens het fietsen en heeft meer trainings functies. Maar het navigeren is wat meer "basis" als de Teasi.

Waarom ik de Teasi weg gedaan heb?
1. Hoewel de Teasi wat meer mogelijkheden en bedienings gemak heeft met navigeren is hij soms wat langzaam (of ik te fiets te snel :wink: ) waardoor ik al een aantal keer een belangrijke afslag miste in een afdaling en als je dan daardoor compleet de route kwijt was en het apparaat zelf een nieuwe route terug liet maken hij je over de meest onmogelijke paden stuurde. (Dit was voornamelijk alleen in het buitenland (alpen/ardenne) van toepassing als je in nederland mis rijd ben je natuurlijk binnen 5 minuten weer terug op de route)
Hoe de edge 820 dit doet weet ik nog niet maar ik ga er van uit dat hij me beter bij kan houden tijdens het navigeren/na rijden van een gpx.
2. De edge 820 is een stuk kleiner.
3. Bluetooth en wifi verbinding.
4. Meer informatie tijdens het fietsen.
5. Mogelijkheid voor live Strava segmenten.

Dit is mijn ervaring misschien heb je er wat aan.
Plaats reactie