Gravel Map : gravelbike routes in Benelux

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

bert l. schreef:Uit de rubriek 'iets uitvinden wat al bestaat'.

http://www.wanderreitkarte.de/index.php ... 12&zoom=13
Reit- und Wanderkarte gebruikt tags in OSM om specifiek onverharde paden te renderen. Werkt prima
Die kende ik nog niet, zeker interessant. Alleen zijn paardenroutes niet altijd de fijnste fietsroutes in mijn ervaring, zeker niet als ze intensief worden gebruikt.

Ik zie het nut van een specifieke kaart/site met "gravelbike" routes juist wel in.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Gebruiksvriendelijkheid ligt ook wel stuk hoger moet ik zeggen :P
Al ga ik die Duitse ook eens proberen uit te pluizen.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

MonkeyRider schreef:Alleen zijn paardenroutes niet altijd de fijnste fietsroutes in mijn ervaring, zeker niet als ze intensief worden gebruikt.
Ik zie het nut van een specifieke kaart/site met "gravelbike" routes juist wel in.
Die ruiterroutes kan je eruit filteren. Op basis van OSM kan je bijna elke kaart maken. Voor de gravelracer dus onverharde secundaire wegen, schelpen fietspaden en tracks t/m trackgrade 3 bijvoorbeeld. Op de site van OpenFietsMap staat een recept hoe je zo'n kaart moet maken.
Kollie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 20 april 2009, 20:33

Zijn er inmiddels al nieuwe sites of apps met gravelroutes?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Niets mooiers dan zelf gaan puzzelen en uitproberen, omkeren, fout rijden en uiteindelijk het mooiste resultaat bereiken door vol te houden.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

In Zuid Limburg liggen een paar 'makke' old school vaste MTB-routes, prima geschikt voor beginnende MTB-ers, maar ook voor sportieve gravelaars. Ze maken veelal gebruik van het vlakke Plateau van Margraten, en ze zijn aan elkaar te knopen:
Maastricht Scharn, 27km, 275hm
Margraten, 31km 384hm
St Geertruidroute, 31km 474hm
Mechelen, 24km 398hm
Zie https://www.mtbroutes.nl/routes?plaats= ... &volgorde=.

Daarnaast de Gravel Series Limburg - Liberation rides, met tochten tot een km of 100, tot 1900hm, zie Crossborder Cycling, https://crossbordercycling.eu/project/g ... ion-rides/. Maar ook met kortere routes en minder hm's.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kollie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 20 april 2009, 20:33

bert l. schreef: vr 3 januari 2020, 12:06 Niets mooiers dan zelf gaan puzzelen en uitproberen, omkeren, fout rijden en uiteindelijk het mooiste resultaat bereiken door vol te houden.
Klopt. Maar in mijn omgeving zie ik op de kaarten maar een paar gravelpaadjes dus dacht misschien zijn deze wat gedateerd. Zal inderdaad een en ander zelf aan elkaar moeten plakken tijdens de rit :D :D
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Ben de laatste tijd ook wat aan het gravel plannen en rijden met behulp van de Garmin routeplanner.

Gebruik als eerste stap gravel map om mij te attenderen op potentieel interessante stukken.
Vervolgens kijk ik met google maps, vaak vanuit een aangrenzende verharde weg.
En dan kijk ik via de Garmin Trendline of er al eens iemand eerder met de fiets is geweest.

Ook kijk ik weleens waar streetview niet is geweest en ga dan kijken of dat (legaal) toegankelijk is met de fiets.

Er op uit gaan en zomaar ergens heen rijden is ook leuk, maar ik ben op de een of andere manier blind voor wat minder duidelijke wegen.
Heb zelfs weleens dat ik ze ondanks de navigatie nog voorbij rijd.
Of dat ik er al 100 keer langs ben gefietst maar het nog nooit opgevallen is.
Maar als ik ze dan een keer gezien heb dan zijn ze ook niet meer te missen.
Kollie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 20 april 2009, 20:33

RobBoZ schreef: vr 3 januari 2020, 21:30 Ben de laatste tijd ook wat aan het gravel plannen en rijden met behulp van de Garmin routeplanner.

Gebruik als eerste stap gravel map om mij te attenderen op potentieel interessante stukken.
Vervolgens kijk ik met google maps, vaak vanuit een aangrenzende verharde weg.
En dan kijk ik via de Garmin Trendline of er al eens iemand eerder met de fiets is geweest.
Bedoel jij dan Basecamp van Garmin? Of een andere routeplanner?
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Die op de Garmin connect website.
Geen idee of die een aparte naam heeft.
Kollie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 20 april 2009, 20:33

Zal ik me daar eens in gaan verdiepen. Heb daarmee weleens een route gemaakt maar vond het niet echt handig. Misschien is het inmiddels verbeterd. Als dat lukt kan ik hem wel naar mijn horloge sturen, dat is dan wel weer een plus 😎
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Niet specifiek voor gravelaars maar ook handig: www.aftandmeten.nl en www.alltrails.com alwaar CTC Utrecht een aantal gravelroutes op heeft staan. En vergeet de routeplanner van de Fietsersbond niet. Kies daar eens voor de optie autoluw.

Ideale regenochtend om de rit voor vanmiddag te maken. Ik werk op de ipad nu met Topo gps. Werkt verrassend eenvoudig, als je de handleiding leest :tong
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

Jurriaan schreef: zo 2 februari 2020, 13:41
En vergeet de routeplanner van de Fietsersbond niet. Kies daar eens voor de optie autoluw.

Al kun je zo ook op betonnen/asfalt fietspaden terecht komen midden in t bos.


Dank voor die alltrails ctc routes, die ga ik even checken!
Op gravelrides.cc staan ook leuke routes!
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Plaats reactie