Polar M450 vs Polar V650 vs Garmin 820

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
gerzom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 juli 2016, 15:39
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke 02 XT, Radon ZR Team 8.0 29

Ik ben nu een tijdje aan het fietsen en dat bevalt super goed. Gemiddeld 2 a 3 keer per week rondje van ca. 30 km.
Om nu wat meer inzicht in mijn conditie ed. te krijgen ben ik aan het kijken naar een fiets-computer en zo doende kwam ik uit bij een Polar M450. Lijkt mij een prima apparaat met voldoende mogelijkheden (GPS, hartslag, etc.)
Echter voor ca. 60 euro meer heb je een Polar V650 waarmee navigatie mogelijk is.
Nu is mijn vraag is de navigatie de extra 60 euro waard? Ik rij (nu nog) rond Eindhoven. Ik heb begrepen dat je inmiddels de .gpx routes op de Polar kan laden, dus daarmee zouden de verschillende routes "makkelijker" te volgen moeten zijn ook het van en naar de routes fietsen zou dan wat makkelijker moeten worden :-)

Nu zie ik dat een Garmin 820 ongeveer vergelijkbaar is met een polar V650 (althans dat denk ik :-? ) Waarschijnlijk zeg ik nu iets heel stoms want die Garmin kost bijna het dubbele van de Polar. Waar zit dat verschil in? Is de Garmin de extra investering waard in jullie opinie?

Is de navigatie optie op de Polar V650 de extra 60 euro waard of heeft navigatie op een mountain bike weinig toegevoegde waarde en is een Polar M450 meer dan voldoende?

Dit zijn een hoop vragen....... :roll: Al vast bedankt voor jullie reacties!!!!

Gert-Jan
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Toevallig heb ik de M450 en V650 beide getest.

Voorpagina M450:
http://www.mountainbike.nl/nieuws/2016/ ... tscomputer" onclick="window.open(this.href);return false;

Voorpagina V650:
http://www.mountainbike.nl/nieuws/2016/ ... tscomputer" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelf ben ik een fervent GPS-rijder om tracks uit te zetten en paadjes te zoeken etc.
Dus bij mij zit 9 van de 10 de V650 op het stuur. En met de manier hoe Polar met de
kaarten werkt in mijn ogen de 60 euro extra zeker waard.

Met de Garmin 820 heb ik geen ervaring dus die vergelijking kan ik niet maken.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

De navigatie op een v650 werkt echt prima, de 60 euro meer tov de m450 lijkt mij dat zeker waard.
Ook ik twijfelde tussen de 820 en de V650. Wat er verschillend aan is dat de 820 een echte navigatie is, die brengt je dus ook thuis als je ergens in de knoek staat en de weg terug niet weet. Dat doet de V650 (nog?) niet. Verder is het koppelen van de V650 aan je (android) phone een drama, bij mij werkt het echt niet terwijl m'n telefoon wel op de lijst van compatibele apparaten stond. Inmiddels is die hele lijst verdwenen en schrijft Polar dat het niet werkt, als het wel werkt heb je geluk. Je moet dus syncen via een pc.
Ik denk dat Garmin dat wat beter voor elkaar heeft. Maargoed dat kost ook het dubbele.
Vooralsnog ben ik heel tevreden met de V650, ben nog wel op zoek naar een goede snelheidssensor zodat het niet meer op de gps hoeft.
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Voordeel van GPS is ook dat wanneer je niet navigeert hij wel registreerd waar je rijdt.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Ik heb ook een V650 en ben er heel tevreden over. Kan meeste wat een Edge820 kan ook maar kost wel aanzienlijk minder. "Nadeel" is dat de V650 wel wat groot is (volgens mij groter dan de Edge 1000). In het begin wel wat softwareissues gehad en de koppeling tussen PolarFlow en Strava is niet altijd even snel. Duurt soms even voordat een training op Strava staat. Tot nu toe zijn dit echter bijzaken en is de V650 een goede keus geweest.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1814
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Ongeacht device.

Als je een display hebt waarop je kan zien waar je bent en wat er om je heen is dan rij je veel sneller het onbekende in.

En zoals je al zegt, in onbekende gebieden een track van een lokaal bekende nafietsen en je gaat wel over de mooiste paadjes ipv er net langs heen.

Als je een beetje handig bent met een Android smartphone, ergens op dit forum heb ik een review geplaatst van een (goedkoop) alternatief voor de kant-en-klare-op-de-markt-fietsnavigatie.
gerzom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 juli 2016, 15:39
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke 02 XT, Radon ZR Team 8.0 29

Bedankt voor de reacties, zeer nuttig!

Ik zie nu een paar keer de mobile telefoon voorbij komen, in hoeverre is deze noodzakelijk? Ik heb een Windows phone en daar kan volgens mij helemaal nix mee qua integratie met allerhande andere devices (zie alleen Android en iOS)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

TS zoekt ook iets met hartslagmeting dat lukt met een V650 echt veel makkelijker dan met een telefoon.
Je kunt natuurlijk een bluetooth bandje erbij aan gaan schaffen.
Daarbij zijn dan de prijsverschillen zo klein dat ik dan altijd voor de Polar zou gaan kiezen.


Hhmm even nagekeken, dat laatste klopt niet de HR versie kost 210 euro ongeveer, dat is dus niet goedkoper dan de telefoonoptie.

Ik heb er overigens wel 5 jaar garantie op gekregen (gekocht voor een euro) bij futurumshop.
Plaats reactie