[Review]Android IP68 smartphone voor navigatie

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Waar heb je 'm eigenlijk gehaald?

Las trouwens dat de gps nog softwarematig te verbeteren is. Voor 1 van de methodes is roottoegang nodig (gps config bestand inlezen ofzo). Ben je dit nog van plan?
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Via ebay, beetje zoeken. Ik heb er een gevonden voor 80 pond.

Goed te weten dat er mogelijkheden voor verbeteren van het gps signaal zijn. Echter heb ik (vantevoren) gekeken naar het customizen van deze smartphone. Er is erg weinig over te vinden en dus heb ik hem "as is" gekocht en verwacht weinig android updates en mogelijkheden de firmware aan te passen.

Vooralsnog voldoet het apparaat uitstekend en heb ik nog geen moment een slechte positieweergave gehad. Ik heb vooralsnog overal controle gehad. Dus waar ik me bevind, hoe de omgeving om me heen er uit ziet, en wanneer ik welke afslag ga nemen. Mogelijk komt dit door de "snap to road" functie, al weet ik niet hoe dat over kleine onverharde paadjes, wandelpaden, werkt.
Als ik het tracklog terugkijk op een kaart zie ik wel duidelijk dat ik af en toe van het pad af ben.

Afgelopen zondag volgens m'n Garmin Vivoactive HR heb ik 93 km gereden. Volgens de KenXinDa Proofings W5 was dat 92.1 km. Scheelt wel een beetje.

Locus Maps kan in NMEA loggen. Dat is mooi want dan kan ik o.a. de GSA bekijken, signaalkwaliteit zegmaar.
http://www.gpsinformation.org/dale/nmea.htm#GSA" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Locus Map Pro is nu voor 3,59 euro te krijgen in de Google Play store.
De aanbieding geldt tot het einde van het jaar.
https://play.google.com/store/apps/deta ... .locus.pro" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben trouwens nog steeds tevreden over het apparaat als navigatie. Wel zijn er punten waar ik op zou letten als ik weer een apparaat moet kiezen.
Tijdens koude wat vochtige dagen reageert het scherm slecht op input. Wellicht dat het licht aan de screen protector, binnenkort eens even zonder. Een workaround is de zoombuttons toekennen aan de hardware knoppen voor het geluidsvolume.
Een apparaat met fysieke knoppen lijkt met net even wat makkelijker.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Deze simpele sillicone houder werkt goed (en is goedkoop) Ik heb er mijn Samsung S5 vaak in icm sillicone buitenhoesje en dat is een behoorlijk mtb-proof combinatie. http://getfinn.com/en/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Zo even een update. Omdat ik stiekem wat rondkeek naar een device met hardware buttons heb ik een Samsung Galaxy S5 mini gekocht. Via markplaats voor een prikkie. De redenen voor een S5 mini tov van de KenXinDa W5:
- hardware navigatie button(s)
- fysiek iets kleiner, smaller en platter (zelfs met case)
- groter scherm met betere resolutie (4.5" 720x1280 vs 4.0" 480x800)
- iets meer RAM is met kaartmateriaal sneller (1.5 GB vs 1 GB)
- IP-67 met case is ook goed genoeg (hoop ik)
- oled scherm, veel contrast (+), minder helderheid (-), energiezuinig in nightmode (+)

Via ebay wat plastic prut er bij en knutselen maar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanmorgen een eerste rit naar m'n werk.
Het was fris en dat was te merken. De weergave van de jus in de accu knalde omlaag. Ik begon iets met 80% en na een uur bij aankomst zag ik 39% staan. Eenmaal binnen en weer op temperatuur klom het percentage naar 59%... :roll:
20% per uur is veel te veel met de helderheid op minimaal, het was donker dus weinig "backlight" nodig. Dus nu even een batterystats app geinstalleerd en de terugweg eens kijken wat zoveel energie verbruikt. Ik vermoed iets met zoeken naar netwerken oid (door de kou?)

Ik heb al wel een indruk. Eerst nog wat ritten rijden, ook offroad, en dan zal ik vergelijken.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Interessant topic! Ik zie helaas de foto's niet, ligt dat aan mij?
Sony heeft een aantal modellen die IP68 zijn (half uur onder water op 1 meter toch?), zou ook een optie kunnen zijn. Stuk duurder dan de €150 dus aangewezen op 2de hands.
Op mijn werk hebben een aantal monteurs de Samsung Galaxy Xcover, is IP67, €150 en volldoet aan al jouw genoemde eisen.
Een paar anderen hebben de Cat S40, is echt bombproof en een dikke batterij, maar wel weer duurder.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

De foto's deden het wel en staan op nog steeds op de goede plek. Vreemd, straks ff de server rebooten (edit: dat heeft geholpen)
De XCover 3 heb ik ook bekeken maar heeft 2 nadelen. Te breed (evt nog te overzien) en de achterklep is verwijderbaar, dus niet sterk genoeg om er een mount op te plakken. Dus dan moet er nog een case omheen wat het ding echt breed maakt.
Wat betreft de IP68 toestellen van de grotere merken, oa Sony en Samsung. Als je ze in de handen hebt gehad dan voel je dat ze misschien wel tegen stof en water kunnen, maar dat is het. Laten vallen? Ik weet niet wat de afloop zal zijn. Wat dat betreft heb ik vertrouwen in de KenXinDa W5. Al meerdere heb ik een demo gegeven en het toestel gewoon van me afgegooid op de grond. Niks aan de hand, meestal wel een mooie schrikreactie.

Een andere leuke smartphone lijkt me de Kyocera Brigadier. De EU versie daarvan is de Kyocera Torque 701. Met 2 GB RAM en een Snapdragon 400 snel zat voor navigatie (flink uitzoomen) echter is het onduidelijk of een firmware met Android 5 (Lollipop) beschikbaar komt.
Erg jammer want de rest is helemaal goed!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Jamis Diablo schreef:Een paar anderen hebben de Cat S40, is echt bombproof en een dikke batterij, maar wel weer duurder.
Ik gebruik sinds een jaar die CAT S40. Die bevalt een stuk beter dan de B15Q.

Gewoon een IP68 die door ons en in mijn eigen werk al een jaar uitvoerig getest is. Vallen en zwemmen geen probleem. En dat met een snelle processor en genoeg intern geheugen.

Wel zitten er inmiddels geen stikkers meer op door de gasolie.. :winkie:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Opperhoofd schreef: Als ik het tracklog terugkijk op een kaart zie ik wel duidelijk dat ik af en toe van het pad af ben.
Tracklog -----> Kroeg Afbeelding
Btje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 19 augustus 2013, 11:27

Ik heb de volgende combi gekocht voor onderweg. Als telefoon heb ik een galaxy s6.

https://nl.aliexpress.com/item/Hybrid-T ... 27811.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dis hoesje is helaas niet helemaal waterdicht omdat er een uitsparing is gemaakt voor de home knop.

En dan dit:

https://nl.aliexpress.com/item/Newest-B ... 44285.html" onclick="window.open(this.href);return false;

setje. Deze is nog onderweg.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Die laatste is vrij dik, dat deel wat je op de telefoon plakt.

Ik heb trouwens nog wat verder geexperimenteerd met wat Android telefoons. Qua maat vind ik de Motorola Defy+ echt geweldig. Deze heeft hetzelfde formaat als een Edge 1000 maar dan met 3.7 scherm. Jammer dat de snelheid niet zo goed is, het lijkt dan wel of je met een Edge 800 aan het zoomen bent :D

Meestal rij ik nu met een Sony Xperia Z3 compact. Deze heeft ANT+ en pakt dus mooi de signalen van de sensoren op die ik nog had liggen :-)
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Interessant, maar ik gebruik gewoon mijn eigen telefoon (Xiaomi redmi 4c) met een Topeak Dry Bag. Daardoor is hij gewoon waterdicht verpakt.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Zo, via het forum een Edge 820 er bij. Afgelopen weekend de deze 820 getest.

Hier de devices die ik momenteel kan gebruiken op de fiets.

Afbeelding

Afbeelding

Vlnr: Sony Xperia Z3 compact, Motorola Defy+, Garmin Edge 820
(Ter vergelijk, de Defy+ is 107x59mm, een Edge 1000 is 112x58mm)

Voor de Z3 compact heb ik 2 cases met garmin mount adapters. Voor landscape en portait mode. De landscape mode met datavelden aan de zijkant ik toch wel erg prettig! En dan lijkt het apparaat ook niet heel groot voor/op het stuur. En met de ant+ connectiviteit heb je data van sensoren in beeld zoals snelheid, cadans en hartslag.

Afbeelding

De 820 is een heel mooi klein apparaat. Via Connect IQ zijn er een paar leuke datavelden. Deze is prima als fietscomputer welke ik incidenteel voor navigatie zou gebruiken. De kaart (openfietsmap) is redelijk te doen, echter vergeleken met de Z3 compact is het wel heel erg matig. Het "rondbrowsen" (in- en uitzoomen en schuiven) om overzicht te krijgen kost de nodige moeite.
De afleesbaarheid had ik beter verwacht. Dat is niet veel anders dan de Z3 compact. Wellicht met een anti glans screenprotector. Iets wat Garmin standaard met het apparaat wel had mogen doen. Naast afleesbaarheid van scherm is er qua instellingen van de gereden track weinig mogelijk. De kleur, dikte- en lijntype is niet in te stellen.

Ik verwacht dat navigeren volgens routeaanwijzigingen op de 820 erg goed zal gaan. Dan rij je als het ware semi blind op de aanwijzigen. De kaart er bij en orientatie zal niet zo zijn als de Z3 compact.

Ik denk dat ik wat negatief ben over de Edge 820, maar ik geloof echt wel dat het apparaat een markt heeft. Voor de meer in groepen rijdende hardfietser. En als je graag data wil zien van rondjes die je vaak rijdt. Voor de MTB route van Lemele ga ik zeker nog wel het nodige instellen om m'n performance tijdens het fietsen te kunnen zien.

En ik ben natuurlijk wat verwend door de mogelijkheden van Locus Map Pro op de Z3 compact.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Draai je Locus Map op de Z3 ?
Dan heb je het wel netjes ingedeeld zo
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

De datavelden zijn volledig naar wens in te stellen, grootte, kleuren en positie. Dat vind ik echt geweldig van Locus. Bij alle andere GPS apps is dat hetgene wat ik het meeste mis.
Plaats reactie