Gps apparaat advies gevraagd

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
gomez
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT

Ik heb nu veel gelezen over met name touchscreen icm Mountainbiken.
Het is niet echt een goed huwelijk. Vooral als je fullfinger handschoenen draagt.
Heb een winkel in de buurt gevonden waar ze de etrex 30x en de gpsmap 64s hebben.
Daar ga ik eens op bezoek.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed plan.
Hands-on is altijd goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jonas1984
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 3 februari 2012, 22:29

gomez schreef:Ik heb nu veel gelezen over met name touchscreen icm Mountainbiken.
Het is niet echt een goed huwelijk. Vooral als je fullfinger handschoenen draagt.
Heb een winkel in de buurt gevonden waar ze de etrex 30x en de gpsmap 64s hebben.
Daar ga ik eens op bezoek.
Wat is het uiteindelijk geworden?

Mijn edge 800 is aan vervanging toe en ik heb voor nieuwe GPS praktisch hetzelfde lijstje als topic starter vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar je uiteindelijke keuze. Kun je zo'n gpsmap 64 eenvoudig op hedendaagse korte stuurpennen bevestigen?
Gebruikersavatar
gomez
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT

ik heb nog niets gekocht, ook met name omdat ik nu herstellende ben van een bovenarm breuk.
Maar ik ga voor de Etrex 30x omdat ik de gpsmap toch wat te groot vindt om op het stuur te monteren inderdaad.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ik heb een Garmin Dakota 20. Deze is kleiner dan de Oregon 400. De 600 is wel dunner. Echter ik gebruik de GPS niet voor mountainbiken maar voor geocachen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik zou toch ook wel advies willen welk GPS apparaat nu geschikt zou zijn voor me.

Mijn uitgangspunten:
* Laden van kaarten en/of routes in het buitenland
* Mogelijkheden tot navigeren (niet alleen een route narijden, maar ook wijzigingen in routes herberekenen en opnieuw een route vast te stellen naar een beginpunt bijvoorbeeld)
* gebruik in Nederland zal heel beperkt zijn, omdat ik meestal de vaste routes rij, dan word ik vanzelf wel de goede kant opgestuurd.
* snelheidsmeting en dergelijke is mooi meegenomen, maar geen hoofdvoorwaarde.

Nu kan ik aan een Garmin Touring komen. Daar heb ik nu al wat over gelezen, zowel op het forum als hier, maar het is me toch nog een beetje onduidelijk. Zijn bovenstaande punten goed te doen met de Touring?
Of kan ik dan misschien beter kijken voor een Etrex of zoiets? Of de Edge-serie bijvoorbeeld?

Ik richt het nu spciaal op de Garmin modellen, omdat ik daar ervaring mee heb in de auto en dat werkt prettig. Mochten er andere merken interessant zijn die aansluiten bij mijn voorwaarden, dan sta ik open voor suggesties.


Wellicht zie ik iets over het hoofd waar ik nog aan moet denken.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

In principe kan elke GPS met de juiste kaarten datgene wat je wilt. Een Garmin Edge Touring dus ook.

Het onderscheid wordt hoofdzakelijk gemaakt tussen:

Eenvoudig of compleet
Trainingsmogelijkheden of niet
Touchscreen of juist knoppen
Hartslagmeter/vermogensmeters etc.

Je zal dus wat uitgebreider in moeten gaan op je gebruiksdoel.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je tweede punt heeft nogal te maken met het eerste punt: routeerbare kaart of niet.

Inderdaad, het komt al gauw neer op overige wensen:
- gewicht?
- batterijen of ingebouwde accu?
- touchscreen of knopjes?
- grootte van je scherm?
- connectability (is dat een woord)

Als je bijvoorbeeld ook wel eens op fietsvakantie gaat waarbij je meerdere dagen zonder stroom zit, is een batterij-model wel handig. En als het regent, zijn knopjes handig. Ik zou nu voor óf een 64S gaan, óf een eTrex 20(x). De eerste is wat groter, maar wel makkelijker te bedienen en heeft een groter scherm.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

baron062 schreef:In principe kan elke GPS met de juiste kaarten datgene wat je wilt. Een Garmin Edge Touring dus ook.

Het onderscheid wordt hoofdzakelijk gemaakt tussen:

Eenvoudig of compleet
Trainingsmogelijkheden of niet
Touchscreen of juist knoppen
Hartslagmeter/vermogensmeters etc.

Je zal dus wat uitgebreider in moeten gaan op je gebruiksdoel.
Gebruikersdoel:
Eenvoudig
Geen Trainingsmogelijkheden
Touchscreen of juist knoppen <--- dit is mij om het even. Niet specifiek een voorkeur.
Geen Hartslagmeter/vermogensmeters etc.

Kortom het zal vooral gebruikt gaan worden om te toeren en dan een beetje te weten waar je kan fietsen of via Internet routes laden en die nafietsen, vooral dus in het buitenland, omdat er niet altijd en overal vaste routes zijn.

Voor dit jaar is o.a. Noorwegen en Oostenrijk een potentieel vakantiebestemming waar de fietsen mee naar toe kunnen gaan. En daar zou ik dan gebruik van willen maken van een gps om een route te fietsen. Ik zag op het forum bij overige landen een mooi topic staan over Noorwegen met veel gps-materiaal.

Het gepuzzel met wandelkaarten heb ik in 2000 gedaan in Zwitserland en toen heb ik wel leuke routes kunnen fietsen, maar het heeft me wel een dag of 2 gekost om alles een beetje uit te zoeken ter plekke. Wellicht met de huidige technologieën hedendaags moet dat sneller kunnen en eventueel op voorhand.

Dat is voornamelijk mijn gebruikersdoel. Het huren van fietsnavigatie bestaat nog niet? Toch? Want dat zou natuurlijk ook een oplossing kunnen zijn zodat ik niet een apparaat koopt voor 2 weken gebruik per jaar.
Kapitein Iglo schreef:Je tweede punt heeft nogal te maken met het eerste punt: routeerbare kaart of niet.

Inderdaad, het komt al gauw neer op overige wensen:
- gewicht?
- batterijen of ingebouwde accu?
- touchscreen of knopjes?
- grootte van je scherm?
- connectability (is dat een woord)

Als je bijvoorbeeld ook wel eens op fietsvakantie gaat waarbij je meerdere dagen zonder stroom zit, is een batterij-model wel handig. En als het regent, zijn knopjes handig. Ik zou nu voor óf een 64S gaan, óf een eTrex 20(x). De eerste is wat groter, maar wel makkelijker te bedienen en heeft een groter scherm.
Verdere uitsplitsing van gebruikersdoel:
* geen meerdaagse tochten, dus een batterijmodel is niet strikt noodzakelijk. 's Avonds bij terugkomst kan de gps weer aan het stroom bijvoorbeeld.
* gewicht.. mwoaah ben niet zo'n grammen jager, op een fiets van 13+ kilo maakt een grammetje meer of minder niet veel uit. Dan zou ik ook op mijn eigen gewicht moeten letten... :oops:
* grootte van scherm: ehmm tja gewoon duidelijk afleesbaar. Ik geloof dat standaardmaat is iets van 5 inch, dat lijkt me voldoende.
* connectability: wat bedoel je precies? Graag compatibel met een windows. Voor de auto-navigatie gebruik ik nu Garmin Express voor updaten van de kaarten en dergelijke. Geen idee of die ook werkt met de fietsnavigatie. Mogelijke upload naar strava zou mooi zijn, maar anders gebruik ik daar mijn mobiel voor.

Zo iets duidelijker?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik bedoelde meer allerlei facebook-achtige app-koppelingen enzo. Maar ik begrijp dat je daar geen behoefte aan hebt.

Verwacht sowieso bij de modellen die ik noem géén TomTom achtige werking. De leercurve is steil, en je moet je er echt in verdiepen. Intuïtief zijn ze niet en ze kennen gigantische instelmogelijkheden. 5" red je ook al niet met de modellen die ik noem. Dat is eerder 4" dacht ik.

Je zult jezelf ook bekend willen maken met de wereld van OSM en Garmin Basecamp.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
RickHavinga
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 9 januari 2017, 15:01
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp

5 inch is wel heel erg groot. De edge touring zit ergens tussen de 2 en 3 inch. De edge 1000 bijvoorbeeld is 3 inch. Afleesbaarheid heeft Garmin over het algemeen wel goed voor elkaar. Met een touch screen scherm is dat vaak wel wat lastiger dan met knoppen, waardoor de edge touring een net wat minder goede afleesbaarheid heeft dan veel andere Garmin toestellen, maar dit is nog steeds behoorlijk goed.
Ik zou eigenlijk gewoon eens langs gaan in een winkel en wat verschillende modellen naast elkaar vergelijken en beoordelen op schermformaat, afleesbaarheid en bedieningsgemak enzo.

De eTrex 20x/30x zijn ook niet duur en worden bediend met knoppen, maar doordat de knoppen aan de zijkant of bovenaan het toestel zitten, zit je altijd met je hand voor je scherm als je hem tijdens het fietsen wil bedienen. Touchscreen modellen hebben hier iets minder last van en met een GPSMap 64s heb je hier helemaal geen last meer van.

Als het echt zo simpel mogelijk moet blijven dan zal de Edge touring waarschijnlijk de beste oplossing zijn. Die heeft minder instelmogelijkheden dan de meeste andere toestellen.
Maar alsnog zal je je er altijd een beetje in moeten verdiepen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Verrek. De 64S heeft zelfs maar 2,6" scherm.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Dat is dan mijn onwetendheid, ik dacht de meeste allemaal een scherm hadden van 5". Zag al wel dat de eTrex en Edge Touring inderdaad een kleinere scherm hebben dan 5".
Ik denk dat de grootte van een eTrex of een Edge touring meer dan toereikend is. Moet natuurlijk ook niet een tv-scherm op me fiets hebben.

Als ik naar een winkel wil, moet ik dan denken aan een buitensportwinkel? Zoals bijvoorbeeld Bever Sport? Of misschien toch naar een lbs?

En erin verdiepen is niet het probleem, maar juist eigenlijk een beetje de meest juiste apparaat vinden voor mijn doeleinden is een beetje een zoektocht als je niet weet waar je moet beginnen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Check eens een winkel als Waypoint. Gps kenners bij uitstek.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Etrex20x ?
Als ja al Garmin in de auto hebt dan zou ik iig voor Garmin gaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie