Verschillen in Gps. Garmin Edge 810 en andere

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gary Visser schreef:Wel, ik heb even de proef op de som genomen en mijn Edge en Dakota (heb geen Etrex) in de tuin aangezet. Om de situatie te schetsen: ik ben hier langs 3 kanten omgeven door muren (2 zijden 6m en 1 zijde 2,5m) en achter door bomen/struikgewas. Nauwkeurigheid geeft in beide gevallen na een minuut 3m aan. Met GLONASS zou het mogelijk dan weer net iets beter maar ik vind dit alvast meer dan oké.
Je moet natuurlijk ook maar geloven wat die dingen aangeven van nauwkeurigheid, veel belangrijker vind ik dat ie in praktijk er in slaagt mij op de trails weer te geven en niet ergens 15m verder in een vijvertje ofzo.


Wat die smart betreft, ik heb deze week wat zitten switchen tussen 1 sec. registratie en smart en heb nog geen merkbaar verschil gezien, maar ga dat nog wat verder uitspitten.
Dakota is ook geen uitblinker, zal vergelijkbaar zijn met de Edge.
Ik ken jouw achtertuin niet, maar de condities zullen er toch niet dramatisch zijn.
Thuis test ik het altijd op het toilet (jaja, lach maar)
Als ik op de 1e verdieping, midden in huis, tussen 3 muren en 2 betonvloeren nog ontvangst heb, dan is de ontvanger wel OK.
De Etrex 10 en 30 hebben er weinig moeite mee. Kost iets meer tijd om een nauwkeurig plaatsbepaling te doen, maar het lukt.
De Edge moet ik voor het raam houden (zuiden) anders gaat 't niet goed komen.

Maar de praktijk is de beste test en goed is goed.
Alleen als mensen hier gaan zoeken naar de kleine afwijkingen, tja, dan krijg je dit soort geleuter ;)
Gary Visser schreef:
Alien schreef:Sowieso hebben niet alle Garmin toestellen een limiet van tienduizend punten in de tracklog. Mijn Edge 520, bijvoorbeeld, heeft laatst keurig tweeënzeventig uur achter elkaar gelogd, een afstand van meer dan duizend kilometer. Dat zijn echt wel wat meer dan tienduizend punten…


Mooi tochtje Alien! :-q :tong
Dat bedoel ik maar te zeggen. Zou bijna jaloers worden.

(520 is natuurlijk weer een generatie nieuwer en die limiet is natuurlijk gewoon softwarematig. Dus dat kan met nieuwe firmware zomaar een stuk hoger liggen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Nauwkeurigheid van een GPS-toestel is van een paar factoren afhankelijk. Kwaliteit van de ontvanger en van de antenne zijn er daar twee van. In de Edge toestellen wordt op beiden beknibbeld. Op de antenne vanwege het formaat (kijk maar eens naar de GPSmap64, die is op dit gebied de koning), en op de ontvanger vanwege het stroomverbruik (en ook een beetje vanwege het formaat). Edges zijn primair voor racefietsers ontworpen, en die fietsen niet heel vaak onder een dicht bladerdak en ook niet graag in stedelijk gebied. Ook zijn ze niet geneigd veel hele korte bochtjes achter elkaar te draaien, iets dat mountainbikers soms wél doen. Ook de software (firmware) zal enigszins op racers toegespitst zijn: het kan dus best dat de filtering van de data anders is dan je bij MTB-gebruik wellicht zou willen. En vergeet dan vooral niet dat Strava óók nogeens een filtering loslaat op de bestanden die ze aangeboden krijgen.

Kortom: er zijn enorm veel factoren in het spel, en het blijft dus altijd gissen naar dé reden waarom de ene GPS andere resultaten geeft dan een andere. Ik heb ook weleens meegemaakt dat iemand, die vrijwel exact dezelfde route had gereden als ik, zevenduizend hoogtemeters kreeg toegekend op Strava, waar ik er maar vijfduizend kreeg. Tja.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Eigenlijk een luxe probleem ;)

En ook 5000hm is een kanppe prestatie, respect :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Borry
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 14 augustus 2015, 17:18
Mijn mountainbike: Devinci Atlas CF/ Trek Fuel ex 9

Bedankt voor de reacties. Ik ga deze week eens wat dingen proberen.
Borry
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 14 augustus 2015, 17:18
Mijn mountainbike: Devinci Atlas CF/ Trek Fuel ex 9

Na wat test-ritjes gedaan op andere instellingen kwam ik tot de conclusie dat er geen verandering in zat. Terug gegaan naar de winkel en het apparaat opgestuurd. Een werk later kreeg ik bericht dat ik hem weer op kon halen. Een gloednieuwe. Deze moet ik alleen nog even testen. Hopen dat het nu goed is.
klaassybrand
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 25 augustus 2011, 11:29
Mijn mountainbike: Cotic Solaris

Borry schreef:Heb al in de lijst gekeken of ik iets kan vinden maar mijn probleem niet kunnen vinden.
Sinds dik 1,5 jaar rijd ik met een Garmin 810.
Nu valt mij de laatste tijd dat er erg veel verschil in zit met andere gps.

Ten eerste pakt hij sommige segmenten bij Strava niet eens. Is nu al beter na een update?
Bekend bij iemand?

Ten tweede heb ik bijna altijd meer km en hoogtemeters ten opzichte van een andere gps.
(Kameraad rijd met een Teasi one two, heeft minder km en minder hgm, ik rijd ook met een snelheidsmeter op de vooras). Waar kan dit aan liggen?

Ten Derde. Een aantal segmenten in Strava heb ik het idee dat de garmin niet goed meet. Terwijl ik een paar sec langzamer ben op een bepaald segment geeft hij bijna een minuut tijdverschil aan. Waar ligt dit aan en wat kan ik er aan doen.

Wie kent deze problemen en weet hoe ik het kan oplossen of wat het probleem kan zijn. Misschien wat instellingen in de garmin?

Alvast bedankt.
Ik herken de problemen van segmenten die missen in Strava. Ik heb een tijdje gereden met een 810 met wielsensor. De ervaring was dat er veelvuldig segmenten misten in bosrijk gebied onder redelijk bladerdak. Updates naar laatste firemware etc. had toen geen effect. Mijn ervaring is dat de gemiddelde recente smartphone (iPhone/HTC M8) een veel nauwkeuriger tracking heeft dan de 810. Zelfs als deze achter in de rugzak zitten.. Dit kan naar mijn idee o.a. te maken hebben dat de 810 nog geen GLONASS ondersteunt en nieuwere smartphones wel. De 520 en 820 hebben wel GLONASS ondersteuning, dat zou al een hele verbetering moeten zijn. Ik houd het voorlopig weer bij de telefoon en wacht even af hoe goed de nieuwe 820 is.
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Van het weekend met mijn vader een rit gemaakt hij met een Android toestel (Galaxy S4) en ik zelf met de Edge 800. Tussen beide toestellen was een zeer groot verschil te zien zowel in de totale kilometers en hoogtemeters. De Edge gaf veel meer kilometers en hoogmeters, wat mij enigszins verbaasde had meer verwacht van een Garmin. Moet wel zeggen dat telefoon een stuk nieuwer was dan de Garmin dus zou daar wel deels aan liggen.

Zolang hij het nog doet schaf ik geen nieuwe aan :-q
Borry
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 14 augustus 2015, 17:18
Mijn mountainbike: Devinci Atlas CF/ Trek Fuel ex 9

Zelfs met een nieuwe Garmin blijven die verschillen. Heb het nu nog steeds zelfs nu ik een nieuwe van Garmin heb gekregen.
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Wel balen dat het nog steeds niet je van het is.

Nam al aan, dat het geen verschil zou maken tenzij er een andere/betere gps chip en of antenne in zou zitten.
Gebruikersavatar
huppelbas
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 4 mei 2015, 13:56
Mijn mountainbike: Ghost AMR 4 29er Fully

Hier precies hetzelfde probleem. Reed eerder met een Teasi One2, nooit problemen met missende segmenten of slecht ontvangst. Miste alleen de mogelijkheid voor extra accessoires en het uploaden naar Strava via een app op je smartphone ipv via de laptop. Dus een 810 aangeschaft. Na 1x keer precies hetzelfde segment gereden te hebben als Borry blijkt dat ik hetzelfde heb met de Garmin 810. Voor het idee: ik reed met een kameraad van me (met een Teasi) hij reed dat segment in 3:52 minuten, ik volgens de Garmin in 3:44, terwijl ik aan het einde bijna een minuut op hem heb gewacht. Dat segment rijden wij vaker, ik reed deze de laatste 4x tussen de 2:51 en 2:58.

Iemand toevallig al een idee of suggestie?
klaassybrand
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 25 augustus 2011, 11:29
Mijn mountainbike: Cotic Solaris

Volgens mij is het probleem niet op te lossen met de 810. In ieder geval niet met softwareupdates. Het apparaat heeft naar mijn idee gewoon een slechte dekking/ontvangst als je in een dicht bebost gebied fietst.

Ik vraag me af hoe dit bij de nieuwe 820 is? Zijn hier ervaringen mee?
Gebruikersavatar
huppelbas
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 4 mei 2015, 13:56
Mijn mountainbike: Ghost AMR 4 29er Fully

Inmiddels heb ik een terugkoppeling vanuit Strava, een medewerkster daar heeft het segment geanalyseerd en zegt er niets vreemds aan te kunnen ontdekken. Hij heeft me gevraagd de volgende keer weer het segment door te sturen (mits die dan wel klopt) zodat hij het kan vergelijken.
Plaats reactie