Garmin Topo Benelux pro (valt mij tegen voor mtb routes)

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Samenvatting: ik vind de kaarten/routes slecht bruikbaar voor bestaande mtb routes

Na wat fout rijden ben ik opzoek gegaan naar gps en kaartmateriaal.
Dat fout rijden is ook nog specifiek te beschrijven; ik rij veel mtb routes in Belgie en die staan redelijk goed aangeven, echter soms mis je een paaltje of staan er nogal wat routes door elkaar enz.
Na al een paar keer wat fout te zijn gereden, dan is het gewoon even terugrijden tot je het laatste paaltje weer terug hebt gevonden en meestal kom je dan met wat beter kijken wel weer op de route, dacht ik laat ik toch maar een gps aanschaffen en dan is het foutrijden dus geschiedenis.
Na even wat zoekwerk een mooie Garmin gps uitgezocht, ik heb al diverse garmin toestellen en ben daar tevreden over, en na wat pluiswerk gekozen voor de garmin benelux topo pro map.
Het staat allemaal mooi beschreven, mtb profiel beschikbaar, mtb routes staan op de kaart enz.

Thuis gekomen Micro sd kaart in de gps en ja hoor mooie topo kaart en inderdaad alle mtb routes die ik online kon vinden staan ook op de kaart, super.
Dus vandaag met opgeladen gps en goede moed op weg.
Ik wilde de route selecteren en daar moest ik dan een punt selecteren en de gps ging me naar de route brengen, zag er niet raar uit dacht ik nog.
Bij de route aangekomen viel het kwartje; je moet een punt op de route selecteren en dan gaat de gps het gemarkeerde pad " met grote voorkeur" proberen te volgen...

Dat hat ik niet verwacht, als de route toch perfect op de kaart wordt aangegeven waarom kan ik die dan niet als route afrijden?
Dus ik dacht nog mischien omdat het een rondje is of zo?
Dus maar een punt halverwegen op de kaart geselecteerd en de route laten berekenen.
Het zag er nog goed uit, totdat de gps na wat afslagen ineens van de bewijzerde route wilde afwijken. ik dacht nog foutje moet kunnen, en gelukkig gebeurde dit de eerste keer net bij een afslag waar de rout goed stond bewijzerd...

Dus ik volg de bewijzerde route en al snel gaf de gps weer dezelde afslagen aan als de bewijzerde route. Maar dit gebeurde dus vaker en het blijkt dat de gps helemaal niet het bewijzerde pad volgt, dat notabene wel goed op de kaart stond ingetekend, maar een of ander algoritme gebruikt om een route te bepalen naar het geselecteerde punt op de mtb route....

Dat was wel een tegenvaller..
Ik had bij aankoop nog een uitgebreide discussie gevoerd over de kaarten en de opensource hadden ze ook op een sd kaartje voor 29 euro, en ik had vrij duidelijk mijn gebruik op de mtb beschreven.
Maar inderdaad de opmerking van de verkoper dat het moeilijk was het juiste advies te geven, met als argumentatie dat niet een kaart perfect was.., bleek dus wel goed te kloppen :(

Het werd pas echt lastig toen ik op de plek kwam waar drie routes bij elkaar kwamen, ik wilde de combinatie van de rode en blauwe route rijden en op een bepaalde plek kwam daar nog een groene route bij.
Ik ging net van de rode naar de blauwe route en ineens zag ik enkel nog de groene plaatjes.
Dus ik zoals gewoonlijk terug naar het laatste blauwe paaltje en langzaam fietsen op zoek naar het volgende blauwe paaltje..
Helaas niet te vinden dus ik dacht nu gaat de gps me helpen, nou dat was dus echt een domper
Alle route worden met een rode stippellijn aangegeven op de kaart en je ziet dus nauwelijks het verschil tussen de veschillende routes :(
Ik heb dan ook nog het grootse mobiele scherm, de montana, en zelfs daarmee was de gps geen echte hulp..
Als je op de verschillende routes gaat staan met de cursor wordt de routenaam weergegeven maar helaas was die text zo lang dat de juiste informatie rood, blauw of groen, niet op het scherm paste/kwam...
Oplossing gewoon de groene route blijven volgen in de hoop dat ik dus weer bij een knooppunt zou komen waar ik weer op de blauwe route verder kon..
Dat is dus ook gelukt, alleen mijn hi-tech gps met de nieuwste garmin topo PRO kaarten hebben me daarbij niet kunnen helpen :(

Ondertussen had ik ook al de afslag voorwaarschuwing, een piep, uitgezet omdat ik redelijk simpel werd van al dat gepiep.
Toen de gps me herhaaldelijk van de bewijzerde route wilde afsturen heb ik ook de afslag waarschuwing, dubbele piep, uitgezet omdat de melding dat ik een u-bocht moest maken terwijl ik wel op de goede route zat me bijzonder irriteerde..

De laatse trieste conclusie was dat de voorgelade route op de gps ook nog eens afweek van de bewijzerde route, of dit komt omdat de route is gewijzigd of gewoon een fout is weet ik niet maar de conclusie is dus dat dit gebruik niet door de garmin topo benelux pro ondersteund wordt.

Ikzelf vind dit toch wel heel triest van zo'n grote speler die op zo'n manier het kaartmateriaal en met name expliciet het mtb'en, dmv vooraf in te stellen gebruiks profielen, en voorgeladen mtb routes, beschrijft.
De routes zijn niet perfect, kan ik nog wel mee leven, maar dus niet routeerbaar terwijl de route wel expliciet op de kaart is ingetekend.

Ook de topo kaart is niet perfect, had ik ook niet verwacht...
Wat me wel verbaasde is dat er stomme fouten in zitten.
Zo ben ik op een mijnterril geweest, daar is vroeger, zeker 40 jaar geleden dus niet echt een nieuw landschap.., het afval uit de kolenmijnen gedumpt, en daar staan de paden op die terrils wel goed afgebeeld en als je de hoogte bekijkt als je op zo'n pad gaat staan klopt die ook met de werkelijkheid maar de ingetekende hoogtelijnen laten de hele mijnterril niet zien, wtf ?
En juist dit soort zaken vind ik als mtb'er leuk om op te zoeken, maar als het hoogte profiel op de kaart de berg niet laat zien dan is het nogal moeilijk, onmogelijk, om die op de kaart te vinden.....

Dus al is de detaillering enorm goed, de meest kleine paden staan wel op de kaart, de bruikbaarheid, met name om de ingeladen mtb route mbv de gos te fietsen, is toch veel lastiger dan ik dacht, ik zou nu zeggen niet echt bruikbaar, zet de gps uit en dan kom je met wat zoekwerk er ook wel en is het minder frustrerend :(

Ik kan mischien in de basemap op de computer de ingetekende mtb routes met tientallen via punten gaan na tekenen en dan een route laten berekenen, maar dat was nou net niet de bedoeling en ook niet de verwachting...

Voor het andere gebruik, bv om naar een plek zoals een mtb park te fietsen en dan lekker 'binnen door' te crossen lijkt deze kaart wel perfect bruikbaar en is de bocht bij bocht aanwijzing wel goed.

Het zou natuurlijk nog kunnen dat ik de gps/kaart niet goed gebruik?
Dat zou ik dan natuurlijk graag horen en zal ik eea in deze beschrijving graag aanpassen..
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Ik ken de topo Pro kaarten niet, dus kan daar niet over oordelen.

Ik gebruik zelf de opensource kaarten (open mtb map) en die is voor mij gedetailleerd genoeg en heeft ook een navigatiefunctie over onverharde paden.
Voordat ik echter op pad ga, download is de routes (gpx files) van internet, inporteer ze in Basecamp en vervolgens in mijn gps.

Tijdens het fietsen zet in de gewenste route (gps file) aan waardoor deze als dikke lijn weergegeven wordt op de kaart en goed is te volgen.

Ik navigeer niet op de routes omdat ik dat gepiep ook niks vind. Dus volg de lijn gewoon visueel.

Ik gebruik de navigatiefunctie alleen om op ongekend terrein 2 routes te koppelen of om onderweg een terasje te zoeken bij langere ritten.

Door het navigeren op de kaart zoals jij dat doet, is het haast niet te doen om zo ee vaste routes te rijden, omdat de navigatie toch vaak een ander pad kiest.
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Kan me goed vinden in je opmerkingen.

Ik vind het op de kaart kijken/zoeken tijdens het fietsen niet echt een optie, ik kan niet al fietsend op een track lang genoeg op de kaart kijken zonder te verongelukken..
En elke keer stoppen of afremmen om te kijken of ik bijna een afslag moet nemen vind ik ook niet fijn.
Als de routering goed zou werken is de piep icm met de aanwijzing links of rechts voldoende om in een oogwenk te zien/interpreteren.

Mischien als de route zoals je aangeeft op de kaart uitspringt is het nog te doen?
in mijn situatie is dit een redelijk onduidelijk rode stippellijn en moet ik echt inzoomen en goed kijken hoe de route loopt en dus dat zou vaak stoppen inhouden :(
En zelfs als ik ga stilstaan is bij een knooppunt van verschillende routes eea. niet duidelijk te zien.
Zit er natuurlijk wel aan te denken om de opensource kaarten te gaan proberen dat lijkt me eigenlijk alleen en toevoeging als die routes dan wel makkelijk te routeren zijn en kloppen..
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Ok merk ondertussen dat mijn verwachting iets te hoog was.
Na wat leeswerk over gpx bestanden merk ik dat het vaak niet mogelijk is om bestaande gpx routes rechtstreeks in je gps te downloaden en dan te verwachten dat deze de bewijzerde route perfect zal volgen.
Ik heb nu een paar bekende routes gedownload en rechtstreeks op de gps gezet.
Dan zie ik al snel dat de gpx bestanden vaak net wat te weinig punten bevat om elke afslag perfect te volgen.
Het wordt nu wel snel druk op de kaart, naast de topo info ook nog eens de mtb route die op de topo is ingetekend en dan ook nog de gpx route die dan wel lekker dik wordt weergegeven.

Binnenkort zo'n gpx route eens na fietsen en kijken of die veel afwijkt van de bewijzerde route?
Ik lees dat 'veel' gebruikers de gpx bestanden eerst op de basemap inladen daar nabewerken om de route te optimaliseren voor hun kaart materiaal, en bv start/stop punt aanpassen enz.
Ik had gehoopt dat we tegenwoordig al zover waren dat de gpx routes zo perfect waren dat rechtstreeks downloaden op je apparaat en vervolgens via de navigatie na fietsen al goed mogelijk was.

Dit lijkt dus iets te hoog gegrepen.
Is dit in de opensource kaarten/routes iets beter of heb je daar dezelfde problemen?

Ik vind het nog steeds een tekortkoming dat de mtb routes eigenlijk heel goed op de topo staan aangegeven maar dus om de een of andere reden niet goed navigeerbaar zijn, de route bepaling wijkt op veel plaatsen af van het op de topo aangegeven mtb pad, raar?
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Het nadeel van navigeren vind ik dat een knik in een rechte lijn soms gezien wordt als afslag, hierdoor denk je dat je een afslag over het hoofd ziet en ben je alsnog druk met je gps.

Bij de meeste routes, zowel bewijzerd als onbewijzerd, wijst het grotendeels voor zich waar je naar toe moet rijden. Bij kruispunten is het even een blik op je scherm (scherm op een voldoende ingezoomde stand laten staan) en de richting van dikke lijn van het gpx bestand is snel te zien.

Ik bewerk de gpx bestanden dus niet Basecamp, maar laat ze direct in de gps.

Kort samengevat volg ik bij ingeladen gpx bestanden het lijntje. Als ik ergens ben zonder ingeladen route of bewegwijzerde paden, dan laat ik de garmin navigeren


Dit is mijn manier van het rijden met de gps, maar misschien voor een ander niet ideaal.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

mark m schreef:Het nadeel van navigeren vind ik dat een knik in een rechte lijn soms gezien wordt als afslag, hierdoor denk je dat je een afslag over het hoofd ziet en ben je alsnog druk met je gps.

Bij de meeste routes, zowel bewijzerd als onbewijzerd, wijst het grotendeels voor zich waar je naar toe moet rijden. Bij kruispunten is het even een blik op je scherm (scherm op een voldoende ingezoomde stand laten staan) en de richting van dikke lijn van het gpx bestand is snel te zien.

Ik bewerk de gpx bestanden dus niet Basecamp, maar laat ze direct in de gps.

Kort samengevat volg ik bij ingeladen gpx bestanden het lijntje. Als ik ergens ben zonder ingeladen route of bewegwijzerde paden, dan laat ik de garmin navigeren


Dit is mijn manier van het rijden met de gps, maar misschien voor een ander niet ideaal.
Dit dus.
Navigeren is ruk in het bos, je moet gewoon een track laden, geen route.
Op sommige fitness toestellen kan je van een track een course maken die wel wat aanwijzingen geeft in de bochten/afslagen.

Let ook op, voor navigeren moet je voorkeuren instellen, welke wegen wel, welke niet te gebruiken.

De basis is natuurlijk een gpx met voldoende punten en nauwkeurigheid.
Meestal weet je niets van een gpx die je download. Valt meestal mee, maar kan tegenvallen.
En de vaste routes zijn niet zo vast, beheerders leggen ze wel eens een stukje om, vanwege div redenen.

De gps laten navigeren is wel handig als je snel naar de auto/camping/thuis terug wilt, naar een ziekenhuis, enz.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Ondertussen wat meer gereden.
Al zou ik navigeren fijn vinden, een piep voor de afslagen links of rechts af.., het werkt zo niet..
De routes op de kaart worden niet een op een door de gps afgelopen, hij maakt iets wat op de route lijkt.

Zelfs gedownloade routes blijken heel vaak niet te kloppen,ze zijn veranderd in tijd of ze wijken gewoon af omdat ernet te weinig punten in de track zitten.

Wat ik nu dus doe, op aanraden van een forum lid, is de routes downloaden en een leuk kleurtje geven.
Dan zoom ik in op de kaart en rijden maar.
Bij twijfel spiek ik op de gops en zie ik waar ik heen moet of dat ik bv een afslag heb gemist.
Het leuke is dat ik nu ook regelmatig van de bewijzerde route afwijk om de 'oude' route te rijden ofom een leuk pad in de route op te nemen.
Zo kun je ook makkelijk routes die elkaar kruisen of raken met elkaar combineren.

Zo zie ik veel meer leuke plekken, rij ik veel meer verschillende 'routes' en blijft het lekker ontdekken van paden.

De inhoud van de topokaart is geweldig bijna elk zandpad staat er wel op, al blijf ik het een tekortkoming vinden dat de routes die op de kaart zijn ingetekend niet een op een te navigeren zijn en zijn sommige stukken van de topo zijn gewoon fout..

Mischien nog een toevoeging voor nieuwe gebruikers van een gps op de mtb..
Denk niet dat je kunt navigeren tijdens het fietsen.
Bij een offroad route, dat vind ik mtb'en, kun je echt niet al fietsende even op de gps de route bekijken, ik stop dan gewoon om de tijd te nemen en te kijken waar ik heen wil cq of ik nog op de juiste route fiets.
Nou heb ik mijn gps op mijn horizontale frame buis zitten en niet aan het stuur wat ook wel iets zal uitmaken, maar ook aanhet stuur zul je niet veel meer dan een blik op je gps kunnen werpen tijdens het fietsen.

Een nieuwe/onbekende route fietsen die niet goed aangegeven staat dmv bordjes enz zal dan ook niet meevallen tenzij die route, bv een single track, eigenlijk zichzelf wijst.
Je zult dan regelmatig moeten stoppen om de route te bekijken en/of afslagen missen.

Daar is natuurlijk niks mis mee, het is nog steeds beter dan met een kaart fietsen of maar domweg rondrijden/proberen, maar verwacht niet dat de navigatie je een op een over de route wijst. Je kunt je natuurlijk ook best katen verrassen door de route die de gos berekend maar ik ga ervan uit de de routes niet voor niets uitgezet zijn...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik kan prima navigeren op de MTB, maar niet met een topo kaart, vaak werkt dit slecht omdat routes op andere kaarten getekend zijn.

In nederland is het lastig navigeren off road. In bv duitsland is dit veel makkelijker. Het gekke is dat er niet eens een fietspad op de CN kaarten staat van Garmin, terijl een single track in het duitse Harz wel op dezelfde CN kaarten staat. Met de CN kaarten kan je prima off road navigeren, deze geven op een route van bv 100km misschien 20 a 30 keer een afslag.

De route een kleurtje geven lijkt me soweiso een goed idee, wellicht omdat ik al lang een navi heb, heb ik er niets eens aan gedacht die tip te geven. Ik maak hem paars.

Sommige vinden navigeren op de nachtstand ook makkelijk.
Plaats reactie