Garmin Edge 820

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

Gisteren heb ik ook een 820 gekocht, hij is een flink stuk kleiner dan ik gewent was met mijn Teasi pro maar heb dat niet als vervelend ervaren het scherm is mooi helder en duidelijk.
Maar wat zijn er ontzettend veel instellingen mogelijk! niet normaal meer.
En dan ook nog eens een hoop IQ apps maar daar snap ik nog niet zo veel van.
Moet zeggen dat ik het hele Garmin Connect nog moet uitzoeken want dat is me ook nog niet allemaal duidelijk dus voorlopig ben ik wel even zoet met de 820 hahaha.

Ps als iemand nog leuke tips of handigheden heeft hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Handleiding lezen en Googlen, da's de beste tip ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
D5R
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 154
Lid geworden op: do 30 september 2010, 14:24
Mijn mountainbike: Rood, Zwart en Zilver.

Tja Garmin,
Gaan we weer ben niet tevreden over de gratis pruts kaarten van Garmin.
Langzaam, geen hoogtelijnen en niet gedetailleerd genoeg..
Dus geprobeerd openMTBmap er in te zetten.. advies niet doen voor dat je een backup heb gemaakt..
Na installatie gaat hij aan en naar het start scherm gewoon weer uit.. diverse keren geprobeerd maar helaas er zit geen leven meer.
De backup vergeleken voor kaart installatie en nu bleek dat gmapsupp veranderd was deze weer terug gezet en gelukkig werkt hij weer....
Maar zit ik nog steeds met die rotte kaart..
Heeft iemand al wat anders geprobeerd om er een andere kaart op de 820 te zetten?
Geen commentaar...
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

D5R schreef:Tja Garmin,
Maar zit ik nog steeds met die rotte kaart..
Heeft iemand al wat anders geprobeerd om er een andere kaart op de 820 te zetten?
Ik had met basecamp openfietsmap en openmtbmap erop gezet om die te vergelijken en er vervolgens weer af gehaald met JaVaWa Device manager.(klopt het dat het verwijderen niet kan met basecamp?)

Nu heb ik openfietsmap benelux er toch maar weer op gezet via basecamp omdat ik de garmin kaart toch maar kaal en niet echt gedetailleerd vind.
Ik heb in het menu alle garmin kaarten uit gezet maar als ik nu verder uitzoom dan 500m zie ik geen map meer en alleen nog maar de koers in een leeg scherm (zie foto).

Afbeelding
Gebruikersavatar
rapsac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 21:33

bennie83 schreef: Ik heb in het menu alle garmin kaarten uit gezet maar als ik nu verder uitzoom dan 500m zie ik geen map meer en alleen nog maar de koers in een leeg scherm.
Dat is een bekende bug. Als je nog een std Garmin kaart uitzet, de DEM... als ik me niet vergis, dan werkt het uitzoomen met andere kaarten wel een paar zoomniveaus extra (totdat de overzichtskaart wordt geactiveerd). Mn 820 niet bij de hand, maar probeer t maar eens.
Gebruikersavatar
D5R
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 154
Lid geworden op: do 30 september 2010, 14:24
Mijn mountainbike: Rood, Zwart en Zilver.

bennie83 schreef:Ik heb in het menu alle garmin kaarten uit gezet maar als ik nu verder uitzoom dan 500m zie ik geen map meer en alleen nog maar de koers in een leeg scherm (zie foto).
Hoi Bennie83

Misschien een domme vraag maar waar kan ik dat vinden om de kaarten uit te zetten?
Geen commentaar...
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

D5R schreef:
bennie83 schreef:Ik heb in het menu alle garmin kaarten uit gezet maar als ik nu verder uitzoom dan 500m zie ik geen map meer en alleen nog maar de koers in een leeg scherm (zie foto).
Hoi Bennie83

Misschien een domme vraag maar waar kan ik dat vinden om de kaarten uit te zetten?
Geen domme vraag hoor, ik kreeg hierboven de tip om de handleiding te lezen maar die is totaal niet duidelijk over zulke dingen sterker nog volgens mij staat er niet eens iets over map setting in.
Maar
Ik kan nu niet kijken maar ik dacht onder settings> activiteitenprofiel en dan onder navigatie > kaarten en dan de onderste optie.
Gebruikersavatar
D5R
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 154
Lid geworden op: do 30 september 2010, 14:24
Mijn mountainbike: Rood, Zwart en Zilver.

Dank je wel bennie83.
Het is gelukt ik heb er een andere kaart op en ook gevonden waar je de kaarten kan kiezen..
Even test gefietst maar ik vindt de snelheid waar mee de kaart zich aanpast en ook de opstart van de kaart tergend langzaam...
Wel hoogte lijnen en meer details.
Geen commentaar...
Gebruikersavatar
rapsac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 21:33

Firmware 4.10 is uitgebracht.
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

D5R schreef:Dank je wel bennie83.
Het is gelukt ik heb er een andere kaart op en ook gevonden waar je de kaarten kan kiezen..
Even test gefietst maar ik vindt de snelheid waar mee de kaart zich aanpast en ook de opstart van de kaart tergend langzaam...
Wel hoogte lijnen en meer details.
Bij mij is de (openfietsmap benelux) kaart ook niet erg snel met mee bewegen maar net snel genoeg op een zoom niveau van 12m of 20m .

Ik heb nog de volgende ergernisjes:
Als ik via Navigatie een koers van 65km start om na te rijden duur het berekenen wel ongeveer 2 tot 3 minuten.

En de hoogte staat telkens op -64m terwijl ik op +2m woon, maar hier heb ik al van meer mensen over gelezen.
Vandaag ook firmware 4.10 geïnstalleerd waar in stond dat dit o.a. opgelost zou zijn maar helaas heeft het niks geholpen.

De gps positie zit vaak een (paar) meter naast de weg waar ik op rij (gps en glonass aan) waardoor ik vaak de melding krijg dat ik van de koers af ben.

En als ik een koers na rij zie ik 2 lijnen op de kaart de originele gelogde gps lijn die dus soms hele stukken door de berm loopt en de berekende?? navigatie lijn die netjes over de weg loopt.
Afbeelding

Ik heb er nog wel vertrouwen in dat dit nog goed komt met firmware updates (gezien ze de goede naam van Garmin hebben hoog te houden) maar toch best jammer, van zo'n duur product mag je toch wel verwachten dat het gewoon goed is "out-of-the-box".
Mijn Teasi pro werkt qua navigatie een stuk lekkerder, makkelijker en nauwkeuriger dan de edge 820 op dit moment. (€150,- tegen €410,-)
Gebruikersavatar
rapsac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 21:33

bennie83 schreef: En de hoogte staat telkens op -64m terwijl ik op +2m woon, maar hier heb ik al van meer mensen over gelezen.
Vandaag ook firmware 4.10 geïnstalleerd waar in stond dat dit o.a. opgelost zou zijn maar helaas heeft het niks geholpen.

De gps positie zit vaak een (paar) meter naast de weg waar ik op rij (gps en glonass aan) waardoor ik vaak de melding krijg dat ik van de koers af ben.

En als ik een koers na rij zie ik 2 lijnen op de kaart de originele gelogde gps lijn die dus soms hele stukken door de berm loopt en de berekende?? navigatie lijn die netjes over de weg loopt
Als je een startlocatie als waypoint (met hoogte) definieert dan werkt het wel dmv autocalibratie. Bug is dus deels verholpen. En mbt locatie vs kaart, een gps heeft nu eenmaal altijd een afwijking. Locatie vastzetten op weg kun je geloof ik ergens instellen. Garmins hebben heel veel mogelijkheden, en bij intro helaas vaak veel bugs. Maar de meeste worden snel opgelost middels firmware updates.
Ik ben wel erg tevreden met de 820, heb ook Etrex, edge 800, edge 500 en edge 25 in gebruik (gehad). Allemaal zonder al te veel problemen.
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

rapsac schreef: Als je een startlocatie als waypoint (met hoogte) definieert dan werkt het wel dmv autocalibratie. Bug is dus deels verholpen. En mbt locatie vs kaart, een gps heeft nu eenmaal altijd een afwijking. Locatie vastzetten op weg kun je geloof ik ergens instellen. Garmins hebben heel veel mogelijkheden, en bij intro helaas vaak veel bugs. Maar de meeste worden snel opgelost middels firmware updates.
Ik ben wel erg tevreden met de 820, heb ook Etrex, edge 800, edge 500 en edge 25 in gebruik (gehad). Allemaal zonder al te veel problemen.
Klopt ik heb ook veel gelezen dat het na een tijdje allemaal wel goed komt met de nodige firmware updates.
Ik ben ook niet ontevreden met de 820 maar ik zit nu in de fase "ligt het aan mij / de instellingen of het apparaat"? :lol:
Zou die afwijking op de kaart bv kunnen komen omdat ik Openfietsmap lite gebruik, of ergens iets anders over het hoofd heb gezien? Ik heb de smart loggen functie naar 1sec. gezet om te kijken of dit hielp maar dat maakt niet veel verschil.

Betreft die hoogte afwijking bedoel je dus dat ik nu bij elke startlocatie het volgende moet doen:
Naviagatie>opties(3streepjes)>markeer positie> wijzig hoogte.
Heb ik het goed of begrijp ik je verkeerd?
(ik hoop dat ze dit dan snel oplossen met een update want dit is nogal omslachtig haha)

Die "locatie vast zetten op weg" optie heeft 2 nadelen:
1. Het plaatst inderdaad de pijl/cursor op de dichtstbijzijnde weg/straat in je kaartscherm, maar het heeft geen invloed op de manier van opslaan/loggen van je locatie. Dus als je na je rit de koers terug kijkt of als koers nog een keer wilt narijden zie je gewoon het ruwe originele gps spoor wat dus regelmatig door de berm loopt (terwijl hij tijdens het fietsen netjes op de weg lag).
en dat brengt gelijk nadeel 2.
2. Tijdens (offroad) mountainbiken heb je dus niks aan die optie omdat je dan steeds op de dichtstbijzijnde weg naast bv. het bospad waar je in werkelijkheid fietst wordt geplaatst.
Voor de racefiets prima maar voor de mtb is de optie eigenlijk onbruikbaar, en laat ik het nou juist voor mtb belangrijk vinden dat mijn locatie op de kaart nauwkeurig is.
Gebruikersavatar
rapsac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 21:33

bennie83 schreef: Betreft die hoogte afwijking bedoel je dus dat ik nu bij elke startlocatie het volgende moet doen:
Naviagatie>opties(3streepjes)>markeer positie> wijzig hoogte.
Heb ik het goed of begrijp ik je verkeerd?
(ik hoop dat ze dit dan snel oplossen met een update want dit is nogal omslachtig haha)

2. Tijdens (offroad) mountainbiken heb je dus niks aan die optie omdat je dan steeds op de dichtstbijzijnde weg naast bv. het bospad waar je in werkelijkheid fietst wordt geplaatst.
Voor de racefiets prima maar voor de mtb is de optie eigenlijk onbruikbaar, en laat ik het nou juist voor mtb belangrijk vinden dat mijn locatie op de kaart nauwkeurig is.
Nee, ik bedoel dat je bv bij je huis locatie een waypoint maakt genaamd Thuis oid met een juiste hoogte. Dan verricht de 820 een autocalibratie als je deze aanzet en bij het waypoint bent.
Kan ook bij startlocatie routes (= omslachtig, ik weet het). Zal nog wel opgelost worden in een van de volgende updates.

Mbt navigeren, dat doe ik tijdens mtb'en nooit, is mij te omslachtig. Ik zet meestal de route op zichtbaar en volg dan het lijntje, zonder navigeren aan te zetten.
Voor vaste route netwerken heb ik kaarten gemaakt, zie mn onderschrift.
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

Misschien een domme vraag,
Als ik voorheen een track downloadde van GPSies.com nam ik altijd de "GPX track" die ik vervolgens in mijn Teasi zet en klaar.
Maar op GPSies.com kan je ook andere formaten downloaden zoals o.a.: "Garmin Course TCX" en "Garmin Course CRS" en "Garmin FIT (ANT+)".
Ik snap niet goed wat het verschil is tussen die 3 en met een .GPX bestand, ik heb al zitten googelen maar niet echt kunnen vinden wat nu daadwerkelijk het verschil is of een duidelijk advies gevonden welke je nu het beste kunt nemen voor in een Garmin Edge 820 dus vandaar de vraag:

Welke is nu de beste om in mijn edge 820 te zetten?
(Ik wil graag op tijd en accuraat een melding over afslagen krijgen tijdens het rijden van routes, extra informatie is mooi meegenomen maar niet als het de afslag meldingen beïnvloed.)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

GPX is een standaard formaat voor GPS toestellen, werkt ook op de Edge.
Volgens mij wordt de GPX intern naar een TCX geconverteerd, zodra je de Edge opstart.
Een TCX laden zou dus ook kunnen. Staat ook in de handleiding.
Eenvoudigere Edges, zoals de 20 en de 25 werken uitsluitend met TCX, dus daar moet je een TCX downloaden, of een GPX eerst op de computer converteren naar TCX.
Wanneer je een GPX track zelf converteert naar TCX, bijv met Javawa, dan krijg je ook aanwijzingen bij scherpe bochten en afslagen.

Een Edge stelt z'n hoogte in op het moment van aanzetten.
Omdat de GPS plaatsbepaling op dat moment meestal nog niet ideaal is, kan je 'm helpen door een waypoint klaar te hebben staan, met daarin de juiste hoogte. Je huis, de parkeerplaats bij het startpunt enz.
2D plaatsbepaling is namelijk eenvoudiger en aan minder voorwaarden onderhevig dan 3D plaatsbepaling.
De Edge herkent dan dat 'ie zich dicht in de buurt vh waypoint bevint en neemt de hoogte over, ipv aan de hand van een slechte 3D plaatsbepaling de hoogte te berekenen.

De optie Lock on road/ Vastzetten op de weg is niet geschikt vor MTB gebruik.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie